Nyt meni hermot! :/ Lapsen kiusaamisasiaa

KiviäkinKiinnostaa

Aktiivinen jäsen
24.05.2007
28 518
23
38
½ vuotta olen yrittänyt kitkeä systemaattista kiusaamista taloyhtiön lasten keskuudessa. Silmätikkuna on mun 6-vuotias tyttö. Ollaan puhuttu muiden lasten vanhempien kanssa lukuisia kertoja mutta kiusaaminen vain jatkuu.

Nämä toiset lapset ovat iältään 7-9 - vuotiaita ja oma lapsi täyttää 7v alkuvuodesta.

Voisikohan tällaisessa tilanteessa ottaa yhteyttä esim. lastensuojeluun että sieltä käytäisiin keskustelemassa kiusaajien kotona vai onko ihan tuhoon tuomittu ajatus?

Ei se omakaan "kullanmuru" mikään täydellinen ole mutta se ollaan opetettu että ikinä koskaan, eikä missään tilanteessa saa alkaa kiusaamaan. Toki ymmärrän että riitoja tulee ja menee mutta riidat on mun mielestä pikkasen eri asia kuin jatkuva kiusaaminen.

En ala tässä tämän syvällisemmin kertomaan millä tavoin kiusaamista on tapahtunut mutta aivan jatkuvaa se on ollut.

Kyllähän ilman muuta jotain kannattaa yrittää, ei ole tosiaankaan mistään kotoisin tuollanen kiusaaminen :/ Mistäköhän kiusaaminen mahtaa johtua? Ikäerosta? Lapset osaa olla tosi julmiakin, ja joukossa tyhmyys tiivistyy.. Ikävä lapsesi kannalta joutua silmätikuksi, kiusatuksi tulemisella voi olla pitkässä juoksussa vaikutuksia tosi pitkällekin, aikuisuuteen saakka :(

Kuulostaa inhottavalta. Kyllä sinun mun mielestäni kannattaisi viedä tuota asiaa eteenpäin vaikka sitten kovemman kautta, jos ei muu auta. Vanhemmilla on täys oikeus puolustaa lapsiaan!

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Alkuperäinen kirjoittaja SocialButterfly:
kyllä mä ottaisin yhteyttä, onhan se saatava loppumaan !!

Tuonne lastensuojeluun siis voi ottaa yhteyttä tällaisissa tilanteissa =) Hienoa =)

voihan sieltä ainakin neuvoa kysyä että miten nyt toimitaan!

Mä en jotenki jaksa uskoa, että tää olisi semmonen asia joka kuuluu lastensuojeluun? En tiiä mutta semmonen tuntuma mulla vaan on :( Miten kiusaajien vanhemmat ovat puuttuneet kiusaamiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisitko ajatella, että lapsesi leikkisi ikätovereidensa kanssa vai haluatko hänen leikkivän välttämättä isompien kanssa?

Oma lapsi leikkii usein yksin ja muut lapset tulevat kiusaamaan pihalla. Joskus harvoin ottavat lapseni mukaan leikkeihin, mutta silloinkin isommat lapset alkavat kiusaamaan aika pian. Heidän viime aikainen bravuuri on ollut se että pyydetään tyttöä ulos ja sitten muut lähtevät karkuun jonkun toisen kotiin.

Mä kyllä ottaisin vanhempiin ensin yhteyttä.Kysyisin voitasiinkin jutella asiasta.Ja rakentavaan sävyyn.Ehkä mukana olis hyvä olla joku "ulkopuolinen" jotta saa todistajan..

Mut ei kannata vaan oottaa,vaan todella tehdä jotain.
Ees pyytää nuo "kiusaajat" keskustelemaan ja tosiaan heidän vanhempansa.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Mä en jotenki jaksa uskoa, että tää olisi semmonen asia joka kuuluu lastensuojeluun? En tiiä mutta semmonen tuntuma mulla vaan on :( Miten kiusaajien vanhemmat ovat puuttuneet kiusaamiseen?

