Nyt sapettaa täydellinen ajattelemattomuus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt äiti

Vieras
GRRR! Nyt on pakko purkautua ja kysellä mikä yleinen mielipide on tämmöiseen asiaan! Tilanne on siis tämä:

Olimme kerhossa, jossa kävi ilmi että erään perhen lapsi oli ollut viikko sitten vesirokossa. Muut lapsista olivat tautia sairastamattomia eikä rakkuloita ollut vielä ilmaantunut sisaruksen sairastumisen jälkeen. Olivat nyt siis kerhossa. Voi elämä sentään, eikös se tauti tartuta monta päivää ennen rakkuloiden ilmaantumista!! Meillä se tilanne, että olemme lähdössä viikon etelän lomalle kolmen viikon kuluttua... Jos siis lähdemme tämän jälkeen - jos lapsemme saavat nyt vesirokon :( Ei tätä reissua olla odoteltukaan kuin puoli vuotta...

Miten kummassa voi olla noin ajattelematon! Mikä pakko kerhoihin ja puistoihin on änkeä, jos on lapset on kipeinä/tilanteessa, jossa tartuttavat pahimmassa tapauksessa 20 ihmistä :/ Vai olenko ihan hysteerinen ja ylireagoiva? Eikä siinä mitään, tauti saisi tullakin joskus, mutta kun on tuo kauan-odotettu lomamatka edessä...

VI*** että sapettaa noi ihmiset jotka änkee yleisille paikoille kun lapsi vielä kipeänä/toipilas..itellä ei kyllä tulis mieleenkään!!

Toivotaan, että säästyisitte taudilta tai tulisi ainakin lievänä jos on tullakseen. Kannattaisi ehkä varata mukaan jotain hyvää voidetta!?

No onhan se nyt ihan typerää tulla kerhoihin tai puistoihin jossa tietää olevan muita lapsia/pieniä lapsia jos on juuri ollut kipeänä tai "vähän flunssaa"...voihan sitä ulkoilla omassa pihassa tai vaikka kärrytellä... tuo on silkkaa omahyväistä ajattelua änkeä muiden lasten pariin!

No onhan se nyt ihan typerää tulla kerhoihin tai puistoihin jossa tietää olevan muita lapsia/pieniä lapsia jos on juuri ollut kipeänä tai "vähän flunssaa"...voihan sitä ulkoilla omassa pihassa tai vaikka kärrytellä... tuo on silkkaa omahyväistä ajattelua änkeä muiden lasten pariin!

Siis minä sain sen käsityksen tuosta aloituksesta että ne perheen muut lapset olivat kerhossa, ei tämä vesirokon sairastanut. Eli kukaan kerhossa ollut ei ollut kipeänä ollut.

[QUOTE="vieras";26319462]Heidän pitäisi siis olla kotona suljettuna? Kuinka kauan koko perheen pitäisi sisällä pysyä, riittääkö 2 viikkoa?[/QUOTE]

Meilla oli ensin miehella ja nyt vauvalla vesirokko, ja kylla, meilla oltiin sisalla sen aikaa. Itse jo vesirokon sairastaneena kuljin kauppaan ja toihin, muut "turhat" kontaktit varsinkin pieniin lapsiin jatetaan valiin kunnes viimeinenkin rakkula on poistunut.

Vahan ajattelevaisuuttaa.. kerhoissa etc voi olla viela niin pienia lapsia jotka ei saisi muiden sairauksien takia vesirokkoa sairastaa mielellaan, etta ehdontahdoin toisten tartuttaminen on ihan silkkaa itsekkyytta. Jos on pakko pihalle paasta niin sitten lahtekoon keskenaan metsaan leikkimaan etc, EI yleisiin kerhoihin..

