Nyt kun tämä lasten hoitoon vieminen puhuttaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylkiluu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kylkiluu

Aktiivinen jäsen
01.02.2007
12 755
1
36
Meillä on kaksi lasta, pian 3v ja 7 kk ikäiset. Kolmatta lasta toivoisimme syntyväksi n. kahden vuoden kuluttua ja koska toivoisin voivani olla kotona siihen asti, kun mahdollinen kolmas lapsi täyttää 3 vuotta, esikoisemme ei mitä ilmeisimmin ole menossa päivähoitoon lainkaan. Kerhoissa kävisi siis kouluikään asti... Olen muutamalta taholta kuullut kommentin, jonka mukaan kerhot eivät riitä tytöllemme enää siinä vaiheessa, kun hän on n. 4-5-vuotias :| Kuulemma sosiaalisten taitojen kehittyminen vaatisi enemmän toimintaa lapsiryhmässä... Tämäntyyppisiä kantoja tältäkin palstalta olen toisinaan lukenut.

Tyttö on rauhallinen ja sensitiivinen luonne, hieman ujo tuumailija ja musta tuntuu että kerhoilu ennen kouluikää vaikka muutaman kerran viikossa olisi hänelle paras vaihtoehto. Tosin eärältä taholta kuulin että juuri tämän tyyppiselle lapselle päiväkotiympäristö olisi hyväksi...
Musta tuntuisi älyttömältä laittaa tyttö hoitoon edes osapäiväiseksi jos kerran itse olen kotona. Eli siis, riittääkö kerhoilut alle kouluikäiselle?

Riittää. Mulla on siitä kokemusta kahdesta lapsesta. Ja paljon toki kyläilyjä kavereiden luokse vanhempien kanssa ja ilman. Sitten eskari maistuukin oikein hyvältä ennen koulun aloitusta, sitä siis suosittelen, joko pk:ssa tai koulun yhteydessä olevana.

Riippuu lapsesta, toiselle riittää, toiselle ei.
Luulen kyllä että jokainen äiti tai isä itse huomaa ja tietää mikä on hänen lapselleen parasta ja missä vaiheessa on aiheellista laittaa päivähoitoon.

Lapset on erilaisia ja itse sinä lapsesi parhaiten tunnet.

Meillä isompi haikailee päiväkotiin. On sitä puhunut jo aiemmin kun oli kotona ja sama nyt kun on pph:lla ja kaikki muut pienempiä (hänen pikku-veljensä ikäisiä ). Välillä kun on ollut varahoidossa ryhmiksessä niin sinne menee aina todella mielellään ja kyselee, että koska pääsee sinne taas. Eli hän jatkaa kyllä hoidossa ensi syksynä, vaikka meille vauva tuleekin. Toivottavasti saan hänet päiväkotiin.

Mutta eihän sun sitä tarvi päättää vielä. Kattele miten kerhoissa sujuu ja jos tuntuu siltä, että esim. osapäivähoito olisi hyvä, niin sitten haette hoitopaikkaa. Varmasti kerhoilukin riittää joillekin lapsille ihan hyvin. Kyllähän hän menee esikouluun sitten kuitenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Etkö meinaa eskariinkaan laittaa?

Niin, eskariin siis tietty myös :) Unohtuikin se tuosta...

Riittää hyvin. Kotona lapsi kehittyy omaan tahtiin ja omassa rytmissä. Ei se päiväkoti ole mikään onnen ja oppimisen tae. Meillä on 2 lasta mennyt suoraan eskariin, eikä kummallakaan ole ollut mitään sopeutumisongelmaa. Sosiaalisia, touhukkaita ja onnellisia lapsia.

Minun esikoinen on hyvin tyttösi tyyppinen kuvailun perusteella. Äärettömän ujo ja hitaasti lämpiävä ja TODELLA herkkä. Hänelle kerhossa olo oli aikamoista takkuamista ja ajattelin päiväkotia kauhulla! Laitoin pojan kuitenkin 4v:nä tarhaan ja se oli tosi hyvä juttu! Poika alkoi reipastua älytöntä vauhtia. Meillä pojalle ei passanut olenkaan se kerhon "rytmittömyys" vaan vaati sen jokapäiväisen rytmin hoidossa. Meillä poika on myös osapäiväisenä. Jo ihan koulun alkua silmällä pitäen halusin laittaa pojan tarhaan, että saa oppia ihan rauhassa sitä ryhmässä oloa, kun lämpiää tosiaan niin hitaasti.

