Nyt kinkkuneuvoa... mua itkettää kohta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua ensikertalaiselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua ensikertalaiselle

Vieras
Mitä mä teen ton kinkun kanssa? Painaa 6.3 kiloa, otin sunnuntai-iltana jääkaappiin sulamaan ja tänä aamuna klo 7 huoneenlämpöön.

Sisälämpötila on nyt 3 astetta. Uskallanko oikeesti seisottaa sitä tuossa pöydällä, kunnes se sisälämpö on sen 10? Vai voiko sen laittaa uuniin jo aiemmin?

Eikö se mene pilalle jos on tuossa pöydällä?!?!

Voi hitto! Kiitos!

Mä sitten annan hetken olla vielä ja lykkään sen sitten uuniin.

En olis arvannut, että lämpenee noin hitaasti, kun joka ohjeessa neuvotaan nostamaan se pariksi tunniksi huoneenlämpöön, eikä tuolle parissa tunnissa tapahtunut mitään.

Se lämpötila vaikuttaa vaan siihen kuinka paljon tulee nestettä. eli mitä lämpimämpi sisälämpötila on sitä vähemmän nestettä tulee. 8 astetta on oikein mainio aika laittaa kinkku uuniin

Mulla on 7 kg:n kinkku. Olen ottanut sen jääkaappiin sulamaan tiistai-iltana. Nyt kun meinasin mitata tuota lämpötilaa, huomasinkin mittarin asteikon alkavan 55 asteesta. Miten ihmeessä mä pystyn nyt arvioimaan oikean lämpötilan? Oli tarkoitus laittaa kinkku uuniin neljältä, mutta ehtiiköhän se lämpötila nousta neljässä tunnissa riittävästi? Luoja, mitä ydinfysiikkaa tuo kinkun valmistaminenkin on :(

Sulatin kinkun kylmässä vedesskä koska jääkaapissa ei olt tilaa eikä missään muuallakaan ja aivan liian myöhään otettiin kinkku muutenkin sulaan. Aamulla kinkku oli vielä hyvin jäässä sisältä, jätin vieläkin sulmaan kun mentiin käymään anoppilassa, lähdettiin n. klo 12. Kun palattiin tuossa tunti sitten niin sisälämpö näytti n. 12-13°C. Onko tämä paha?

Yhteistyössä