Nyt oikeasti, kodinhengettäret antakaa vinkkejä!! -Kiitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja tarvitseva äiti :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pitää noita kissan hiekka-astioista miettiä. Kaksi kissoista kulkeekin pihalla ja tekee oikeastaan tarpeensa, yksi on sellainen hienohelma että ei mene ulos ollenkaan. Ei ne nuo laatikot niin tuoksahtele, mutta yksi kolleista pissii aina laatikosta ohitse, pitäisi hankkia sille sellainen kannellinen laatikko josko osaisi mennä sinne. Parannusta on toki se, että ennen kuseksi keittiöön, nyt vessaan ja yrittää omaan laatikkoonsa :D Kiitos kannellisen astian hankintavinkistä!

Meillä on kanssa yksi kissa sellainen että joskus vahingossa pissii laatikon ohi seinään ja lattiaan. Tein suihkepulloon seoksen vedestä ja tolusta ja kun huomaan että pissiä on laatikon ulkopuolella, suihkautan pesuaineliuosta ja pyyhin paperilla. Suihkepullo on aina siinä käden ulottuvilla.

Tavaraa meillä ei paljoa ole, sekä ollaan mietitty hankkivamme vanhan kaapin minne laitettaisiin telkkari. Kirjat lähtevät varmaan myöskin yläkertaan tai kokonaan säilytykseen. Heti tulisi rauhallisempi vaikutelma kun ei ole kamalaa määrää kirjoja olkkarissa.

Meilläkin on paljon kirjoja. Ostettiin 2 pitkää hyllylautaa ja kiinnitettiin ne molempien makuuhuoneiden katonrajaan. Siellä pysyy kirjat katonrajassa hyvässä järjestyksessä, lapset ei pääse kiskomaan kirjoja alas eikä tarvitse kirjahyllyä viemässä turhaan lattialta tilaa. Säilyy olohuonekin siistinä.

Siirtykää ihmeessä niihin puupelletteihin. Siskoni perheessä viisi kissaa, eikä haise laatikot enää ollenkaan kun siirtyivät tavallisesta hiekasta puuhun. Toimii todella hyvin!

Tuo kirjat katonrajaan olisikin kiva. Ainoa että meillä tulee se remppa joskus parin vuoden päästä, toistaiseksi meillä on 1.5krs talo, eli yläkerran huoneet on sivuilta matalempia eli yhtenäistä "katonrajaa" ei ole. Yläkerran aulassa on tilaa minne ajateltiin laittaa tuo olkkarin iso hyllytaso jos se tv-kaappi saadaan hankittua, sinne kirjat ja cd:t, ellei mies pelasta kaikkia navettaan tehtävään toimistoonsa :)

Kiitos edelleen :)
Ap

Jos teillä on viisikuiset KAKSOSET niin eiköhän ole ihan normaalia että on kaaosta. Siihen vielä pari isompaa lasta ja mies, niin onhan tuossa hommaa. Astianpesukone tosiaan kannattaa hankkia. Tai sitten opettelee huuhtaisemaan astiat samantien puhtaiksi, ei oikeastaan tarvitse edes tiskata jos samantien syönnin jälkeen huuhtelee kuumalla vedellä, näin meillä tehdään ainakin kasvisruokien kanssa.

Meillä kaksoset 4.5kk, kaksi kissaa, vanha talo ja niiiiin tutulta kuulostaa. Mutta minä ainaskin syön mielummin suklaata ja juon lasin viiniä kun saan porukat unten maille ;)

Tsemppiä!

Kestisastoihin kannet ja jokunen tippa tea-tree öljyä...ja..ja...noh, vähän kamaa ja niillekin omat paikkansa. Mä luultavasti itsekin touhuisin mieluummin puutarhassa kun siivoaisin kotia... :xmas:

Osta kissoille pellettivessa, jossa pidät vain ohuen kerroksen pellettiä. Sitä pyöräytät lapiolle pari kolme kertaa päivässä ja huuhtaiset ne vähät purut pytystä alas. Näin minä teen, eikä meillä haise miltään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Osta kissoille pellettivessa, jossa pidät vain ohuen kerroksen pellettiä. Sitä pyöräytät lapiolle pari kolme kertaa päivässä ja huuhtaiset ne vähät purut pytystä alas. Näin minä teen, eikä meillä haise miltään.