Meillä tulee olemaan ainakin kaksi vanhinta kotona kouluikään juuri tuolla systeemillä, eli nyt käyvät kerhossa ja sen jälkeen eskariin ja kouluun. Esikoinen täytti juuri 5v. ja vielä olisi tämän talven lisäksi yksi kerhovuosi edessä ennen eskaria. Hänelle ainakin riittää tuo vallan mainiosti :) vieläkin vaikka jo pari vuotta on kerhossa käynyt. Kakkonen on nyt 3v. ja aloitti kerhon syksyllä, kolmas syntyy kesällä ja tosiaan ainakin tuohon kakkosen kouluunlähtöön asti olen kotona, sen jälkeen ei osaa sanoa mitä teen.

Kun sä ite kannustat lasta olemaan reipas ja leikkimään toisten kanssa jne. ja käyt ihmisten ilmoilla ja jos lapsi saa vielä käydä kerhossakin, niin jo se riittää. Harjotteleehan lapsi eskarissa taitoja, ei siellä vielä tarvi valmis olla.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
ot: kun mä olin pieni, ainakaan meillä maalla ei edes ollu eskaria. Menin suoraan kotihoidosta ekaluokalle. Ei se ollut kamalaa.

Tänä päivänä ne ekaluokan kaikki muut lapset ovat olleet päivähoidossa ja esikoulussa. Lpasi, joka aloittaisi kotoa suoraan ekaluokan joutuisi tekemään kovasti työtä sopeutuakseen porukkaan.

Mutta ap:n lapselle voi esikoulu riittää mainiosti. Jos olisin kotona en pitäisi lapsiani päiväkodissa. Sieltä kun tulee hyvien juttujen ohella kuitenkin paljon pahaakin.

Minusta ryhmään ehtii myöhemminkin. Eskari valmentaa kouluun. Ei eskariin tarvi valmentautua yhtään missään. Ihmeellinen ajatus. Toki tosi ujon kohdalla vois olla eri tilanne. Jotenkin vain tuntuu, että lapsuus on niin lyhyt aika... Pitää muka sopeutua, valmentautua, virikkeellistyä yms. Eikä tarvi. Kotihoito riittää hyvin. Senkin voi tehdä niin monella tapaa...

Kiitos kommenteista :) Täytyy tosiaan tässä vuosien mittaan katsoa tätä asiaa vähän tilanteen mukaan... Voihan olla että tyttö kasvaessaan alkaa tosissaan kaivata enemmän ryhmätoimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lorelai:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
ot: kun mä olin pieni, ainakaan meillä maalla ei edes ollu eskaria. Menin suoraan kotihoidosta ekaluokalle. Ei se ollut kamalaa.

Tänä päivänä ne ekaluokan kaikki muut lapset ovat olleet päivähoidossa ja esikoulussa. Lpasi, joka aloittaisi kotoa suoraan ekaluokan joutuisi tekemään kovasti työtä sopeutuakseen porukkaan.

Mutta ap:n lapselle voi esikoulu riittää mainiosti. Jos olisin kotona en pitäisi lapsiani päiväkodissa. Sieltä kun tulee hyvien juttujen ohella kuitenkin paljon pahaakin.

oman esikoiseni luokalla oli ekalla kyllä aika montakin lasta, jotka olivat kerhoja ja eskaria lukuunottamatta olleet kotihoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Meillä on kaksi lasta, pian 3v ja 7 kk ikäiset. Kolmatta lasta toivoisimme syntyväksi n. kahden vuoden kuluttua ja koska toivoisin voivani olla kotona siihen asti, kun mahdollinen kolmas lapsi täyttää 3 vuotta, esikoisemme ei mitä ilmeisimmin ole menossa päivähoitoon lainkaan. Kerhoissa kävisi siis kouluikään asti... Olen muutamalta taholta kuullut kommentin, jonka mukaan kerhot eivät riitä tytöllemme enää siinä vaiheessa, kun hän on n. 4-5-vuotias :| Kuulemma sosiaalisten taitojen kehittyminen vaatisi enemmän toimintaa lapsiryhmässä... Tämäntyyppisiä kantoja tältäkin palstalta olen toisinaan lukenut.

Tyttö on rauhallinen ja sensitiivinen luonne, hieman ujo tuumailija ja musta tuntuu että kerhoilu ennen kouluikää vaikka muutaman kerran viikossa olisi hänelle paras vaihtoehto. Tosin eärältä taholta kuulin että juuri tämän tyyppiselle lapselle päiväkotiympäristö olisi hyväksi...
Musta tuntuisi älyttömältä laittaa tyttö hoitoon edes osapäiväiseksi jos kerran itse olen kotona. Eli siis, riittääkö kerhoilut alle kouluikäiselle?

Luota omaan arviointikykyysi. Sinä tunnet lapsesi. Minulla on rauhallinen ehkä ujokin 4,5-vuotias ja kerho riittää hänelle vallan mainiosti. hän varmasti ahdistuisi päiväkotiympäristöstä. Jos lapselle hoitoa haluaa niin isompikin lapsi ilman muuta perhepäivähoitoon!

Yhteistyössä