Nyt kannattamaan kansalaisaloitetta pakkoruotsin poistosta!!!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Phoebsi ulkona
Perustuslain 17 § mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi. Kansalliskieli, ei virallinen kieli. Laki ei taida määrittää sitä, että kaikkien on pakko opiskella molempia, vaan että on oikeus saada tietyt palvelut omalla kielellään.

Kannatan pakkoruotsin poistamista kouluista ja sitä, että ruotsinkielinen hallitsee valtaväestön puhuman kielen niin että tulee sillä toimeen myös mukavuusalueensa ulkopuolella.
 
Just joo
[QUOTE="Wattu";28145072]Allekirjotan heti kun pakkosuomi poistuu ruotsinkielisistä kouluista.[/QUOTE]

ÖÖÖÖ, asutaan SUOMESSA, missä puhutaan suomea, joten suomi vähän niin kuin oltava kouluissa. Siis voiko joku olla noin toope???
 
Phoebsi ulkona
[QUOTE="Vieras";28147597]Suomessa jos heikkolahjaisena aikoo työskennellä (monihan noista ei aiokaan vaan tähtää kortiston kautta eläkkeelle) niin kotimaisten kielten taitaminen on todellisuudessa tärkeämpää.
"Oppimaan kykekenemätön" ei tule koskaan työskentelemään sellaisissa töissä, että englanti olisi hänelle tärkeämpi.[/QUOTE]

Oppimaan kykenemätön on sinusta sama asia, kuin ei kielipäätä? Ok, sitähän minä tarkoitinkin, eikö?

Kannatan tässä valinnan vapautta varsinkin kun ottaa huomioon, miten paljon Suomessa on alueita joissa ei ruotsia juuri koskaan edes kuule. Se oikeasti oppimaan kykenemätön varmaan jää omalle kotiseudulleen, ja mitä jos siellä seudulla puhutaan paljon suomea ja venäjää?
 
Mutta miten tämä käytännössä tehtäisiin? Tulisiko ruotsin tilalle jokin muu kieli? Mikä kieli? Saisiko koulut itse päättää kielitarjontansa? Mitä jos koulun tarjoamat muut kielet eivät lähde sujumaan?
 
No jos alat opiskellemaan ruotsin sijasta vaikka venäjää, mutta päädytkin ammattiin, jossa venäjää ei tarvitakkaan. Näin venäjän opiskelu tulee olemaan "turhaa" (Minkään kielen osaaminen ei ole mielestäni turhaa).
Tuolla periaatteella ei kannata opiskella mitään kieliä ja aloittaa ne "sitten joskus" kun "päätyy johonkin sellaiseen työhön missä sitä tarvitaan".

Kyllä se kielen opiskeleminen kannattaa lähteä mielenkiinnon pohjalta yleisellä tasolla, eikä yrittää ennustaa tulevasuutta, vaikkei sekään ole väärin. Aina tulee olemaan ihmisiä joita ei kiinnosta kielet, joten ei sekään ole peruste sille että väkisin tankataa jotain minkä käyttömahdollisuudet on pienemmät kuin jonkun muun, realistisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Phoebsi ulkona
[QUOTE="vieras";28147587]Kyllä kielten osaaminen on tänä päivänä ehdottoman tärkeää, eikä yhdellä pitkälle pötkitä.[/QUOTE]

Niin on. Varsinkin sellaisten kielten kuten venäjä, englanti, kiina. Saksakin edelleen, espanja... En näe mitään järkeä siinä, että jos tähtää kansainvälisille vesille, opiskelee ruotsia. Oman kokemuksen mukaan ne ruotsalaisetkin tahtoivat puhua mieluummin englantia kuin meidän ruotsiamme.

Eli, väännetään rautalangasta. Ruotsin kieltä tarvitaan Ruotsissa ja jossain päin Suomea missä joku taliaivo ei halua puhua suomea. Muualla maailmassa tarvitaan sitten muita kieliä. Kielten opiskelu on aina hyvä juttu, ja kellä siihen on rahkeita ja lahjoja, sen kannattaa niitä opetella.

Mutta jos minulta kysyttäisiin, poistaisin myös virkamiesruotsin. Ei se voi olla niin vaikeaa, ottaa palvelut vastaan valtaväestön kielellä. Tietysti saavutetuista eduista tuntuu kiperältä luopua, mutta meidän kaikkien pitäisi nyt osallistua säästötalkoisiin :D
 
Tuolla periaatteella ei kannata opiskella mitään kieliä ja aloittaa ne "sitten joskus" kun "päätyy johonkin sellaiseen työhön missä sitä tarvitaan".

