Nyt jiuduin ekaa kertaa pulaan hajusteyliherkkyyden takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haisulit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haisulit

Vieras
En varmaan ole varsinaisesti hajusteyliherkkä, koska kestän monia tuoksuja, mutta jotkut kukkaistuoksut ja huuhteluaineet käyvät päähäni. Esimerkiksi haistan vaikka kerrostalon rappukäytävässä, jos jollain on kuivumassa huuhteluaineellisia vaatteita. Nyt lapsellani on kaveri, jonka vaatteet haisevat niin pahasti, että kärsin hänen vierailujensa ajan ja tuoksu jää leijumaan taloon. Nenääni alkaa kirvelemään ja tämä kirvely etenee otsaa kohti ja kohta alkaa päätä särkemään ja silmiä vetistämään. Mutta en kai voi kuin kärsiä. En voi lapselleni sanoa, että tämä lapsi ei voi tulla meille, koska haisee ja vanhemmilleenkaan en varmaan voi soittaa, että vaihtavat pesutapansa. Lapseni voi joo käydä heillä, mutta en voi aina kieltää tätä lasta tulemasta meille.

Okei, huomaan palstan olevan yhtä neuvoton kuin minäkin tässä asiassa. Ehkäpä pyrin olemaan vakaasti toisessa huoneessa vierailujen ajan ja tehotuuletus vierailujen lopuksi. Ja yrittää laittaa lapset mahdollisimman paljon yli leikkimään. Tämä lumeton pimeä ei vai houkuttele ulos.

Se on täysin normaalia, että voimakkaat hajut aiheuttavat päänsärkyä. Niin käy kaikille (jos ei ole niihin hajuihin tottunut).
Mutta hajusteyliherkkyyshän on uusi muotisairaus niin siitä voi syyttää kaikkea.

[QUOTE="vihreä";30501086]Mua ihmetyttää miten ne on aina huuhteluaineet jotka on pahiksia. Miten te siedätte tupakansavun ja sen valtavan katkun jolle polttava ihminen haisee?[/QUOTE]

Ja sit ne tuoksuyliherkät itse vielä röökaa :D

[QUOTE="vihreä";30501086]Mua ihmetyttää miten ne on aina huuhteluaineet jotka on pahiksia. Miten te siedätte tupakansavun ja sen valtavan katkun jolle polttava ihminen haisee?[/QUOTE]

En siedäkään, yritän pitää aina välimatkaa :kieh: Meillä on samanlaisia ongelmia naapurin lasten kanssa. Molemmat vanhemmat polttavat ketjussa ja sen takia eivät varmaan mitään juuri itse haistakaan. Lapset sitten löyhkäävät hirveille pesuaineilla (ja varmaan huuhteluaineillekin). Kaipa nuo vanhemmat osin sitä tupakan hajuakin yrittävät peitellä noilla hajustetuilla aineilla. Minä en ole edes ainoa meillä, joka oirehtelisi noiden hajusta :x

[QUOTE="...";30501085]Se on täysin normaalia, että voimakkaat hajut aiheuttavat päänsärkyä. Niin käy kaikille (jos ei ole niihin hajuihin tottunut).
Mutta hajusteyliherkkyyshän on uusi muotisairaus niin siitä voi syyttää kaikkea.[/QUOTE]

Itse laitoin jo aloitukseen, että en varmaan ole hajusteyliherkkä vaikka joihinkin tuoksuihin reagoin voimakkaasti. Ja juuri nämä kukkaistuoksut ja muut terävät tuoksut ovat sellaisia. Huuhteluaineen lisäksi yksi varma reaktion aiheuttaja on joku laventelinen tai jasmiininen huonetuoksu ja kun olin lapsi niin äitini oli ostanut pölyimuriin tuoksukuulia ja kehui, että nyt ei haise imuroidessa pahalle. Haisi koko talo niin pistävälle, että jouduin poistumaan pihalle toviksi.

