Nyt kaikki palstan "lääkärit", olenko ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vilu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vilu"

Vieras
Mulla oli aivan tuskalliset selkäkivut vielä pari päivää sitten. Alkoivat reilut kaksi viikkoa sitten ja menin viime viikolla lääkäriin. Lääkäri paineli lihakset ja teki ne perinteiset välilevytestit (varpaillaseisomiset jne.) Kerroin kivun olevan selkärangan molemmin puolin. Kyseli onko pissaaminen normaalia. Joo on. Määräsi syömään reseptivapaita tulehduskipulääkkeitä ja sanoi lihasten olevan jumissa varmaankin.

Lauantaina nousi kuume ja olen edelleen kuumeessa. Tai päivisin olo ok, mutta illalla viluttaa ja väsyttää ja aina nousee lämmön puolelle viimein. Yöllä hiestä märkänä ja kamala olo. Selkäkipu on mennyt ohi kun olen popsinut 3krt/vrk buranaa nyt sen 5pv.

Olenko minä nyt sitten terve ja selkäkipu vain lihaskipua kun lääkäri niin arvioi vai voiko olla jotain muuta? Mites virtsatietulehdus? Ei ole kyllä mitään muuta oiretta kun se pitkä polttava selkäkipu ja nyt tämä jatkuva lämpöily ja vilu.

Kannattais varmaan mennä uudestaan lääkäriin tai edes soittaa hoitajalle tms., kun tuo kuume on tullut sen edellisen lääkärikäynnin jälkeen vasta. Tilanne on siis vähän erilainen.

10 vuotta sitten minulla eräänä aamuna alkoi aivan kauhea selkäkipu enkä pystynyt kunnolla liikkumaan. Ystäväni auttoi minut sairaalaan ja siellä todettiin virtsatientulehdus tai vastaava (en ole ihan varma tarkasta diagnoosista kun tämä tapahtui Ruotsissa ja minua suomenkielistä hoiti ruotsia ei-äidinkielenään puhuva lääkäri). Antibiootit auttoivat nopeasti.

Suosittelen että menet uudestaan lääkärille jos kuume nousee buranasta huolimatta. En tosin työskentele terveydenhoitoalalla, joten tämä on tosiaan vain palstailijan henk.koht. mielipide.

jos on vti, se voi nousta munuaisiin... tuo sahaava kuume ei kuulosta hyvältä-
välilevykipu ei ehkä ole niinkään polttavaa vaan viiltävää, kuin puukolla iskettäis

Kiitos teille. Varaan huomenna sitten uutta aikaa ja pakotan ottamaan testejä. On vaan niin hölmö olo mennä sinne valittelemaan jotain puolioutoja kuumetauteja kun mitityttää aina miten paljon siellä käy niitä "mulla on ollut 2 päivää lämpöä, kuolenko?" :D Oli aika raisu vertaus, mutta tuon takia tosi tarkkaan aina mietin menenkö valittelemaan.

Lääkäri muuten sanoi heti, että "ei voi olla munuaisissa vikaa kun ei ole pissaamisen kanssa ongelmia. Seuraava on röntgeni jos oireet ei parane." En vaan tajua miten voi olla selkärangassa (tai muussa) vika jos pystyn notkeasti tekemään mitä vaan se lääkäri pyytää, mutta silti polttaa selkää aivan julmetusti.

joo menet vaikka ensin hoitajalle ja kerrot oireesi, pyydät ottamaan pissakokeen ja tulehdusarvot, sitten jatkoihin lääkärille. Voi olla että oli alkuun normi lihasselkäkipua mutta oireiden muuttuessa (varsinkaan jos et ole flunssa-nuha-yskä-kuumeessa) kannattaa lähteä uudelleen vastaanotolle.

joo menet vaikka ensin hoitajalle ja kerrot oireesi, pyydät ottamaan pissakokeen ja tulehdusarvot, sitten jatkoihin lääkärille. Voi olla että oli alkuun normi lihasselkäkipua mutta oireiden muuttuessa (varsinkaan jos et ole flunssa-nuha-yskä-kuumeessa) kannattaa lähteä uudelleen vastaanotolle.

Ok. Mä varailen työterveyden huomiselle ja sanon, että hoitajalla käynti riittää. Osaatko vielä sanoa voinko itse vaatia ottamaan pissatestin ja crp:n jos ei muuten ole ottamassa?

Yhteistyössä