Mulla ei ole haisuakaan kuuluuko vai ei. Kouluissahan tehdään vanhempien toimesta nykyisin herkästi rikosilmoituksia koulukiusaamistapauksissa -> lastensuojelu käy tarkastamassa kotiolot.

Osa vanhemmista keskustelevat lastensa kanssa kun ollaan kerrottu kiusaamisista mikä on hyvä juttu ja osaa taas ei kiinnosta ollenkaan, mitä ihmettelen.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mä kyllä ottaisin vanhempiin ensin yhteyttä.Kysyisin voitasiinkin jutella asiasta.Ja rakentavaan sävyyn.Ehkä mukana olis hyvä olla joku "ulkopuolinen" jotta saa todistajan..

Mut ei kannata vaan oottaa,vaan todella tehdä jotain.
Ees pyytää nuo "kiusaajat" keskustelemaan ja tosiaan heidän vanhempansa.

Näin ollaan toimittu lukuisia kertoja ja keskustelut ovat olleet todella rakentavia ja hyviä, mutta niillä ei valitettavasti olla saatu kiusaamista loppumaan.

On varmasti aivan älyttömän inho tilanne sulle ja lapsellesi, en kuitenkaan usko että on ihan lastensuojelun asia.... Heillä kuitenkin vähän isommat asiat käsittelyssä. Toivottavasti asiat kuitenkin selviää

lapselle uusia kavereita!! eskasta tai koulusta, harrastuksista. etsikää! vähän vastuutonta sunkin laittaa lapsi pihalle kiusankappaleiden kans leikkimään.. jos ne kiusaa niin ne kiusaa.

Miten olisi jos pyytsit kaikki osalliset vanhemmat koolle?
Josko ratkaisi löytyisi juttelemalla, sen enempää syyllistämällä ketään.Kannattais varmaan jutella näiden lasten kanssa myös mutta eri aikaan. Jos kuisaamiseen ei liity mitän erityistä syytä voisin harkita jopa muuttoa. kannatan myös muiden kavereiden etsimistä esim luokkakaverit tai harrastusten parista...tsemppiä!

mietin eka jos kyse on syrjimisestä niin sillehän ei mitään voi, kenenkään kanssa ei ole pakko leikkiä. mutta kyse on kyllä ihan kiusaamisesta jos tullan kiusaan kun yksin leikkii ja muutenkin härnätään. se voi mennä ajan kanssa ohi, mutta koittakaa nyt jotain keksiä, voi vaikuttaa muuten lapsen myöhempään minäkuvaan. jos mitään ei ole tehtävissä niin äärimmäisessä tapauksessa muuttaminen, ettei lapsen tarvitse tuota kokea. mutta todella todella äärimmäisessä tapauksessa

Meidän edellisessä taloyhtiössä yksi tyttö harrasti just tota että kävi hakemassa leikkimään ja kun tuli niin menikin sitten kolmannen kanssa sen kolmannen kotiin tai heidän omaan kotiin :headwall: ja sitten mm. kävivät otamassa rapunpielestä toisten "aarteita" että kyllä sapetti :kieh: eihän sille minkään voinut kun yksi tyranni pihapiirissä on ja vanhemmat ei korvaansa lotkauta vaan ihmettelee että kuinkahan ton tytön kanssa oikeen pärjää kun se vielä tosta kasvaa että ollaan ihan ihmeissämme :headwall: kunnon kuri ja selkeys siihen kuka perheessä määrää asioista niin sillähän siitä pääsee!

ei todellakaan ole lastensuojeluasia!
sähän saat ne aikuiset kohta niskaas. tosi loukkaavaa vanhempiakin kohtaan jos ne kerta on kuitenkin edes yrittäneet ja ottaneet asian vakavasti. ja olet kai sit nähny ne kotiolotki

hommaa sille lapsellesi ikäisiään kavereita niin eiköhän ne isommat pysy omassa porukassaan

Yhteistyössä