Nyt se pinna sitten paloi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä on ainakin vaan enkeleitä :saint:

ei tosi. kyllä joskus on vaan pakko käyttää pientä tukistamista ja arestia. meillä 3 poikaa, 3v, 5v, ja 6v ja voitte vaan kuvitella mitä kaikkee ne keksii! ja sit yhessä liittoutuvat mua vastaan niin huh huh että kyllä keinot loppuu välillä!

Mä oon kans huomannut meidän 5v:n kanssa, ettei aina se rauhallinen keskustelu riitä. Joskus kun oikein suutun, huomaa poikakin, että äiti on tosissaan ja todellakin tottelee. Meillä ei ainakaan lapsille riitä jatkuva hyvällä kasvattaminen, he kokeilevat jatkuvasti, että kuinka paljon saavat kiukutella ja temppuilla. Välillä kun räjädän pojat tietävät siitä, missä ne mun rajat menee.

Tää nyt menee vähän asian vierestä mutta ootteko arvon äidit pistänneet yhden asian merkille.Siis äitihän ei saa koskaan hermostua eikä varsinkaan tukistaa (johan sen sanoo lakikin),ei saisi korottaa ääntä vaan aina pitäisi jaksaa keskustella lapsen kanssa henkevästi ja rakentavasti ja selittää päivät pääksytysten miksei tiettyjä asioita saa tehdä (selität sitten sen saman asian sata kertaa päivässä).Ja jos syyllistyt esim.äänen korottamiseen niin olet aiheuttanut lapsellesi elinikäisen trauman ja annas olla jos vielä menet ja tukistat niin johan sulta pitäs lapsi ottaa huostaan kun toista pahoinpitelet.
Ja lapset sitten,siis eihän niitä kiukuttelevia ja riehuvia lapsia ole (paitsi meillä).Useamman äidin ja isin pikku enkelit eivät koskaan tee mitään ja jos joskus tekevät niin johan sillä on kauhea ongelma ja hoitoa se lapsi vaatii.
No,tässä ketjussa en kyllä saannut moisia kommentteja vaikka niitä odotinkin,mutta noin yleisesti.Eipä täällä kovin moni tunnusta että tukistaa lastaan.Ja varmaan siinä pelossa että saa kauhean ryöpytyksen.
Mutta mä olen kyllä sitä mieltä että ne rajat on lapselle asetettava ja näytettävä että kuka se kotona määrää.Ja koska minä olen lapsen kanssa kotona niin se olen tietysti minä.Nykyään tosiaan kun lapset turvautuvat siihen ettei heitä koskaan mistään voida rangaista niin käytös on kyllä sen mukaista.Minäkin tiedät perheitä joissa lapsille ei niitä rajoja tiukasti aseteta niin ovat sitten kylässäkin sen mukaan.Suurinpiirtein kaikki hajotetaan ja mitään ei totella.Ja äidit ihmettelevät kun eivät saa mitään kuria lapsiin.
Tällä en sitten tarkoita että lasta pitäisi tosiaan kurittaa.Selkäsaunaa en minäkään koskaan ole antannut enkä tule antamaan.Mutta pieni tukistus tai luunappi ei lapselle traumoja jätä eikä se lapsen rakkaus vanhempiaan kohtaa siitä pienene.Ihan niinkuin ei vanhempien rakkaus lapseenkaan vaikka joskus se pinna meneekin.
No,tää nyt meni vähän asian vierestä.

Jos lasta kuritetaan ruumiillisesti kotona, annat samalla kaikkille luvan tehdä hänelle niin. Jos lapsesi oppii jo kotona että, häneen saa kajota ja on ihan okei kun aikuinen kurittaa, miten luulet että hän osaa tulla kotiin kertomaan kun joku toinen "auktoriteetti" Tekee samoin?
Meillä huudetaan ja lapsi istuu jäähyllä sata kertaa päivässä, mutta ei ruumiillista väkivaltaa. Haluan opettaa lapseni niin että he tietävät oikeutensa koskemattomuuteen.