Vuosikausia asiaan sopeutuen olen oppinut kiertämään kaukaa sellaiset asiat - ja oppiihan sitä:-D

http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/myrkky1.htm

Siksi muuten tupakka ei ole syötävää - sen teho on nopein just hengitettynä:-D
Kyllä tuoksuista tulee aina mieleen se, että jotain yritetään peittää. Luonnonkukista esimerkiksi kielokimppu jossain pienessä huoneessa aiheuttaa myrkytystilan. Ei kannata kokeilla, mut ei hengenahdistukseen aina tarvitse olla edes tuoksua esimerkiksi amaryllis on vienyt yhden tyypin teholle kahtena jouluna. Itse kertoi kerran, kun ei joulukukista sietänyt niitä muita. No, myyjä oli väittänyt, et ei tule... Jotku leikkavat niistä kukista ne siitepölyä varistavat heteet pois, mut en tiedä, auttaisko tosi herkkää, en kokeilisi itse. Luonnonkukista ulkona en saa mitään oireita, mut esim kukkakaupoissa ne voivat olla ruiskutettuja...

Jos huulet rohtuvat yhtäkkiä, on sekin merkki siitä, et nyt, pian ulos.
Joo, pyykkipulvereista LV on paras - kuulemma pyykkikoneekin kestävyyden kannalta;-)

Miksi kaverin vanhemmalle ei voisi soittaa että kärsit valittettavasti hajusteyliherkkyydestä ja olisi ehkä parempi että kaveri vierailee teillä vaatteissa jotka eivät tuoksu esim. huuhteluaineelle. Vaihtoehtoisesti voit tietysti myös pyytää että mieluummin lapsesi vierailee heillä tai tapaa kaveriaan harrastuksissa, kirjastossa tms.

Itse laitoin jo aloitukseen, että en varmaan ole hajusteyliherkkä vaikka joihinkin tuoksuihin reagoin voimakkaasti. Ja juuri nämä kukkaistuoksut ja muut terävät tuoksut ovat sellaisia. Huuhteluaineen lisäksi yksi varma reaktion aiheuttaja on joku laventelinen tai jasmiininen huonetuoksu ja kun olin lapsi niin äitini oli ostanut pölyimuriin tuoksukuulia ja kehui, että nyt ei haise imuroidessa pahalle. Haisi koko talo niin pistävälle, että jouduin poistumaan pihalle toviksi.

Jasmiinin kukka on aivan ihana, mutta se on tarkoitettu ULOS:-)

Liian pienessä tilassa siitä yhdestäkin pienestä kukasta lähtee tooosi voimakas tuoksu. Mut ne kuulat imurissa ovat jotain kemiallista ainetta.

Imurin pussi kannattaa vaihtaa ennen kuin alkaa imuroimaan ja riittävän usein. Sitäpaitsi jos pussissa on yhtään jotain hometta, hajoaa toksiinit ilmaan. Ja niistä taas saa helposti moni muukin oireita, vaikka ei mitään hajua olisikaan. Imuroinnin jälkeen kannattaakin tuulettaa ristivedolla ja/tai mopata lattiat;-)

Myrkkykeison tunnistaminen kuuluu kansalaistaitoihin (juttua on tarkennettu 14.07.2013) | Esko Erkkilä

Tuo juttu kannattaa lukea kaikkien, Myrkkykeisosta. Ei saa edes koskea!

Ei hajusteyliherkkyys ole muotisairaus. Ihmisistä noin 20% on ns. erityisherkkiä, tähän herkkyyteen liittyy aistiyliherkkyys. Hajut, maut, äänet ym. ihminen tuntee muita voimakkaammin. Ja itse en kuulu näihin erityisherkkiin mutta silti voin pahoin liiallisesta pesu/huuhteluaineen aiheuttamasta hajusta.