Kyllä se kielen opiskeleminen kannattaa lähteä mielenkiinnon pohjalta yleisellä tasolla, eikä yrittää ennustaa tulevasuutta, vaikkei sekään ole väärin. Aina tulee olemaan ihmisiä joita ei kiinnosta kielet, joten ei sekään ole peruste sille että väkisin tankataa jotain minkä käyttömahdollisuudet on pienemmät kuin jonkun muun, realistisesti.
Ruotsia tulee suuremmalla todennäköisyydellä Suomen sisällä (ei työelämässä) tarvitsemaan enemmän kuin muita kieliä. Kuitenkin suomalaisista noin joka 20. on suomenruotsalainen.
 
Phoebsi ulkona
Ruotsia tulee suuremmalla todennäköisyydellä Suomen sisällä (ei työelämässä) tarvitsemaan enemmän kuin muita kieliä. Kuitenkin suomalaisista noin joka 20. on suomenruotsalainen.
Miten niin?

Miksi ne suomenruotsalaiset eivät puhu suomea, jos ovat suomen kielisen kanssa tekemisissä? Puhutko sinä Suomessa asuvan espanjalaisen kanssa espanjaa? Tai tunisialaisen kanssa arabiaa?
 
Miten niin?

Miksi ne suomenruotsalaiset eivät puhu suomea, jos ovat suomen kielisen kanssa tekemisissä? Puhutko sinä Suomessa asuvan espanjalaisen kanssa espanjaa? Tai tunisialaisen kanssa arabiaa?
Edelleen suuremmalla todennäköisyydellä joutuu tilanteeseen, jossa olisi hyvä osata ruotsia. Suomessa asuu kuitenkin hitusen enemmän ruotsinkielisiä, kuin espanjan kielisiä. Eikä se ole yllätys, kun Suomi kuitenkin oli Ruotsin vallan alla melkein 1000-vuotta.
 
Ruotsia tulee suuremmalla todennäköisyydellä Suomen sisällä (ei työelämässä) tarvitsemaan enemmän kuin muita kieliä. Kuitenkin suomalaisista noin joka 20. on suomenruotsalainen.
Heitäppä villi arvaus jos ulkomaalainen tulee Suomeen opiskelemaan ja tai tekemään työtä, opiskeleeko se Ruotsia vai Suomea? Tein arvauksen helpoksi jättämällä ja-vaihtoehdon pois.

Se on ihan kyllä niin että maassa maan tavalla ja jos jotain on vialla esimerkiksi laissa, niin sitä pyritään korjaamaan, eikä selittelemään että "ei tässä mitään, mennään näin kuin ennenkin..."

Muutos on aina ollut monelle vaikeaa hyväksyä, ja se on tosiasia että ruotsin kieli tulee poistumaan pakollisista jossain vaiheessa, se milloin on vain ajan kysymys. Johtuen siitä että suurin osa suomalaisista kyllä tajuaa tilanteen vaikka sitä yritetään kuinka puolustella.
 
Phoebsi ulkona
Edelleen suuremmalla todennäköisyydellä joutuu tilanteeseen, jossa olisi hyvä osata ruotsia. Suomessa asuu kuitenkin hitusen enemmän ruotsinkielisiä, kuin espanjan kielisiä. Eikä se ole yllätys, kun Suomi kuitenkin oli Ruotsin vallan alla melkein 1000-vuotta.
Et vastannut siihen, että miksi se suomenruotsalainen ei puhu suomen kieltä, kun Suomessa kuitenkin ollaan?
 
Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä vastaan, mutta en ymmärrä miksi jotkut haluavat vastustaa valinnan vapautta. Siis millä tapaa se on huono asia, että saisi valita ruotsin sijaan jonkin toisen kielen, jonka kokee itselleen mielenkiintoisemmaksi tai hyödyllisemmäksi? Millä tapaa se on huono asia, että sitä ruotsia sitten lukee kielen opiskeluun motivoitunut porukka ja samalla Suomessa lisääntyy saksan, ranskan, espanjan ja venäjän taitaminen?

Yleensä yritän ymmärtää toisten ihmisten näkökantoja, mutta tämä pakkoruotsin puolustaminen on jotakin niin hirveän epäloogista ja kummallista, että en pysty ymmärtämään sitä muuna kuin sokeana pisteenä (eli siis aikoinaan opittuna asiana, jota ei vaan osaa jostain syystä enää kyseenalaistaa) tai primitiivireaktiona (eli pakkoruotsista luopuminen kääntyykin sekunnissa ruotsivihaksi ja kyseessä on rasismi ja mikään ei ole pahempaa kuin rasismi ja ja ja...).

