NYT TEKISI MIELI VETÄÄ LÄRVIT!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Olen niin vihainen, että hammasta puren estääkseni itseäni itkemästä :'( :'(

Vähän taustaa asiaa valaisemaan: Olen työskennellyt melkein 20 vuotta julkisen terveydenhuollon palveluksessa, niistä viimeisimmät vuodet atk-projektissa kouluttajana, testaajana, kehittäjänä, pääkäyttäjänä, käyttöönoton vetäjänä ja tukihenkilönä. 7 vuotta ole ollut nyt nk. pöydän toisella puolella eli ohjelmistotoimittajana. Olen saanut palautetta asiakkailtani, että heidän mielestään on mukavaa tehdä yhteistyötä kanssani, koska ymmärrän, mitä se heidän päivittäinen työnsä on. Nyt olen tekemässä uutta tietojärjestelmää terveydenhuollon erikoisalalle, jolta mulla on yli 10 vuoden työkokemus. Teen tätä hommaa yhteistyössä kahden kollegani kanssa, joista toinen on ohjelmiston "pääarkkitehti".

Mulla ja pääarkkitehdillä on ollut pitkin matkaa erimielisyyttä eräästä ohjelmaan liittyvästä toiminnallisuudesta ja mä olen pontevasti pitänyt pääni ja kieltäytynyt toteuttamasta tähän ohjelmaan sellaista toiminnallisuutta, mikä hankaloittaa ohjelmiston käyttöä. Muut asiakkaani ovat tilanneet multa vanhoiihin järjestelmiinsä muutoksia, joilla tämä käyttäjää hankalaoittava toiminnallisuus poistetaan ja ne muutokset olen heille tehnytkin. En siis ole suostunut tekemään samaa p*skaa viritelmää tähän uuteen.

Viime aikoina tämä pääarkkitehti on yhä useammin käynyt luonani ehdottamassa tämän toiminnallisuuden tekemistä ja mä olen lähestulkoon polkenut jalkaa ja sanonut EI. Valitettavasti en nähnyt sitä 45 minuuttia -ohjelmaa viime viikolla, mutta mitä olen netissä blogista lukenut, osastosihteerit, hoitajat ja lääkärit eivät halua sitä heidän työtään hankaloittavaa toiminnallisuutta. Käskin meidän pääarkkitehdinkin lukea sen blogin.

Noh, tänään sitten selvisi, että tämä hemmo oli puhunut asiakkaan - ja tottakai siellä sellaisen propellipään, jolla ei ole terveydenhuoltoalan koulutusta eikä päivääkään tämän erikoisalan työkokemusta - kanssa ja yksissä tuumin olivat sotkeneet propellinsa yhteen ja tehneet päätöksen, että se käyttäjää hankaloittava toiminnallisuus toteutetaan. Siihen tietty loppui mun vastarintani: kun kerran asiakas niin haluaa, niin sitten minä sellaisen teen. Yritä tässä sitten tehdä järjestelmää, joka helpottaisi eikä hankaloittaisi sairaalahenkilökunnan työtä :headwall: :headwall: *HALKEAA RAIVOSTA*

Kiitos, helpotti :ashamed: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Etkö pysty asiakkaallesi perustelemaan kolikon kääntöpuolta?
Projektin aikataulu ei anna periksi. En ehdi saada kasaan sellaista asiakkaan puolen loppukäyttäjien ryhmää, joka voisi sanoa oman mielipiteensä. Mulle hiipi mieleen epäilys, että tämä pääarkitehti jätti tämän asian ihan tarkoituksella näin viimetippaan, että mulle ei jää mitään mahiksia alkaa pullikoida vastaan

:(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
:( miksi ihmeessä sellainen toiminnalisuus sitten pitää olla? Ketä se sitten palvelee, jos käyttäjät eivät ainkaan sellaista halua. :/
Se palvelee näitä propellipäitä |O |O |O |O

toivottavasti ne propellipäät sitten saavat paljon palautetta aikaansaannoksestaan, ettei ainkaan sinun niskaasi kaadeta suotta p.skaa!

Mulle hiipi mieleen epäilys, että tämä pääarkitehti jätti tämän asian ihan tarkoituksella näin viimetippaan, että mulle ei jää mitään mahiksia alkaa pullikoida vastaan

:(

Hyvinkin mahdollista.

