Nyt selkis miksi palstalla on niin paljon kotiäitejä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Heidän ei kannata mennä töihin

Työnteko ei aina kannata – joskus on kannattavampaa olla työtön. Karkeimmassa tapauksessa työnteosta joutuu maksamaan. Keskimäärin 15 prosenttia työttömistä ei hyödy lainkaan taloudellisesti työhönmenosta. Yksinhuoltajista peräti kolmanneksen ei kannata mennä töihin. Katso kenen ei kannata tehdä töitä.
14.3.2011 06:01
169
Työtön, kun menet töihin käteesi jää keskimäärin 631 euroa enemmän. Jos otat osa-aikatöitä, nettosi kasvaa vain 290 euroa.

Keskimäärin viranomaiset vievät 62–66 prosenttia työhön menneen työttömän kasvaneista tienesteistä.

Näin käy, kun verotus kiristyy ja menetät etuutesi.
Tämä ilmenee tutkijaharjoittelijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa toimineen Olli Kärkkäisen tekemästä tutkimuksesta ”Työn vastaanottamisen kannustimet Suomessa”. Se on julkaistu PT:n sarjassa Työpapereita.

Kaikkein karvaimmin työllistyminen kouraisee tutkimuksen mukaan yksinhuoltajia. Heillä peräti kaksi kolmannesta uusista tuloista menee kasvaneisiin veroihin ja valahtaa vähentyneisiin etuuksiin. (Katso taulukot jutun lopussa).

Kärkkäinen kutsuu tuloloukoksi kuitenkin vasta tilannetta, jossa työllistymisen todelliseksi veroasteeksi tulee yli 80 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että 80 prosenttia työllistymisen tuomasta tulonkasvusta menee kasvaneisiin veroihin ja vähentyneisiin etuuksiin.

Tähän loukkoon putoaa 15 prosenttia kaikista työttömistä ja liki kolmannes yksinhuoltajista. (Katso taulukot jutun lopussa.)

Tutkimus ei ota huomioon, kuinka esimerkiksi lastenhoito vaikeutuu työllistymisen myötä, tai kuinka pukeutumiseen ja liikkumiseen liittyvät kulut lähtevät kasvuun.

Vaikka kannustinloukkoja on onnistuttu vähentämään vero- ja sosiaaliturvauudistuksilla, ne ovat Kärkkäisen mukaan edelleenkin ongelma Suomessa.

Osa-aikatyö on vielä
surkeampi vaihtoehto

Puolipäivätyön vastaanottaminen kannattaa huonommin kuin kokopäivätyöhön lähtö. Osittainen työllistyminen vaikka kaupan kassalla, missä työ ei yleensä ole kuin joidenkin tuntien mittaista, ei siis houkuttele.

Ilman soviteltua päivärahaa todellinen veroaste nousee yksinhuoltajilla keskimäärin päälle sadan. Rahaa jää siis osapäivätyöstä kouraan vähemmän kuin kotiin jäämällä.

Ja sitten byrokratian itse itselleen luoma loukko, jonka Kärkkäinen havaitsee: soviteltu päiväraha kannustaa osa-aikatyön ottoon, mutta heikentää sitä matalapalkkaisimmissa työsuhteissa. Tulos ei tutkijan mukaan ole kuitenkaan aivan yksiselitteinen.

Hänen mukaansa kannustinloukkoja voisi poistaa suurentamalla ansiotulovähennystä lapsiperheillä ja pienentämällä asumistuen omavastuuosuuksien tulosidonnaisuuksia yksinhuoltajilla ja yksin asuvilla.

.

.

Näin se vaan on. Laskeskelin tuossa itsekin yhtenä päivänä millaiset tulot minulla olisi jos olisin töissä tai vastaavasti jos hoitaisin lapsia kotona miehen ollessa töissä ja tein vielä laskelman mitä olisi tulot jos olisinkin yh koko lapsilauman kanssa ja töissä tai kotona. Eipä kannattaisi käydä alle 2000e/kk töissä. Kuluihin kun lasketaan vielä työmatkat julkisella, mutta käytännössä se olisi hommattava oma auto. Ei paljoa työnteko enää kiinnosta. Oikeesti.

isoimmat palkat alas, pienimmät ylös ja onnettomimmat tuet sen verta ylös, että ihmisarvoinen elämä toteutuu esim. vammaisilla ja työkyvyttömillä ja sairailla.

