nyt toi lapsi oppi kynäotteen!

Oon ollut ihan huolissani kun lapsi saanut aikaiseksi vain sotkua ja on ollut todella turhautunut kun ei ole onnistunut ne asiat mitä olisi halunnut piirtää.
edit: piti kynää sisi nyrkissä ja käänsi käden vielä ranteesta jotenkin mutkalle joten luonnollisesti ei onnistunu piirtäminen aiemmin.

No nyt ne palaset naksahti kohdilleen ja hoksaa miten kynä tulee käteen, kun ollaan treenattu sormituen kanssa ja ilman.

Tuo paperi, johon vajaa 4v piirsi ekaa kertaa nimensä ja ekat tunnistettavat ihmishahmot, menee kyllä jonnekin arkistojen aarteisiin ja en kyllä koskaan raski heittää tuota pois.

Ja se ilo joka paistoi lapsen naamalla :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Juulia^
Oon ollut ihan huolissani kun lapsi saanut aikaiseksi vain sotkua ja on ollut todella turhautunut kun ei ole onnistunut ne asiat mitä olisi halunnut piirtää.
edit: piti kynää sisi nyrkissä ja käänsi käden vielä ranteesta jotenkin mutkalle joten luonnollisesti ei onnistunu piirtäminen aiemmin.

No nyt ne palaset naksahti kohdilleen ja hoksaa miten kynä tulee käteen, kun ollaan treenattu sormituen kanssa ja ilman.

Tuo paperi, johon vajaa 4v piirsi ekaa kertaa nimensä ja ekat tunnistettavat ihmishahmot, menee kyllä jonnekin arkistojen aarteisiin ja en kyllä koskaan raski heittää tuota pois.

Ja se ilo joka paistoi lapsen naamalla :heart:
Meillä oppi kynäotteen jo 2 v. ja alko piirtelemään hienoja hahmoja.
4 veenä osas jo kirjottaa ja lukea ja piirtää linnoja ja ihmisiä.
 
Ihanaa :heart: mullakin nuorempi ei vaan ota kynää kynäotteeseen. :( Piirtää,värittää ja kirjoittaakin silti tosi hyvin, siis pysyy viivojen sisäpuolella, pystyy jäljentämään viivaa, kirjoittamaan kirjaimia jne, mutta mua kyllä häiritsee kun ei se pidä sitä kynää oikein. Sanoo että sattuu käteen :/
 
hienoa! :flower:

meillä 5v piirsi ekan pääjalkaisen 3v, mutta kynäote on edelleen ihan väärin. olen koittanut sitä korjailla, mutta siinä vaiheessa lentää kynä nurkkaan ja innostus piirtämiseen/kirjottamiseen loppuu siihen. ehkä se joskus saa kynän oikein käteen.
 
Sehän liittyikin tähän että KYLLÄ MINUN LAPSENI OPPI NOPEAMMIN.

Joo mun 5v on tiateellisesti erittäin lahjakas piirtää salama mcqueenia jne paremmin kuin tasan yksikään ikäisensä jee. se ei kuitenkaan ole ehkä tämän ketjun pointti :)

Mutta ton neljäveen taito, varsinkin kun se tuli myöhässä, on äidin suuri ylpeys. Voi kiitos kun jaksoitte tulla toki kertomaan että lapseni on vähintäänkin jälkeenjäänyt kun ei osannut tätä taitoa jo vuosikkaana :xmas:

edit: yo toki harmailijoille, hienoa kun jonkun lapsi oppii jotain aiemmin tai myöhemmin kuin omani, mutta niin.. en tiedä, jotenkin iski melko pöljän olon että liekö tuosta voi olla iloinen kun tosiaan jo parivuotiaskin sen osaa kuten tässä ketjussa kerrottu. :/
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen;24461538:
hienoa! :flower:

meillä 5v piirsi ekan pääjalkaisen 3v, mutta kynäote on edelleen ihan väärin. olen koittanut sitä korjailla, mutta siinä vaiheessa lentää kynä nurkkaan ja innostus piirtämiseen/kirjottamiseen loppuu siihen. ehkä se joskus saa kynän oikein käteen.
Onko teillä niitä kynäoteeseen ohjailevia kyniä?
 
Sehän liittyikin tähän että KYLLÄ MINUN LAPSENI OPPI NOPEAMMIN.

