Nyt talousapua onnettomalle yh-äidille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JelppaMei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JelppaMei

Vieras
Olen todella, todella surkea rahankäyttäjä. Loppukuu eletään aina ihan viimeisillä ropposilla, tilipäivää odotellen. Nyt haaveilen uuden mieheni kanssa yhteisen talon ostosta (tällä hetkellä ollaan vuokralla ) mutta pelottaa, koska en hallitse kulutustani kovinkaan hyvin... :/

Listaan tähän tulot ja menot, jos joku kiltti voisi neuvoa mistä nipistän, ja varsinkin että MITEN. Teoriassa kun asiat tuppaa menemään jakeluun.

Perheeseeni kuuluu siis minä ja kaksi lasta, 9-ja 14-vuotiaat.

TULOT:

Palkka nettona 3100e.
Elatusmaksut 510e.
Lapsilisä n.200e.
YHT. 3810e.

MENOT:

Vuokra 1100e.
Autolaina 300e (tämä tosin ensikuussa maksettu)
Vakuutukset 120e.
Netti 50e.
Lasten puhelimet 40e.
Sanomalehti 20e.
Muut satunnaiset (kuusta riipuen autoveroa, sähköä, vettä jne ) 270e.
YHT. 1900e.

Mulle pitäisi jäädä 1910e kuussa, ja niin varmaan jääkin. Silti me ei meinata pärjätä :/

Pelottaa se lainan otto, jos ensitten selviäkään maksuista ja kusen raha-asiani totaalisesti. Nykyäänkin olen välillä joutunut käyttämään luottokorttia, toisinaan paljonkin. Nyt on tosin taas kortti nollilla..

Kertokaa siis konkreettisia neuvoja, miten muuttuisin fiksuksi rahankäyttäjäksi holtittomuuden ja sijaan! Kiitos!

Ostat vain jos tarvitset jotain. Jos näet kaupassa jotain kivaa, esimerkiksi vaatteita niin ostat vain jos sille on oikeasti tarvetta.

Jos et pysty hallitsemaan ollenkaan rahankäyttöäsi niin suosittelen, että nostat joka viikolle käteen tietyn summan rahaan, jolla oikeasti on pärjättävä! Näin sinun tulee miettiä mihin kullakin viikolla on rahaa laittaa.

Avaisin säästötilin, jolle siirtäisin heti tilin tultua tietyn summan rahaa, koska jos nämä rahat eivät ole käyttötilillä, niin niitä on vaikeampi kuluttaa. Ja koska heti palkan tultua tilillä on pienempi summa rahaa "tuhlattavana" niin mietit tietenkin tämän summan kanssa paljonko rahaa esim. viikossa voit käyttää!

Tuttu tunne että ei vaan jää yhtään vaikka pitäisi kuitenkin jäädä.

Minä tein että aloin pitämään kirjaa kaikista tuloista ja menoista ja säilytin myös kuitit. Vertailin mistä kannattaa mitäkin ostaa.

Ja kilpailuta kaikki mahdollinen, siinä säästää ja vaikka se tuntuu että ei siinä monta euroa säästä niin sekin on iso raha ku laskee vuoden päähän.
Ja kerta laskujen jälkeen jää niin käy aukaisemassa tili johon et ota korttia ollenkaan. Sinne sitten vaikka 100 kuussa niin äkkiä on sitten ylimääräistä rahaa hoitaa kuluja.

Tuo tilille säästäminen on teoriassa hyvä idea, mutta kun sellasia tilejä ei taida olla mistä rahaa ei edes saa nostaa, niin ei toimi. Ennen tein silleen että laitoin tilille muka säästöön, ja loppukuusta rahapulassa nostin.

Ja kun mä en oikeestaan ees osta mitään! En ole mikään tajuton vaatteiden tai kosmetiikan hamstraajakaan. Päinvastoin, ostan harvoin mutta hinnakasta.

En matkustele, enkä käytä alkoholia. Ulkona tulee tietenkin syötyä, pitääkin pitää vähän kirjaa että miten usein ja kuinka kalliisti..

Käyt ruokakaupassa kerran viikossa, muissa kaupoissa vaan jos n todellista tarvetta, et huvin vuoksi. Et käy kioskilla etk pika ppikaa kaupoissa. Sillää tavalla loppuu heräteostokset.
Mites tupakka, alkoholi, veikkaus? Oma puhelinlasku? Syöötkö töissä lounaaksi eväitä vai ravintolassa?

