Teki mieli tulla laittamaan vielä omat kommentit lähinnä muiden kommentteihin liittyen, ei niinkään ap:n esittämään kysymykseen.
Painoindeksi on ihan hyvä mittari, mutta se toimii oikeastaan parhaiten keskimittaisilla. Lyhyille indeksi antaa hieman turhan "löysät" rajat, kun taas pitkille ihmisille liian tiukat rajat. Esim veljeni, joka on 197cm saisi painaa vähimmillään 77 kg, joka kuulostaakin aivan kamalalta, koska hän painaa nyt jotain 85 kg:n kieppeillä ja on tosi tosi hoikka (eikä ole mitenään kovin lihaksikas, ihan jäntevä kylläkin). Läskiä hänellä ei ole yhtään missään ja hän varmasti näyttäisi aivan luurangolta, jos painaisi sen 77 kg. Ylärajana taas olisi BMI:n mukaan 97 kg, jonka verran samanmittainen isäni painaa ja on hänkin hyvin hoikka, rotevampi vain, vaikkakaan ei mikään lihaskimppu. Kuvittelisin, että jos harrastaisi voimaliikuntaa, jossa lihasmassa kasvaisi enemmän, paino menisi aivan helposti päälle sada kilon, eikä olisi tippakaan ylipainoinen/läski. Tähänkin mittariin siis on suhtauduttava soveltaen.
Niin, sitä muuten minäkin ihmettelin, että miksi ihmeessä monen lapsen äiti ei voisi olla normaalipainoinen? Mikä ihmeen ajatus siinä nyt oikein oli?
Mulle kävi muuten vähän äitiyden myötä siten, että kun painoin enne raskautta noi 82-83 kg (olen 182 cm pitkä eli normaalin ylärajoilla BMI:n mukaan). Raskauden aikana painoa tuli 12-13 kg. Kolme viikkoa synnytyksen jälkeen olin normaalipainossani ja imetyksen aikan laihduin n. 74 kg:aan. Paino on nyt pysynyt siinä, vaikken enää imetä ilman mitään erillistä yrittämistä. Nyt taitaa painoindeksini olla siis 22.
Muuten FW, miehesi kuulostaa aivan mahtavalta kokilta! Olisipa ihanaa kun meilläkin mies jaksaisi/osaisi laitella tuollaia herkkuja! Nam!
Vielä lopuksi: kyllä on minusta kiva jos on hoikka ja nätti tai pyöreä ja nätti tai hoikka tai pyöreä tai nätti tai tavallisen näköinen tai keskiverto tai vähemmän viehättävä tai vain sisäisesti kaunis, MUTTA on hyvä kuitenkin huolehtia itsestään, ainakin sen verran, mitä itse pystyy vaikuttamaan terveyteensä ihan jo omien lastensakin takia (enkä tarkoita ettei voisi olla terve ja hyvinvoiva vaikka vähän pyöreä olisikin). Onhan se pehmoinen äiti ihana, mutta elävä äiti se on kaikkein ihanin minun mielestäni! :saint: