Nyt kun täällä käy keskustelu kuumana lasten talvikengistä ja muista asuista. Niin..

Muistatteko mitä itse piditte päällä lapsena?

Mulla ainakin oli sellaset kuoman tapaset tarralliset talvi kengät, niitä oli monissa eri väreissä :) Ei pitänyt vettä ja sillon ei tainut vesikelille muuta ollakkaan kun kumpparit. Talvihhalarina ihan perus haalari (ei mitään vedenpitävyyttä) Ja hyvin on pärjätty.

Sillon toki oli talvet talvia eikä loskassa juuri talsittu.
 
"äiti"
Muistan kyllä kuinka inhottavaa oli olla ulkona kun kaikki releet oli märkiä, just siksi ettei ollu kosteussuojaa tai goretexia. Kivempaa luulisin nykyään lapsilla olevan.
 
Mulla oli Kuomia talvikenkinä ja sitten ihan sellasia tavan haalareita, ei varmana mitää kosteussuojia. Sitten mulla oli sellasia pipoja missä oli sellanen ihan järjettömän isoja tupsuja. Varmaan melkein mun päänkokosia. :D Mulla oli myös sellanen jännä läpällinen hattu, oisko ollu nimeltään Bola?? Kesäkenkinä oli erilaisa lenkkareita ja sitten eccon kävelykenkiä. Noi muistuu ala-aste iästä. :)
 
kmkm
ei siihen aikaan tainnu olla vedenpitäviä vaatteita ollenkaa kellään. mä muistan sen että meillä oli joka lapsella useampi toppavaatekerta ja ku oltii nollakelillä esim tekees lumilinnaa niin muistan ku käytii aina vaihtaas kuivat ulkovaatteet ku edelliset kastui läpi.

ite ostan kyllä omilleni kosteussuojattuja ulkovaatteita ja kenkiä. vaikka ennenvanhaan pärjättiinki niillä ei-kosteussuojatuilla nii ei se estä niitä nyt ostamasta kun niitä kerran on tarjolla. Pärjättiinhän ennen hyvin ilman monia muitaki juttuja eikä kukaan silti nykyään ilman niitä juuri ole (esim pyykkikone, tv, auto, muu kuin puulämmitys talossa jnejne. LUkemattomia asioita). Musta vähä ontuvaa on sanoa ettei osta lapselleen kosteussuojattuja ym hyviä vaatteita siks kun ennenki pärjättii ilman. Kuinkahan moni tuon asian hokijoista on myös ilman muitaki nykyjuttuja (esim noi mun em tavarat) kun kerran ennenkin pärjättiin hyvin ilman niitä...
 
Pärjättiin kun ei ollu muunlaisia. Kurahousut kyl oli märimmissä lumileikeissä. Mutta ei ne märät vaatteet tosiaan kivoja olleet ja omani onneksi saa leikkiä paremmissa kun nniitä kerran on markkinoilla.
 
o_O
Muistan, että mulla oli 70-luvulla mm. musta Reiman toppahaalari, jonka sain lahjaksi kummiltani (äidin mielestä se oli k a m a l a) ja talvikengät oli suurimmaks osaks ihan nahkakenkiä lämpimällä vuorella. Mä en suostunut pitämään ala-asteella talvisin toppahousuja koulussa välitunnilla, kun ne oli musta niin nolot... farkuissa värjöttelin enkä siis könynnyt lumihangessa, toki toppatakki oli. Mun äiti oli vaateliikkeessä töissä ja ehkä siks mulla oli aina ihan hyvällä maulla valitut ja käytännölliset vaatteet.
 
Muistan että aina oltiin märkiä. Mulla oli monta ulkovaatekertaa, kun niitä piti vaihtaa. Kengät oli sekä nahkaisia että kuomantyyppisiä. Tumput oli litimärät ja niissä roikkui pieniä lumipalloja. Tumppuja oli useammat ja varmaan jotkut oli nahkaiset. Ihan pienenä oli niitä hännällisiä turkislakkeja, sellaisia tosi pörröisiä . Muistaako kukaan 70-luvulta? Mulla oli kädet ja varpaat aina jäässä ja piti lämmitellä niitä salaa - äiti ei olisi päästänyt takaisin ulos jos olisi huomannut jääkalikkana olevat sormet. Mä muistan noi jättitupsut ala-aste-ajoilta.

Ihan varmasti ostan kaikki goret ja lämpöiset tamineet, mitä kaupasta löytyy. Ihan omien lapsuusmuistojen perusteella :D
 

Yhteistyössä