Joo mun 5v on tiateellisesti erittäin lahjakas piirtää salama mcqueenia jne paremmin kuin tasan yksikään ikäisensä jee. Mutta ton neljäveen taito, varsinkin kun se tuli myöhässä, on äidin suuri ylpeys. Voi kiitos kun jaksoitte tulla toki kertomaan että lapseni on vähintäänkin jälkeenjäänyt kun ei osannut tätä taitoa jo vuosikkaana :xmas:
Mietin jo tuossa itsekseni, että mistähän noitten vastaajien lapset ovat perineet noin hyvät oppimislahjansa. :LOL:
Eivät ainakaan tule perimään tunneälyä... tjt.
 
  • Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Ihanaa :heart: mullakin nuorempi ei vaan ota kynää kynäotteeseen. :( Piirtää,värittää ja kirjoittaakin silti tosi hyvin, siis pysyy viivojen sisäpuolella, pystyy jäljentämään viivaa, kirjoittamaan kirjaimia jne, mutta mua kyllä häiritsee kun ei se pidä sitä kynää oikein. Sanoo että sattuu käteen :/
Onko teillä semmosia sormitukia tms?
Mie ostin semmosen mut ei lapsi tykännyt. Oppi sit kun istuin vieressä ja ohjasin koko ajan jos meinas käsi mennä nyrkkiin.

Meillä tähä asti tullu vaan sotkuja, nyt tuli ne ihmiset ja pitänee kaivaa pisteestä pisteeseen kirjat kaapista ja kokeilla onnistuuko ne nyt!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen;24461538:
hienoa! :flower:

meillä 5v piirsi ekan pääjalkaisen 3v, mutta kynäote on edelleen ihan väärin. olen koittanut sitä korjailla, mutta siinä vaiheessa lentää kynä nurkkaan ja innostus piirtämiseen/kirjottamiseen loppuu siihen. ehkä se joskus saa kynän oikein käteen.
Meillä ihan sama juttu, tosiaan tykkää piirtää ja värittää ja sanotaan, että hän tekeekin molempia ikätasoaan paremmin, mutta kynäotetta ei suostu ottamaan.. Siis osaa mutta kun ei se halua. :D En sitten oo viitsinyt pakottaa, kun ei lapsi sitten piirrä ollenkaan :p
 
Onko teillä semmosia sormitukia tms?
Mie ostin semmosen mut ei lapsi tykännyt. Oppi sit kun istuin vieressä ja ohjasin koko ajan jos meinas käsi mennä nyrkkiin.

Meillä tähä asti tullu vaan sotkuja, nyt tuli ne ihmiset ja pitänee kaivaa pisteestä pisteeseen kirjat kaapista ja kokeilla onnistuuko ne nyt!
No ei oo. :O Eikä oo mitään kynäotteeseen ohjaavia kyniäkään. :O Ikinä oo kuullutkaan...
 
Määhän en muuten oo koskaan ns oikeaa kynäotetta oppinut vaan käsi ollu enempi vähempi nyrkissä, mut oon silti oppinut piirtään, kirjoittaan jne. :D
Jotenkin kai se on sinnepäin mutta semmonen hauska kynäotetyyli mulle jäi ja edelleenkin pidän kynää ns nyrkkiotteessa.
 
jee!
Hieno homma, onnea kynäotteesta!

Mun lapselle se tuli alle kaksivuotiaana ja nyt 2,5-vee piirtää ihmisiä ja eläimiä. Neuvolan täti sanoi että 4-6 vuotiaana tulee viimeistään ja vähän ihmetteli sitä kun meillä näin aikaisessa. Mutta se voi olla geeneissäkin, mä olen taiteellisesti lahjakas.
 
No ei oo. :O Eikä oo mitään kynäotteeseen ohjaavia kyniäkään. :O Ikinä oo kuullutkaan...
Mie löysin kirjakaupasta semmosen tuen, makso ehkä 2e. Käy kysymässä, se ohjaa peukun ja etusormen omille paikoilleen. Ja niitä sai punaisena niinkuin salama mcqueen :D

Oli taito mikä hyvänsä, sen puuttuminen on lapselle, minkäikäiselle vaan, kova pala. Huomasin omastani että häntä otti kupoliin ettei osannut vaikka "olisi pitänyt". Kynä lensi nurkkaan ja ei oo tykännyt piirtää.
 
