Nyt rehellisesti: tupakoitko?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tupakoitko? Tai oletko joskus tupakoinut? Miksi lopetit?
Tupakoiko lähipiirisi (perheessä joku, läheinen sukulainen, työkaverisi, ystäväsi...)?



Suomalaiset Euroopan vähiten tupakoiva kansa
Arkistokuva
Suomalaisten tupakointi on edelleen hienoisesti vähentynyt. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) hyvinvointitutkimus 2013-2015 kertoo, että naisista enää 12 prosenttia ja miehistä 16 prosenttia tupakoi päivittäin.

- Suomi on Euroopan vähiten tupakoiva kansa, kertoo THL:n terveysosaston johtaja Erkki Vartiainen.

Hän painottaa, että tupakoinnin vähentämiseen on silti edelleen syytä. Kalifornian ja Utahin osavaltioissa Yhdysvalloissa tupakointi on onnistuttu painamaan alle 10 prosenttiin.

Suomessa Vartiainen pitää surullisena asiana, että eri koulutusryhmien tupakoinnissa on noin kolminkertainen ero. Korkeasti koulutetuista naisista tupakoi vain 6 prosenttia ja miehistä alle 7 prosenttia. Matalasti koulutetuista naisista 18 prosenttia ja miehistä 22 prosenttia polttaa päivittäin.

Vartiaisen mukaan ero alkaa kehittyä jo teini-iässä. Huonosti koulussa menestyvät tupakoivat paljon enemmän kuin hyvin menestyvät.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/88511-suomalaiset-euroopan-vahiten-tupakoiva-kansa
 
vierailija
En polta eikä kukaan lähisukulaisistani/ystävistäni polta. Mutta työpaikallani on 35 työkaveria, joista 30 polttaa. Mitä se kertoo tästä matalapalkka-alastamme?
 
vierailija
En tupakoi, en ole edes koskaan maistanut. Eikä lähipiirissä kukaan tupakoi, eikä työpaikalla. Olen hoitoalalla, joten savuton työpaikka.

Pakko avautua siitä kun esikoista viimeisilläni odotin ja menin sateessa bussipysäkille odottamaan bussia. Pysäkille tulee nuori mies, joka alkaa polttaa vieressäni tupakkaa! Sateeseen sitten menin minä, koska en halunnut altistaa lastani sille. Nykyään en olisi sellainen hiirulainen, mutta mikä ihmisiä vaivaa kun on pakko saastuttaa muidenkin ilmaa.
 
vierailija
Poltin lähemmäs kymmenen vuotta. Kun ensimmäinen raskaustesti näytti positiivista niin siihen jäi. Kolme lasta nyt, enkä ole koskenut röökiin sitten sen ensimmäisen testin.
 
vierailija
En polta joka päivä, mutta poltan ikävä kyllä. Kun otan ja nyt äsken kahvin jälkeenkin piti vetästä savut...
On karannut vähän käsistä taas kun menin töihin.. tekosyy.. mutta ottaessa olen polttanut aina niin kauan kuin muistan. Vuoden olin kyllä kokonaan polttamattakin..

Olisinkohan jonkunlainen tuuripolttaja. Tyhmä tapa, josta haluan kyllä eroon..
 
vierailija
En polta, maistanut olen.

En siedä lainkaan tupakansavua ja meillä ei kukaan polta. Isä poltti lapsuudessani, muttei ole enää vuosikymmeniin polttanut. Veli polttaa.
 
vierailija
Kyllä taas :(
Teininä aloitin ja savuke oli huulipielessä noin 12 vuotta. Lopetin seitsemäksi vuodeksi, kiitos lapsien.

Nyt vuoden poltellut ja kyllä tunnen epäonnistuneeni täysin. Yritän lopettaa vuoden loppuun mennessä :unsure:
 
vierailija
Teininä kovasti yritin, vaan ei siitä mitään tullut, kun en jäänyt koukkuun vaikka kuinka yritin. Mies polttaa ja meidän sisaruksista pari poltaa. Kavereista polttaa tosi moni.
 

Yhteistyössä