...Siis pyöräytät pellettejä lapiolla ja huuhtaiset ne vessan alakerrokseen putoavat purut ja pissat pytystä alas.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

...Siis pyöräytät pellettejä lapiolla ja huuhtaiset ne vessan alakerrokseen putoavat purut ja pissat pytystä alas.

Kiitos vinkistä. Enpä ole tuollaisesta pellettivessasta edes kuullut!
Hankintaan menee. Nuohan voi varmaan laittaa kompostiinkin hyvin :)

meille on tulossa kodin laajennus... ja vauva syksyllä... mä olen harkinnut vakavasti että teen seuraavasti:

- kun tyhjennämme talon autotalliin remonttia varten, käyn laatikon kerrallaan läpi kun ne tuodaan takaisin sisälle ja laitan pois kaiken mitä ei tarvita, muille etsin heti oman paikan.

- ulkoistan siivouksen osittain. Olin ajatellut palkata siivojan tekemään perussiivouksen vaikka joka toinen viikko. Imurointi/lakaisu, lattianpesu, pölyt, vessan ja pesuhuoneen siivous. Kerran kuussa saunan pesu. Muuten sitten voi itse siivoilla välillä.

- laitan paljon kaappeja tulevaan laajennukseen, jokaiselle tavaralle pitää olla oma paikka (ja toivoa että muutkin sitten vievät ne tavarat paikalleen). tai ainakin se nopeuttaa siivousta kun tietää mhin mikäkin kuuluu.

- meille tulee toinen pesutorni. Pääasiassa kesäkäyttöön kun on turistimökkien pyykki pestävänä. Mutta sen lisäksi laitan todennäköisesti seitsemän pyykkikoria, jos päästäisiin siellä täällä lojuvista vaatteista...

panosta hyviin siivousvälineisiin ja varaa niille oma tila, josta ne saa helposti esille ilman että tarvii sukeltaa jonkun kaapin pohjalle muovipussien ja pahvilaatikoiden sekaan löytääkseen sieltä vanhan haisevan lankamopin.

Itsekään en ole mikään kodinhengetär TODELLAKAAN mutta laadukkaat siivousvälineet jopa houkuttelevat siivoamaan, olen huomannut :) Nyt pitäs saada jostain joku superhyper-imuri niin oisin onnellinen :D hetken.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitos vinkistä. Enpä ole tuollaisesta pellettivessasta edes kuullut!
Hankintaan menee. Nuohan voi varmaan laittaa kompostiinkin hyvin :)

Se on siis sellainen katoton vessa, jossa on kaksi laatikkoa päälletysten. Ylemmän laatikon pohjassa on reikiä, joista pissa ja pellettipuru valuvat alempaan kerrokseen. Kun laitat pellettiä vain ohuen kerroksen, pissa menee melkeinpä suoraan alakerrokseen ja purua tulee niin vähän, että sen voi huoletta huuhtaista pyttyynkin (ihan on LVI-ihmisen siunaus tähän).

Kysymys olis minullakin. Miten ratkaisette kerran käytettyjen, vielä puhtaiden vaatteiden säilytyksen? Meillä lojuu sitten pitkin keittiön tuoleja, olkkarin sohvanselustaa yms näitä kerran pidettyjä mitkä ei kuitenkaan vielä pesuun mene. Aaargh.

Kiva ketju :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Kysymys olis minullakin. Miten ratkaisette kerran käytettyjen, vielä puhtaiden vaatteiden säilytyksen? Meillä lojuu sitten pitkin keittiön tuoleja, olkkarin sohvanselustaa yms näitä kerran pidettyjä mitkä ei kuitenkaan vielä pesuun mene. Aaargh.

no mun vaatteet on yleensä makuuhuoneessa arkun päällä, tai sohvalla, tai keittiössä... joo, hyvä vinkki :ashamed:

miehen taas lojuu joko lattialla tai sohvalla tai missä millonkin, ei niistä tiiä mitä aikoo vielä käyttää...

haluaisin sitte rempan jälkeen jonku järkevän systeemin myös tähän.