Noin yleisesti ottaenkin minä luotan ihmisen kykyyn tehdä itse itselleen sopivia valintoja. Kyllä, jotkut tekee myös huonoja valintoja, mutta aina se hyvä ja huono ei ole niin yksioikoista, toiselle hyvä saattaakin olla toiselle huono. Ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus toteuttaa itseään, etenkin silloin kun se ei ole millään tapaa ristiriidassa yhteisen hyvän kanssa (eli siis tässä pakkoruotsinkin tapauksessa yksilönvapauden kannattaminen monipuolistaisi ja parantaisi koko kansan kielitaitoa).
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis
Se on ihan kyllä niin että maassa maan tavalla ja jos jotain on vialla esimerkiksi laissa, niin sitä pyritään korjaamaan, eikä selittelemään että "ei tässä mitään, mennään näin kuin ennenkin..."

Muutos on aina ollut monelle vaikeaa hyväksyä, ja se on tosiasia että ruotsin kieli tulee poistumaan pakollisista jossain vaiheessa, se milloin on vain ajan kysymys. Johtuen siitä että suurin osa suomalaisista kyllä tajuaa tilanteen vaikka sitä yritetään kuinka puolustella.
Mua kiinnostaa tietää miten tää käytännössä sitten toteutettaisiin. Olisiko pienemmistä paikkakunnista kotoisin olevat epätasa-arvoisemmassa asemassa kielivaihtoehtojen suhteen? Saisivatko koulut itse päättää tarjottavat kielet?
 
Minäkään en kannata, sensijaan voisin kannattaa opetussuunnitelman suurta muutosta ruotsin kielelle. Eli vähemmän teoriaa ja RUNSAASTI aikaa käytännön kieleen, ensiksi opetellaan puhumaan ja vasta sitten pikkuhiljaa kielenhuoltia. Tällä hetkellä en ihmettele että monen suomenkielisen ruotsinkielentaito on niin kuralla. Toki typerät asenteet "minä en ruottia puhu hmph!" vaikuttaa myös, mutta jos saisi edes niille fiksuille lapsille mahdollisuudet oppia kielen huomattavasti järkvämmällä tavalla. :)
Niin samaa mieltä! Ja samaa ehdottaisin englannin opetukseen.

Ruotsissahan englantia opetetaan peruskouluissa paljon käytännönläheisemmin kuin Suomessa, puhutaan tunnilla, tehdään ryhmätöitä jne ja ruotsalaiset osaavatkin paremmin englantia.
Mun mielestä Suomessa opetetaan kieliä ihan väärin, kun ensin pitää opetella kielioppisäännöt, sitten vasta puhutaan. Mun mielestä sen pitäis mennä toisinpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja kepsis
Mua kiinnostaa tietää miten tää käytännössä sitten toteutettaisiin. Olisiko pienemmistä paikkakunnista kotoisin olevat epätasa-arvoisemmassa asemassa kielivaihtoehtojen suhteen? Saisivatko koulut itse päättää tarjottavat kielet?
Ihan varmasti paikkakuntaeroja olisi jo käytännön syistä. Tuskin ihan järkyttävän suuria mutta varmasti jotain olisi. Jos otetaan tosissaan huomioon ihan koko maa, eikä ajatella että jokainen kaupunki on kuin Helsinki mahdollisuuksineen, budjetteineen jne.

Mutta siksipä omasta mielestäni pakolliset kaksi kieltä ei ole paha asia, niin kauan kun ei survota sitä marginaalikieltä siihen toiseksi. Paras vaihtoehto on kyllä business kielen lisäksi se valinnainen ulkomaalainen kieli.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Niin samaa mieltä! Ja samaa ehdottaisin englannin opetukseen.

Ruotsissahan englantia opetetaan peruskouluissa paljon käytännönläheisemmin kuin Suomessa, puhutaan tunnilla, tehdään ryhmätöitä jne ja ruotsalaiset osaavatkin paremmin englantia.
Mun mielestä Suomessa opetetaan kieliä ihan väärin, kun ensin pitää opetella kielioppisäännöt, sitten vasta puhutaan. Mun mielestä sen pitäis mennä toisinpäin.
Tuo olisi todella tärkeää.
 
Tuo olisi todella tärkeää.
Muistan omilta peruskouluajoiltani, että englannin tunneilla puhuttiin englantia ainoastaan silloin, kun palattiin joltain pidemmältä lomalta ja jokaisen piti kertoa parilla lauseella englanniksi, mitä teki lomalla. Eli pari jotain todella yksinkertaista lausetta.
Niin ja silloin kun käsiteltiin joku uusi kappale, luettiin se joskus yhdessä ääneen niin, että jokainen luki vuorotellen lauseen suoraan kirjasta.

