Nyt AUTTAKAA ruokalistan suunnittelussa henkilölle, jolle syöminen on todella vaikeaa sairauden takia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli ei saa syötyä mitään "kokkareisia" ruokia, mutta silti tarvitsisi paljon energiaa ja kaloreita sisältävä ruokia syödä monesti päivässä.

Syö apteekissa myytäviä shotteja mutta nekin alkavat maistua puulta.
Perunamuusi menee joskus.

Jotain kasvissosekeitto ajattelin, mutta lihaa pitäisi olla joukossa. Mahdollisimman paljon kermaa, punaista maitoa ja kaikkea "lihottavaa" pitäisi olla.

Vinkatkaa jotain!

Liha soseutettuna ei välttämättä ole niin herkullinen ajatus, mutta sitten mulle tuli mieleen tällainen ruoka, jota äitini teki joskus kauan sitten ja haudutti tätä pataa niin, että kaikki ainekset lihaa myöden olivat pehmeitä, ruoka oli siis ihan muhennosta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lapskaus

Sitten tietty linssit ja kikherneet ja pavut voi soseuttaa ja täydentää kasviskeittoja ja niistä saa paljon proteiinia.

Pikaista paranemista sinulle!

Kasvissosekeitto kermalla ja sulatetulla juustolla.
Perunapurjososekeitto kermalla ja sulatetulla vuohenjuustolla.
Soseutettu kermainen suurustettu kanakeitto.
Kermainen tomaattikeitto sulatetulla mozzarellalla ja basilikalla.
Savupekonijuustokeitto

Jos kyse on ainoastaan nielemisvaikeuksista, niin silloin melkein mikä tahansa ruoka on mahdollista soseuttaa. Käytä jauhelihoja sekä kalaa. Periaatteessa siis ihan tavallista ruokaa, johon laitat vaikka rypsiöljyä tms kaloripitoista sekaan ja sen jälkeen tehosekoittimella soseeksi.

Vauvanruokapurkeista löytyy lihaperunalaatikko (8kk), mikä menee kököille nirsommaltakin vauvalta alas. Kannattaa siis kokeilla myös aikuiselle. Kuumenna kerman kera tai tee itse alusta saakka. Siinä ainakin liha on soseena.

Voithan periaatteessa tehdä mitä vaan ruokaa ja soseuttaa. Makaroonilaatikko kermalla, kermaista kalakeittoa, kermaista kesäkeittoa, bataattivuokaa. Jouluruoat monesti on mössöjä rakenteeltaan!

Jos banaani maistuu, voi tehdä täyttävän väli- tai iltapalan banaanista ja avokadosta. Sekoittajalla vaan muusiksi. Avokado ei juurikaan maistu mutta siinä on kuulemma hyviä rasvoja ja tuntuu kunnon ruoalta. Kokeiltu on, koska syöpähoidot tekevät välillä sen, että mitään suuta "raapivaa" ei huvita todellakaan syödä. Olen tuohon mössöön lisännyt joskus myös maustamatonta jogurttia.

Hyvää ruokaa ovat nuo jo suositellut kasvissosekeitot. Itse tein parsa- ja kukkakaalisosetta kypsentämällä aineksia pienessä vesimäärässä ja kun olivat pehmenneet, lisäsin kermaa (sellaista, jossa ei ole karrageenia, koska en halua käyttää sitä ainetta) ja mausteita ja soseutin kunnolla. Hyvää on. :)

Ei ne soseutetut ruuat kovin hääviltä näytä, mutta maku on ihan hyvä. On tuosta kokemusta ku olin tk:n keittiöllä harjoottelus. Esim. joku kalakeitto on todella helppo soseuttaa. Ja kyllähän lihanki saa pitkällä haudutuksella todella muriaksi niin, että se on sitte helppo syödä.

Yhteistyössä