nyt kyllä kiinnostaa..

  • Viestiketjun aloittaja mie vuan
  • Ensimmäinen viesti
umayya harmaana
[quote title="30.11.2005 klo 11:58 vieras kirjoitti"]
Meidän tytön nimi on Moona. Aina ihmiset yrittää ensin sanoa Mona ja sitten pitää korjata, että sekä kirjoitetaan, että lausutaan kahdella oolla.

Mulla on se periaate, että lausun kuten kirjoitetaan. Nimen kantaja sitten korjatkoon, jos haluaa, että häntä erilailla kutsutaan.
[/quote]


itsellä nimi Mona ja lasutaan yhellä oo:lla koska itestä ainakin Mona lausuttuna kuulostaa aika hölmöltä..oli ennen naimisiin menoa aikas hassua kun mulla on kokonaisuudessa aika erokoinen nimi niin sai tavata joka paikkaa sukunimeä myöten miten kirjotetaan..nyt onneksi sukunimena aikas tavallinen nimi =)
 
Meillä tytön toinen nimi on Paulina, ja monessa paikassa muuttuu Pauliinaksi. Paulina on ollut jo kauan mun äidin suvussa, niin korjaan aina että on yhdellä iillä, ei Pauliina. Tuottaa ongelmia, kun on ruotsalaisperäinen nimi... Eikä asiaa tunnu yhtään auttavan se että myös tytön sukunimi on ruotsalaissuuntainen... :/ Mutta eipä tuo harmita, automaattisesti tulee vaan aina korjattua... =)
 
Janniina
Mä oon Pia.Ja aina kirjoitetaan Piia,kuten tutu lausuvat.
Lapset on Erika ja Ada.Erika on Erika eli meinaan yhdellä e:llä.Ja ina ollaan vääntämässä ''Eerika''.
Adaa sanotaan Aadaksi,useat kirjoittavat Aada,ennenkuin kysyvät monella a:lla..
 
ootteko te tosiaan noin kamalan tiukkoja siitä miten joku nimi lausutaan??mulle ainakin ois aivan sama jos mun lasta kutsuttais vaikka possuksi jos sen nimi ois vaikka miia.eiköhän se oo tärkeintä et ite tajuaa mikä sen nimi on ja vauva sit isompana :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 23:15 mie vuan kirjoitti:
..että kutsutteko te lastanne, jonka nimi sattuu esim. olemaan Tina, niin Tinaksi vai Tiinaksi? Sama pätee Leaan ja Leeaan, Piaan ja Piiaan ja moniin muihin sellaisiin nimiin joiden ulkoasussa on yhden kirjaimen heitto? Meijän tyttö on Neea ja aina saa olla korjaamassa että se kirjotetaan kahella eellä ja lausutaankin myös Neea eikä Nea.

ikuinen pohtija =)

Meillä tyttö on nea ja mua niin ärsyttää, ku esim. neuvolat tädit sanoo aina neeaksi, vaikka lapuissa selvästi lukee, et nea yhdellä eellä :/
 
NeitiWillyWonka
En jaksanu lukee koko ketjua,kun pitää tästä aatuutilullaan mennä,mutta mun nimi on Niina,siis kahdella iillä.Ja että mua joskus ottaa päähän,kun sitten kysytään että onko yhdellä vai kahdella iillä.Tekis joskus mieli sanoa että jos olisi yhdellä iillä,niin sanoisin myös Nina,en Niina.
Että näin.
Hyvää Yötä!


P.S.Noista nimistä vielä.Joskus kirjotinkin tonne mitäs nyt puolelle,että kun on Äiti,Satu...
Miksi kirjoitetaan ÄiDille,SaDulle.Ei kumpikaan ole äidi,sadu.
Miksei Pertulle ole sitten Perdulle...ym...
Niinkuin toikin asia niin suuresti mun elämään vaikuttaisi,mutta kaikkee sitä tulee pohdittua... :LOL:
 
Mun nimi on Henna ja sillon pienempänä ärsytti TOSI paljon kun aina ja joka paikkaan kirjotettiin hanna tai hanne... Nykyään Henna kai on niin yleinen että ei tarvitse enää sanoa että ei kun se on HENNA...
 
mulla ei ole sen nimisiä lapsia että tarvisi miettiä, mut vastaampa kuitenkin...
eli mian lausun aina miiaksi, mutta sit tea on tea tai jos henkilö itse sanoo teea ni sit niin. eli kai se vähän nimestäkin riippuu, yleensä kysyn kummin halutaan lausua.
itseäni ärysttää välillä jumalattomasti ku jotkut väkisinkin huomautuksesta huolimatta vääntää mun toisen kahdella uulla kirjoitusasusta huolimatta. ja miksi?
 
Juuri tätä asiaa mietin, kun valittiin esikoiselle nimeä.
Ja tulin siihen tulokseen, että haluan lapselleni sellaisen nimen, että ei tarvitse aina selittää, että kirjoitetaanko yhdellä vai kahdella a:lla, e:llä, i:llä ym. ja miten nimi kuuluu lausua.