[QUOTE="aloittaja";23814319]Tuo tilille säästäminen on teoriassa hyvä idea, mutta kun sellasia tilejä ei taida olla mistä rahaa ei edes saa nostaa, niin ei toimi. Ennen tein silleen että laitoin tilille muka säästöön, ja loppukuusta rahapulassa nostin.

Ja kun mä en oikeestaan ees osta mitään! En ole mikään tajuton vaatteiden tai kosmetiikan hamstraajakaan. Päinvastoin, ostan harvoin mutta hinnakasta.

En matkustele, enkä käytä alkoholia. Ulkona tulee tietenkin syötyä, pitääkin pitää vähän kirjaa että miten usein ja kuinka kalliisti..[/QUOTE]

Avaa säästötili eri pankkiin kuin missä käyttötilisi on. Älä ota tähän tiliin nettipankkitunnuksia äläkä pankkikorttia. (Jos pankki automaattisesti lähettää pankkikortin, leikkaa se heti kahtia.)

Sitten kun olet saanut sen 300 eur/kk autolainan maksettua, teet suoraveloitussopimuksen jolla siirretään tuo autolainaa vastaava rahasumma kuukausittain säästötilillesi.

Lakkauta heti luottokorttisi, pidä ainoastaan debit-kortti. Laita kaikki säännöllisesti toistuvat laskut suoraveloitukseen. Sen jälkeen kun laskut on maksettu, tyhjennät välittömästi tilisi eli nostat loput rahat käteisenä. Jaat käteisen tasasummaksi neljään eri kirjekuoreen, yksi kuori kutakin kuukauden viikkoa kohti. Näin näet kirjekuoresta heti, kuinka paljon rahaa sinulla on käytettävissäsi kullakin viikolla, etkä voi ostaa luotolla.

Käyt ruokakaupassa kerran viikossa, muissa kaupoissa vaan jos n todellista tarvetta, et huvin vuoksi. Et käy kioskilla etk pika ppikaa kaupoissa. Sillää tavalla loppuu heräteostokset.
Mites tupakka, alkoholi, veikkaus? Oma puhelinlasku? Syöötkö töissä lounaaksi eväitä vai ravintolassa?

Tuo työpaikkaruokailu on kyllä yksi rahareikä, totta! Miten en ole edes tajunnut että siihenkin uppoaa minimissään 30e/vko! Aikamoinen summa.

Tosiaan, päihteitä en käytä. Puhelinlaskua ei tule ollenkaa, työsuhde-etuna on.

Tuota kaupassa käymisen vähentämistä voisi kokeilla, aika usein tulee ostettua "jotain pientä ja hlapaa, tän kerran vaan..." :D

osta halvempaa ruokaa. Monet kauppojen omat merkit ovat selkeästi halvempia kuin tunnetummat merkit. Vertaile ja valitse edullisin. Osta vain tarpeellista ruokaa ja jätä virvoitusjuomat ja sipsit kauppaan.

Tee ostoslista oikeasti tarpeellisista tuotteista äläkä kaupassa osta muuta kuin ostoslistalla olevat tarvikkeet. Meneekö teillä paljon ruokaa vanhaksi/roskiin?Annatko lapsille paljon rahaa aina kun pyytävät, annatko heidän kantaa ostoskärryyn heräteostoksia?

jessus. meillä on perheenä pienemmät tulot ja maksetaan siitä asuntolainaa... kannattaa opetella tekemään ruokaa ja kierrättämään, ostamaan vaan tarpeellista jne.

Meidän perheen tulot on yhteensä ton verran kun sulla yksin. 2 töissä käyvää aikuista. 3 Lasta... reippaat vakuutus yms laskut... toimeen tullaan jotenkuten, tullaan enivei. Mistä noin hyvää palkkaa saa ja miten hitossa se ei muka riittäis?

No ohhoh. Minä tekisin sinuna niin, että yksi tili, mihin menee suurin osa rahoista ja sieltä maksat laskut, vuokran (lyhennyksen) jne. Sit yksi tili, johon jäisi käyttövarat (max 1000 euroa teille!) ja loput mä lykkäisin sit johonkin tilille, josta saisin pankista nostettua ja osan rahastoihin/osakkeisiin, joista rahoja ei hetkessä saa pois.