Miksi tämmöisiä pitää olla? Miksi pitää ottaa puhdasta vaatetta kaapista jos puolipitoisia lojuu joka paikka täynnä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja ritva:

Miksi tämmöisiä pitää olla? Miksi pitää ottaa puhdasta vaatetta kaapista jos puolipitoisia lojuu joka paikka täynnä? :o

no koska se puolipitoinen sininen paita ei ehkä sovi just tänään kun on nää punaset housut jalassa :D

Hei tämähän on kiva ketju löytää.
Itse olen myös päättänyt ottaa itseäni "niskasta kiinni". Meillä on lapsia neljä, 4v, 3v ja 2kk. Mies tekee pitkää päivää, välistä tää työpaikkakunnalle yöksikin. Meillä on kolmio, omakotitalo tosin mutta on vain kaksi makuuhuonetta ylhäällä, alhaalla olohuone ja tupakeittiö. Tilaa on kuitenkin jotain 100m2. Olen aikomuksissa nyt käydä niin lasten rojut läpi, tai itse ovat jo aloittaneet karsimisen, annamme kierrätykseen/spr:lle ylimääräiset lelut ja vaatteet. Säilytystilaa meillä ei oikeastaan ole juuri lainkaan, pari lipastoa ja yksi kiinteä kaappi yläkerrassa. Ollaan suunniteltu Elfa-systeemiä yläkertaan, mutta ongelmana on taloon jostain ilmestyneet turkiskuoriaiset, en tiedä pääseekö ne noihin koreihin? Tosin niitä on ollut vain alakerrassa ja hyvän imuroinnin ja Tolupesun jälkeen en ole niitä nähnyt nyt viikkoon. Kokemuksia niistä ja kotikonsteista niiden karkoittamiseen? Ovat vissiin tulleet käytettynä ostetun villamaton mukana :( toinen vaihtoehto on ostamani huovutus/hahtuvavillat. Yöks.

Alkuperäinen kirjoittaja ###:
Hei tämähän on kiva ketju löytää.
Itse olen myös päättänyt ottaa itseäni "niskasta kiinni". Meillä on lapsia neljä, 4v, 3v ja 2kk. Mies tekee pitkää päivää, välistä tää työpaikkakunnalle yöksikin. Meillä on kolmio, omakotitalo tosin mutta on vain kaksi makuuhuonetta ylhäällä, alhaalla olohuone ja tupakeittiö. Tilaa on kuitenkin jotain 100m2. Olen aikomuksissa nyt käydä niin lasten rojut läpi, tai itse ovat jo aloittaneet karsimisen, annamme kierrätykseen/spr:lle ylimääräiset lelut ja vaatteet. Säilytystilaa meillä ei oikeastaan ole juuri lainkaan, pari lipastoa ja yksi kiinteä kaappi yläkerrassa. Ollaan suunniteltu Elfa-systeemiä yläkertaan, mutta ongelmana on taloon jostain ilmestyneet turkiskuoriaiset, en tiedä pääseekö ne noihin koreihin? Tosin niitä on ollut vain alakerrassa ja hyvän imuroinnin ja Tolupesun jälkeen en ole niitä nähnyt nyt viikkoon. Kokemuksia niistä ja kotikonsteista niiden karkoittamiseen? Ovat vissiin tulleet käytettynä ostetun villamaton mukana :( toinen vaihtoehto on ostamani huovutus/hahtuvavillat. Yöks.

Siis se 6v unohtui listata :D

Meillä ei pidetä vaatteita kuin kerran päällä ja sitten pesuun. Yöks, jos meillä lojuis puolipitoisia vaatteita pitkin. 8kg pesukone ja kuivausrumpu, niin ei pyykinpesukaan ahdista.

Ja lapset ap:lla ehdottomasti mukaan kodinhoitoon. Niin ja taitaa olla ap:lla aikamoinen asenneongelma, ei sitä eikä tätä...huoh.

