Nyt kuulette meidän päivä-aikataulun (ottaa esille sateenvarjon)

  • Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti
"asd"
[QUOTE="vieras";22984179]Potalle kyllä oppii tarpeensa tekemään, vaikka ei lapsi vielä puhuisi, mutta välttämättä ei vielä 1-vuotias. Reilu 1,5-vuotias kylläkin. Ja toisekseen, jos vanhempi lapsesi on oppinut käymään jo potalla, niin miten hänellä voi edelleen olla vaippa?

Mun mielestä olisi myöskin tärkeää opettaa lapsillekin se, että edes ruokailujen ajan olisi koko perhe saman pöydän ääressä.[/QUOTE]

No kun tässähän oli kyse siitä, että se lapsi harjoittelee vasta pöntölle.... Ja että jos ootettais että pienempi herää muu porukka odottelis ruokaa monta tuntia... Mun 2.v on vielä vaipoissa kun pelkää istua potalle tai pöntölle..Onko se sitte pakotettava tekemään tarpeensa siihen pottaan ku pastalle nii määrätään ??
 
Huom harmaana
En ymmärrä miksi lapset pitäisi viedä ulos jos ne ei halua? :eek: Meillä 4v tyttö kyllä sanoo jos ei tahdo lähteä ulos niin en ala sitä silloin väkisin viemään :)
Koska ei pidetä hyvänä asiana sitä, että lapset päättävät, mitä tehdään. Se on aikuisten asia.
Jos minä antaisin oman keväällä 6 v täyttävän poikani päättää, mitä hän haluaa tehdä, hän ei ulos lähtisi vaan pelaisi kaiken päivää. Olisiko tämä sinusta hyvä idea?
Sen sijaan meillä mennään ulos työpäivän päätteeksi joka ilta: luistelemaan, pulkkamäkeen tai muuten vaan pihalle. Aina ei jaksaisi, mutta lapsi syö ja nukkuu paremmin ja on parempituulinen.
 
"vieras"
Meillä mennään kanssa lapsentahtisesti! Lapset 2 ja 3 v. ottaa itse leipää pussista jos on nälkä. En ala koko päivää kokkaamaan. Annan myös meetvurstia ja jugurttia välillä, joten ravintoaineet tule kyllä. Lapset menee ulos jos haluaa, olivat jouluna ehkä viimeksi. Kaikki meillä menee nukkumaan kun nukuttaa, kuunnellaan omaa fysiologiaamme. Vietämme rauhassa kotona aikaa, pelaamme videopelejä. Nyt olen menossa yöpuulle.

Kotihoito on parasta.
 
Koska ei pidetä hyvänä asiana sitä, että lapset päättävät, mitä tehdään. Se on aikuisten asia.
Jos minä antaisin oman keväällä 6 v täyttävän poikani päättää, mitä hän haluaa tehdä, hän ei ulos lähtisi vaan pelaisi kaiken päivää. Olisiko tämä sinusta hyvä idea?
Sen sijaan meillä mennään ulos työpäivän päätteeksi joka ilta: luistelemaan, pulkkamäkeen tai muuten vaan pihalle. Aina ei jaksaisi, mutta lapsi syö ja nukkuu paremmin ja on parempituulinen.
Olen päätynyt hoitamaan noita ulkoiluita vähän kahdella tavalla. Silloin kun on pakko lähteä jonnekin tai itse näen ulkoilun tarpeelliseksi niin silloin sanotaan vain että "nyt mennään ulos" ja vaikka sitten tapellaan se seuraava tunti hikisinä vaatteiden kanssa (oikeasti, keskimminen ei ole mikään helppo tapaus) että päästään pihalle. Mutta jos ulkoilulle ei ole mitään pakottavampaa syytä enkä itsekään jaksa innostua voin kysyä tytöltä haluaako tämä lähteä ulos ja jos lopputulos on että ei niin en jaksa koko pesuetta raahata ulkoilulle minne kukaan ei halua.

Joskus sitten ulkoilun sijaan tehdään muuta, lähdetään vaikka uimaan tai paikalliseen hoploppiin tms. Jos siis itse ulkoilu ei ketään innosta, saahan toki noissakin raitista ilmaa ja kävelyä. Mutta siis en pidä ulkoilua pakollisena asiana mitä on pakko tehdä.
 
