Nyt on pakko oikaista tämä juttu!! (Lindenin ketjusta poimittua!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adoptioperheellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Adoptioperheellinen

Vieras
Tuossa lukistussa Linden-ketjussa joku kirjoittaa:

"Ihan mukavaahan on että otti ottolapsen kun kerran rahaa on, mutta esim. itse henkilökohtaisesti olisin myös kiinnostunut adoptiosta mutta ei ole siihen varaa, ikävä sanoa mutta adoptiosta on vähän niinku tehty ihmiskauppaa.. ja sehän on laissa kielletty!!! Sinähän maksat siintä kun saat adoptoida lapsen. Ja henkilökohtaisesti minun on vaikea uskoa että pelkkiin kuluihin menisi 20 000?? Moni haluaisi auttaa näitä lapsia, mutta siintäkin on tehty rikkaiden etuoikeus!!!
Ja itse ainakin jäisin kotiin uuden lapseni kanssa!!! Ei tulisi mieleenkään palata töihin, saisin sitten 300? tai 600? kk."

Me ollaan ihan keskituloisia ja silti meillä on adoptiolapsia. Viimeisin adoptio tuli maksamaan 13 000 euroa. Sitä varten saatiin pankkilaina. Kuitenkin esim. Thaimaa-adoptiossa saattaa selvitä kokonaisuudessa 6000 eurolla, kustannukset vaihtelevat suuresti kohdemaasta riippuen. Olemme saaneet tarkan kuluraportin, mihin nuo rahat ovat menneet. Lapsesta ei makseta penniäkään. Edes orpokotiin emme saaneet antaa rahalahjoitusta, vaan vaippoja ja muita tarvikkeita, ettei kenellekkään tule mieleen ihmiskauppa. Suurin osa meidän kuluista meni matkaan (n. 7000 euroa, lennot, hotellit, eläminen useita viikkoja). Kohdemaamme ei ole turistipaikka, joten matkat sinne lyhyellä varoitusajalla tulee kalliiksi. Loput kuluista ovat suomalaisia ja paikallisia viranomaiskuluja- ja maksuja, asiakirjojen käännätyksistä ja kuriirimaksuista aiheutuneita kuluja sekä adoptiotoimistojen kulut. Eivät nuo toimistotkaan pyhällä hengellä elä, vaan ihmisille on maksettava palkat. Voittoa nuo toimistot kuitenkaan eivät tuota.

Kun adoptoi Suomessa, on ihmiskaupan riski poissuljettu. Suomalaiset adoptiotahot toimivat vain "idioottivarmojen", tuttujen kontaktien kanssa ja valvonta on erittäin tiukkaa. Esim. Kambodzhan kontaktia ei ole avattu ollenkaan, koska siellä on ollut ihmiskauppaepäilyjä. Amerikkalaista adoptiokäytäntöä sivusta seuranneena, en voisi ihan käsi sydämellä sanoa, etteikö siellä ihmiskauppaa tapahtuisi. Mutta ei Suomessa.

Älkää kiltit levitelkö tällaisia juttuja adoptiolapsista, ihan tarpeeksi on muutenkin tekemistä lapsien sopeutumisen ja kaiken muun kanssa ilman, että ihmiset alkavat osoittaan sormella ihmiskaupan vuoksi.

Mulla pisti silmään ihan sama kommentti tossa edellisessä ketjussa.. ja ihan samoista syistä.. olen yrittänyt perehtyä adoptiojuttuihin kun me haluttais adoptiolapsi joskus.. vielä ei ikä eikä rahkeet muutenkaan riitä siihen hommaan..

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Mulla pisti silmään ihan sama kommentti tossa edellisessä ketjussa.. ja ihan samoista syistä.. olen yrittänyt perehtyä adoptiojuttuihin kun me haluttais adoptiolapsi joskus.. vielä ei ikä eikä rahkeet muutenkaan riitä siihen hommaan..

Hei, tervetuloa keskustelemaan adoptioista verkkikselle tai vauvalle (www.verkkoklinikka.fi ja www.vauva-lehti.fi/keskustele), noihin keskusteluihin pääsee mukaan, vaikkei prosessia olisikaan aloittanut ja aika asiallisena on keskustelun taso säilynyt! :)

Yhteistyössä