nyt mulla palaa pinna!! *pojan puheenkehityksestä..

Molly Weasley

Aktiivinen jäsen
11.04.2007
3 830
0
36
voi hiivatinkuustoista,sanon minä!! joo, poika ei osaa puhua, muuten kuin tosi epäselvästi! tiedetään!! vaan voisko joku lääkäri tms. käyttää niitä aivojaan ja sanoa mulle että "kuuleppa Xxxxx..Pojallasi on tällanen ja tällanen sairaus, hoida sitä näin." ei perhana!! ei todellakaan tee pojan muutenkin jo helevetin huonolle itsetunnolle hyvää, kun sitä jatkuvasti toitotetaan, että "eihän sun puheesta saa mitään selvää"! no, nyt saatiin sit taas lähete puheterapiaan, että saapas nähä, joko siellä nyt sit viimein uskottas, että johonkin tarkempiin tutkimuksiin pitäs päästä.
ja anteeksi, nyt kun sanon.. mie olen henk.koht. niin väsyny tähän!! joka päivä, JOKA PÄIVÄ mie "joudun" kuunteleen tuon pojan puhetta, josta ei tosiaan saa selkoa oikeen mitenkään!! joka jumalan kerta kun raasu jotain alkaa mulle selvittään, mie tunnen sen helevetillisen syyllisyyden piston, kun alan syyttään itteäni pojan puhe vaikeudesta JA syyttämään itseäni siittä, että mun tekis mieli joskus pimahtaa ja sanoa, että "koittaisit etes puhua selvästi!!!". vaikka tiedänhän mie, että raukka puhuu just niin hyvin kuin osaa!! :'(

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Minkäikäinen poikasi on? Älä syyllistä itseäsi!

5vuotta.. justiinsa tultiin viisvuotis neuvolasta..
sitä vaan on tällanen pää koppa itellä, ni tottakai sitä miettii, että missä mie olen tehny/teen väärin, kun poika ei vaan ala puhumaan normaalisti :(

Alkuperäinen kirjoittaja Molly Weasley:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Minkäikäinen poikasi on? Älä syyllistä itseäsi!

5vuotta.. justiinsa tultiin viisvuotis neuvolasta..
sitä vaan on tällanen pää koppa itellä, ni tottakai sitä miettii, että missä mie olen tehny/teen väärin, kun poika ei vaan ala puhumaan normaalisti :(

Omaan samanmoisen pääkopan. Puhe sujuu meillä hyvin, mutta jotkut liikunnalliset jujut auheuttaa noita syyllisyyden pistoja.

Onko pojallasi oma kieli vai puhuu ihan normaalisti sanoja jotka tulee vaan epäselvästi? Saako sanottua yksittäisiä sanoja selvästi? Mun serkun serkku oppi vasta 7 vuotiaana puhumaan kuulemma selvästi ja hänellä oli omia sanoja joita ei kukaan muu ymmärtäny kun vanhemmat vaan :/ mutta loppu hyvin kaikki hyvin eli hän oppi vaan myöhempään puhumaan niin että muutkin ymmärsivät =)

Ja elä nyt ittees syytä :hug: eihän se sinun vika ole jos pojalla puhe viivästyy =)

Veikkaan, että tästä eteenpäin helpottuu. Puheterapeutti tekee sen diagnoosin jota olet kaipaillut, ainakin toivottavasti. Sen jälkeen alkaa sitten kova työ. Mahdollisesti opettelette vaihtoehtoisia kommunikaatiokeinoja ja sitten alkaa puheharjoitukset päivästä toiseen. Tuskin tarkempia tutkimuksia puheterapeutin tutkimuksen lisäksi tulee, paitsi kuulontutkimus. Neurologille pääsee yleensä tuon jälkeen, mutta puheterapeutin tutkimukset ovat kuitenkin ne oleellisimmat.