[QUOTE="vieras";22984348]Meillä mennään kanssa lapsentahtisesti! Lapset 2 ja 3 v. ottaa itse leipää pussista jos on nälkä. En ala koko päivää kokkaamaan. Annan myös meetvurstia ja jugurttia välillä, joten ravintoaineet tule kyllä. Lapset menee ulos jos haluaa, olivat jouluna ehkä viimeksi. Kaikki meillä menee nukkumaan kun nukuttaa, kuunnellaan omaa fysiologiaamme. Vietämme rauhassa kotona aikaa, pelaamme videopelejä. Nyt olen menossa yöpuulle.

Kotihoito on parasta.[/QUOTE]

:D
 
Mama the strange
Ap.n normipäivä kuulostaa meidän sunnuntailta. Tosin mulla on melkein 5-vuotias lapsi, joka ulkoilee pihalla kavereiden kanssa. Mä en pidä meidän sunnuntaipäivistä. Apatia valtaa silloin.

Olen hiukan masennukseen taipuvainen ja voisin kuvitella, että jos olisin kotiäitinä niin tuollaiseen menisi elämä, kun alkaisin masentua. Ymmärrän toki, ettei talvella ole kiva ulkoilla, en mäkään siitä tykkää, mutta kummasti sitten piristää mieltä, kun saa lähdettyä neljän seinän sisältä.

Jos tuo Ap.lle sopii niin mikä siinä. Omasta mielestäni tuollainen elämä olis ankeaa. Ja voin huomauttaa, etten todellakaan ole mikään muottiin valettu suorittajaäiti.
 
------
Mun lapset ovat perhepäivähoitajalla, en jaksaisi itse olla kotiäitinä, en viittis tehdä ruokaa "koko ajan" ja seisoskella ulkona. hatunnosto niille jotka jaksaa. Paremmin mun lapset saa hoidossa virikkeitä ja mä haluan olla töissä. Viikonloppuisin ja lomilla toki on ihan eri asia ja jaksaa tosi hyvin olla lasten kanssa :)
 
"äiti"
Voi jeesus mitä kaikentietäviä neuvonjakelijoita oikein tulvii ovista ja ikkunoista. Musta on ihan turha mennä kellekään sanomaan että teet väärin sun pitäis tehdä näin. Jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavallaan.

Neuvoja saa antaa mutta noin halveksivasti kritisoiminen on aika lapsellista.
 
Lis
Koska ei pidetä hyvänä asiana sitä, että lapset päättävät, mitä tehdään. Se on aikuisten asia.
Jos minä antaisin oman keväällä 6 v täyttävän poikani päättää, mitä hän haluaa tehdä, hän ei ulos lähtisi vaan pelaisi kaiken päivää. Olisiko tämä sinusta hyvä idea?
Sen sijaan meillä mennään ulos työpäivän päätteeksi joka ilta: luistelemaan, pulkkamäkeen tai muuten vaan pihalle. Aina ei jaksaisi, mutta lapsi syö ja nukkuu paremmin ja on parempituulinen.
Taytyy sanoa etta onneksi asun ulkomailla. Taalla kukaan ei "painosta" ulkoilemaan tyopaivan paatteeksi, enka nae etta kukaan sellaista harrastaisi. Paivakodissakin lapset ovat koko paivan sisalla ja hienosti parjaavat.
 
samaa mieltä
Taytyy sanoa etta onneksi asun ulkomailla. Taalla kukaan ei "painosta" ulkoilemaan tyopaivan paatteeksi, enka nae etta kukaan sellaista harrastaisi. Paivakodissakin lapset ovat koko paivan sisalla ja hienosti parjaavat.
Ulkoilun pitäs olla hauska asia, eikä mikään hampaat irvessä pakollinen velvollisuus, jonne on päivittäin lähdettävä satoi tai paistoi.

Ja mä en myöskään ikinä ole nukuttanu vauvoja pihalle, ellen ole itse ollut ulkona
 
Huom harmaana
Taytyy sanoa etta onneksi asun ulkomailla. Taalla kukaan ei "painosta" ulkoilemaan tyopaivan paatteeksi, enka nae etta kukaan sellaista harrastaisi. Paivakodissakin lapset ovat koko paivan sisalla ja hienosti parjaavat.
Ei kukaan painosta, ihan itsestä se halu lähtee. Jos ei jaksa, niin tietää, että siitä kuitenkin tulee parempi olo itsellekin. Saati sille lapselle.

