Nyt kun tuo hedelmöityshoitoasia on taas palstalla tapetilla, niin

  • Viestiketjun aloittaja vaihdan nikkini
  • Ensimmäinen viesti
vaihdan nikkini
Mietin vaan, uskallanko ikinä kertoa tytölleni, että hän on saanut alkunsa koeputkihedelmöityksenä. Mitään perinnöllistä hedelmättömyyttä hän ei tule saamaan, koska hedelmättömyytemme syy on ulkoisen tekijän aiheuttama ja meillä on aiemmin onnistunut luomuraskaus. Tytön geenit on siis meiltä molemmilta vanhemmilta saatu, ei mitään lahjamunasoluja/-sittiöitä ole käytetty.

En taida uskaltaa kertoa sitä tytölleni, enkä kyllä kenellekään muullekaan, näin vältymme ikäviltä tilanteilta jatkossakin.
 
ööh..
Mitä pahaa siinä on, jos on saanut alkunsa koeputkessa ?
Inseminaatiolapsillekin kerrotaan, että joku kiva setä on luovuttanut spermaa, että äiti sai sinut, miksei koeputkilapselle voisi kertoa, että "et ollut itsestäänselvyys" ? Ei tulis lapselle ainakaan koskaan sitä ajatusta, että on vahinkolapsi tai ylimääräinen muuten, mikä on muuten useammankin kuopuksen mielessä joskus ...
 
Mä en misään nimessä lähtis moista asiaa salaamaan.

Mun mielestä hedelmöityshoidot ovat ihan yhtä luonnollisia, kuin vaikka jalkaleikkaukset. Ihan ihmisten soluista ne lapset ovat alkunsa saaneet, kuten kaikki muutkin ihmiset. Se että niitä soluja on kasvateltu maljassa muutama päivä, ei tee siitä lapsesta/ihmisestä yhtään sen huonompaa.

Jos mä olisin saanut alkuni hedelmöityshoidoissa niin tetyllä tapaa mä olisin jopa ylpeä. Mun vanhemmat ois sitten kyllä TODELLA halunneet mut mikäli olisivat minun eteeni niin paljon aikaa, vaivaa ja rahaa nähneet että olisivat lähteneet rankkoihin hoitoihin :)
 
vaihdan nikkini
Mikset uskaltaisi?:O

Kyllähän se kertoo lapselle kumminkin sen, että hänet on nimenomaan ja vartavasten haluttu.
Niin moni ihminen on tosi vankasti noita hoitoja vastaan.
Entä jos tyttöni itsekin pitää asiaa luonnottomana?
Entä jos tyttöni kertookin asiasta jossain väärässä paikassa, jokuhan voi vaikka tappaa sen tähden??? Tämä on hullu maailma, on monia muita asioita kertoa tytölleni, että hän on ollut erittäin haluttu.
 
vaihdan nikkini
Niin moni ihminen on tosi vankasti noita hoitoja vastaan.
Entä jos tyttöni itsekin pitää asiaa luonnottomana?
Entä jos tyttöni kertookin asiasta jossain väärässä paikassa, jokuhan voi vaikka tappaa sen tähden??? Tämä on hullu maailma, on monia muita asioita kertoa tytölleni, että hän on ollut erittäin haluttu.
Siis tapoja kertoa siitä, että hän on ollut todella toivottu lapsi.
 
Leukistinen aksolotli
Niin moni ihminen on tosi vankasti noita hoitoja vastaan.
Entä jos tyttöni itsekin pitää asiaa luonnottomana?
Entä jos tyttöni kertookin asiasta jossain väärässä paikassa, jokuhan voi vaikka tappaa sen tähden??? Tämä on hullu maailma, on monia muita asioita kertoa tytölleni, että hän on ollut erittäin haluttu.
No älä kerro, jos et halua. Minä varmaan kertoisin.:) Mutta en näe syytä, miksi se olisi lapsen kannalta huono asia saada tietää. En usko, että lapsi pitäisi sitä luonnottomana.
 
Lily-79
Niin moni ihminen on tosi vankasti noita hoitoja vastaan.
Entä jos tyttöni itsekin pitää asiaa luonnottomana?
Entä jos tyttöni kertookin asiasta jossain väärässä paikassa, jokuhan voi vaikka tappaa sen tähden??? Tämä on hullu maailma, on monia muita asioita kertoa tytölleni, että hän on ollut erittäin haluttu.
No huh huh! Kun kertoo tarpeeksi nuorena että äiti ja isi tarvitsivat lääkärin apua että saimme sinut itsellemme -tyyliin niin lapsikin pitää itseään normaalina eikä mitään luonnottomuus-juttuja tule, toisin kuin ehkä jos kertoisi vasta teini-ikäisenä tai vanhempana.
Tappamiseen saattaa riittä ihan se ettei pärstä miellytä, turha sellaista on ajatella.
Keinohedelmöityslapsia on jo 4 miljoonaa maailmassa niin eiköhän se ala olla jo aika arkipäivää!
Itse ainakin aion kertoa kaksosillemme että he ovat hedelmöityshoidoista alkunsa saaneet.
 
Leukistinen aksolotli
Miksi se pitäisi erikseen kertoa? Kerrotteko te muut missä paikassa ja missä asennossa harrastitte seksiä, jos on ihan luomumenetelmällä lapsi saanut alkunsa?
Kyllähän jotkut tosiaan kertovat lapselle, missä tämä on tehty. Mä oon kertonut mun lapselle, että olin aika nuori, kun hän oli tulossa. Mulle on kerrottu, että äiti ei ollut enää niin nuori, kun ne alkoi yrittämään mua, että piti jonkin aikaa yrittää.

Kyllähän lapsille kaikenlaista kerrotaan.
 
Uskon, että siinä vaiheessa kun lapsemme ovat aikuisia, lapsettomuushoidot ovat todellakin kuin "jalkaleikkauksia", sillä niin kovaa vauhtia nuo lapsettomuusongelmat yleistyvät.

Eli aika korjaa noiden huutelijoiden asenteen, aivan samalla tavoin mitä aika korjannut monet muut asiat (esim. väittelyn onko naisella sielua, jne.)
 
vaihdan nikkini
Uskon, että siinä vaiheessa kun lapsemme ovat aikuisia, lapsettomuushoidot ovat todellakin kuin "jalkaleikkauksia", sillä niin kovaa vauhtia nuo lapsettomuusongelmat yleistyvät.

Eli aika korjaa noiden huutelijoiden asenteen, aivan samalla tavoin mitä aika korjannut monet muut asiat (esim. väittelyn onko naisella sielua, jne.)
Kuinkahan pitkä aika siihen vielä tarvitaan? Seuraavat 30 vuotta lisää?
 

Yhteistyössä