Nyt paloi tältä äidiltä pinna, ja lapsi joutui nälkäisenä itkien nukkumaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hurjistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hurjistunut

Vieras
Eikä tämä kasvatustilanne harmita muutoin, kuin siinä mielessä, että seinänaapuri ihan varmasti kuuli sen kamalan huudon... Minäkin huusin sitten loppuvaiheessa...

Oli iltapalalle menon aika. Ilmoitin asiasta 10 min ennen varsinaista syöntiä että lapsi ehtii asennoitua siihen että leikit kerätään pois ja tullaan syömään.

No, ensimmäisenä lapsi alkaa meuhkata puurosta. "hyi mitä sontaa, en syö, miksi et tehnyt mannapuuroa?". Ilmoitin, että ellei kelpaa, menkööt jo pissalle ja riisumaan vaatteitaan.

Alkoi sitten sekoitella puuroa, ja laittoi hilloa. No, puuro oli liian löysää kun kaatoi sinne maitoakin, puuro oli liian kuumaa jne jne jne jne Kaikki tämä narina sellaisellä ärsyttävällä äänellä ja kimityksellä...

No, kun se jatkui, ilmoitin, että lapsen iltapalat oli tässä. Otin lautasen pois ja lapsi lähti itkien ja ovet paukkuen itkemään. Ilmoitin, että jos rauhoittuu, ja tulee pöytään, saa jatkaa ruokailua. Viimeinen mahdollisuus.

No, itkien laahusti pöytään, mutta piti lusikasta pelleillen kiinni. Ilmoitin että jos tippuu päälle/lattialle, niin se on siinä. No tippuihan se.

Otin lapsen syliin, vein pesuhuoneeseen, riisuin, pesin hampaat, suoritn iltapesut, puin ja vein sänkyyn. koko tämän ajan lapsi huusi kurkku suorana että on äiti nälkä anna ruokaa anna ruokaa anna ruokaa on nälkä jne jne jne, ja minä huusin päälle että et saa ruokaa, ruoka meni jo roskikseen ja sinä menet nukkumaan. Ja todellakin HUUSIN. Mulla vain napsahti.

No lapsi meni sitten nukkumaan ilman iltapalaa... Ensimmäistä kertaa. Tämä on sitten vissiin tätä 5-v. uhmaa...

Miten tästä voi selvitä ja kuinka pahaksi tämä uhmakausi vielä menee????? Tämä lapsi on keskimmäinen ja voi vittu tätä menoa. Väittää koko ajan vastaan, ei tottele, kiusaa sisaruksiaan ja lällättelee. Mä en tiedä enää miten tästä selviää ku nuo kaks muuta ei oo tällasia...

VITTUSAATANANPERKELEENVITTUA!!!!!! ottaa päähän...

Kuulostaa tutulta ja meillä olisi toimittu ihan samoin. 3 lasta on ja meillä on aika tiukat pelisäännöt ruokapöytäkäyttäytymisen suhteen. Aika useinkin joku joutuu pois pöydästä kesken ruokailun ja kun kerran pois joutuu, seuraavan kerran on hänelle ruokaa tarjolla seuraavalla aterialla.

Meillä tuo 5v uhma on ollut aika paha, mutta kyllä se siitä...eskarivuosi on ollutkin jo melko seesteistä aikaa.

Jos ruoka on jotain mikä lapselle yleensä kelpaa tai siinä ei pitäisi olla mitään ongelmia (yökkii tiettyjä koostumuksia) niin jos pelleilee, menee arestiin. Jos soittaa suutaan menee arestiin. Jos haukkuu ruokaa, menee arestiin. Jos sotkee niin siivoaa ihan kaiken ja menee arestiin.

Teillä taitaa olla kaksi uhmaikäistä siellä asunnossa nyt iso ja pieni.