Jos se on sinusta hyvä asia, ettei kukaan ulkoile työpäivän päätteeksi, niin ok.
Minä en jaksaisi elää niin.
 
atoopikon äiti
Sen sijaan meillä mennään ulos työpäivän päätteeksi joka ilta: luistelemaan, pulkkamäkeen tai muuten vaan pihalle. Aina ei jaksaisi, mutta lapsi syö ja nukkuu paremmin ja on parempituulinen.
Oman lapseni kohdalla olen todennut, että tämä on pelkkä myytti. Poika nukkuu ja syö ihan yhtä hyvin riippumatta siitä kuinka paljon on ulkoiltu tai onko ulkoiltu ollenkaan. Tosin pakkaskeleillä ulkoilu usein huonontaa meillä yöunia. Poika on atoopikko ja naama ei kestä pakkasia yhtään. Kortisoni on ainoa mikä auttaa mut eipä sitä jatkuvasti voi käyttää. Elikkä yöt sitten raapii naamaansa... :(
 
aaapeee
Noniin. Eli tänään päätin olla HYVÄ äiti ja sanoin jo aamulla lapsille, että nyt mennään kuule ulos! Tunti vierähti, että sain ne kuivitettua, syötettyä, puettua ja ulos -16 asteen pakkaseen. Ihana auringon paiste sinne minut vedätti. Vanhempi hiihti 3 metriä ja ei enää jaksanu. Hyppäs nuoremman seuraksi pulkkaan ja lähdin vetämään. Koko matkan valitusta. Lopulta kuulu pulkasta: "Äiti, mennään sisälle!!" En uskonu. Lapsethan TARVII ulkoilua, oli se kuin ärsyttävää ja kylmää tahansa. Päästiin kotipihaan, aloin lumihommiin, nostin lapsen vauvakeinuun, toisen hiekkalelujen luo. Ja arvatkaa mikä parkuminen ja huuto tuli jo pulkassa loppumatkasta!? "Äiti, mä haluan sisälle leikkimään!!!! Äitiiiii!!! Leikkimäääänn!!! Nukke oottaa mua sisällääää!!!" Lapset ei tehny muuta ku istuivat ja itkivät! "Äiti syliiin! SIsälle!!" Ja lopulta ei saanu enää sanoista selvää, ku itku ja huuto raikas koko naapurustoon.

Kun sain lumihommat tehtyä, kannoin lapset sisälle ja riisuin. Samantien vilisti pienet rauhassa leikkeihinsä.

Ulkoilun seurauksena astmaatikko sai pahan astmakohtauksen kireästä pakkasilmasta ja huonosti nukahti illalla. Atoopikoille ei perus rasvaus riittänytkään vaan kuiva ja kutiava iho oli kahta kauheampi.

Sitten taas muistin, miksi me ulkoillaan talvisin vähemmän. Ootan jo niin kevättä ja kesää, lämmintä ja tervettä aikaa!!!
 
aaaapeee
[QUOTE="noh";22984557]kyllä mun mielestä pitäisi huomiota kiinnittää ravinnon saantiin jos vielä atoopikko. vai lääkkeilläkö ajattelitte selvitä?[/QUOTE]

Jos sanon, että 3v saattaa silloin tällöin syödä mikropitsan, tarkoittaako se, että 3v syö mikropitsan aamupalaksi, ruuaksi, välipalaksi, iltapalaksi jne..? Meillä syödään paljon marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Juodaan paljon maitoa jne... Eli kyllä lapset pääosin saavat terveellistä ruokaa. Vaikka 1v syö pilttejä, ovat nekin Suomessa onneksi korkealaatuisesti valmistettuja ja varmasti terveellisiä sekä monipuolisia kotiruualla höystettynä. Lasten atopiaan vaikuttaa ennen kaikkea pakkasilma, joka siis osaltaan vaikuttaa siihen, ettemme ulkoile pakkaspäivinä juurikaan. JA tänä talvena pakkasia on riittänyt. Lapsilla ei ole ruoka-aineallergioita, joita useimmilla atoopikoilla on, joten ruuuista ei heille tule ihottumaa tms.
 

Yhteistyössä