:(
Toivottavasti ne nyt oikeesti sitten tajuaa tehdä asialle jotain.
Tuonikäiselle lapselle se on varmaan jo todella epämiellyttävää edes yrittää puhua, kun 5v tietää jo mistä on kyse. :hug:
Vaikuttaahan tuo jo lapsen itsetuntoonkin kohta.
Tsemppiä, ja saat luvan murista ja olla turhautunut. Niin mäkin olisin. :|

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Veikkaan, että tästä eteenpäin helpottuu. Puheterapeutti tekee sen diagnoosin jota olet kaipaillut, ainakin toivottavasti. Sen jälkeen alkaa sitten kova työ. Mahdollisesti opettelette vaihtoehtoisia kommunikaatiokeinoja ja sitten alkaa puheharjoitukset päivästä toiseen. Tuskin tarkempia tutkimuksia puheterapeutin tutkimuksen lisäksi tulee, paitsi kuulontutkimus. Neurologille pääsee yleensä tuon jälkeen, mutta puheterapeutin tutkimukset ovat kuitenkin ne oleellisimmat.

viime syksynä käytiin pojan kans puheterapiassa, ja lopulta saatiin sellanen päätös, että ei tarvi enempää.. nyt mie alan jo oleen niin kypsä tähän touhuun, että aijon alkaa kyseleen, että voisko neurologi etes vilkasta poikaa.. :/

meillä 5v tyttö. meillä tytöllä on ollu puheen kehityksessä ja ymmärtämisessä viivettä. viime syksynä oli psykologin tutkimus joka teetti jonkun testin. sen perusteella mitä se suositteli, oli puheterapia ja foniatrialla käynti. ku käytiin foniatrialla, sekin suositteli puheterapeuttia. siellä käytiin 3 kertaa kartoittavissa - jos sen nyt noin voi sanoo - tutkimuksissa joissa todettiin et joo tarvis jonkinmoista terapiaa...
pari viikkoa sitten meillä oli viikon neurologinen jakso keskussairaalassa, jossa tutkittiin kaikki mahdollinen kuulosta, uni-eeg:hen, toimintaterapeutin jutuista psykologin testeihin. diagnoosiksi saatiin kapeampialainen dysfasia.
tyttö siis alko vasta 3v jälkeen tuottamaan sanoja ja lauseita ja nyt on saanut aika paljon ikäisiään kiinni, mut vielä on kiinni kirittävää. paljon on auttanut se et alko pk:ssa tuolloin 3v:nä ja ite ollaan oltu tosi aktiivisia noissa tutkimuksiin haluamisissa neuvolan kautta. nyt tyttö varhennetussa eskarissa ja ensi vuonna alkaa varhennettu oppivelvollisuus..

meidän tyttärellä oli samaa ongelmaa, kunnes todelliseksi syyksi löytyi kuulovika, synnynnäinen. Vaikeahan sitä on oppia puhumaan selkeästi jos kuulee kaiken väärin. Kuuleeko siis normaalin puheen, katseleeko televisiota äänet kovilla jne.

meidän tytär sai 5v kuulolaitteen toiseen korvaan, ja siitä se puhekkin sitten selkeni :)

Ota puheterapeutin kanssa puheeks noi teitin ongelmat ja vaadi että pääsette lisätutkimuksiin.

Meitin poika pääsi lasten neurologin vastaanotolle ja sitä kautta ollaan kolme kertaa käyty osastojaksollakin, jossa alan asiantuntijat on arvioineet poikaa erilaisten tehtävien avulla.

Nyt sitten käydään puhe- ja toimintaterapiassa jotka maksaa Kela. Poika pääsi tästä syksystä alkaen pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin.

Teil saattais olla jopa mahdollisuus saada ilmainen viittomakielen opetus, joka tukis puheen kehitystä ja kohottais huomattavasti pojan itsetuntoakin kun muut ymmärtäis.

Voimia teille kovasti.
Minulla just samallaiset tunteen vaja 6veen pojan pissaongelmista...
Vika ei ole pojan mutta siltikin minua meinaa välillä riepoa ja raskaasti.Monta patjaa ja peittoa ja tyynyä on heitetty roskiin ku ovat menneet pilalle.
Kovasti asian eteen tehdään töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Teil saattais olla jopa mahdollisuus saada ilmainen viittomakielen opetus, joka tukis puheen kehitystä ja kohottais huomattavasti pojan itsetuntoakin kun muut ymmärtäis.
Tukiviittomien opetusta haetaan kunnan sosiaalitoimesta vammaispalvelun puolelta. Sinne pääsee yleensä, jos sitä tuolta lääkäreiden ja puheterapeutin puolesta suositellaan ja sitä opettelee sitten koko perhe. Opetusta voi saada ryhmäopetuksena tai sitten kotiopetuksena. Toinen vaihtoehtoinen kommunikaatiokeino on kuvat. Kuvakansiokin on mahdollista saada, hoituu kai puheterapeutin kautta useinmiten.

