Nyt on mehut keitetty tältä vuodelta

Mäkin laitoin viimeiset mehut just pakkaseen, äiti ne tänä vuonna mehusti, kun en itse töiltä ja koulultani ehtinyt. Mutta hain ne meidän pakkaseen, kun mahtuvat sinne hyvin. Sieltä niitä sitten jakelen suvun naisille =)

Meillä onneksi karsittiin viime syksynä kaikki mökillä olevat parikymmentä pensasta. Ei ole tänä syksynä niin kamala urakka noiden viinimarjojen kanssa. Normaalina vuonna meille tulee melkein 100 kiloa viinimarjoja, joten saa siinä poimia ja mehustaa ihan urakalla. :D Nyt tänä syksynä ehtii jotain múutakin, esim. kävin nyt illalla poimimassa 5 litraa vadelmia.

En ole koskaan kuullutkaan, että viinimarjoilla pitäisi olla pari, mutta tyrnihän on sellainen, että siinä on oltava herra ja rouva Tyrni, jos mielii marjoja saada.

Ihanaa tämä syksy, kun on kaikki nämä marjastus-, mehustus- ja säilöntähommat! Paras aika vuodesta! :p

Keittiönoita
Voi kun olisikin säilytystiloja mehuille!!!

Mutta muuten mulla alkaa olla kesä pulkassa. Aroniat, puolukat ja pihlajanmarjat pitää vielä odotella. Pian saa Kekri tulla :)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
meillä tulee 100-120 litran pulloa. maija pörisee aika monta päivää.
Mä haaveilen, että jos vanhoilla päivillään muuttaisi jonnekin maalle mummonmökkiin ja ensitöikseen rakentaisi kunnon maakellarin :)

4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
meillä tulee 100-120 litran pulloa. maija pörisee aika monta päivää.
Mä haaveilen, että jos vanhoilla päivillään muuttaisi jonnekin maalle mummonmökkiin ja ensitöikseen rakentaisi kunnon maakellarin :)
meillä on kellari talon alla. luukku lattialla ja ulkokauttakin kesällä pääsee. delegoin mehustuksen miehelleni tänä vuonna, hän on tämän ja ens viikon lomautettuna. homma on melkoinen urakka. itse kävin sunnuntaina hakemassa 2 ämpäriä tatteja. enää puolukat ja potunnosto...ja polttopuu-homma tietenkin...

Keittiönoita
meillä on kellari talon alla. luukku lattialla ja ulkokauttakin kesällä pääsee. delegoin mehustuksen miehelleni tänä vuonna, hän on tämän ja ens viikon lomautettuna. homma on melkoinen urakka. itse kävin sunnuntaina hakemassa 2 ämpäriä tatteja. enää puolukat ja potunnosto...ja polttopuu-homma tietenkin...
Kuullostaa ihanalta. Itse toivon, että terveyttä piisaisi vielä sen aikaa, että saisin oman kasvimaan ja kellarin ja pystyisin niistä nauttimaankin. Mun lempivuodenaikanai on kesä ja inhoan syksyä, mutta onneksi rakastan säilömistä, niin ei tää kesän loppuminen niin kamalan pahalta tunnu :D Säilöisin vielä paljon enemmän, jos vaan olisi tiloja niiden tuotosten säilyttämiseen.

4n äiti
Kuullostaa ihanalta. Itse toivon, että terveyttä piisaisi vielä sen aikaa, että saisin oman kasvimaan ja kellarin ja pystyisin niistä nauttimaankin. Mun lempivuodenaikanai on kesä ja inhoan syksyä, mutta onneksi rakastan säilömistä, niin ei tää kesän loppuminen niin kamalan pahalta tunnu :D Säilöisin vielä paljon enemmän, jos vaan olisi tiloja niiden tuotosten säilyttämiseen.
itse olen perustamassa kasvihuoneen ensi kesäksi. maalla asumisessa ei ole mitään huonoja puolia. meillä käy kirjastoauto, jäätelöauto ja kauppa-auto. ja joka päivä käydään kaupungissa töissä tai harrastamassa (20 km matka). talokin on kohta sata vee. remppa on ikuista. menen nyt miehen kainaloon.

a
Alkuperäinen kirjoittaja mamizuukkeli:
mehustaminen on kivaa hommaa, paitsi se maijan pesu :( :D .