Mun tulot on kera kahden lapsen nettona 2000 euroa lapsilisineen ja elareineen. Laskut ja vuokra nielaisee tosta 1000 euroa ja silti mulla menee 500 euroa säästöön joka kuussa. 500 euroa siis jätän meidän käyttötilille kuukausittain. Mulla on siis tosiaan tili, johon menee tonni, josta maksan sit laskut ja vuokran (sielläkin on mukavasti ylimääräistä, kun tekevät n.800 euroa kuussa keskimäärin). Sit on yks tili, johon menee 300 euroa kuussa, tämä on ihan säästötili, jonka rahoilla sit reissataan tai ostetaan esim hajonnut pesukonetta jne. Sit 200 euroa menee yhdistelmärahastoihin/sijoitusvakuutuksiin.

mä tienaan kaikkine tukineen vähemmän kuin mitä sulle jää perusmenojen jälkeen käteen..ja teen 7,5 tuntista päivää ja 2 lapsen yh :D..säästöön menee joka kuukausi 20 € :]

No ohhoh. Minä tekisin sinuna niin, että yksi tili, mihin menee suurin osa rahoista ja sieltä maksat laskut, vuokran (lyhennyksen) jne. Sit yksi tili, johon jäisi käyttövarat (max 1000 euroa teille!) ja loput mä lykkäisin sit johonkin tilille, josta saisin pankista nostettua ja osan rahastoihin/osakkeisiin, joista rahoja ei hetkessä saa pois.

Mun tulot on kera kahden lapsen nettona 2000 euroa lapsilisineen ja elareineen. Laskut ja vuokra nielaisee tosta 1000 euroa ja silti mulla menee 500 euroa säästöön joka kuussa. 500 euroa siis jätän meidän käyttötilille kuukausittain. Mulla on siis tosiaan tili, johon menee tonni, josta maksan sit laskut ja vuokran (sielläkin on mukavasti ylimääräistä, kun tekevät n.800 euroa kuussa keskimäärin). Sit on yks tili, johon menee 300 euroa kuussa, tämä on ihan säästötili, jonka rahoilla sit reissataan tai ostetaan esim hajonnut pesukonetta jne. Sit 200 euroa menee yhdistelmärahastoihin/sijoitusvakuutuksiin.

Ai juu ja olennaista on ajatella niin, että ne rahat, jotka ovat säästössä eivät ole sun käyttörahojas! Eli et laske niiden varaan yhtään mitään. Ensisijaisesti yrität siis pärjätä niillä käyttörahoilla ja äärimmäisessä hädässä vasta kosket sinne säästöihin.

Mulla on toiminut se että säästän kaikki kuitit ja viikottain tutkin ne ja kirjaan ylös paljon on mennyt pakollisiin juttuihin ja ei pakollisiin.Sitten kun sieltä alkaa huomaamaan mihin sitä rahaa eniten menee niin oppii miettimään kaupassa tarkemmin että onko nyt järkevää.Esim. mulla noi rahareiät oli karkki yms. ja kirpputorit (olen opiskelija niin mulla tollasetkin jo tuntuu :D)
Kun huomisin noi niin..no karkin suhteen ei oo hirveetä parannusta tullut mutta ulkona syömisen suhteen on,paitsi tulee kyllä kaupassakin mietittyä aina karkkihyllyllä eli parannusta kuitenkin.
Mä rakastan kirpputoreja ja käyn varmaan joka päivä jollain.Nyt olen nostanut aina erikseen lompakkoon "kirpparirahat" ja ne on omassa taskussa lompakossa,ne kun loppuu niin se on sitten voi voi.

Ja toinen ja ehdottomasti paras keino on se että ottaa käteisenä lompakkoon aina yhden viikon rahat.Se kortilla maksaminen on niin petollista kun sitä rahan menoa "ei näe".

Toi käteishomma toimii. Ei raaski ostaa mitään kun lompakossa on vain esim.50-100 varattu viikoksi. Jää hyvinkin ne turhat vaate yms kirppishankinnat tekemättä.

Täällä meinaan toinen kirppis"hullu" :D

Yhteistyössä