Nyt sitten loppui meiltä kaverikoiralenkit

• Viestiketjun aloittaja "koirallinen"
  • Ensimmäinen viesti
"alma"
Ei noita murahduksia kannata ottaa niin vakavasti. Koira hakee paikkaansa siinä laumassa, ainahan ne niin tekevät. Jos mitään pahempia tappeluita ei ole ollut, niin antakaa niitten selvittää välinsä, turha siitä on hysteeriseksi ryhtyä, sinun tai kaverisi.
Itsellä tuollainen "dominoiva rotuinen" koira, joka ei ole koskaan tapellut yhdenkään koiran kansa, vaikka kaikenlaisia ärinöitä on nähty. Ei se tarkoita, että koira kenenkään päälle olisi käymässä.
Meillä kyllä koira on hyvin koulutettu, eli lopettaa käskystä isottelut.

Mua aina naurattaa noi johtajuus hömpät :D
Jonkun koiran kohdalla voi varmasti toimia, että vahvistetaan tollasissa tilanteissa, mutta omalla kohdallani, eikä koko (isossa!) koiraporukassa yhtäkään koiraa ei ole saatu luopumaan "johtajan tittelistä" sillä että kuljetaan ensin ovesta tai syödään ennen sitä. Kyllä asiat on lähtenyt muuttumaan ihan sillä että koiran ja omistajan suhdetta muutetaan, tehdään yhdessä asioita ja opitaan se molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus.

Meillä esim koira juoksee ensin ovelle kun ovikello soi, tervehtii ensin tuttuja, kulkee ovesta ensin, kapealla polulla ensin, syö ennen meitä, laittaa tassunsa mun olkapäille, jopa nukkuu välillä mun päällä, sängyssä ja sohvallakin saa olla ja onkin ym...
Eipä meillä silti mitään ongelmia ole, koira tottelee käskyjä ja on hyväkäytöksinen vaikkei tosta uskois :D Sen siis saa mm sohvalta alas käskyllä, voi kaivaa vaikka luun sen suusta ym. Muiden koirien kanssa tulee toimeen, vaikka "inhoisi" jotain toista koiraa niin pystyy olemaan samassa tilassa, jopa sama takakontti on jaettu tällasen "inhokin" kanssa, siellä vaan istuivat selät vastakkain :D

Tääkin on erittäin dominoiva muiden koirien seurassa, ei varmasti alistu kenellekään ja onkin yleensä se kiistaton johtaja porukassa. Harva koira on tän kanssa lähdössä matsaamaan. Tällä ei kuitenkaan ole lupa alistella ketään, siihen puututaan heti.

"Eedla"
Kiitti, tuo muuten selvensi asiaa, varsinkin toi viimeinen lause.
Heillähän se ongelma tosiaan onki, minullakin tietty varmasti jotain petraamisen varaa.

Hehän tosiaan ovat sanoneet, että heidän koira ei ole kovin hyvin hallussa. olivat käyneet junkkarissa ja siellä oli tullut melko negatiivista palautetta, eikä koira ollut osannut niitä hakujakaan tehdä oikein ja oli lähtenyt riistalinnun peräänkin juoksemaan eikä ollut kutsusta tullut luokse.
En jotenkin tajunnut ottaa tuota huomioon, kun mietin missä vika meidän päässä on.

Eli jätän nyt käymättä tuon koiraporukan mukana ja odottelen rauhassa, josko he saisivat järjestykseen omat hommansa. Ja katson sitten uudestaan asiaa.

Osan oman koiran törröilyistä laitan kuitenkin murkkuuden piikkiin. Olen pyrkinyt käyttäytymään itse johtajamaisesti. Ja tosiaan noista leikeistä vielä, itse olen aina päättänyt leikin alun ja leikin lopun.

a.p.
[QUOTE="Eedla";25044830]Kiitti, tuo muuten selvensi asiaa, varsinkin toi viimeinen lause.
Heillähän se ongelma tosiaan onki, minullakin tietty varmasti jotain petraamisen varaa.

Hehän tosiaan ovat sanoneet, että heidän koira ei ole kovin hyvin hallussa. olivat käyneet junkkarissa ja siellä oli tullut melko negatiivista palautetta, eikä koira ollut osannut niitä hakujakaan tehdä oikein ja oli lähtenyt riistalinnun peräänkin juoksemaan eikä ollut kutsusta tullut luokse.
En jotenkin tajunnut ottaa tuota huomioon, kun mietin missä vika meidän päässä on.

Eli jätän nyt käymättä tuon koiraporukan mukana ja odottelen rauhassa, josko he saisivat järjestykseen omat hommansa. Ja katson sitten uudestaan asiaa.

