Nyt käytönnön neuvoja yösyöttöjen lopettamiseen

• Viestiketjun aloittaja "miumau"
  • Ensimmäinen viesti
"miumau"
Tänä yönä pitäisi 8 kk ikäisen vauvelin yösyönnit lopettaa. Viime yönä hoksasin jo että taitaa olla tapa tuo syöminen kun maito oli loppu yöllä sitä etsiskellessäni ja sai alle puolet siitä maitomäärästä mitä yleensä syö ja nukkui hyvin tuonne kahdeksaan saakka.
Miten kannattais käytännössä tehdä? Tuttia suuhun ja silittelyä, kantelua vai vesipullo?
On aiemmin herännyt syömään klo 1.00-3.00 ja tämän syötön ajattelin jättää pois. Harvemmin herää tuossa klo 6 mutta olen silloinkin saattanut syöttää, tänä aamuna en kun tosiaan maito oli loppu. Mutta jos huomen aamulla herää varhain niin luultavasti syötän, vai olisiko tämäkin paras jättää pois?

"ella"
no minä oon lopettanut lapsen tahtisesti,molemmat lopettivat siinä vuoden pintaan ja nuo yösyötöt jäivät tuolloin lapsen omasta tahdosta pois.Miksi haluaisit lopettaa ne?

meilnäin
Mä jätin ensin tuon 2-3 maissa olevan syötön pois. Ihan vaan viekussa hyssytin ja silittelin takaisin uneen. Syötin siinä viiden maissa vielä muutaman kuukauden ja sitten tämäin samalla tavalla pois. Minusta oli hyvä, että itse vierotin, eikä isä. Jo se olisi ollut muksulle suuri parun aihe ettei saa nukkua äitin viekussa yötä, vaikka isi tärkeässä roolissa oleva vanhempi onkin. Vieroittaminen tapahtui molemmissa tapauksissa noin viikon aikana ja eikä siinä paljoakaan itkua tarvittu. Imetystä aamuin illoin jatkoin vielä useita kuukausia.

"miumau"
Koska pullosta on tullut pelkkä tapa. Syö hyvin päivällä ja kasvaa ja kokemuksia on jo siitä että on aiemminkin nukkunut öitä heräämättä joten miksi en niitä lopettaisi nyt kun on siihen mahdollisuus? Auttaisi paljon myös minun jaksamisen kannalta.

JaV
Meillä olis varsinkin nuorempi lapsi syönyt yöllä vaikka kuinka kauan :O 10kk rupesi vain tihentämään yösyöntiä ja oltiin ihan väsyjä kaikki.Annoin tutin ja tyytyi n.viikossa puolessatoista siihen.Kaikki jaksoi paremmin :)

"Pinkuli"
Meillä "vierotettiin" yösyömisistä silleen että kun oli jo jonkin aikaa syöny vaan kerran yössä niin alettiin pienentää annosta. Eli siis pulloa sai,siihen mennessä 100ml/kerta,sit n viikon päästä 50ml ja sit n viikon päästä yritettiin tutilla mutta jos ei millään rauhottunu niin se 50ml. Vajaa kuukausi meni että yösyötöt jäi kokonaan pois,poju oli siinä vaiheessa n 9kk. Yöheräämiset ei kyllä loppuneet siihen,vaan edelleen herää 2-3 kertaa yössä.. Yleensä kerran nukahtaa ihan nätisti uudelleen kun laittaa peiton päälle ja vähän silittää päätä. Jos huomaan ettei rauhotu sillä otan meiän väliin loppuyöksi,nukkuu siinä yleensä rauhassa.

"vieras"
Ihan hyvä ikä yösyötöjen lopetukseen. Meille kans tuossa iässä lopetettiin kertarysäyksellä yösyötöt kun poika alkoi vaan tihentämään koko ajan syöttövälejä ja päivisin ei halunnutkaan ruokaa ollenkaan. Tehtiin niin että kun huuto alkoi yöllä, nousi mies ylös ja yritti silittelemällä ja taputtelemalla saada nukahtamaan pojan nukahtamaan uudelleen mutta joo arvaatkin varmaan. Ei paljoa silittelyt ja taputtelut auttaneet vaan huusi ihan kurkku suorana, siis todella kovaa. Mies otti pojan syliin joka kerta kun näin kävi ( ekana yönä varmaan 8-10 kertaa) ja taisi sanoakin että ei hätää, nyt nukkumaan. Tuuditteli sylissään ja kun poika väsähti ja huuto loppui niin laittoi takaisin sänkyyn. Saattoi herätä heti kohta uudelleen ja sama homma taas. Seuraavana yönä välit jo paljon pidemmät ja kolmantena yönä heräsi kerran ja sen jälkeen ei ole syömisiä yöllä kaivannut.
Toki nykyäänkin saattaa joskus yöllä huudella ja kaipailla muuten vaan mutta rauhoittuu kyllä ihan hyvin ilman syömistä. Eli nykyäänkin jos ihan huutamaan alkaa niin otetaan syliin ja rauhoitellaan ja laitetaan takaisin kun rauhoittunut. Poika kyllä nukkuu melkein poikkeuksetta 12t unet heräilemättä nykyään. Eli kyllä kannattaa vaikka ekana yönä ei saata naurattaa.
Mielestäni tuo malli toimi erittäin hyvin sillä siinä vauvaa ei huudateta, vaan saa turvaa jos sitä on vailla. Ainut vain että syömistä ei lohduksi saa mutta vanhemman syliä niin paljon kuin tarvitsee. Suosittelen. Uskon että itse tunnette lapsenne parhaiten ja tiedätte rauhoittuuko parhaiten keinuttelemalla vain ihan hiljaa sylissä pitämällä. En kuitenkaan lähtisi mieletöntä souvia yöllä tekemään, siis viihdytykseen asti. Vain sen verran että lapsi kokee saavansa turvaa ja kun rauhoittuu niin sänkyyn takaisiin. Huomasin etä meillä auttoi selvästi kun mies napakasti sanoi pojalle että ei hätää, nyt nukkumaan kun meinasi aloittaa heti huudon sänkyyn takaisin laskettaessa. Ja tehkää tätä niin kauan ennenkuin uskoo, yleensä 2-3 yötä riittää.