[QUOTE="vieras";23352855]Näin se vaan on. Laskeskelin tuossa itsekin yhtenä päivänä millaiset tulot minulla olisi jos olisin töissä tai vastaavasti jos hoitaisin lapsia kotona miehen ollessa töissä ...[/QUOTE]

Otithan laskelmassa huomioon myös ruokalaskun pienenemisen kun muksut syö hoidossa, samoin kuin vesi ja sähkölaskun pienenemisen? Ja ansion menetykset tulevaisuudessa kun et saa kotona ollessa eläkekertymää?

Lasten kanssa kotona saan käteen (sis. lapsilisä) 1150e. Töissä kun olisin (30h/vko) niin brutto olisi n. 1300-1400e, siitä vähennetään matkakulut (tosin tulis kyllä sitten muutama tonni palautuksina) 100km/pvä, lasten hoitomaksut (menis täydet miehen tulojen takia, eli kolmesta täyspäivänen, neljäs eskarissa ja osapvähoito).
Eli näin ollen, jos jaksan, niin hoidan lapset kotona siihen asti, kun nuorin on 3v.
Ja sen jälkeen sanon itseni irti ja perustan oman firman.

[QUOTE="vieras";23352855]Näin se vaan on. Laskeskelin tuossa itsekin yhtenä päivänä millaiset tulot minulla olisi jos olisin töissä tai vastaavasti jos hoitaisin lapsia kotona miehen ollessa töissä ja tein vielä laskelman mitä olisi tulot jos olisinkin yh koko lapsilauman kanssa ja töissä tai kotona. Eipä kannattaisi käydä alle 2000e/kk töissä. Kuluihin kun lasketaan vielä työmatkat julkisella, mutta käytännössä se olisi hommattava oma auto. Ei paljoa työnteko enää kiinnosta. Oikeesti.[/QUOTE]

Kohta alkaa työn tekeminen kiinnostaa sinuakin.

Niin ja siis tämä palstahan on kohderyhmältään vähän sellainen, että ei tänne kiinnosta välttämättä tulla muiden kuin kotiäitien ;) Sekä myöskään työssäkäyvien äitien aika ei riitä tänne palstoille enää vapaa-ajalla notkumaan, vaikka kiinnostusta ois.

Itse olen äitiyslomalla vielä.

[QUOTE="heh";23352880]Otithan laskelmassa huomioon myös ruokalaskun pienenemisen kun muksut syö hoidossa, samoin kuin vesi ja sähkölaskun pienenemisen? Ja ansion menetykset tulevaisuudessa kun et saa kotona ollessa eläkekertymää?[/QUOTE]

Jos olisi vaikka 2 lasta, josta menee täydet hoitomaksut, niin kyllä se kotona oleminen tulee halvammaksi. Jos vaikka kyseessä pienet lapset, esim. toinen 4v ja toinen 1v, niin se muutama vuosi tuskin kovin monen maailmaa kaataa eläkekertymissä, kun nykyään voi pistää oman eläkerahastonkin pystyyn.

[QUOTE="heh";23352880]Otithan laskelmassa huomioon myös ruokalaskun pienenemisen kun muksut syö hoidossa, samoin kuin vesi ja sähkölaskun pienenemisen? Ja ansion menetykset tulevaisuudessa kun et saa kotona ollessa eläkekertymää?[/QUOTE]

Otin huomioon kaiken tuon. Vesi meillä on kiinteä ja sähköön nyt ei mene paljoa enempää. Ruokahan olisi päivähoidossa halpaa, mutta päivähoitomaksut ei(katsoin paljonko maksaisi meidän tuloilla). Eläkekertymästä en niin paljoa välitä, koska itselleni on aivan sama paljonko sitä tulee. Elän hyvin pitkälti pääomatuloilla ja toivottavasti näin eläkeiässäkin, jos olen enää elossakaan.

me saamme tukia reilu 400 e (siinä miehen opintotuki ja yleinen asumislisä,) ja minä 650 kotihoidontukea, eli sanotaan 1200 pyöreesti, miinus n. 550 vuokra, eli 650 jää muihin kuluihin. 4 henkinen perhe, mutta lapset alle 2v. Töistä tienaisimme kyllä paljon enemmän, mut hei ihan tosi väittääkö joku että me kuppaamme teidän rahoja tai että meidän tukiamme pitäisi pienentää??