Osan oman koiran törröilyistä laitan kuitenkin murkkuuden piikkiin. Olen pyrkinyt käyttäytymään itse johtajamaisesti. Ja tosiaan noista leikeistä vielä, itse olen aina päättänyt leikin alun ja leikin lopun.[/QUOTE]

Anteeksi Eedla, olin niin tohkeissani, etten huomannut laittaneeni sinun nikin tuohon lähettäjäkohtaan, kun aphan sen piti olla! :ashamed:

"vieras"
Ap, teillä on johtajuusongelma. Jos sinä olisit koirasi johtaja niin se ei käyttäytyisi noin. Nyt se käyttäytyy sen takia että se on epävarma asemastaan ja sen täytyy varmuuden vuoksi pönkittää sitä. NImim. pätevöity koulutusohjaaja.
Onko todellakin näin. Mulla on myös samanlainen "räyhä uros". Pennusta pitäen on käyty koirapuistossa. Kun 2 v tuli mittariin, tuli koirasta kertaheitolla hirviö vieraita uroksia kohtaan. Koiranpuistoon on ihan turha mennä jos siellä on vieraita uroksia- tutut on ok. Vieraille uroksille se aloittaa murinan ja isottelun välittömästi, sillä seurauksella että ne käy sen päälle. Ja jos mä komennan niin irrottaessani käy kahta kovemmin toisen kimppuun.

Remmissä yrittää räyhätä vähemmän, mutta pääsääntöisesti se ohittaminen onnistuu ihan hyvin.

Tämä on mun kolmas samanrotuinen koira ja oikeastaan kaikki ovat olleet tuossa murkkuiässä tietynsortin Ramboja hetkellisesti. Onko siis tuo aina ollut johtajuusongelma ?

"Vieras"
Ellei mitään näkyviä reikiä tule, niin antaisin tyyppien rähnätä. Eikä välttämättä ois pahitteeksi vaikka koira saiskin joskus pataansa joltain vanhemmalta urokselta.

Hei rauhoittukaa nyt!

Aina ei ole kyse johtajuusongelmasta tai siitä että koira on huonosti koulutettu. On olemassa rotuja, joitten urokset ovat voimaakkaasti dominoivia, eivätkä useinkaan tule toimeen toisten urosten kanssa!!! Ja jos kymmeniä vuosia rotua harrastaneet tämän teille kertovat, niin kannattaa uskoa!

Usein ongelma on siellä narun toisessa päässä, mutta tässä dominoivuudessa, muitten urosten hyväksymisessä ei välttämättä aina ole niin! Koulutuksella ei voi vaistoja ja viettejä muuttaa, vain hallita tiettyyn rajaan asti.

,.,.,.
niskasta kiinni ja koira selälleen kun alkaa käytös muuttua huonoon suuntaan, näin alistat koiran itsesi alapuolelle. meillä koira yritti aloittaa kamalan vetämisen hihnassa ja talviliukkailla keleillä ei kovinkaan mukava juttu, pari kertaa lenkillä koiran alakessa kiskomaan kielloista huolimatta otin niskasta kiinni ja pyöräytin selalleen maahan, johan alkoi oppimaan. Jos olette koskaan seurannut, esim. kuinka pentu ja isompi koira touhuavat keskenään, niin pennun huomatessa jäävänsä alakynteen se alistuu ja menee selälleen makaamaan vanhemman koiran eteen, silloin se antautuu ja bvanhempi koirakin tietää lopettaa.

a.p.
Tuota alistamista olen joskus joutunut jukuripäisyyskohtauksen aikana harrastamaan. Eli olen oikeasti joutunut laittamaan koiran maahan selälleen ja pitämään sitä siinä jonkun aikaa kunnes on rauhoittunut.

Tuossa tappelutilanteessa on samoja elkeitä kun tuolla yhden "rambo"-koiran omistajalla. Eli voi tilanne pahentuakin jos menen väliin.
Kyllä tuo koira on pelästyessään tullut minun jalkojen väliin norkoilemaan (mörkökausi), eikö se kerro siitä luottamuksesta minua kohtaan?!

a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja bääh;25044985:
Onko koira leikattu? Jos ei, niin leikkaus voi mahdollisesti vähentää tuota tappelunhalua.
Ei saakura, en ainakaan vielä leikkauta. Jalostustarkastukset yms. käydään ensin läpi, näin sovittiin kasvattajan kanssa aikanaan. Kasvattaja katselee tuota sillä silmällä, että siinä olisi potentiaalia ainakin yhden pentueen pennutukseen.

hyi helvetti
Hyi helvetti! Nautitteko oikeasti noista piskeistä, jotka ovat sairaalloisen mustasukkaisia ja huomionkipeitä? Hyi! Siis sitähän se dominoiva tarkoittaa? Piski, joka ei anna kenenkään muun taloudessa jutella kenellekään tai sylitellä ketään, tai tulee viereen hänkin ja jopa kaataa heikompiaan.

Yhteistyössä