Jos perheen yhdellä lapselle on ollut vesirokko, niin kyllä se on aika todennäköistä että muutkin lapset kotona sen saa. Itämisaika voi olla reilusta viikosta-kolmeen viikkoon. Kyllä minä olisi kotona niin kauan kunnes se kolmisen viikkoa on kulunut. En minä ainakaan lähtisi vapaaehtoisiin kerhoihin ja perhekahviloihin, jos olisi pienikin epäilys, että meidän sakki tartuttaa rokkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt äiti;26319418:
Mikä pakko kerhoihin ja puistoihin on änkeä, jos on lapset on kipeinä/tilanteessa, jossa tartuttavat pahimmassa tapauksessa 20 ihmistä :/ Vai olenko ihan hysteerinen ja ylireagoiva? Eikä siinä mitään, tauti saisi tullakin joskus, mutta kun on tuo kauan-odotettu lomamatka edessä...

Hieman hysteriaakin ilmassa, luulisin. En ole koskaan kuullut mistään vesirokon joukkoepidemiasta. Ja eikös siihen saa nykyään rokotteenkin?

Ja tottahan on, että sairastuminen ei koskaan tule hyvään aikaan.

Muistaakseni vesirokon itämisaika on aika pitkä. Meillä lapsilla se oli kahden viikon välein. Olisko meidän pitänyt olla melkein kuukausi kotona. Ensin yksi lapsi viikon kipeä sit itämisaika ja vielä toinen kipeänä. Ja vesirokon voi saada vaikka kauppareissulta jos sitä on liikkeellä.

[QUOTE="vieras";26319509]Siis minä sain sen käsityksen tuosta aloituksesta että ne perheen muut lapset olivat kerhossa, ei tämä vesirokon sairastanut. Eli kukaan kerhossa ollut ei ollut kipeänä ollut.[/QUOTE]

Mutta hyvin usein kerhossa ja puistoissa ollaan nenästä räkää valuen tai kauheaa yskää potien..monille äideille on liikaa jos joutuu olemaan lapsensa kanssa kotona viikonkin...ymmärrän kyllä että alkaa kaipaamaan jo ihmisten ilmoille, mutta itse en todellakaan kehtaisi mennä kerhoihin jos lapsellani olisi vielä jotain oireita.

Perheen kaikki lapset oli kerhossa, myös se joka oli ollut vesirokossa viikko sitten. Luulen, että tämä lapsi ei enää vesirokkoa tartuta, mutta perheen muut lapsethan ovat taudinkantajia yhä. Vesirokkohan tartuttaa jo useita päiviä ennen ensimmäisten rakkuloiden ilmaatumista :( Siksi se niin herkasti leviääkin.

Tuttua :( lapset saivat serkun häissä vesirokon kun joku idiootti tuli sinne vesirokkoisen lapsen kanssa. Siis oli vesikellonäpyt ja kaikki paitsi ei kuumetta ,kyllähän silloin voi tulla , eiks joo.
Meillä oli etelän matka tilattuna ja kuinkas ollakaan tasan 14pv häiden jälkeen tuli ekat näpyt . Onneksi saatiin mummo hoitamaan lapsia, lasten osuus takaisin lääkärintodistuksella ja päästiin miehen kanssa kahdestaan matkalle. Mieluummin oltaisiin kyllä lähdetty koko perheen voimin matkalle .

[QUOTE="vieras";26319542]Miten kovinkaan moni pystyy olemaan monta viikkoa vain kotona? Siis pitäisi lasten olla pois koulusta/päivähoidosta, ja itse pois töistä?[/QUOTE]

Kerhoon ei ole mikään pakko mennä :kieh:

Mutta hyvin usein kerhossa ja puistoissa ollaan nenästä räkää valuen tai kauheaa yskää potien..monille äideille on liikaa jos joutuu olemaan lapsensa kanssa kotona viikonkin...ymmärrän kyllä että alkaa kaipaamaan jo ihmisten ilmoille, mutta itse en todellakaan kehtaisi mennä kerhoihin jos lapsellani olisi vielä jotain oireita.

Niinpä.

Ja tullaan kylään, vaikka lapset räkäisiä. Vasta tultuaan tuo asian esille. Itse olen muutaman kerran hiukan tuollaisesta ärsyyntynyt. Kertoisivat etukäteen, jolloin voisin itse päättää, onko ok, että tulevat. Jos silloin omat lapseni sairastuvat, vastuu on minulla.