Noin 40 litraa tein itse mehua, pitäs vielä ehkä loppu viikosta ahkeroida karviaisten kanssa...
höyry mehuissa ei ole vitamiinejä ne on kuorissa. vai muutenko teette mehuja. itse en juo koskaan mehuja. kuin linkoamalla omena/porkkana lasillisen syksyisin niin kauan kuin kotim .omenaa on.

Keittiönoita
itse olen perustamassa kasvihuoneen ensi kesäksi. maalla asumisessa ei ole mitään huonoja puolia. meillä käy kirjastoauto, jäätelöauto ja kauppa-auto. ja joka päivä käydään kaupungissa töissä tai harrastamassa (20 km matka). talokin on kohta sata vee. remppa on ikuista. menen nyt miehen kainaloon.
Mä haaveilen tuollaisesta - miehen kainaloa lukuunottamatta - kunhan toi kuopuskin tuosta lentää omilleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja a:
höyry mehuissa ei ole vitamiinejä ne on kuorissa. vai muutenko teette mehuja. itse en juo koskaan mehuja. kuin linkoamalla omena/porkkana lasillisen syksyisin niin kauan kuin kotim .omenaa on.
Kyllä siinä höyrymehussakin on vitamiineja, ei tietenkään samalla tavalla kuin tuoreena kokonaisissa on. Mutta eipä tarvitse lasten juoda esanssilitkuja kun on mehut omasta takaa. Ihannehan varmaan on tuo ettet juo mehua, mutta me vaan tykätään siitä muutenkin kuin vitamiinien takia :p

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Kyllä siinä höyrymehussakin on vitamiineja, ei tietenkään samalla tavalla kuin tuoreena kokonaisissa on. Mutta eipä tarvitse lasten juoda esanssilitkuja kun on mehut omasta takaa. Ihannehan varmaan on tuo ettet juo mehua, mutta me vaan tykätään siitä muutenkin kuin vitamiinien takia :p
Mulla ei kumpikaan muksuista ole koskaan juonut esanssimehuja. Eivät ole tykänneet mausta ja mitä vanhemaksi ovat tulleet, sitä vähemmän on lisäaineet houkuttaneet. Kuopukselle ei meinaa mennä enää edes mikään, missä on valkoista sokeria. Jos sokeria on, sen pitää olla ruokosokeria. Joten mun säilykkeenikin ovat ikävän ruskeita väriltään :|

Joko sulla, ap, Kekrin menyy mietittynä? Vai olenkohan mä ihan turhan aikaisessa, kun jo olen miettinyt? :D
Ei ole vielä. Tällä hetkellä mietinnät ovat taustalla ja päällimmäisenä on töiden aloitus reilun viikon päästä :/

Niin laita se oma menu tänne =)

Keittiönoita
Ei ole vielä. Tällä hetkellä mietinnät ovat taustalla ja päällimmäisenä on töiden aloitus reilun viikon päästä :/

Näinkö nopeasti se aika menee? :/ Vastahan sä jäit äitiyslomalle :( Millä mielellä palaat töihin? Menetkö samaan paikkaan?

Näinkö nopeasti se aika menee? :/ Vastahan sä jäit äitiyslomalle :( Millä mielellä palaat töihin? Menetkö samaan paikkaan?
No näin nopeasti tosiaan. Samaan paikkaan menen, mutta mielummin menisin vähän myöhemmin, eli sillä mielellä ollaan tällä kertaa liikkeellä. Teen tosin ekan kuukauden jälkeen vajaata viikkoa jouluun saakka. Ja vähän jännittää uudet projektit, eli työt muuttuu vaikka sama paikka onkin.