Meillä ei pidetä vaatteita kuin kerran päällä ja sitten pesuun. Yöks, jos meillä lojuis puolipitoisia vaatteita pitkin. 8kg pesukone ja kuivausrumpu, niin ei pyykinpesukaan ahdista.

Ja lapset ap:lla ehdottomasti mukaan kodinhoitoon. Niin ja taitaa olla ap:lla aikamoinen asenneongelma, ei sitä eikä tätä...huoh.

Mietihän miten epäekologista on pestä vaatteita yhden käyttökerran jälkeen? Esim. farkkuja saatan käyttää parikin viikkoa ilman pesuja, samoin paidat menee pari päivää jne.

Missä näet asenneongelman? Minä näen elämänmakuisen äidin joka osaa hymyillä myös itselleen eikä ota elämäänsä liian vakavasti :)

Ihan ekana mulle tuli mielen, että minusta meillä toimii kivasti "lasitarjotin", siis oikeasti ihan perus muovitarjotin, johon mie oon laittanut jokaisen nimen ja sit vetäissyt kontaktimuovin nimien päälle tarjottimen pohjaan.
Sit tarjotin on keittiössä aina siinä tasolla hanan lähellä ja jokainen juotuaan huuhtaisee oman mukinsa / kuppinsa (omasta väestä siis) ja laittaa sen oman nimensä päälle.
Ja kun tulee taas kohta juomaan, niin juo samasta lasista / kupista. Ja sit kun ladotaan tiskari päälle tai tiskataan, niin otetaan ne siitä tiskiin.
Tiskin määrä vähenee, kun kesähelteellä menee lasi jos toinen pienemmälläkin poppoolla äkkiä, kun juodaan usein.

Toinen minusta ainakin meillä hyvin toimiva systeemi on pyykkikori terassilla / kuistilla / eteisessä. Sinne kun on näpsä nakata ulkotouhuissa likastuneet vaatteet varsinkin syksyllä ja keväällä, ja kesälläkin hiekkaantuneet, kun tulee sisään.
Hiekka ei kulkeudu pitkin poikin, kun riisutaan ja käydään siellä, täällä ja tuolla... ja sit vasta viedään housut pyykkikoriin.

Kolmanneksi sanoisin vielä, että imuria ei minnekkään siivouskomeroon edes tarvitse laittaa... sille pitäisi löytää paikka valmiusasemassa jostain eteisen kupeesta tai ihan siitä eteisestä ja käyttää sitä aina ohimennen - estää hiekan kulkeutumista tehokkaasti ympäri asuntoa.
Keittiöön rikka-imuri tai harja ja kihveli (= rikkalapio ) ja samaten niitä heiluttaa aina vähän siinä ja tässä välissä. Pienellä vaivalla säästää paljon enemmän aikaa vievän isomman sotkun siivon.

Puolipitoisten vaatteiden suhteen käytäntö, että seuraavan päivän vaatteet otetaan käyttöön ne puolipitoiset huomioiden - tai ainakin sitä seuraavan päivän - ja ne säilytetään aina yhdessä ja samassa paikassa... vaikka joku tuolinpäälinen / selusta jossain makuuhuoneessa.

Lelujen määrän karsiminen auttaa kaaokseen myös... lajitellaan lelut: legot, autoleikit, kotileikit jne koreihin ja pidetään osa koreista saatavilla ja osa esim. vaatekomeron päällä / varastossa ja sit tylsänä hetkenä haetaan "uusi leikki"... ja viedään joku pois.
Ainakin meillä tuo toimii... kun leluja on paljon, niin ei niillä kaikilla kuitenkaan leikitä yhtä-aikaa... ja sit usein ne tulee vaan levitettyä ja lojuvat siellä, täällä ja tuolla - yleensä siis pitkin lattioita ja keskitytään vaan siihen yhteen tai kahteen leikkiin.

Onko joku nähnyt netissä myydäänkö ns. sisustuskoreja jossain nettikaupassa? Täältä maalta ei moisia saa ja kaupunkiin en pääse pariin viikkoon.

Tack :)

Yhteistyössä