Älkää loukkaantuko Miat, Miiat, Piat, Piiat, Riat, Riiat, Kiat, Kiiat, Tiat, Tiiat, Meat, Meeat, Keat, Keeat, Reat, Reeat, Teat, Teeat, Noat, Nooat, Adat, Aadat, Idat, Iidat, Monat, Moonat, Ninat, Niinat, Eerikat, Erikat, Noorat, Norat, Saarat, Sarat, Juliat, Juuliat, Leat, Leeat, Rosat, Roosat, Miikat, Miik(k)at, Reetat, Reet(t)at, Mirkat, Mirk(k)at, Riikat, Riik(k)at...
hyviä nimiä nämä ovat, mutta varmasti joutuu usein selittämään nimeä...

Tämän takia jouduin "tiputtamaan" nimiehdokas-listaltani monta ihanaa nimeä, esim. Tiia, Kiia, Meea, Keea ja Juulia ovat aivan ihania :)

Samasta syystä en myöskään antaisi lapselleni esim. näitä nimiä:
Nico, Mico, Janica, Marcus, Erica, Eerica, Maia ym. selitettävät nimet.

Onko kukaan samoilla linjoilla? :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2005 klo 22:34 vieras kirjoitti:
Juuri tätä asiaa mietin, kun valittiin esikoiselle nimeä.
Ja tulin siihen tulokseen, että haluan lapselleni sellaisen nimen, että ei tarvitse aina selittää, että kirjoitetaanko yhdellä vai kahdella a:lla, e:llä, i:llä ym. ja miten nimi kuuluu lausua.

Älkää loukkaantuko Miat, Miiat, Piat, Piiat, Riat, Riiat, Kiat, Kiiat, Tiat, Tiiat, Meat, Meeat, Keat, Keeat, Reat, Reeat, Teat, Teeat, Noat, Nooat, Adat, Aadat, Idat, Iidat, Monat, Moonat, Ninat, Niinat, Eerikat, Erikat, Noorat, Norat, Saarat, Sarat, Juliat, Juuliat, Leat, Leeat, Rosat, Roosat, Miikat, Miik(k)at, Reetat, Reet(t)at, Mirkat, Mirk(k)at, Riikat, Riik(k)at...
hyviä nimiä nämä ovat, mutta varmasti joutuu usein selittämään nimeä...

Tämän takia jouduin "tiputtamaan" nimiehdokas-listaltani monta ihanaa nimeä, esim. Tiia, Kiia, Meea, Keea ja Juulia ovat aivan ihania :)

Samasta syystä en myöskään antaisi lapselleni esim. näitä nimiä:
Nico, Mico, Janica, Marcus, Erica, Eerica, Maia ym. selitettävät nimet.

Onko kukaan samoilla linjoilla? :wave:
toisaalta taas, vaikka mun nimi kirjotetaan just niinku lausutaan, eikä siinä ole yhtääkään kirjainta jota joutis selventämään (esim c/k) tai kaksoisvokaalia, saan silti aina tavata sitä joka paikassa, tai sit viraston tädit kysyy parin toistamisen jälkeen suosiolla sosiaalitunnusta ettei enää tarvis kysyä ja tavata :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2005 klo 00:16 NeitiWillyWonka kirjoitti:
En jaksanu lukee koko ketjua,kun pitää tästä aatuutilullaan mennä,mutta mun nimi on Niina,siis kahdella iillä.Ja että mua joskus ottaa päähän,kun sitten kysytään että onko yhdellä vai kahdella iillä.Tekis joskus mieli sanoa että jos olisi yhdellä iillä,niin sanoisin myös Nina,en Niina.
Että näin.
Hyvää Yötä!


P.S.Noista nimistä vielä.Joskus kirjotinkin tonne mitäs nyt puolelle,että kun on Äiti,Satu...
Miksi kirjoitetaan ÄiDille,SaDulle.Ei kumpikaan ole äidi,sadu.
Miksei Pertulle ole sitten Perdulle...ym...
Niinkuin toikin asia niin suuresti mun elämään vaikuttaisi,mutta kaikkee sitä tulee pohdittua... :LOL:
Mua on mietityttänyt miksi sanotaan että mä meen Mikolle.Jos nimi siis on Mikko.Eikö se pitäis sanoa et menee Mikkolle.Eihän sanota niinkään et mä meen Jenalle, vaan et Jennalle.

Kummallista.
 
miavaan
Mia oon ja Miia aina lausuttu...Mia ei oikeen tunnu istuvan kovinkaan monen suomalaisen suuhun (olettamukseni)...kysyvät kyllä aina lausutaanko yhellä vai kahella iillä...kirjoitettaessa olettavat monasti, että kahdella iillä kirjoitetaan. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2005 klo 00:35 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2005 klo 00:16 NeitiWillyWonka kirjoitti:
En jaksanu lukee koko ketjua,kun pitää tästä aatuutilullaan mennä,mutta mun nimi on Niina,siis kahdella iillä.Ja että mua joskus ottaa päähän,kun sitten kysytään että onko yhdellä vai kahdella iillä.Tekis joskus mieli sanoa että jos olisi yhdellä iillä,niin sanoisin myös Nina,en Niina.
Että näin.
Hyvää Yötä!