Keittiönoita
Niin ja se Kekrin menu. Jälkkäriksi nyt ainakin tulee kotitekoinen vaniljajäätelö kera uuniomenahillon, jonka olen juuri hiljattain tehnyt. Pääruuaksi teen lihajuurespadan ja likalle kasvispadan. Perunoiden tilalta ajattelin laittaa tänä vuonna ohraa. Punajuuri-aurajuustolaatikko, siirappinauriita, maustekurkkuja, hunajamarinoituja valkosipuleita sekä "ihmesäilyke", jonka tein oliiveista, aurinkokuivatuista tomaateista, valkosipuleista, mausteista, punaviinistä ja balsamicoetikasta. Tein myös punaisen hapankaalin, mutta saas nähdä, tuleeko siitä ihmisravinnoksi kelpaavaa :LOL:

Alkuruoka riippuu vielä ihan siitä, kutsunko siskoni perheineen vai en. Siskon tyttö kun on moniallerginen. Jotain kermaista sienijuttua ajattelin alkuun, mutta kerma ei käy, jos siskontyttö tulee.

Keittiönoita
No näin nopeasti tosiaan. Samaan paikkaan menen, mutta mielummin menisin vähän myöhemmin, eli sillä mielellä ollaan tällä kertaa liikkeellä. Teen tosin ekan kuukauden jälkeen vajaata viikkoa jouluun saakka. Ja vähän jännittää uudet projektit, eli työt muuttuu vaikka sama paikka onkin.
No ei ihan asia, jota odottaisi intopinkeenä :( Tosin uusista projekteista voi kyllä löytyä se hohtokin hommaan :) Toivotaan ainakin niin.

Niin ja se Kekrin menu. Jälkkäriksi nyt ainakin tulee kotitekoinen vaniljajäätelö kera uuniomenahillon, jonka olen juuri hiljattain tehnyt. Pääruuaksi teen lihajuurespadan ja likalle kasvispadan. Perunoiden tilalta ajattelin laittaa tänä vuonna ohraa. Punajuuri-aurajuustolaatikko, siirappinauriita, maustekurkkuja, hunajamarinoituja valkosipuleita sekä "ihmesäilyke", jonka tein oliiveista, aurinkokuivatuista tomaateista, valkosipuleista, mausteista, punaviinistä ja balsamicoetikasta. Tein myös punaisen hapankaalin, mutta saas nähdä, tuleeko siitä ihmisravinnoksi kelpaavaa :LOL:

Alkuruoka riippuu vielä ihan siitä, kutsunko siskoni perheineen vai en. Siskon tyttö kun on moniallerginen. Jotain kermaista sienijuttua ajattelin alkuun, mutta kerma ei käy, jos siskontyttö tulee.
Oi kuulostaa hyvältä. Miten teit uuniomenahillon?

Me juhlitaan huomenna kalevalaista Ilmatarta hirvenpaistilla, juureksilla ja niillä ihanilla siirappinauriilla, sekä tietysti marjaisella Pavlovalla.

Ohra ei uppoa tässä perheessä, ei puurona eikä lisukkeena, harmi.

Keittiönoita
Oi kuulostaa hyvältä. Miten teit uuniomenahillon?

Me juhlitaan huomenna kalevalaista Ilmatarta hirvenpaistilla, juureksilla ja niillä ihanilla siirappinauriilla, sekä tietysti marjaisella Pavlovalla.

Ohra ei uppoa tässä perheessä, ei puurona eikä lisukkeena, harmi.
Uuniomenahillon tän kesän kehittelyn tulos ja ainakin kuumana vaikutti hyvältä :p

2 kg omenoita
2 dl vettä
3 kanelitankoa
50 g vaniljasokeria
1 tl kardemummaa
250 g fariinisokeria
600 g hillosokeria

Kuori ja kuutioi omenat. Laita omenat, vesi, kanelitangot, vaniljasokeri sekä kardemumma kattilaan ja keitä miedolla lämmöllä 20 min. Lisää fariinisokeri ja keitä vielä 15 min. Poista kanelitangot ja jos haluat tasaisemman hillon, soseuta seos. Lisää hillosokeri ja anna kiehua vielä 15 min.

Purkita kuumana puhtaisiin purkkeihin.

Esikoisellesi onnitteluja huomenna :flower: Olisi kyllä ihanaa, jos voisi viettää oikeita juhlapäiviä nykyisen työelämän vastimusten sijasta. Arvaa, kuka odottaa jo kuin kuuta nousevaa sitä päivää, ettei enää tarvitse aamulla töihin ruveta vaan voi alkaa elämään "oikealla" tavalla? :D

Yhteistyössä