"ella"
mä koin helpompana iskeä vaan se tissi suuhun kun kuunnella sitä huutoa(muutamana yönä kokeiltiin neuvolan tädin neuvosta esikoisen kohdalla).Kai se itse juo siitä pullosta vaiko sylitteletkö samalla?Ehkä on läheisyyden kaipuuta jos sylissä syö?

"miumau"
[QUOTE="vieras";22493584]Ihan hyvä ikä yösyötöjen lopetukseen. Meille kans tuossa iässä lopetettiin kertarysäyksellä yösyötöt kun poika alkoi vaan tihentämään koko ajan syöttövälejä ja päivisin ei halunnutkaan ruokaa ollenkaan. Tehtiin niin että kun huuto alkoi yöllä, nousi mies ylös ja yritti silittelemällä ja taputtelemalla saada nukahtamaan pojan nukahtamaan uudelleen mutta joo arvaatkin varmaan. Ei paljoa silittelyt ja taputtelut auttaneet vaan huusi ihan kurkku suorana, siis todella kovaa. Mies otti pojan syliin joka kerta kun näin kävi ( ekana yönä varmaan 8-10 kertaa) ja taisi sanoakin että ei hätää, nyt nukkumaan. Tuuditteli sylissään ja kun poika väsähti ja huuto loppui niin laittoi takaisin sänkyyn. Saattoi herätä heti kohta uudelleen ja sama homma taas. Seuraavana yönä välit jo paljon pidemmät ja kolmantena yönä heräsi kerran ja sen jälkeen ei ole syömisiä yöllä kaivannut.
Toki nykyäänkin saattaa joskus yöllä huudella ja kaipailla muuten vaan mutta rauhoittuu kyllä ihan hyvin ilman syömistä. Eli nykyäänkin jos ihan huutamaan alkaa niin otetaan syliin ja rauhoitellaan ja laitetaan takaisin kun rauhoittunut. Poika kyllä nukkuu melkein poikkeuksetta 12t unet heräilemättä nykyään. Eli kyllä kannattaa vaikka ekana yönä ei saata naurattaa.
Mielestäni tuo malli toimi erittäin hyvin sillä siinä vauvaa ei huudateta, vaan saa turvaa jos sitä on vailla. Ainut vain että syömistä ei lohduksi saa mutta vanhemman syliä niin paljon kuin tarvitsee. Suosittelen. Uskon että itse tunnette lapsenne parhaiten ja tiedätte rauhoittuuko parhaiten keinuttelemalla vain ihan hiljaa sylissä pitämällä. En kuitenkaan lähtisi mieletöntä souvia yöllä tekemään, siis viihdytykseen asti. Vain sen verran että lapsi kokee saavansa turvaa ja kun rauhoittuu niin sänkyyn takaisiin. Huomasin etä meillä auttoi selvästi kun mies napakasti sanoi pojalle että ei hätää, nyt nukkumaan kun meinasi aloittaa heti huudon sänkyyn takaisin laskettaessa. Ja tehkää tätä niin kauan ennenkuin uskoo, yleensä 2-3 yötä riittää.[/QUOTE]

Minä just mietin tätä että kannattaakohan minun ottaa ollenkaan syliin vaan että jos silittelisin vieressä, kun yöllä kuulen että alkaa pikkuisen kitisemään sängyssä niin menen ekana lämmittämään maidon käyn hakemassa vauvan syliin sohvalle (nukkuu siskon kanssa samassa huoneessa) ja siinä vasta alkaa karjumaan kun vähän havahtuu että ollaan äitin sylissä ja pullo nenän edessä. Nyt olis hyvä tilaisuus kun esikoinen on reissussa niin alottaa vierotus. Esikoinen lopetti myös yösyönnit näillä samoilla kuukausilla mutta lähes itsekseen niin ei ole hirveästi muistikuvia että miten tuolloin tehtiin.
Me nukutetaankin tuo vauva niin että viedään sänkyyn ja unikaveri syliin ja nukahtaa itsekseen. Jos tämä toimis yölläkin. Täytyy kokeilla.