Etkö voisi todentaa mitenkään lyhyellä varoitusajalla sen toisen tavan olevan asiakkaita palvelevampi?

toivottavasti ne propellipäät sitten saavat paljon palautetta aikaansaannoksestaan, ettei ainkaan sinun niskaasi kaadeta suotta p.skaa!
Mä jään aikanaan sen järjestelmän ylläpitäjäksi, joten käyttäjien kiukkuiset kommentit tulee mun niskaan. Tää pääarkkitehti siirtyy siinä vaiheessa muihin projekteihin. Noh, tälle ei voi mitään...harmittaa vaan niin vimmatusti :'(

Etkö voisi todentaa mitenkään lyhyellä varoitusajalla sen toisen tavan olevan asiakkaita palvelevampi?
Pitäisi saada palaveriin ne, jotka tuota järjestelmää tulevat sitten käyttämään. Aika ei riitä, kun hoitoalalla pitää sumplia niitä työvuoroja.

Joo, ma oon ollut siina asiakkaan pallilla silloin, kun terveydenhuoltopalvelussa tyoskentelevat joutuvat kayttamaan huonosti toimivaa jarjestelmaa. Se homma ontui vaan totaalisesti, ja normaalisti puoli tuntia vieva aika vei kaksi ja puoli tuntia, koska se kayttosysteemi oli vaan niin outo. Vaikka noista ohjelmointisysteemeista ma en mitaan tieda mitaan, loppuviimeksi.

Mutta sulle :hug:

Kuulostaa NIIN tutulta. Mies kun tekee myös ohjelmistopuolella töitä, ja siellä nämä tällaiset skabat tuntuvat olevan ihan arkipäivää. Mies on kyllä itsekin ns. propellipää (siis DI, käy kaiketi propellipäästä? :) ), mutta hän aina miettii kaikkein eniten sitä, että miten se loppukäyttäjä niiden systeemien kanssa pärjää.

Ja sehän on joskus ihan hiivatin vaikeaa saada menemään kaaliin sellaiselle, joka on organisaation jossain vihonviimeisessä loukossa asioista päättämässä ja joka ei ihan taatusti miettinyt sitä asiaa yhtään sen lopullisen asiakkaan näkökulmasta.

Ja se on myös NIIN tuttua, että ne ongelmat kaatuvat sitten aina niiden muiden, mutta ei sen tampion niskaan, joka niitä idioottimaisia päätöksiä tekee...

Mä jään aikanaan sen järjestelmän ylläpitäjäksi, joten käyttäjien kiukkuiset kommentit tulee mun niskaan. Tää pääarkkitehti siirtyy siinä vaiheessa muihin projekteihin. Noh, tälle ei voi mitään...harmittaa vaan niin vimmatusti :'(

niin.. eipä se silloin paljon auta et itse olisi halunnut jo alunperin toimivan systeemin. eikä syypäät itse kärsi seurauksia..

Mitä ohjelmia sä kehität ja parantelet? Ois vaan kiva tietää, kun itsekin työskentelen muutaman terveydenhuollon ohjelman parissa nykyisin, että onko kyse samoista softista =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nunneliini:
Siis teetkö sä työksesi sellaisia käyttöjärjestelmiä niinkuin esim effica jne? vai siis mitä täh... (pöljänä täällä) :whistle:
En tuollaisia potilashallinnon kokonaisjärjestelmiä vaan yksittäisten erikoisalojen järjestelmiä. Erään erikoisalan voi arvata jo siitä, että olen jo kuudetta vuotta pyörinyt Kaksplussan palstalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Mitä ohjelmia sä kehität ja parantelet? Ois vaan kiva tietää, kun itsekin työskentelen muutaman terveydenhuollon ohjelman parissa nykyisin, että onko kyse samoista softista =)
Pukkasin yytä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nunneliini:
Siis teetkö sä työksesi sellaisia käyttöjärjestelmiä niinkuin esim effica jne? vai siis mitä täh... (pöljänä täällä) :whistle:

Meillä käytetään päivähoidossa efficaa. Ei mikään kovin kätevä.

aluksi nyt jo että et itse olisi suositellut kyseistä ohjelmaa! Mut että sä et siitä sit voinut päättää vaikka mielipiteesi olit ilmaissut tälle Pää jutulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ilmoita heti :
aluksi nyt jo että et itse olisi suositellut kyseistä ohjelmaa! Mut että sä et siitä sit voinut päättää vaikka mielipiteesi olit ilmaissut tälle Pää jutulle.
Itse ohjelmassa ei ole mitään vikaa, mutta siinä yhdessä toiminnallisuudessa on. Toteutin sen jo käyttäjäystävällisellä tavalla, mutta se osa ohjelmasta heitettiin nyt roskikseen ja tilalle laitetaan loppukäyttäjän kannalta huonompi vaihtoehto. Vaan sen verran katsoin nokkaani pidemmälle, että otin talteen sen järkevän ohjelmisto-osan ja jos ja kun aikanaan tämäkin sairaanhoitopiiri huomaa, että ei perskeles...sehän olisi pitänyt toteuttaa näin, sitten mietin sopivan hinnan sille ohejlmisto-osalle :kieh:

Yhteistyössä