[QUOTE="heh";23353020]No jos tuohon vetoat niin sitten se eläkerahastoon laitettava summakin pitää ottaa kannattavuuslaskelmissa huomioon...[/QUOTE]

Miksi pitäisi? Itse olen työssäkäyvä ja säästän eläkerahastoon joka tapauksessa, samoin mieheni. Säästin myös silloin kun olin lasten kanssa kotona.

[QUOTE="heh";23353020]No jos tuohon vetoat niin sitten se eläkerahastoon laitettava summakin pitää ottaa kannattavuuslaskelmissa huomioon...[/QUOTE]

Säästän eläkettä myös kun käyn töissä, ihan omista palkkatuloista maksan joka kuukausi. Että heh heh vaan, aika moni työssä oleva tätä tekee.

Taloussanomilla on tapana kirjoittaa oma talous-osiossa "kauhujuttuja" työn tekemisestä, henkilökohtaisesta taloudesta ja omistusasumiesta. Artikkeli ja siinä siteerattu tutkimus ei huomioi työssäolon vaikutusta eläkekertymään ja tulevaan urakehitykseen.

Työn tekeminen kannattaa taloudellisestu pitkällä aikatähtäimellä. Kotiäitinä oleminen ei. Toinen asia sitten on mikä on kenellekin kokonaishyvinvoinnin kannalta paras vaihtoehto. Ja mikä on kenenkin mielipide siitä mikä on parasta lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja yhäiti;23353068:
Taloussanomilla on tapana kirjoittaa oma talous-osiossa "kauhujuttuja" työn tekemisestä, henkilökohtaisesta taloudesta ja omistusasumiesta. Artikkeli ja siinä siteerattu tutkimus ei huomioi työssäolon vaikutusta eläkekertymään ja tulevaan urakehitykseen.

Työn tekeminen kannattaa taloudellisestu pitkällä aikatähtäimellä. Kotiäitinä oleminen ei. Toinen asia sitten on mikä on kenellekin kokonaishyvinvoinnin kannalta paras vaihtoehto. Ja mikä on kenenkin mielipide siitä mikä on parasta lapsille.

Muutenkin ihmetyttää tämä "kannattamattomuus". Täälläkin kysellää, kuinka viisikymppisen pitää riittää viikoksi-pariksi ruokaan. Eikös se pari-kolmesataa auttaisi aika paljon tilannetta?

Mutta onneksi tukia kohta leikataan ja ihmiset joutuvat ihan itse vastaamaan elämästään ja elannostaan.

[QUOTE="vieras";23353057]Miksi pitäisi? Itse olen työssäkäyvä ja säästän eläkerahastoon joka tapauksessa, samoin mieheni. Säästin myös silloin kun olin lasten kanssa kotona.[/QUOTE]

No tarkoitin sitä että jos sillä meinaat nimenomaan kuitata kotonaolovuosien vajeen eläkekertymässä. Extran kerääminen on sitten tietysti asia erikseen.

kun mä olin kotona sain rahaa lapsilisät mukaanlukien käteen 740€ rahaa kuukaudessa.
nyt kun olen osa-aikatyössä saan rahaa käteen kuukaudessa lapsilisät nytkin mukaanlukien keskimäärin 1665€ josta hoitomaksuihin uppoo lisienverran eli 350€
kun kerta lisät säilyy ennallaan niin kyllä mä ainakin tienaan enempi nyt töissä kun kotona ollessani.
työttömyyskorvaus varmaan on isompi,entiä paljonko se on. mutta eikö siihenkin vaikuta puolison tulot? jos vaikuttaa niin en mä sitä rahaa varmaan sit saa ollenkaan. mä oon tyytyväinen noin. lapsienkaan ei tarvi olla hoidossa kun 12pvä kuussa kun teen vuorotyötä ja mies on illat aina kotona.

[QUOTE="heh";23352931]Niin ja siis tämä palstahan on kohderyhmältään vähän sellainen, että ei tänne kiinnosta välttämättä tulla muiden kuin kotiäitien ;) Sekä myöskään työssäkäyvien äitien aika ei riitä tänne palstoille enää vapaa-ajalla notkumaan, vaikka kiinnostusta ois.