"vieras"
heh, kirjoitukseni oli täynnä kirjoitusvirheitä kun niin innolla ja nopsaan sepustin:) Mutta ymmärrät kyllä. Meillä muuten yritettiin niin ensin että yritin harventaa syöttövälejä mutta itse tajusin ettei vauva tätä menetelmää ymmärrä. Eli miksi saa maitoa joskus ja joskus ei joten pakko oli lopettaa kokonaan. Meillä oli siis päivisin ruokahaluttomuutta ja yöt olisi syönyt vain. Yritin antaa pojalle iltapalaksi mahdollisimman tuhdit eväät eli syöttää mahdollisimman paljon jotta yöllä ei nälkä iske. Siksi oli helpo olla yöllä itsellä kun tiesi että nälkä ei varmaan vaivaa vaan tapa ja tottumus. Paino noussut ihan hyvin ja ruokailut alkoivat päivällä luistamaan. Itsellä ei pahaa sanaa unikoulusta.

"vieras"
Kokeilkaa vaan ensin sillä tavalla silittelemällä ja taputtelemalla. Voipi olla että on niin harmissaan että raivostuu vaan silittelystä. Näin meillä ekana yönä. Ajattelin että huh huh, jospa annan periksi kun en todellakaan julma ihminen ole. Mutta olin itse saanut niin tarpeekseni siitä ettei päivällä halunnut syödä juuri mitään. Joten itkua pidätellen seurasin unikoulua vierestä. Harmitti kun poika oikein nyyhkytti isänsä sylissä, mutta tämä siis vain yhden yön ja seuraavana yönä tiesi jo ilmeisesti mitä tuleman pitää kun oli paljon helpompaa. Siihen sitten jäikin. Nyt on niin iloinen ja tomera poika joka nukkuu yönsä niin hyvin, enkä usko mitään traumoja jääneen kun niin äidin poika muuten on:)

"miumau"
En minäkään oikein usko tuon vähitellen lopettamisen toimivuuteen. Kyllä tämä varmaan sujuu ja itekki voin nukkua vauvan kanssa niitä päikkäreitä huomenna jos väsyttää kun esikoinen ei ole täällä häsyämässä. :)

"vieras"
Onnea unikouluun! Kyllä se siitä, usko itseesi vaikka epätoivo saattaa yöllä iskeä kun vauva aloittaa huudon.. Minua ainakin yöllä vähän itketti itseänikin kun herkkä olen. Kaverini pitivät unikoulua varmaan 5 kertaa koska eivät vieneet sitä loppuun vaan lopettivat aina ensimmäisen ja vaikeimman yön jälkeen. Lopulta kertoivat että kolmannen yön jälkeen loppui..

"laura"
mee makaamaan patjan kera siihen lapsen pinniksen viereen heti kun siinä alkaa parkumaan alat silittelemään tai vaikka lasket kämmenen lapsen selän päälle.Minä joskus nukahdin tuossa asennossa kun itekkin pötkötin..

"miumau"
Heps! Yöstä selvitty ja yllättävän hyvin. Heräsi klo 3.00 kitisemään kymmeneksi minuutiksi, nukkui puolisen tuntia levottomasti ja heräsi taas kitisemään kymmeneksi minuutiksi ja sitten nukkuikin sikeästi tuonne aamu yhdeksään. :) Olin varautunu paljon pahempaan, mutta näin hyvin meillä siis alkoi tämä vieroitus. Saas sänhä miten sitten ensi yönä käy. Joko luovuttaa ettei tule maitoa vai pistääkö kapinan päälle.
Jännä että yöllä ei edes alkanut itkemään sillai kunnolla vaan semmosta kitinää ja mähkäystä oli. Ainoastaan se eka kymmenminuuttinen oli hieman haastavampi kun suuttui minulle. :)

"vieras"
mä just lopetin 10-kuisen yöimetyksen koska ei vauva sitä tissiä kahden tunin välein nälkään huutanut vaan halusi vaan käyttää mua tuttina. otin vaan vauvan syliin mutta en antanu tissiä. ensimmäinen yö oli vaikea, toinen jo helpompi. nyt viikon jälkeen on meillä yöt parantunu jo huomattavasti ja kun vauva herää, osaa hän nukahtaa itekseen uudestaan eikä huuda mua ylös enää kun kerran yössä. tissiä ei enää hamua vaan on jo tottunut uuteen tilanteeseen. lapsikin jaksaa aamun ennen päiväunia paljon paremmin kun ei ole hereillä jatkuvasti yöllä

Yhteistyössä