Itselläni 6v tyttö ja tiedän tunteesi, välillä tekisi mieli painua pihalle ja jättää lapsi huutamaan kiukkuaan sisälle, mutta mielessä sanon muutaman kirosanan, hengähdän ja vedän päivät läpi huutamatta.

Ei kannata mennä lapsen tasolle, sitten se lapsen huuto ei lakkaa koskaan.
Sinä olet aikuinen, käyttäydy siten, vaikka tuntuu hirveälle ja ottaa päähän ja tekisi mieli häipyä.

Jos olisit ollut rauhallinen, lapsi olisi rauhoittunut ja syönyt, nyt menit lapsen tasolle ja lapsi villiintyi sinun käytöksestäsi entistä enemmän.
lapsi peilaa vanhempiaan yllättävän paljon

On tainnut tulla äitiinsä. Oikeasti, minä en vaan tajua hermoheikkoja vanhempia, jotka lapsen kiukuttelusta saa tuollaiset raivarit. Kyllä minä lapselta ymmärrän, ettei aina osaa kiukkuaan rakentavasti purkaa, mutta aikuinen saisi jo hillitä itsensä.

• Tykkää
Reactions: Anonyymitar
No jos se yhtään lohduttaa, niin meillä kutakuinkin sama tilanne, sillä erotuksella että lapsi aloittaa syksyllä koulun... Eli sulla on vielä toivoa, mutta onko mulla... ja joo hirvittää, tänä iltana lapsi sai mut itkemään, niin ilkeä se oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29541944:
No minä olisin vissiin tarjonnut tilalle paahtoleipää ja jogurttia tmv, jos puuro ei olis maistunut. Mutta mä olenkinvain tällainen ammattikasvattaja.

Samaten. Kyllä mie olisin jonkun korvaavan ruoan keksinyt, en tuon ikäistä pitkäksi yöksi ruoatta sänkyyn laittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29541944:
No minä olisin vissiin tarjonnut tilalle paahtoleipää ja jogurttia tmv, jos puuro ei olis maistunut. Mutta mä olenkinvain tällainen ammattikasvattaja.

Kun ei se itse ongelma ollut se puuro, vaan väsynyt tinttaileva uhmaikäinen...

Entäs jos lapsesi oli väsynyt, tinttaileva ja nälkäinen? Meillä ainakin oli nälkäisenä vielä kaksin verroin hankalampi, helpotti, kun sai jotain syödäkseen. Ja joo, ei se tarjottu aina kelvannut. Mutta mielikin parani, kun sai jotain syödäkseen

[QUOTE="alkup";29541950]Kun ei se itse ongelma ollut se puuro, vaan väsynyt tinttaileva uhmaikäinen...[/QUOTE]

Niinpä juuri. Tästä päivästä oli sitte rytmit pielessä, väsy tuli. Mitens teidän rytmit yleensä pitää, levot ja ateria-ajat, oliko tänään jotenkin poikkeuspäivä?

Minä olen itse lapsena joutunut niin usein nälkäisenä nukkumaan etten ikinä kuunaan tekisi sitä omille lapsilleni vaikka olisisivat kuinka helvetin ärsyttäviä ja tottelemattomia olleet.
Huutamalla ei saa mitään hyvää aikaan. Ja mielestäni uhmaikäiselle ei riitä se yksi aika varoitus, ei 5-vuotias edes tiedä mikä on 10min. Vaatii useamman varoituksen ennen kuin leikki loppuu, siivoukset alkaa ja iltapala koittaa. Ja miksi lyödä liekkiä uhmaikäiselle ja tarjota sellaista josta ei tykkää? Syötkä itsekkin iltapalaksi jotain mistä et tykkää?
Ihmeellistä valtataistelua joillakin.

