Nyt on mehut keitetty tältä vuodelta

manna
paljonko sulla tulee maijallisesta mehua? mä olen kokeillut pari kertaa, mutten tiedä miten kauan pitäisi keittää... mun pitäis vielä viimevuotiset marjat keittää.

Alkuperäinen kirjoittaja manna:
paljonko sulla tulee maijallisesta mehua? mä olen kokeillut pari kertaa, mutten tiedä miten kauan pitäisi keittää... mun pitäis vielä viimevuotiset marjat keittää.
Vähän vuodesta riippuu, tulee n. 4-5 l. Tänä vuonna mustista tuli se 5 l, punaisista vähän vähemmän.

manna
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Vähän vuodesta riippuu, tulee n. 4-5 l. Tänä vuonna mustista tuli se 5 l, punaisista vähän vähemmän.
katotko sä sitä marjamössöä, milloin se on litassa? vai miten? :) ostin tänä vuonna oman maijan ja vielä ajattelin tehdä marja-aronia mehua, kunhan kypsyvät. Mustaviinimarjamehua tuli vain 3 litraa ja punaisia vielä vähemmän. marjoja ei ole montaa puskaa.

nam
onneksi me saatiin käydä vanhempiemme puskissa ja keittää mehut talven varalle. Omat puskat on vasta istutettu eli oisko niistä satoa vasta parin vuoden päästä??? Mitä mieltä olette?

katotko sä sitä marjamössöä, milloin se on litassa? vai miten? :) ostin tänä vuonna oman maijan ja vielä ajattelin tehdä marja-aronia mehua, kunhan kypsyvät. Mustaviinimarjamehua tuli vain 3 litraa ja punaisia vielä vähemmän. marjoja ei ole montaa puskaa.
Joo katson, ja myös ihan kelloa. Minä keitän siitä ihan aloituksesta n. 2 tuntia, joskus vähän yli. Ja siitä myös huomaa, kun sitä mehua ei enää juuri tule.

Alkuperäinen kirjoittaja nam:
onneksi me saatiin käydä vanhempiemme puskissa ja keittää mehut talven varalle. Omat puskat on vasta istutettu eli oisko niistä satoa vasta parin vuoden päästä??? Mitä mieltä olette?
Minä sain omasta 2½ v vanhasta punaisesta puskasta 1½ l marjaa, mustasta ehkä vähän vähemmän. Luulisin että vielä menee jokunen vuosi, ennen kuin alkaa tulla ämpärillenen/puska.

nam
entäs pitääkö niitä puskia olla aina pareittain? Kuulin että niin pitäisi olla jotta pariutuisivat?? Onkos tää mustanviinimarjan kohalla totta tai ees ylipäätään??

vieras
entäs pitääkö niitä puskia olla aina pareittain? Kuulin että niin pitäisi olla jotta pariutuisivat?? Onkos tää mustanviinimarjan kohalla totta tai ees ylipäätään??
ainakin luumu-ja omenapuissa on näin

En ole kuullutkaan tuota.

Minä säilytän mehut jääkaapissa, ja jos ei mahdu, niin isän kellarissa loput. Mutta näin syksyisin jääkaappi on todella täynnä =)

nam
joo mullle on nyt useampikin tollaista väittänyt...tuon luumupuun ja kirsikkapuun kohdalla mut entäs mustaviinimarja-, vadelma- ja karviaispensas?? Nyt vaan kohta loppuu tontilta tila eli pitäiskös tehdä valtaus naapuriin????

joo mullle on nyt useampikin tollaista väittänyt...tuon luumupuun ja kirsikkapuun kohdalla mut entäs mustaviinimarja-, vadelma- ja karviaispensas?? Nyt vaan kohta loppuu tontilta tila eli pitäiskös tehdä valtaus naapuriin????
Mä en todellakaan ole mikään puutarhuri ja en oo koskaan kuullutkaan moisesta, että pareittain pitäis olla. Mutta se että mä en tiedä, ei todista mitään :D

Mutta ainaki siellä, missä just toissapäivänä mustaviinimarjapuskat tyhjensin, ei ollu puskia pareittan. Ja ihania isoja marjoja olikin =) Ja paljon.

manna
kuis teette tuosta marja-aroniasta mehun? Laitatteko jotain sekaan esim. omenaa? Ja onko koristearonia ja marja-aronialla paljon eroa??
juu, omenaa voi laittaa sekaan. tulee parempaa. mut mulla ei ole omenoita, joten pelkkää aroniaa keittelen. vähän väkevää tulee helposti. mun mielestä koriste aronialla ei pitäis mitään isompaa eroa olla marja-aroniaan. viisaammat valistakoon.

manna
minulla yksi punaviinimarjapensas ja hyvin tekee marjaa. tosin naapurilla enempi omalla tontillaan, niin pölyttyiskö sit sieltä asti. Kirsikka / luumupuut voi ostaa sellaisena, että on "itsepölyttyvä", mutta jos siis saat jostain luomutaimen, niin se voi tarvita kaveria.

manna
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Joo katson, ja myös ihan kelloa. Minä keitän siitä ihan aloituksesta n. 2 tuntia, joskus vähän yli. Ja siitä myös huomaa, kun sitä mehua ei enää juuri tule.
oho! mä luin jostain ohjeesta, että keitetään tunti. siihen sit lopetin. :/ no, pitää kokeilla vähän pidempään ens kerralla. se maijan pesu on kyllä ra-sit-ta-vaa!

No meillä teki nyt jo jonkin verran satoa puskat jotka vedettiin 5-10 cm:n "tapille" 2 vuotta sitten. Ett varmaan samoihin aikoihin kasvaa uudetkin.

Yhteistyössä