Minä olen sitä mieltä että olet jo myöhässä tuon tukistamisen kanssa. Ei koululaista enää tukistamalla opeteta kunnioittamaan vanhempiaan, päinvastoin. Taitaa kadota se viimeinenkin kunnioitus. Enkä tarkoita että teit väärin, koska olisin varmasti itse raivostunut jo paljon aikaisemmin, niin monta vuotta aikaisemmin, että poika ei tuossa iässä enää ajattelisikaan tekevänsä äidille noin.
Kun ne teidän kolmevuotiaat kiukuttelevat, ottakaa jo silloin se kova linja ja kuri, säästytte monelta harmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen sitä mieltä että olet jo myöhässä tuon tukistamisen kanssa. Ei koululaista enää tukistamalla opeteta kunnioittamaan vanhempiaan, päinvastoin. Taitaa kadota se viimeinenkin kunnioitus. Enkä tarkoita että teit väärin, koska olisin varmasti itse raivostunut jo paljon aikaisemmin, niin monta vuotta aikaisemmin, että poika ei tuossa iässä enää ajattelisikaan tekevänsä äidille noin.
Kun ne teidän kolmevuotiaat kiukuttelevat, ottakaa jo silloin se kova linja ja kuri, säästytte monelta harmilta.

En mä sanonutkaan että tämä oli eka kerta.Kyllä meillä on ollut tukistaminen käytössä siitä asti kun tukkaa oli päässä.Kyllä on joutunnut välillä tukistamaan jo tuosta 2 vuotiaasta asti.Ja pienempänä saatoin antaa pienen luunapin sormille jos ne olivat kukkaruukussa mullan seassa ja ei millään poissa sieltä pysynnyt.Tosin eipä se tarvinnut kun sen pari kertaa niin oppi pitämään näppinsä sieltä pois.
Ja todellakaan en kovin vähästä tukista.Nyt vaan paloi se pinna kun olen 3 viikkoa tuota kiukuttelua katsellut ja kuunnellut.Ja tämä viikko on ollut kaikista pahin.Nyt näkyy nukkuvan tuolla omassa huoneessa joten varmaan illalla on taas paljon paremmalla mielellä.
Ja tiedän kyllä että kunhan saa nyt vähän nukuttua ja äitikin hermoja lepyytettyä niin anteeksi tulee pyytämään ja tämä kaikki sovitaan halauksella ja suukolla.

nykyäänhän ei tosiaan sais ees ääntään korottaa ja sen kyllä huomaa kun noita nuoria tuolla kaupungilla kattoo,aukovat aikuisille(tuntemattomille)päätään minkä kerkeevät.kyllä ois monessakin kodissa poikaa tukkapölly.

meidän suvussa on aina ollu temperamenttisiä lapsia,suorastaan kauhukakaroita eikä ihan tasan tarkkaan mee perille jos sanoo sievästi.sitä ääntä täytyy valitettavasti korottaa aika useinkin.

onneksi omani on vielä niin pieni ettei ongelmia ole,mutta niimpähän nuo meinas jo neuvolassakin että taitaa tulla melko pippurinen pakkaus tuosta meidänki pikkuherrasta,ja voin jo nyt sanoa etten tuu hyväksyyn minkälaista käytöstä vaan,kyllä ne on rajat ja käytöstavat lapsille opetettava.

ja aivan turhaan tulee kukaan nyt jeesusteleen et lapsia hakataan,semmosestahan ei nyt oo kukaan puhunu mitään.

Äh, en ihan kaikkea jaksanu lukea, mutta miten täällä jotkut alkaa aina tyrkyttämään jotain ADHD, ym. diagnoosia (enhän tiedä vaikka ap:n lapsella olisikin?)... Mut siis miun mielestä ihan tavallista käytöstä eskari-ikäiseltä vastaavanlainen riehuminen...
Ja kyllä miullakin on joskus pinna palanu totaalisesti kiukkukohtausten selvittelyssä. En pidä tukkapöllyä mitenkään kamalana rikoksena tietyissä tilateissa...

Alkuperäinen kirjoittaja voi harmi:
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö 7-vuotias osaa hiihtää?? :O

:headwall: :headwall: :headwall:

ai etkö säkään osaa hiihtää? :/

En, tulisiko osata? ;)
Osaatko muuten itse ihan kaiken: kävellä kasilläsi, heittää voltin, rullaluistella tai vaikka stepata? Miksi kaikkien edes tulisi osata kaikkea?