[QUOTE="alkup";29541950]Kun ei se itse ongelma ollut se puuro, vaan väsynyt tinttaileva uhmaikäinen...[/QUOTE]

Nii i, ymmärsin kyllä. :) siksipä juuri olisin tarjonnut jotakin muuta ja sit suht nopsasti iltapesut, vaikka hassutellen ja leikkien. Ja ei, se ei ole curlinkia, eikä siinä mennä aidan matalimmasta kohdasta. Siinä tehdään alkavasta kiukuttelusta onnistunut nukkumaan meno. Vie aikaa ja hermoja, mutta hei, sitähän se vanhemmuus on.

[QUOTE="niinpä";29541970]Niinpä juuri. Tästä päivästä oli sitte rytmit pielessä, väsy tuli. Mitens teidän rytmit yleensä pitää, levot ja ateria-ajat, oliko tänään jotenkin poikkeuspäivä?[/QUOTE]

Normaalirytmillä, hoitopäivä oli tänään ja tiesin että väsyttää. Iltapala oli tarjolla jo seitsemältä koska kotiintullessa vaistosin, että lapset ovat väsyneitä.

Eli nyt oli enemmän uhmailua kuin väsymystä, vaikka väsymystäkin siinä oli. Siinä mielentilassa lapselle ei olisi kelvannut yhtään mikään tarjottu koska kyse oli UHMAILUtilanteesta.

Olihan se lapsen mielestä. Mannapuuroa kun olisi halunnut. Tokikaan ei aina tarvitse kuunnella lapsen mielipiteitä, mutta usein väsyneen ja jo valmiiksi kiukkuisen kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä ja suunnitella iltatoimia siihen malliin, että ne sujuisivat mahdollisuuksien mukaan lapsen mieliksi, jolloin vältetään tämmöiset ylimääräiset kiukut. Eli kysyä, että mitä haluaisi iltapalaksi jne.

Pakka alkoi tuossa teiän tapauksessa kaatua jo sun ekaan reaktioon lapsen puurokommenteista. Vaikka lapsen äänensävy olisi mikä hyvänsä, niin pysy itse ystävällisenä. Ilmoitit, ellei kelpaa jne. Miten lapsi olisi reagoinut, jos olisit vain kannustanut syömään sen verran, että nälkä lähtee ja jaksaa nukkua, ja että tehdään mannapuuroa huomenna illalla. Ohjaa ja kannusta, niin on helpompi itselläsikin.

• Tykkää
Reactions: Jätkä ja HippuTAR
Jätkä, olisit siis antanut periksi? Olen aina saanut periksi ja saanut puuroa kun en syönyt ruokaa ja oltiin lähdössä. Olin koulussa ihan älyttömän nirso. Toisaalta olisin voinut muutenkin olla. En syönyt alaasteella kun leipää ja salaattia.

En kyllä olisi antanut mitään tilalle mutta kysyisin ennen iltapalaa ottaako leipää vai puuroa. Jos se leipä ei sitten kelpaa, ei saa puuroakaan. Tosin meillä ei ole niin käynyt.

Toivottavasti meillä ei ole tuollaista enää tuossa iässä, mutta saa nähdä. Menettelisin tosin samalla tavalla kun ap. Ei kukaan nälkään kuole suomessa. Tosin huutaminen oli huono juttu, koska llapsi huomaa että onnistui hermostuttamaan äidin. Mutta ihan normaaliahan tuo on, muttei kannattavaa. Kylmän rauhallinen äiti joka sanoo että ruoka meni roskiin kun et syönyt, nyt nukutaan.

[QUOTE="alkup";29541992]Normaalirytmillä, hoitopäivä oli tänään ja tiesin että väsyttää. Iltapala oli tarjolla jo seitsemältä koska kotiintullessa vaistosin, että lapset ovat väsyneitä.

Eli nyt oli enemmän uhmailua kuin väsymystä, vaikka väsymystäkin siinä oli. Siinä mielentilassa lapselle ei olisi kelvannut yhtään mikään tarjottu koska kyse oli UHMAILUtilanteesta.[/QUOTE]

Nukkuuko päikkärit hoidossa?

Yhteistyössä