En itseäni luokittelisi hajusteyliherkäksi tms., mutta kaikki ns. kemialliset hajusteet huomattavina annoksina aiheuttavat päänsärkyä, migreeniä, huonovointisuutta, silmien ärsytystä, hengityksen vaikeutumista ja kaiken kaikkiaan todella kamalaa olotilaa.
Vaatteet joissa hajustettuja pesuaineita tai huuhteluaineita, hajusteet/parfyymit, kaupasta ostetut tuotteet jotka ovat varastoitu pesuaineiden kanssa aiheuttavat päänsärkyä ja pahoinvointia. Luonnolliset tuoksut kukista ei toistaiseksi ole aiheuttanut oireita. Homeen läsnäolo saa liman nousemaan kurkkuun ja pahoinvointia tulee. Ikävä huomata esim. kaupassa kuinka monella vaatteet kielii hometalosta.
Mielestäni kemialliset hajusteet ovat suurin rasite ja niitä kannattaisi kohtuudella käyttää.
Olen itse poltellut viisitoista vuotta tupakkaa ja silloinkin hajusteet olivat suuri ongelma. On harhakuvitelma, että tupakointi heikentäisi hajuaistia. En silloinkaan sietänyt sisätiloissa olevaa tupakan hajua, en pystynyt itse polttelemaan sisätiloissa. Monen monta kertaa toivoin, että hajuaisti heikkenisi ja päästäisi minut tuosta piinasta. Nyt kuusi vuotta savuttomana hajuaisti samanlainen ja valitettavasti savukkeen savun haju ulkona saa tuoksuna ihan sekaisin =)
Monet itkee tupakasta aiheutuvaa haittaa, mutta niiden onneksi sekin on rajattu ulkotiloihin ja kohta sitäkään ei saa tehdä. Ikävintä on se ettei hajusteita eri muodossa suosivat ja käyttävät ymmärrä, että on suoranainen pahoinpitely muita kohtaan löyhkätä julkisissa tiloissa. Itse en ymmärrä kuinka pienen vauvan vaatteetkin upotetaan siihen kemikaalikoktailiin ja aiheutetaan pienestä pitäen ärsytystä iholle, hengitysteille ja silmille.
Asiasta ei tiedä ellei ole sitä itse kokenut ja haistanut.

Ei hajusteyliherkkyys ole muotisairaus. Ihmisistä noin 20% on ns. erityisherkkiä, tähän herkkyyteen liittyy aistiyliherkkyys. Hajut, maut, äänet ym. ihminen tuntee muita voimakkaammin. Ja itse en kuulu näihin erityisherkkiin mutta silti voin pahoin liiallisesta pesu/huuhteluaineen aiheuttamasta hajusta.

Ei olekaan mitään YLIherkkyyksiä. Ei yhtään enempää kuin YLIKUOLLEISUUtta, mistä luin kauan sitten reumaatikkojen jutuisteluista. Nykyään halutaan kehitellä vain lääkkeitä, joita voi kaupitella johonkin sairauteen, varsinkin estolääkkeitä ja niitä sit olis syötävä lopun ikää. Tai ei sillä väliä, kunhan sen joku ostaa, kuten ne äitiyspakkauksen Vitolit... Joista niin moni vauva sai mahan kipeäksi:-(

Vähän sama asia, jos ajattelee, että Keijoki suljettiin Isohaaralla vuonna 1948. Aika monelle se lohi oli päivittäinen ruoka, joka sit piti saada jostakin muualta. Mut kansa saatiin tyytyväiseksi kaikille maksettavalla lapsilisällä, jonka maksatus aloitettiin samaan aikaan. Ihmeellinen sattuma, eikö? No, eihän moni niistäkään tiedä tuota, mutta nuoren äidin asemaa sillä pyrittiin kai korjaamaan, koska raha on maksettu aina just äidin tilille, eikö?

Mielenkiintoista, minne ne kaikki lohet sieltä Simojoensuulta on silloin 1949 joutuneet, kun ei ole päässeet Kemijokeen? Kai ne joku on kerännyt? Siihen aikaan mummot pyytivät kalat joesta, joten voidaanhans sitä sanoa jonkinlaiseksi "tulonsiirroksi".