Ja mun mielestä se on hyvä että toi poika osaa ja uskaltaa näyttää noi tunteensa kotona vaikka välillä meneekin totaalisesti yli niin että hilse pöllyää ja välillä sitten saa sen tukkapöllyn.Mutta tiedän ainakin että lapsi luottaa minuun kun uskaltaa tunteensa näyttää.Oishan se ihan kauheaa jos lapsi pelkäis niin ettei uskaltaisi mitään tehdä vaan istuisi hiljaa paikallaan.Ja parempihan se on että kotona riehuu kuin yleisillä paikoilla.Eskarista olen ainakin saannut positiivista palautetta että osaa käyttäytyä siellä,pyytää anteeksi ja tulee toimeen kaikkien kanssa.Eikä koskaan ole ketään satuttanut tahallaan.Vahinkojahan välillä tietysti sattuu mutta silloin on kuulemma pyytännyt heti anteeksi.
Että en mä nyt koe täysin epäonnistuneeni kasvattajana vaikka välillä joudunkin tukistamaan.

Jokainen tavallaan. Meillä ei ruumiillista kuritusta ole käytetty eikä käytetä. Monta lasta, joista vanhin on murkku ja tähän asti on menty näin. Toisen temperamentti on vaativampi ja vaatii jäähyjä ja sanomista useammin ja toinen taas uskoo pelkästä katseesta. Kotona meitä lapsia on kasvatettu samoin ja hyvin käyttäytyviä, elämässä menestyneitä ihmisiä ollaan.
Tämä vain siksi, että ette luulisi että temperamenttisia lapsia ja varsinkin poikia olisi pakko kasvattaa käyttämällä ruumiillista kuritusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tältä kantilta:
Jos lasta kuritetaan ruumiillisesti kotona, annat samalla kaikkille luvan tehdä hänelle niin. Jos lapsesi oppii jo kotona että, häneen saa kajota ja on ihan okei kun aikuinen kurittaa, miten luulet että hän osaa tulla kotiin kertomaan kun joku toinen "auktoriteetti" Tekee samoin?
Meillä huudetaan ja lapsi istuu jäähyllä sata kertaa päivässä, mutta ei ruumiillista väkivaltaa. Haluan opettaa lapseni niin että he tietävät oikeutensa koskemattomuuteen.

muuten en tähän kommentoi, mutta jos meidän tenavat riekkuvat kylillä kuin pahaiset apinat, niin en pistä pahakseni jos vaikka esim. opettajakin tukistaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Meillä toi kaveri on nyt 7v. ja käy toista vuotta eskaria.Onneksi ei sentään tarvi vielä tapella noiden läksyjen kanssa kun sillä näyttää muutenkin toi elämä olevan noin vaikeeta.Sittenhän tässä vasta pulassa oltaisiin.

Käykö hän eskaria toistamiseen, ettei ole siis vielä koulukypsä? Voisiko käyttös johtua sitten turhautumisesta. Jos siis tajuaa että kaverit jo koulussa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Meillä toi kaveri on nyt 7v. ja käy toista vuotta eskaria.Onneksi ei sentään tarvi vielä tapella noiden läksyjen kanssa kun sillä näyttää muutenkin toi elämä olevan noin vaikeeta.Sittenhän tässä vasta pulassa oltaisiin.

Käykö hän eskaria toistamiseen, ettei ole siis vielä koulukypsä? Voisiko käyttös johtua sitten turhautumisesta. Jos siis tajuaa että kaverit jo koulussa tms.

En usko että johtuu siitä koska ei itsekkään kouluun halunnut.Vaikka muut kaverit puhuivat kouluun menosta poika totesi aina ettei hän kouluun vielä halua ja on nyt löytännyt todella hyviä kavereita tuolta nykyisestä eskarisyhmästä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

En usko että johtuu siitä koska ei itsekkään kouluun halunnut.Vaikka muut kaverit puhuivat kouluun menosta poika totesi aina ettei hän kouluun vielä halua ja on nyt löytännyt todella hyviä kavereita tuolta nykyisestä eskarisyhmästä.

Tämä selvä :) . Tuli silti mieleen vielä tämmönen asia, että jospa hän turhautuu siihen, että esim. eskaritehtävät on helppoja. Mun vanhimmalla lapsella oli joskus vaikeuksia tunnilla, kun turhautu esim. kun osasi jo käsiteltävissä olevan asian.

Se sitten joskus purkautui myös kotona vilkkaana käytöksenä. Sekä nuorimmaisella lapsellani on taas liikaakin virtaa vanttuussa. Eli on sellainen duracell-pupu millä pitäisi olla noita aktiviteetteja hieman normaalia enemmän. Ja tykkää silti näprätä vaikka esim. noita pikkuleegojuttuja, eli kärsivällisyyttäkin löytyy.

Yhteistyössä