Määhän en muuten oo koskaan ns oikeaa kynäotetta oppinut vaan käsi ollu enempi vähempi nyrkissä, mut oon silti oppinut piirtään, kirjoittaan jne. :D
Jotenkin kai se on sinnepäin mutta semmonen hauska kynäotetyyli mulle jäi ja edelleenkin pidän kynää ns nyrkkiotteessa.
Voi sua. :( Siis mä oon jo 2,5kk vanhana kuule osannut kynäotteen, muistanut kymmeneen asti kertotaulun ja osannut keittää kahvit. No, mä oon muutenkin vähän nopeempi oppimaan kuin... :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: feger ja kikatus
samaa oon miettinyt kun nimim. "jee" et voisko tommosten motoristen taitojen oppimisen herkkyys olla jotenkin geeneissä.. siis kyse muustakin kuin tästä kynäotteesta.
Esikoinen on todella taiteellinen, ja erittäin taitava mm. saksien kanssa. Kuopus on myös saksien kanssa tarkka ja leikkaa täysin viivaa pitkin jne. on leikannut jo kolmivuotiaasta mutta piirtämisessä on ilmeisen jäljessä juuri tuon kynäotteen vuoksi, kun ei vaan aiemmin ole honannut mistä siinä on kyse vaikka yritti kovasti.
edit: siis mietin et keltähän esikko on saanu ne mahdoliset taiteellisuusgeenit, koska mie en tosiaankaan hallitse edellenkään mm kynäotetta ja oon surkee piirtäjä jne. :p
 
Viimeksi muokattu:
Hieno homma, onnea kynäotteesta!

Mun lapselle se tuli alle kaksivuotiaana ja nyt 2,5-vee piirtää ihmisiä ja eläimiä. Neuvolan täti sanoi että 4-6 vuotiaana tulee viimeistään ja vähän ihmetteli sitä kun meillä näin aikaisessa. Mutta se voi olla geeneissäkin, mä olen taiteellisesti lahjakas.
Kas saatana. :D Säkin. :rolleyes: Mäkin oon meinaan taiteellisesti lahjakas, ja muutenkin nopea oppimaan. Tätä on neuvolassakin ihmetelty. Esikoinen selvästi tulee minuun, oppi olemaan ilman vaippoja reilu vuoden vanhana, nyt 5-vuotiaana piirtää koululaisen tasoisesti ja on muutenkin.. no, edellä. :rolleyes: Tää nuorempi selvästi tulee isäänsä :(


Ja kyllä, lukuisiin taitoihini kuuluu sarkastisen vittuilun kyky.
 
jee!
Anteeks ny vaan kauheesti jos loukkasin. Voin kertoa että meillä on esimerkiksi kävelemään opittu vasta 1½-vuotiaana ja lapsi sai vuoden fysioterapiaakin hitaan motorisen kehityksen vuoksi. Saavutti ikäisensä parivuotiaana. Kynäote sen sijaan tuli todella ajoissa, ja mietin ihan oikeasti, onko se perinnöllistä omien taiteellisten taipumusteni takia. Olen ollut lapsena kömpelö, mutta piirtänyt hirmu hyvin, varmaan ennen kuin kävelin, osasin piirtää ihmisen.
 
No mua et ainakaa loukannut :)
Munkin kuopus oppi todella myöhään kääntyilemään, ryömimään jne jne. Ja on hitaampi sitten näissä muissakin motorisissa jutuissa, mut esim puheellisesti lahjakas, puhui parivuotiaana jo ja paljon.
Onko sulla jotain faktaa noista periytymisjutuista vai arveletko vaan et ois niin? Alko kiinnostaa iteenikin (ja samalla pohdin keltä esikko on oppinu sen taiteellisuutensa, ei ainakaa multa tai isältään :D)
 
040608
Meidän 5v pitää kynää edelleen nyrkissä. Ei vaan onnistu kynäote. No huomenna alkaa toimintaterapia jossa tuota harjoitellaan ja myös saksien käyttöä kun sekin vielä hakusessa. Ja lasta ei kiinnosta piirtäminen tms juuri ollenkaan.
Kun taas esikoinen piti kynää oikein kädessä varmaan 3v ja on tosi lahjakas piirtämään. Ja kuopus nyt 3v on jo useamman kuukauden osannut kynäotteen ja on kiinnostunut piirtämisestä. .
 

Yhteistyössä