Nyt se sitten olis päätettävä (töihin vai ei) ja mitä se maksaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mies on alkanut patistelemaan miettimään töitä. Ei meinaa rahat riittää. Paljonko maksaa päiväkoti 3-vuotiaalta, vai onko kunnissa eroja? Matkaakin sinne olisi reilut 10km.

Meillä on maatila, mutta siitä ei riitä töitä kuin yhdelle (tai töitä kyllä riittäisi, mutta tuloja ei tule kuin yhden tulot, niillä ollaan tähän asti eletty + lapsista saatavat)

Tienaako esim kaupan kassa sen, mitä matkoihin ja päivähoitoon kuukaudessa menisi? Koulutusta vastaavaa työtä olisi 30-60km päässä, sitten menisi jo aika paljon aikaa päivittäisiin matkoihin.

Se hyvä tässä olisi että mies olisi kotinurkissa iltapäivät, eli koululaiset ei joutuisi olemaan yksin, mutta tuo pienin joutuisi sitten olemaan päivähoidossa koko työpäiväni ajan.

okkei. kyllä ne kuule toisetkin joutuu elää ihan normipalkoilla ja hoitomaksut maksaa, useammastakin. Mutta jotkut ne syötetään sinne kotiin meidän veronmaksajien rahoilla, sen kun teette vain niitä syöjiä lisää. montakohan sullakin niitä jo on.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsttää;25501097:
okkei. kyllä ne kuule toisetkin joutuu elää ihan normipalkoilla ja hoitomaksut maksaa, useammastakin. Mutta jotkut ne syötetään sinne kotiin meidän veronmaksajien rahoilla, sen kun teette vain niitä syöjiä lisää. montakohan sullakin niitä jo on.
Olethan tietoinen, että yhteiskunnalle päivähoito maksaa huomattavasti enemmän kuin kotihoito? Etenkin jos vaihtoehtona on mennä matalapalkalle töihin jolloin verotulojakaan ei pahemmin kerry.

[QUOTE="hei";25501125]Olethan tietoinen, että yhteiskunnalle päivähoito maksaa huomattavasti enemmän kuin kotihoito? Etenkin jos vaihtoehtona on mennä matalapalkalle töihin jolloin verotulojakaan ei pahemmin kerry.[/QUOTE]

siis 3veen ja sitä isomman hoitohan ei maksa paljon. ehkä noin 500 euroa, josta perhe maksaa itse puolet.

alle 3veet on puolta pienemmissä ryhmissä, heidän hoitohan maksaa jo tonnin josta taas perhe maksaa saman verran itse, reilu 200 siis.

Mutta mua ärsyttää tuollainen asenne, että ei kannata mennä töihin, ei lähelle kun yksi hoitomaksu muka vie kaiken.

ja oman alan töihinkään ei voi mennä kun matkaa on 30 kilsaa tai yli.

"ei kannata"... vain rikas ja hemmoteltu maalainen voi sanoa näin, joka on aina syötetty kotiinsa. tehdään vaan kakaroita lisää. köyhällä on varaa käydä töissä mutta ei tehdä ylenmäärin kakaroita.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsttää;25501097:

Niin mikä sua oikeen ärsyttää, en ihan saanut sekavasta tekstistäsi selvää miten se liittyy tilanteeseeni?

Alkuperäinen kirjoittaja ärsttää;25501154:
siis 3veen ja sitä isomman hoitohan ei maksa paljon. ehkä noin 500 euroa, josta perhe maksaa itse puolet.

alle 3veet on puolta pienemmissä ryhmissä, heidän hoitohan maksaa jo tonnin josta taas perhe maksaa saman verran itse, reilu 200 siis.

Mutta mua ärsyttää tuollainen asenne, että ei kannata mennä töihin, ei lähelle kun yksi hoitomaksu muka vie kaiken.

ja oman alan töihinkään ei voi mennä kun matkaa on 30 kilsaa tai yli.

"ei kannata"... vain rikas ja hemmoteltu maalainen voi sanoa näin, joka on aina syötetty kotiinsa. tehdään vaan kakaroita lisää. köyhällä on varaa käydä töissä mutta ei tehdä ylenmäärin kakaroita.

Jaa millä perusteella rikas? Juuri kirjoitin, että rahat ei meinaa riittää. Ei me mitään ylimääräisiä tukia saada, kun omaisuutta kuitenkin on kiinni pelloissa ja koneissa. Ja töitä riittää tilalla, luuletko että täällä vain makaan, ehei, tuon pienen kanssa aamupäivät menee tilan töissä hänen vauhdillaan, välillä teen kirjanpitoa, tilauksia, ym. Aika ison osan se päivähoitomaksu varmasti vie esim kaupan kassan palkasta, ja autolla ajeluun en tahdo päivästäni tunteja käyttää, lapset tarvitsevat kuitenkin vielä äitiä. Onko se sitten sen arvoista että saa pari sataa kuussa enemmän käteen?

kuuule mieti nyt miten esim. yksinhuoltajat elävät. sama palkka se on niillekin kaupan kassana, ei suomessa palkoissa paljon eroa ole. toista tonnia se palkka kitenkin on ja hoitomaksu on 200. monelle se ero on hirveän iso. jäähän siitä nyt toista tonnia itselle palkasta vaikka vähentää hoitomaksun. se on valtavan suuri raha muille paitsi hemmotelluille kermaperseille jotka makaavat ja elävät pääomillaan, metsillä ja maalla.

ja kaupan kassana on töissä ihmisiä joilla on 2 päivähoitoikäistä ja niidenkin KANNATTAA käydä töissä.

No 30-60km matkaankaan ei nyt autolla montaa tuntia saa kulutettua ja haet sellaista työtä mistä saat tarpeeksi sitä palkkaa, jos rahat ei riitä kotona olemiseen niin eipä auta muu kuin lähtee etsiin sellaista työtä minkä palkalla pärjää. Eihän sulla ole vaihtoehtoja.

Sekin nyt ihan riippuu, että saako kaupan kassa täydet tunnit. Aika harva nimittäin saa. Itse olen kahden päiväkoti-ikäisen lapsen äitinä kaupan kassalla töissä osa-aikaisena, jonka tunnit eivät ole puoliakaan täysistä. Sen takia lapset ovatkin kotihoidossa, että näin tunnen olevani etuoikeutetussa asemassa kun on varaa valita. Mutta siis kaikki eivät ole niin mustavalkoista.

Yhteistyössä