Kunta maksaa nuo terapiat, jos kela ei myönnä korotettua alle 16v:n vammaistukea. Kelan anomusten täyttämiseen kannattaa käyttää sosiaalityöntekijän apua, jos sellainen on tarjolla, ei sitä aina itse hoksaa kaikkea, mitä sinne voi rasitukseksi mainita. Kela maksaa taas terapiat, jos se myöntää tuen korotettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Tukiviittomien opetusta haetaan kunnan sosiaalitoimesta vammaispalvelun puolelta. Sinne pääsee yleensä, jos sitä tuolta lääkäreiden ja puheterapeutin puolesta suositellaan ja sitä opettelee sitten koko perhe. Opetusta voi saada ryhmäopetuksena tai sitten kotiopetuksena. Toinen vaihtoehtoinen kommunikaatiokeino on kuvat. Kuvakansiokin on mahdollista saada, hoituu kai puheterapeutin kautta useinmiten.

Kunta maksaa nuo terapiat, jos kela ei myönnä korotettua alle 16v:n vammaistukea. Kelan anomusten täyttämiseen kannattaa käyttää sosiaalityöntekijän apua, jos sellainen on tarjolla, ei sitä aina itse hoksaa kaikkea, mitä sinne voi rasitukseksi mainita. Kela maksaa taas terapiat, jos se myöntää tuen korotettuna.

Tiedän kyllä nää kuviot, kun papereita kohta pari vuotta täytellyt ja terapioissa juossut. Viittomia meillä ei ole otettu käyttöön ihan siitä syystä että sopivaa viittomakielentulkkia ei ole löytynyt ( aikataulut ei osu yksiin ).

Mä en osaa muuta kuin halata sua :hug:

Oma poikani on pian 3 v, ja puheen kehityksen kanssa on ollut jos jonkinmoista ongelmaa, mutta nyt näyttää hyvältä: puheterapeutin mukaan varsinaista viivästymää ei enää ole, sanavarasto on laaja ja pojan ymmärrys täysin ikätasolla, äännevirheisiin (s suhahtaa, r sorahtaa) ei vielä tässä vaiheessa todellakaan puututa, ja kielen/suun alueen lihaksiston vahvistamiseksi otetaan 10 käyntikerran jakso.

Tukiviittomia aloimme käyttämään jo viime keväänä, päiväkoti "tilasi" kiertävän erityislastentarhanopettajan niitä meille ja heille opettamaan, mistä täydet 10 pistettä päiväkodille :). Loppukesästä jäi suurin osa viittomista pois käytöstä, ei ole niille juurikaan tarvetta ainakaan nyt.

Me pääsimme mitä ilmeisimmin aika aikaisessa vaiheessa tutkimuksiin: poika oli juuri 2 v täyttänyt kun neurologi ekan kerran häntä tutki ja arvioi.

Alkuperäinen kirjoittaja viivuli:
meidän tyttärellä oli samaa ongelmaa, kunnes todelliseksi syyksi löytyi kuulovika, synnynnäinen. Vaikeahan sitä on oppia puhumaan selkeästi jos kuulee kaiken väärin. Kuuleeko siis normaalin puheen, katseleeko televisiota äänet kovilla jne.

meidän tytär sai 5v kuulolaitteen toiseen korvaan, ja siitä se puhekkin sitten selkeni :)

Meillä oli tuttavaperheessä poika, jonka liimakorvaa ei oltu huomattu lääkärissä. Puheen kehitys tietenkin viivästyi huonon kuulon vuoksi :(

Eli onhan kaikki tuollaiset "päivänselvätkin" asiat tutkittu?

Yhteistyössä