Noita riittää. NIin monta kertaa meillä on sairastuttu kun joku valopää tulee "vain vähän kipeiden " lastensa kanssa kerhoon tai kylään. Pahimmat tapaukset oli ku kutsuttiin kylään ja saatiin sielä riisuttua niin perheen äiti mainitsi että ai niin heidän pojalla on 40 asteen kuume. JOo... sitte kaks kertaa on mahatauti saatu kun ei oo maltettu sairastaa tautia loppuun asti. Toinen kerta oli niin että perhekerhossa yks lapsi leikki mun lpasen kanssa ja sit tää äiti yhtäkkiä vaan alko kertoa että heillä on ollu noroa perheessä että lapsi vielä eilen illalla oksensi. Ja sitte tulee kerhoon seuraavana aamuna :headwall:

Se itämisaika on niin pitkä etten pidä tuota mitenkään itsekkäänä. Jos sä voit pysäyttää elämäs kuukaudeksi niin älä liiku nyt missään ettette saa tauteja. Sillä sairastaneellahan ei ollu enää sitä rokkoa käsittääkseni päällä ja seuraavan sairastuminen voi olla reilun viikon päässä odottamassa.

Ymmärrän, ettei vanhemmat voi olla töistä pois montaa viikkoa, mutta nämä kerhot ja perhekahvilat yms. ovat vapaaehtoisia, ei niihin ole pakko mennä. Voihan sitä tosiaan omassa pihassa/metsissä leikkiä, ei sitä sisätiloissa tarvitse olla. Ja vaikka kyläillä sellaisten luona, joilla on jo vesirokko sairastettu.
Hyvää ajankohtaa vesirokolle ei varmaan koskaan ole, mutta nyt on huonoista huonoin :(

On tosiaan ihan eri asia, onko kysessä kerho/kyläpaikka/puisto vai koulu/päivähoito. Nuo ekat on ihan vapaaehtoisia ja mielestäni on ajattelematonta niihin sairaita lapsia viedä muita sairastuttamaan.

Ihan siis varuiksiko olette kotona jopa 3vkoa!?! oikeesti? No ehkä toi onnistuu jos on kotona mutta jos on työelämässä niin kyllä pomo nauraa pihalle jos ilmoittaa olevansa varuiks ny kotona 3vkoa kun ei oo tietoo onko laps saanu vesirokon. ja koulussakaan toi ei onnistu. Musta on väärin vaatia ketään olemaan kotona terveen lapsen kanssa kun ei siitä ole kerran takeita on sitä saanut.

Niin kauan kun mitään oireita ei ole niin niin kauan pitää saada liikkua normaalisti.

Ja jos teillä on joku reissu tulossa niin kannattaa sit linnottautua sisälle ja likimain olla hengittämättä sillä liikkeellä on myös vatsatautia.

[QUOTE="vieras";26319589]Ei tietenkään ole, mutta jos lapsi saa vesirokon, onko sillä oikeasti jollekin merkitystä MISTÄ sen on saanut, kerhosta vai päiväkodista? Ja kuka sen pystyy tietämään mistä sen on saanut? Pointti oli se että tartuntaa ei pysty mitenkään ESTÄMÄÄN.[/QUOTE]

No näyttää olevan vaikeaa estääkään tarttumasta kun vatipäitä riittää tartuttamaan muita. Eikö se ole päivänselvää että kerhoihin ei mennä sairaana?

Meillä nuorin oli vesirokossa ja kysyin kerhosta pitääkö vanhimman olla pois kerhosta siihen asti, että on taudin sairastanut, niin mulle sanottiin kerhosta että ei tarvitse jäädä kotiin vaan saa käydä normaalisti kerhossa siihen asti kun/jos itse sairastuu. Kerhossa oltiin sitä mieltä, että ei lasta tarvitse varmuuden vuoksi pitää kotona useaa viikkoa. Kaikki eivät kuitenkaan saa tautia. Meillä tuttavilla vain yksi lapsista sairastui.

Yhteistyössä