Onhan ne tavallaan vähän nolot ja itseäni ainakin vähän hävettää työntää koiria rattaissa kun ajattelen, että ihmiset ovat juuri niin lyhytnäköisiä kuin tässä ketjussa on tullut todistetuksi. Tosiasiassa rattaista on kuitenkin hyötyä esimerkiksi autottomalle julkisissa matkaavalle.
Esim. Minulla on kolme kääpiökokoista koiraa. Kun lähden matkalle se tarkoittaisi kolmea talutushihnaa käsissä, käsilaukkua, matkalaukkua, koirien koppaa jne. Nyt kun rattaat joihin kaikki koirat mahtuvat jää minulle bussissa ja junassa käsiä jopa vapaiksi. Laukkuja saan rattaiden alle, koirat ovat matkan ajan turvassa vaunuissa ja minun ei tarvitse raahata kaikkea kantamalla.
Jos minulla ei olisi vaunuja joutuisin matkustamaan yksityisautolla. Vaunujen kanssa voin matkustaa ekologisemmin julkisilla.
Ennen suosimani vaihtoehto vaunuille oli koirien kantokoppa. Se kuitenkin kolmella koiralla lastattuna painaa kuin synti, eivätkä kädet riitä silloin muiden tavaroiden kantamiseen. Moniko vauvaa vaunuissa työntävä olisi valmis kantamaan vauvaa kopassa vain siksi, että vaunut ovat kanssaihmisten mielestä urpon näköisiä? Esimerkiksi metrossa tai raitovaunussa kun ei ihan niin vaan voi antaa kääpiökoirien olla ihmisten jalkojen runnottavana.