Itse olen äitiyslomalla vielä.[/QUOTE]

Mä peesailen tätä. Työtön kyllä tällä hetkellä olen, mutta mulla tää kotona ole ei tuo senttiäkään rahaa! On siis aina kannattavampaa mennä töihin. Kun vaan niitä olis...

Töissä käydessänikin käyn täällä, mutten tietenkään yhtä usein. Ei ole esim. kesken päivää mahdollista surffailla mammapalstoilla työaikana ;)

[QUOTE="ccc";23353053]Näin juuri. Ja hyvä niin. Valtio/kunnat ovat ihan peeaa ja elävät velaksi, mutta kohta velansaanti kallistuu ja tukia on pakko leikata roimasti. Vaalien jälkeen kipeät leikkaukset alkavat.[/QUOTE]

on todella julmaa iloita tukien leikkaamisesta, suurin osa tukia saavista saa ensinnäkin niin vähän että taatusti kärsivät siitä jo nyt, suurin osa tukia saavista ei myöskään ole huvikseen jäänyt yhteiskunnan pelastusverkkoon roikkumaan. Mutta sinähän ilmeisesti olet ansioittesi perusteella lähes jumala, ja kuvitelmissasi vielä ylempänä että luulet voivasi tuomita.

[QUOTE="ccc";23353053]Näin juuri. Ja hyvä niin. Valtio/kunnat ovat ihan peeaa ja elävät velaksi, mutta kohta velansaanti kallistuu ja tukia on pakko leikata roimasti. Vaalien jälkeen kipeät leikkaukset alkavat.[/QUOTE]

Hetemäen esitys söisi kunnilta miljardeja
Maanantai 14.3.2011 klo 11.08

Valtiovarainministeriön nk. Hetemäen ryhmän esitykset veisivät kunnilta noin kaksi miljardia euroa verotuloja, arvioi Kunnallisalan kehittämissäätiön teettämässä tutkimus.

Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen selvityksessä todetaan, että verotyöryhmä toivoo kuntien paikkaavan verotulojen menetyksiä kiinteistöverotusta kiristämällä. Tuotoksi arvioidaan 2,5 prosenttia kuntien vero-tuloista, eli 600 miljoonaa euroa.

Kiinteistöveron suuruus on kuitenkin kuntien itse päätettävissä. Verotyöryhmän esittämät muutokset tuottoon arvioidaan korkeintaan 80 miljoonaksi euroksi.

Tutkimuksen mukaan suuria yhteisöverotuloja saavissa kunnissa kuten Helsingissä ja Espoossa verotulot vähensivät jopa kymmenen prosenttia. Verouudistus lisäisi kuntien riippuvuutta valtionosuuksista.

Tutkimuksessa todetaan, että kuntien kannalta ei ole kuitenkaan samantekevää, mistä kunnan tulot koostuvat. Verotulot lisääntyvät automaattisesti talouden kasvaessa, ja kunnilla on päätösvaltaa omiin veroihinsa, niin veroasteisiin kuin osittain veropohjaan. Valtionosuuksissa päätösvalta on aina valtion.

on todella julmaa iloita tukien leikkaamisesta, suurin osa tukia saavista saa ensinnäkin niin vähän että taatusti kärsivät siitä jo nyt, suurin osa tukia saavista ei myöskään ole huvikseen jäänyt yhteiskunnan pelastusverkkoon roikkumaan. Mutta sinähän ilmeisesti olet ansioittesi perusteella lähes jumala, ja kuvitelmissasi vielä ylempänä että luulet voivasi tuomita.

Jokaiselle ihmiselle on terveellisempää vastata itse omasta ja perheensä elannosta. Loputon sossuelättinä eläminen ei ole kenenkään etu.
Ja mikä on vaihtoehto, kun kassa on ollut jo pitkään tyhjä? 20% otettu tänäkin vuonna syömävelkaa. Luuletko, että seinä ei tule jossain vaiheessa vastaan? Rahoittajat eivät kysele, että koskas kassavirta kääntyy takaisin?
Kyllä se nyt on niin, että tulonsiirtojen aika alkaa olemaan lopussa. julmaa tai ei.

Yhteistyössä