Nyt tulee maailman tyhmin kysymys raskaudesta ja lääkkeestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saapas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saapas

Vieras
Eli minulla on sellainen antibioottikuuri joka ei sovi raskaana oleville ja toissapäivänä emme käyttäneet ehkäisyä, mahdollisuus siis on olla raskaana. Mutta jos olisin raskaana niin ei kai näin aikaisessa vaiheessa ole mitään haittaa tuosta lääkkeestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Et sä ole vielä raskaana jos oot toissapäivänä ollut suojaamattomassa yhdynnässä. Vaikka munasolu olis hedelmöittynyt, se ei ole vielä kiinnittynyt.

No sitäpä minäkin olen tässä pähkäillyt. Eli huoletta voin syödä ton kuurin loppuun...jäljellä kolme päivää?

Alkuperäinen kirjoittaja saapas:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Et sä ole vielä raskaana jos oot toissapäivänä ollut suojaamattomassa yhdynnässä. Vaikka munasolu olis hedelmöittynyt, se ei ole vielä kiinnittynyt.

No sitäpä minäkin olen tässä pähkäillyt. Eli huoletta voin syödä ton kuurin loppuun...jäljellä kolme päivää?

No en mä mikään lääkäri oo, mut menee 5-7 päivää ennen kuin se hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitten vasta kun napanuora yhdistää sikiön äidin verenkiertoon eli noin 6 viikolla.

Ei pidä ihan paikkansa. Alkio on jollain tapaa yhteydessä äitiin jo silloin, kun testi näyttää plussaa, koska istukasta erittyvä hormoni näkyy veressä.

Lainaus:

Aivan kehityksensä alkupäivinä - suunnilleen kahtena ensimmäisenä viikkona - sikiö ei ole altis lääkkeiden aiheuttamille vaurioille. Siksi ennen kuukautisten poisjäämistä otettu lääkitys ei yleensä vaikuta sikiöön. Tästä poikkeavat ne lääkkeet, jotka pysyvät elimistössä poikkeuksellisen pitkään. Esimerkiksi eräiden ihotautien hoitoon tarvittavia A-vitamiinin johdoksia käyttäviä naisia kehotetaan huolehtimaan luotettavasta ehkäisystä vielä lääkkeen lopettamisen jälkeen.

Tärkeimmät elimet alkavat muodostua heti kuukautisten jäätyä pois, raskauden 16.-72. vuorokausien aikana. Tämä ajanjakso on erityisen herkkä sikiövaurioiden syntymistä ajatellen. Vielä senkin jälkeen lääkitys voi aiheuttaa sikiölle haittaa, joten lääkkeiden käytöstä kannattaa aina neuvotella lääkärin kanssa raskausajan loppuun saakka.

http://www.laaketietokeskus.fi/page.php?page_id=92

Yhteistyössä