Tämän ohjeen aioin tänne laittaa talteen:
http://www.hajusteyliherkkyys.com/MATERIAALI/pdf_yms/sairaalahoito/australiansairaalaohjeet.pdf

En halua väheksyä näitä hajusteherkkiä mutta välillä pakostikin tulee mieleen, että osa taitaa olla korvien välistä johtuvaa?
Jos todellisuudessa oireilee niin silloin täytyy vaan ilmoittaa lapsen kaverin vanhemmille ettei tulisi käymään hajustetuissa vaatteissa. Yksinkertaista.

Olen aika epäileväinen nykyään sillä omaan tuttavan, työkaverin jolla on erittäin vakava hajusteherkkyys. Ei vaan omia, tätituoksuja mitkä tyrmää läsnäolijat, hajusteitaan kohtaan. Olen kokeillut muutamia kertoja aivan uudella vaatteella, jota en ole pessyt muulla kuin 40 asteessa ilman pesuainetta oston jälkeen. Hän on joka kerta saanut hirveän "migreenin" ja pyytää poistumaan työpisteeltä tai vaihtamaan paidan.. "oikein lemuaa huuhteluaine sinusta!". Viime viikolla sai kahvilassa kohtauksen.. tällä kertaa se johtui takistani. Eikä ollut mitään hajusteita käytetty. ;) Hän vain olettaa näin, koska olen kertonut pitäväni huuhteluaineista..

En minä ainakaan sietäisi kotonani mitään, mikä saa minut sairastumaan. Joko kieltäisin lapsen vierailut meillä tai ottaisin yhteyttä vanhempiin ihan ystävällisessä hengessä.

En halua väheksyä näitä hajusteherkkiä mutta välillä pakostikin tulee mieleen, että osa taitaa olla korvien välistä johtuvaa?
Jos todellisuudessa oireilee niin silloin täytyy vaan ilmoittaa lapsen kaverin vanhemmille ettei tulisi käymään hajustetuissa vaatteissa. Yksinkertaista.

Olen aika epäileväinen nykyään sillä omaan tuttavan, työkaverin jolla on erittäin vakava hajusteherkkyys. Ei vaan omia, tätituoksuja mitkä tyrmää läsnäolijat, hajusteitaan kohtaan. Olen kokeillut muutamia kertoja aivan uudella vaatteella, jota en ole pessyt muulla kuin 40 asteessa ilman pesuainetta oston jälkeen. Hän on joka kerta saanut hirveän "migreenin" ja pyytää poistumaan työpisteeltä tai vaihtamaan paidan.. "oikein lemuaa huuhteluaine sinusta!". Viime viikolla sai kahvilassa kohtauksen.. tällä kertaa se johtui takistani. Eikä ollut mitään hajusteita käytetty. ;) Hän vain olettaa näin, koska olen kertonut pitäväni huuhteluaineista..

tää on niin ihanaa että yhden teko sairaan/herkän takia ollaan sitä mieltä ettei oikeasti herkkiä ole olemmassakaan.

Aistiyliherkkyys on todellista, mutta sille ei vielä ole diagnoosia. Siksi ongelman katsotaan olevan psykologinen ja hoitona psyykelääkitys. Samaan kategoriaan menee home, sähhkö jne herkkyydet. Selittäväksi tekijäksi arvellaan aivoverenkiertohäiriöitä (usein tällaisella ihmisellä on matala verenpaine muutenkin), minkä aiheuttajaa ei tiedetä. Voi olla patogeeni tai vaikkapa suolistobakteereiden epätasapaino.

Allergisoituminen on tietysti oma juttunsa. Esimerkiksi yleisille homeille, kuten aspergillius, herkistyminen saa monelle aikaan vatsavaivoja, päänsärkyä, näköhäiriöitä, kuumeilun tunnetta ilman kuumetta jne.

