Alkuperäinen kirjoittaja zippendale:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja zippendale:
Välittömt seuraamukset (ei tietenkän hakkaamista), vaan esim selälleen alistaminen jos emäntä näkee tilanteen ja on siinä mukana.
Eli jos koira puree lasta, koira on alistettava lapsen eteen täydellisen rauhalliseksi, eikä silloin kun äiti kahviaan hakemasta tulee vartin päästä huoneeseen ja näkee lapsen haavat. Silloin koira ei enää osaa yhdistää tekoaan rangaistukseen.
Voi apua! Mistä näotä wannabe-"koirankouluttajia" sikiää, jotka käskevät ALISTAMAAN koiraa selälleen?
Ensinnäkin, yksikään kokeut koirien parissa työskenetelevä ihminen ei kehoita ketään alistamaan koiraa selälleen maaha, ei ainakaan näkemättä tilannetta ja tutustumatta koiraan. Joskin tilanne kuin tilanne, niin tuo neuvo on tyhmä.
En ikinä muista miten se sanonta menee, muta jotenkin sihen suuntaan, että kun taito loppuu, niin voimakeinot alkaa ja se kyllä pitää pirun hyvin paikkaansa.
Koiria olen kouluttanut kuusi vuotta. Voimakeinoja en käytä ollenkaan. Mietitkö nyt että jos koira alistuu ylempänsä eteen, se on väärin? Jos tilanne on nyt se, että koira on lasta purrut, ei mielestäni tässä oikein muita vaihtoehtoja ol kuin se etä koira on lasta purrut? eikös vain? Laumassa alempiarvoinen alistuu aina, siis AINA ylemmälleen. Ei koira ymmärrä jos lepertelet sille että voivoi, ei saisi noin tehdä, noh voivoi..
Se, että kouluttaa koiria kerran viikossa tunnin jonkun rotyuyhdistyksen leivissä, ei tee kenestäkään koirankouluttajaa. Minäkin olen kouluttanut koiria useamman vuoden, useamman tunnin viikossa, useammassa yhdistyksessä ja jopa useamman lajin parissa, enkä siltikään tituleeraa itseäni koirankouluttajaksi.
Miten selätät koiran ilman fyysistä koskemista? Sanotko sille, että käyppäs siihen nyt selällesi ja häpeä? Siinä kohtaa, kun tartut koiraan kiinni ja sen selätät, olet ns. astunut rajan yli. Tällöin et ole pärjännyt koiralle henkisesti, vaan tilanteeseen on pakko puuttua fyysisesti. Tässä kohtaa ihminen on osoittanut heikkoutensa.
Oletko pohtinut asiaa siten, että netissä käsket ihmisiä alistamaan koiraa, joka on hyvin todennäköisesti asrvoasteikossa ihmistä ylempänä, sillä tuolloinhan ongelmakäytöstä ilmenee. Miten saattaa pahimmassa tilanteessa toimia koira, jota koittaa sitä alempiarvoinen alistaa fyysisillä otteilla? Toki on näityä lässyjä, jotka sitten kusevat alleen ja pyrkivät kaikin tavoin rauhoitella ihmistä, mutta kun on se toinenkin pää, eli ne kovat koirat, jotka sitten vaikka käyvät kiinni ennemmin, kuin antavat käydä itseensä kiinni. Eikö totta.
Ei minun ole ikinä tarvinnut koiria fyysisesti alistaa. Ne kun löytävät sen oman paikkansa sieltä minua alempiaa ihan ilman alistamistakin. Itse asiassa eipä minun ole juuri ikinä tarvinnut edes ääntä koirille kohottaa. Koiran koulutus perustuu positiiviseen palkkaukseen, ei fyysisiin apukeinoihin.
Toki puremiseen tulee puuttua, mutta ei fyysisin keinoin. Käymällä fyysisesti kiinni (vaikkei edes satuttaisi koiraa) et voita mitään. Koirasta tulee saada yliote nimenomaan henkisesti ja tähän ei tarvita ainuttakaan selälleen laittoa tms.