P.S.Noista nimistä vielä.Joskus kirjotinkin tonne mitäs nyt puolelle,että kun on Äiti,Satu...
Miksi kirjoitetaan ÄiDille,SaDulle.Ei kumpikaan ole äidi,sadu.
Miksei Pertulle ole sitten Perdulle...ym...
Niinkuin toikin asia niin suuresti mun elämään vaikuttaisi,mutta kaikkee sitä tulee pohdittua... :LOL:
Mua on mietityttänyt miksi sanotaan että mä meen Mikolle.Jos nimi siis on Mikko.Eikö se pitäis sanoa et menee Mikkolle.Eihän sanota niinkään et mä meen Jenalle, vaan et Jennalle.

Kummallista.
Niin se vaan on, ettei suomen kieli ole niin yksinkertaista, mutta näin se vaan menee!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2005 klo 17:18 shanelle kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2005 klo 00:35 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2005 klo 00:16 NeitiWillyWonka kirjoitti:
En jaksanu lukee koko ketjua,kun pitää tästä aatuutilullaan mennä,mutta mun nimi on Niina,siis kahdella iillä.Ja että mua joskus ottaa päähän,kun sitten kysytään että onko yhdellä vai kahdella iillä.Tekis joskus mieli sanoa että jos olisi yhdellä iillä,niin sanoisin myös Nina,en Niina.
Että näin.
Hyvää Yötä!


P.S.Noista nimistä vielä.Joskus kirjotinkin tonne mitäs nyt puolelle,että kun on Äiti,Satu...
Miksi kirjoitetaan ÄiDille,SaDulle.Ei kumpikaan ole äidi,sadu.
Miksei Pertulle ole sitten Perdulle...ym...
Niinkuin toikin asia niin suuresti mun elämään vaikuttaisi,mutta kaikkee sitä tulee pohdittua... :LOL:
Mua on mietityttänyt miksi sanotaan että mä meen Mikolle.Jos nimi siis on Mikko.Eikö se pitäis sanoa et menee Mikkolle.Eihän sanota niinkään et mä meen Jenalle, vaan et Jennalle.

Kummallista.
Niin se vaan on, ettei suomen kieli ole niin yksinkertaista, mutta näin se vaan menee!
mun käsittääkseni tossakaan tapauksessa (mikolle/mikkolle) kumpikaan kirjotustapa ei ole väärin. tuntuuhan se oudolta että sanois mikkolle mutta..... toisaalta taas mä tunnen satu- nimisen tytön, jonka mielestä sen nimeä ei koskaan miloinkaan missään nimessä saa taivuttaa saduksi, vaan aina teellä. samoin yks entisistä hoitolapsista oli pilvi, ja aiva pilvi, koska kuulostais se oudolta puhua pilvestä pilvin sijaan. sade kuuluu kans tähän ryhmään, leikkiä sateen kanssa vai saden kanssa? mä sanoisin saden.
 
titi ja tyy harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 12:07 Shamandalie kirjoitti:
Meillä tytön toinen nimi on Paulina, ja monessa paikassa muuttuu Pauliinaksi. Paulina on ollut jo kauan mun äidin suvussa, niin korjaan aina että on yhdellä iillä, ei Pauliina. Tuottaa ongelmia, kun on ruotsalaisperäinen nimi... Eikä asiaa tunnu yhtään auttavan se että myös tytön sukunimi on ruotsalaissuuntainen... :/ Mutta eipä tuo harmita, automaattisesti tulee vaan aina korjattua... =)
Meillä on tytön toinen nimi Karolina yhdellä iillä ja aina kaikki kirjoittaa ja sanoo sen kahdella... Mua ei niin haittaa, mutta miestä kyllä. Se kun sen nimen valitsi =)
 
stonatar
Mulla oman lapsen kanssa ei ole kyseistä väärinkäsitysmahdollisuutta, mutta muutamia kavereita on joiden nimet kirjoitetaan yhdellä vokaalilla (Erika, Tea, Tia, Erin) ja kaikki ne lausutaan kahdella. Joissain kielissähän tuohon on ratkaisuna mm. é ja è jne. mikä selkeyttää asiaa huomattavasti.

Oma nimeni on Mira ja välillä multakin kysytään että tuleeko yhdellä vai kahdella ii:llä, se on outoa, koska mun mielestä Mira ja Miira on täysin eri nimet...
 
3xäippä
MEILLÄ ON TYTTÖ NIMELTÄ NINA JA AINA SAA KORATA ETTÄ EI NIINA JOPA MIEHENI ÄITI KUTSUU NIINAKSI VAIKKA SE KOVASTI ÄRSYTTÄÄ KUN TIETÄÄ ETTÄ ON NINA MUTTA KUTSUU NIINAKSI SILTI.
 

Yhteistyössä