Nyt tarvis vähän rohkaisua... Ja tutkimuksen tulos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

auryn

Aktiivinen jäsen
03.05.2004
11 713
0
36
Huomenaamulla on edessä gastroskopia. Ihan himpan jännittää :|

Pahalta tuntuu jo sillon kun ruoka jumittaa kurkussa, entäs kun kurkun täyttää letku? :o

Onko kellään kokemuksia? Sanokaa ettei se ole ihan hirveen kamalaa :| :whistle:

Oli kaikista pahinta olla juomatta niin pitkään, edes vettä. Eli sain ip puol kahdelta eka tipan vettä sille päivää... eihän se kivaa ole, mutta kunhan sen saa nielaistua, pahin on ohi.

Ite jouduin käymään noin 6v. sitten. Inhottavaa se on, mutta ei kivuliasta. Yökkäysrefleksi tulee säännöllisin väliajoin, mutta kun rentoutuu ja antaa niiden yökkäysten tulla niin pärjäilee tutkimuksen ajan. Kyllä sen kestää, kun ei se tee kipeetä :)

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Kiits tsempeistä.

Kestääkö se kauankin? Siis se että letku on kurkussa?
Mikseivät vois nukuttaa moisen kiusauksen ajaksi :whistle:

En muista yhtään miten kauan meni, mutta minnuu helpotti se, kun lääkäri kokoajan selitti missä kohtaa ollaan menossa ja mitä katotaan seuraavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Kiits tsempeistä.

En muista yhtään miten kauan meni, mutta minnuu helpotti se, kun lääkäri kokoajan selitti missä kohtaa ollaan menossa ja mitä katotaan seuraavaksi.

Ok, toivotaan että minullekkin selitetään. Näkeekö siinä omaa sisäpuoltaan? Näyttääköhän ne jos pyytää :whistle:

Ja onhan se nukutus riski. Kun on aika usein nukutettu niin ei niitä riskejä osaa niin miettiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Kiits tsempeistä.

Ok, toivotaan että minullekkin selitetään. Näkeekö siinä omaa sisäpuoltaan? Näyttääköhän ne jos pyytää :whistle:

Ja onhan se nukutus riski. Kun on aika usein nukutettu niin ei niitä riskejä osaa niin miettiä...

Sano siinä ennen tutkimusta, että haluat mieltä rauhottamaan kokoajan selostusta missä mennään. Sisuksien näkeminen varmaan riippuu ihan paikasta, mutta tuskin sitä telkkariruutua on siihen ihan potilaan näkyville laitettu. Miulla se oli selän takana, mutta jälkeenpäin lääkäri näytti muutamia kuvia.

Ällö juttu, mutta vähemmän ällö kuin perinteinen lapsilta tartunnalta saatu örppätauti. Yöki ihan rauhassa, vaikka lekuri kieltäisikin yökimästä. Yökkiminen kun on refleksi eikä sitä voi tahdon voimalla estää. Koko tutkimus kestää noin 15 min ja sitten se on ohi. Kivulias se ei ole.

pelkäsin kovasti olen paniikkihäiriöinen. Toimituksen lekuri kertoi koko ajan mitä tekee, noudatin vain ohjeita ja keskityin hengittämiseen. Kesti 10min, ei sattunut ainoastaan oli ikävää, mutta sen kesti kun keskittyi hyvin. HYVIN se menee ja on nopea juttu! + saat lopun epätietoisuudelle.

T. vatsakatarri

Voin kertoa että jos sulla on refluksitauti niin sattuu ja ihan hirveesti! :( Mä itkin ja vaikersin koko sen ajan. Mulle tehtiin se aamulla ja koko päivän iltaan asti oli tosi kipeä. Ei se varmaan jos ei ole refluksia niin sitten satu.

ei ole kiva toimenpide, mutta pyydä rauhoittava lääkitys ennen sitä, mulla meinasi vetää paniikin puolelle, mutta positiivista tuossa on se, että se on suht nopiaan ohi moneen muuhun tutkimukseen verrattuna, itse yritin takoa päähäni ajatusta, että ei ne mun anna tukehtua, vaikka siltä tuntuikin, ja mä ainakin yökin kokoaika en pystynyt muutakaan.. ja tosiaan sulla on hoitaja siinä vieressä kokoaika joka pitää susta huolta, yritä kestää, pian se on ohitse.. ja kannattaa myös muistaa et sen tutkimuksen tulos voi ola tosi oleellinen sun terveyden vuoksi, ei ne sitä huvikseen tee.. :hug:

Noniin, ohi on. Ja oli tosiaan ihan kamalaa, etovinta oli tuntea se letku vatsalaukussa ja suolessa :x Lääkäri otti koepaloja pitkin matkaa, toivottavasti niistä selviää jotain tarkemmin.
Tutkimuksen jälkeen lääkäri kysyi olenko joskus juonut jotain syövyttävää. Mahtoi paikat näyttää nätiltä sisältäpäin :o

Hyvä asia on, että ruokatorvesta löytyi ahtauma. Nielemisvaikeudet eivät siis ole psyykkistä perää :whistle:
Huono asia, että saan kokea gastroskopian uudelleenkin erikoislääkärin tekemänä. Hienoa, en malta odottaa :|

Nyt vaan odottelen että lakkaisi tuo polttelu ruokatorvessa, olis miellyttävämpää edes juoda jotain...

Sanonko...en...no sanon....
Hyvä että pääsit gastroskopiaan. Mun ystävä ei aikanaan tk´ssa päässyt ja vatsa vaivat tulkittiin vatsakatarriksi. Pääsi sitten tähystykseen aivan liian myöhään, syöpä oli jo niin pitkällä että peli on menetetty :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Hyvä että pääsit gastroskopiaan. Mun ystävä ei aikanaan tk´ssa päässyt ja vatsa vaivat tulkittiin vatsakatarriksi. Pääsi sitten tähystykseen aivan liian myöhään, syöpä oli jo niin pitkällä että peli on menetetty :'(

Hui kamala :o
Niin, oliskohan lääkäri maininnut syöpää jos olisi sitä epäillyt? Ainoa mistä puhui oli mahdollinen ruokatorven laajennus, ahtauman syitä ei lähtenyt edes arvailemaan :|

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

Hui kamala :o
Niin, oliskohan lääkäri maininnut syöpää jos olisi sitä epäillyt? Ainoa mistä puhui oli mahdollinen ruokatorven laajennus, ahtauman syitä ei lähtenyt edes arvailemaan :|

Kyllä varmaan oisi sanonnut jos silmällä ois havainnut jotain pahanlaatuisia muutoksia. Koepaloistahan se sitten selviää.
Ystävältäni löytyi ihan selkeä kasvain vatsalaukusta.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
pahanlaatuisia asioita. Mulla ainakin sanottiin heti, ettei mitään pahanlaatuiseen viittaavaa ole.

t. vatsakatarri

Hmm... Olikohan sit huono kun se ei sanonu ettei ois pahanlaatusta :|

Ei, kyl mä uskon et mistä toi ahtauma nyt onkaan tullu, ni lääkkeet on suurin syy. Ja asia saadaan hoitoon kyl :)

ja kuule. jos lkaa helvetillinen polte pitkin vatsaa tässä muutaman päivän aikana (viikko noin) niin olette onnistuneet saamaan vatsalaukun tulehduksen koepalojen oton seurauksena.
mulle kävi niin ja jumalauta että mä olin kipee. siihen sit semmosia halpoja antibiootteja ja sen jälkeen oliki koko maha tulessa.. |O