En mä hirveästi ihmettele, jos siinä ei oikein oppinut sellaista käytännön osaamista. :D
 
Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä vastaan, mutta en ymmärrä miksi jotkut haluavat vastustaa valinnan vapautta. Siis millä tapaa se on huono asia, että saisi valita ruotsin sijaan jonkin toisen kielen, jonka kokee itselleen mielenkiintoisemmaksi tai hyödyllisemmäksi? Millä tapaa se on huono asia, että sitä ruotsia sitten lukee kielen opiskeluun motivoitunut porukka ja samalla Suomessa lisääntyy saksan, ranskan, espanjan ja venäjän taitaminen?

Yleensä yritän ymmärtää toisten ihmisten näkökantoja, mutta tämä pakkoruotsin puolustaminen on jotakin niin hirveän epäloogista ja kummallista, että en pysty ymmärtämään sitä muuna kuin sokeana pisteenä (eli siis aikoinaan opittuna asiana, jota ei vaan osaa jostain syystä enää kyseenalaistaa) tai primitiivireaktiona (eli pakkoruotsista luopuminen kääntyykin sekunnissa ruotsivihaksi ja kyseessä on rasismi ja mikään ei ole pahempaa kuin rasismi ja ja ja...).

Noin yleisesti ottaenkin minä luotan ihmisen kykyyn tehdä itse itselleen sopivia valintoja. Kyllä, jotkut tekee myös huonoja valintoja, mutta aina se hyvä ja huono ei ole niin yksioikoista, toiselle hyvä saattaakin olla toiselle huono. Ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus toteuttaa itseään, etenkin silloin kun se ei ole millään tapaa ristiriidassa yhteisen hyvän kanssa (eli siis tässä pakkoruotsinkin tapauksessa yksilönvapauden kannattaminen monipuolistaisi ja parantaisi koko kansan kielitaitoa).
No nyt kun asian noin ilmaiset, niin en itseasiassa ole edes miettinyt suhtatumistani tähän asiaan sen enempää. Itse en ole koskaan pitänyt ruotin opiskelua pakkona, koska meidän koulussa sai 5-luokalla valitä vapaaehtoiseksi A2-kieleksi joko ruotsin tai saksan. Olen siis lukenut ruotsia A-kielenä vapaaehtoisesti.
 
"Ihminen"
[QUOTE="vieras";28147638]Ööö, asutaan Suomessa, jossa puhutaan suomea ja ruotsia :)[/QUOTE]

Oletko kuullut, että esim. Virossa olisi esitetty vironkielisille pakollista venäjänopiskelua? Siellä on kuitenkin todella merkittävä venäjänkielinen vähemmistö, kun Suomessa on vain muutama prosetti ruotsinkielisiä.

Jos järkevästi ajattelee niin tuo ehdotushan kuulostaa ihan hullulta. Ja jos joku sen ääneen Virossa sanoisi, torppaisi se hänen poliittisen uransa siihen.
 
Muistan omilta peruskouluajoiltani, että englannin tunneilla puhuttiin englantia ainoastaan silloin, kun palattiin joltain pidemmältä lomalta ja jokaisen piti kertoa parilla lauseella englanniksi, mitä teki lomalla. Eli pari jotain todella yksinkertaista lausetta.
Niin ja silloin kun käsiteltiin joku uusi kappale, luettiin se joskus yhdessä ääneen niin, että jokainen luki vuorotellen lauseen suoraan kirjasta.

En mä hirveästi ihmettele, jos siinä ei oikein oppinut sellaista käytännön osaamista. :D
Minä olen itseasiassa huomannut hyvin selkeästi tuon käytännön puhe englannin taitotason kehnouden tuolla AMK:ssa BoE koulutuksessa. Ja väitän että juurikin tuo mitä sanoit on se suurin syy, ei mikään muu, harjoituksen puute käytännön tilanteissa, jatkuvampaa käyttöä kielelle, ei vain tehtävä kohtaista lyhyttä kielenkäyttöä.
 
Meidän alueella on kuulunut semmoista, että ruotsin kielen opetus aikaistuu joskus 2016 alkaen kouluissa. Musta se nyt ei ihan tuonut sellaista muutosta mitä itse odottelin...:whistle:
Tosin se nyt ei silloin enää vaikuta tytön opiskeluun mitenkään, mutta kumminkin, ihmettelen.
 
valitettavaa
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28149325:
Meidän alueella on kuulunut semmoista, että ruotsin kielen opetus aikaistuu joskus 2016 alkaen kouluissa. Musta se nyt ei ihan tuonut sellaista muutosta mitä itse odottelin...:whistle:
Tosin se nyt ei silloin enää vaikuta tytön opiskeluun mitenkään, mutta kumminkin, ihmettelen.
Tytöstäsi olisi voinut tulla kansainvälinen metropoliitti, joka taitaa kiinaa tai portugalia, mutta nyt hän jämähtää Tukholman tasolle.
 

Yhteistyössä