Oma äitini on hajusteyliherkkä. Hän on aina ollut hajuaistiltaan hyvin herkkä ja saanut herkästi päänsärkyä yms. Hän on kuitenkin selvinnyt elämässä oikein hyvin välttelemällä pahimpia hajusteita. Kuitenkin viimeiset viisi vuotta ovat olleet kamalia seurata vierestäkin. Häneltä leikatiin keuhkosyöpä (ei polta) ja tämän jälkeen hänelle puhkesi hajusteyliherkkyys. Kotona hurraa jatkuvasti ilmanpuhdistimet ja "hajustetut"vieraat on yksinkertaisesti pakko käännyttää ovelta. Kaupassa ja julkisilla paikoilla äitini hengitys alkaa vinkua ja alkaa kamalan kuuloinen yskä kuin keuhkot yrittäisivät suusta ulos. Astma piippu hänellä on aina mukana, mutta välillä on ollut pakko ajaa ensiapuun saamaan allergialääkepistos ja hengittelemään maskilla lääkettä. Lääkäri on sitä mieltä, että kysymys on juurikin hajusteyliherkkyydestä ja kehoittanut välttämään kaikkia hajuja.

Ikävältä kuulostaa etteivät jotkut suostu uskomaan hajusteyliherkkyyttä oikeaksi vaivaksi. Tervetuloa kuuntelemaan ja katsomaan vinkuvaa ja röhisevää äitiäni, jonka huulet alkavat sinertää, jonnekin kaupan pesuainehyllyn läheisyyteen.

Mulla on myös hajusteyliherkkyyttä. Lapsen kaverin luona käytetään tosi voimakkaantuoksuisia pesuaineita ja aina kun meidän tyttö tulee sieltä, tytön omat vaatteet ja hiukset haisevat sille aineelle. Yäk!
Miten jotkut pystyvät käyttämään niitä??? Ne haiseekin jotenkin keinotekoisille. Yäk!

Ah, rakastan tuoksuvia pesuaineita ja huuhteluaineita. En todellakaan lopeta niiden käyttöä jonkun ihan periaatteesta joka asiasta ulisevan urpon takia. Lähden kohta asioille, täytyykin muistaa laittaa hajuvettä :p

Tuossa sanojeni hurmiossa unohdin ap:n ongelman. Jos olisin sinä, niin keskustelisin lapsen vanhempien kanssa hajusteyliherkkyydestä ja tarjoutuisin antamaan vierailun ajaksi hajusteettomat vaatteet (oloasu tms). Lapsen vaatteet sijoittaisin paikkaan, jossa eivät aiheuttaisi suurta ongelmaa. Tällä tavalla ongelma ratkeaisi ilman suurempia järjestelyitä.

Monella on allergioita, astmaa yms. mitä tulee huomioida kaverien vieraillessa, tämä vaan on hieman tuntemattomampi ja vähäpätöisenä pidetty asia.

Olen seuraillut näiden The Hajusteyliherkkien tuskallista taivallusta kiinnostuneena sekä netin keskustelupalstoilla, blogeissa että parin tuttavan kautta oikeassa elämässä. Olen havainnut tällä otannalla, että hajusteyliherkkyyttä esiintyy vain ja ainoastaan naisilla, ja heittämällä yli 90% näistä naisista on äitejä. Valtaosalla ei ole ollut tätä traagista sairautta koko elämäänsä.

Sairaudella en ole myöskään huomannut minkäänlaista perinnöllisyyttä; nämä äiti-ihmiset usein juuri itkevät verisiä kyyneleitä siitä kuinka lapsensa leikkivät haisevien kavereiden kanssa ja ihmettelevät, millaiset ihmiset tuota hajua voivat sietää - vaikkakin juuri heidän omia lapsosiaan kavereiden hirveät katkut eivät mitenkään haittaa, vaikka kaikki heidän lastensa vaatteet ovatkin pesty vain hypoallergisilla pesuaineilla.

Yhteistyössä