Nyt on sitten mullakin isot murheet; tuleva koululainen ja yksin olemisen opettaminen/pihailu yksin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venefica
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Venefica

Aktiivinen jäsen
01.02.2007
2 128
0
36
Eli syksyllä alkaa koulu, kotona ei ole ollut yksin kuin harvoin 10-15 min. Pihalla ei edes sitä, sillä meitin asunnosta ei nää pihalle ollenkaan ja asutaan 4 kerroksessa.
Ja johan tolle pojalle olis aika opettaa molemmat, mutta mä pelkään laittaa yksin tohon pihalle, ku ei siellä ole hänen ikäisiä kavereita ja todella kun en nää sinne. Ja vieressä on tie jossa ajellaan miten sattuu ja kääntöpaikkakin.
Sisälle kyllä ehkä uskaltaisin jättää.
Apua! Pitääkö mun vaan päästää hänet tohon pihalle minne en näe? :'(

ei ole pakko. voithan aluksi saattaa lapsesi kouluun ja hakea, varsinkin kaupungissa. Maalla antaisin lapsen rauhassa opetella yksin pihalle jäämistä. riippuu siis ihan asuinseudusta.

Me ollaan samassa tilanteessa, että tuo poika ei ole yksin juurikaan ollu, pihalla nyt välillä on mutta mun on kuitenkin nähtävä mitä tekee. Kotia ei halua jäädä yksin, eli en ole vaatinutkaan. Puhunu olen että pieniä hetkiä voitais harjoitella mutta ei halua. Mietinkin että kuinkahan nää hommat tästä lähtee luistamaan.

Se on varma että mun on toi poika saatettava kouluun, ei osais tuolla liikenteessä toimia itekseen. harjoiteltu ollaan mutta pojalla on erityisvaikeuksia niin ei oikeen sisällä niitä aina.

Joo mä aloittaisin ensin jättämällä vähän pidemmäksi aikaa kotiin yksin. Pikkuhiljaa se siitä. Kotiin vaikka toinen kännykkä "lankapuhelimeksi" (meillä on sellainen), että voi soittaa sullepäin tarvittaessa ja toisinpäin. Kyllä meillä toi kouluikäinen haluaa jo ite mennä kavereilleen jne. En olisi enää pystynyt pitämään vain sisällä.

Kyllä mä uskoisin, jotta hän pärjää. Mä vaan olen niin hysteerinen. Ja kun pojalla on kuitenkin äitinsä luonne, jääräpää. Ja halua itselläkin on. Ei haluaisi kauppaan mukaan, vaan jäädä kotiin.

Me harjoiteltiin pikkuhiljaa yksin kotona olemista. Esin 5-10min kerrallaan ja sitten pikkuhiljaa aikaa pidennettiin. Aamut on yksinololle edelleen vaikeita, pelkää, että myöhästyy koulusta.
Ulkona on ollut jo pidempään yksin, koska meillä näkee monesta ikkunasta leikkialueille.
Mutta harjoitelkaa pikkuhiljaa.
Niin ja kännykkä ostettiin turvaksi pihalle ja yksinololle, että pystyi soittamaan, jos rupesi jännittämään esim puistossa(johon on 3minuutin matka).

Meillä myös syksyllä koulun aloittava esikoinen.
Hän itse on halunnut olla yksin kotona esim. kauppareisun ajan ( n.30 min ) ja yleensä katsonut silloin lastenohjelmia tms.
Pihalla on yksin ( lue: naapurin tytön kanssa ) kevyesti parikin tuntia.
Me asutaan ekassa ja pihalle on esteetön näkyvyys. Kesällä partsinovi on yleensä aukikin.
Ulkona yksin oloa poika harjoitteli jo edellisessäkin kodissa n. 5v alkaen. Siellä oli huonompi näköyhteyskin pihlle ja itseasiassa piha oli "vaarallisempi" muten kin, mutta emmä sitä osannut tietenkään verrat nyk. tilanteeseen.
Ehdottomasti syksyllä poika menee ip-kerhoon koulun jälkeen.
Ei varmaan edes halua olla koko iltapäivää yksin kotona.

Kyllä me ollaan alettu ihan harjoitteleen näitä juttuja ja varmaan tässä keväällä harjoitellaan lisää yksinoloa ja muutakin kulkemista ( toki ainakin koulumatka ).
Pojalla on onneksi halua pärjätä ja osata itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mitäs mieltä lapsi itse on? Ja onko tarkkaavainen tapaus? Se on kauheen lapsikohtaista, että miten pärjää.. Yleensä tuossa iässä pärjätään jo melkoisen hyvin.

Tiedäthän että suositellaan että lapsi olisi yksin vasta kun täyttää 12 v.

Ei kai se auta kuin laittaa poika yksin pihalle ja kotona olemaan. Kännykän sai joululahjaksi ja osaa jo soittaa mulle.
Miksi tuo poika ei voinu lakata kasvamasta. Kai mä teen ite tästä liian suuren ongelman, vaikka poika olis jo Ihan valmis opettelemaan.
Eli minä olen suurin ongelma todennäköisesti :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Apua! Pitääkö mun vaan päästää hänet tohon pihalle minne en näe? :'(

Pitäisi...tai se riippuu kyllä siitäkin, minkälaisessa taloyhtiössä asutte.
Minä päästän jo tuon joulukuussa 5 v täyttäneenkin pihaan, mihin en näe. Kaverin pihalle, minne on matkaa parisataa metriä. On tehty rajat ja säännöt selviksi, ja hyvin ne ovat pitäneet, ainakin tähän asti :D

Osaahan tuon ikäinen tulla takaisin kotiovelle, jos on jotain asiaa :). Eikä ikinä opikaan olemaan yksikseen tai varomaan sitä kääntöpaikkaa/tietä jos ei saa ollenkaan harjoitella.

Mutta jos pihassa ei ole muita lapsia, niin tuskin poika viihtyy siellä viittä minsaa kauempaa yksikseen. Meidän tyttö ei ainakaan viihdy :/

Ei kai se auta kuin laittaa poika yksin pihalle ja kotona olemaan. Kännykän sai joululahjaksi ja osaa jo soittaa mulle.
Miksi tuo poika ei voinu lakata kasvamasta. Kai mä teen ite tästä liian suuren ongelman, vaikka poika olis jo Ihan valmis opettelemaan.

Ainahan me äidit ollaan lastemme kehityksen jarruna :hug: :ashamed:

Mene salaa vaikka nurkan taakse kyyläämään, kun poika on ekoja kertoja yksin pihassa. Niin mä tein :snotty: . Kotonahan tuo meidän likka ei oo yksin vielä ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Ainahan me äidit ollaan lastemme kehityksen jarruna :hug: :ashamed:

Mene salaa vaikka nurkan taakse kyyläämään, kun poika on ekoja kertoja yksin pihassa. Niin mä tein :snotty: . Kotonahan tuo meidän likka ei oo yksin vielä ollutkaan.

Kiitos! Tarvii alottaa ja koittaa lakata jarruttamasta. :ashamed: Tiedän aikuisten oikeasti, että tuo poika pärjää, mutta..
Onhan nuo ollu mummollaankin pihalla yksin, tosin niiltä on nähny pihalle. Ja on ne sielläkin (mukana neiti 4 vee) pärjänny.

Yhteistyössä