nyt apuja maidon pumppaamiseen ensikertalaiselle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nimen omaan kuulostaa normaalilta alkuvaiheen turvotukselta. Maito on alkanut herua, ja rintoihin sattuu. Et saa niitä pumpattua tyhjiksi, äläkä edes lähde tuollaiseen puolen tunnin välein -hepakkaan, vaan pumppailet vaikka kahden, kolmen tunnin välein, yöllä harvemmin. LÄhipäivinä pakotus hellittää, usko pois, vaikka KAMALAA se on! Mulla kolme lasta ja 4 päivän päästä synnytyksestä elämä on yhtä tuskaa... mutta onneks se kestää vain 2-3 päivää.

Onnitteluja vauvasta ja jaksamista!

Muutama päivä saattaa vierähtää, ennen kun rintojen turvotus laskee. Itsellä kuumavesipullot auttoivat turvotukseen. Koittaisin varmaan muutaman tunnin välein pumppailla, sehän on aika, jonka välein vauva normaalisti söisi. Oletko myös kokeillut että pumppailet useamman kerran molemmista rinnoista samalla kertaa? Eli ensin vasen, kun loppuu, pumppaa oikea, kun loppuu taas uudestaan vasen, sitten taas uudestaan oikea. Ja tuo edellä kerrottu vinkki, keskity muuhun pumpatessa on todella tärkeä!

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Mulla ei rinnat tyhjentyny ollenkaan pumpulla, ei käsin ei millään.. sit ainoo keino oli se, että mies ne tyhjensi. Sit helpotti. Yks vanha kätilö mulle neuvoi kun mulla oli jatkuva rintatulehdus päällä kun vauva ei imeny eikä muuten saanu tyhjäksi.

Miten mies ne tyhjensi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Siis tänään. Mä sanoisin, että siihen alkupakotukseen ei pumppailut auta. Mua sattu niin paljon että itkin ääneen kun imetin vauvaa, näin on ollut siis molemmista. Ja vietin kaksi päivää putkeen melkein siellä suihkussa niitä rintoja vaan hieromassa ja lilluttelemassa. Pari päivää, niin sitt helpottaa jo. :hug:

Siis voiko tämä kuulua asiaan?
Todellakin tänään on vasta maito noussut rintoihin ja rintoja pakottaa melkein koko ajan.

Mikä olisi sitten hyvä väli pumpata maitoa pois?

Kiitos kovasti NeitiNasu *hali*

Ikävä kyllä se kuuluu asiaan, mutta on onneksi vain sen hetken.... Mulla ainakin pakkaa se maito sitt kerralla kunnolla kun se nousee, ja se on tosi kivuliasta. Pumppaa silleen vaan vähän kerrallaan vaikka useastikin jos se sua helpottaa, mutta älä suotta sitä rintaa kokonaan yritä tyhjäksi saada väkisin. Sitt vaan lämpösiä kääreitä pidät ja yrität rentoutua: istu vaikka tuntikausia siellä suihkussa jos tuntuu että siitä on apua. Kyllä se siitä. :hug:

en ole kuullutkaan tommosesta alkupakotuksesta tai turvotuksesta, tuntuu vaan uskomattomalta et tää pakotus/rinnan tuntuminen umpitäydeltä kuuluu asiaan, mutta uskon teitä ja nyt sitten kärvistelen ja toivon et pian helpottaa ja pumppailen siis edelleen n. 3h välein =)

Ehkä tämä tästä....

Hyvät ohjeet sait jo rypäleeltä! Nuo ovat normaalituntemuksia rinnoissasi ensimmäisinä päivinä.Pääsetkö joka päivä vauvaa katsomaan? Jos vauvan kunto sallii niin ota syliin ,mahd.haistelemaan ja maistelemaan rintaa vaikka ei vielä varsinaisesti jaksaisi imeäkään.Huomaat että maito alkaa herua ja sitten mars lypsämään heti perään.Voit myös pyytää hoitajaa osastolla tarkistamaan lypsämistekniikkasi ja pyydä apua ja vinkkejä myös sieltä.Yksi tapa (ja pumppu) toimii yhdellä ja toinen toisella.Mutta jo muutaman päivän päästä helpottaa kun pahin turvotus ja pingotus vähenee! Onnea vauvasta -hyville viikoille selvisitte ja vauvasi varmasti kasvaa ja vahvistuu.Siinä sinulla on sitten jatkossa paras "pumppu" rintojasi tyhjentämään.Voimia siihen asti!

Alkuperäinen kirjoittaja Keskolan sair.hoit.:
Hyvät ohjeet sait jo rypäleeltä! Nuo ovat normaalituntemuksia rinnoissasi ensimmäisinä päivinä.Pääsetkö joka päivä vauvaa katsomaan? Jos vauvan kunto sallii niin ota syliin ,mahd.haistelemaan ja maistelemaan rintaa vaikka ei vielä varsinaisesti jaksaisi imeäkään.Huomaat että maito alkaa herua ja sitten mars lypsämään heti perään.Voit myös pyytää hoitajaa osastolla tarkistamaan lypsämistekniikkasi ja pyydä apua ja vinkkejä myös sieltä.Yksi tapa (ja pumppu) toimii yhdellä ja toinen toisella.Mutta jo muutaman päivän päästä helpottaa kun pahin turvotus ja pingotus vähenee! Onnea vauvasta -hyville viikoille selvisitte ja vauvasi varmasti kasvaa ja vahvistuu.Siinä sinulla on sitten jatkossa paras "pumppu" rintojasi tyhjentämään.Voimia siihen asti!

pääsen joka päivä vauvan luo ja pari päivää on jo sylitelty (ihanaa), nyt vaan malttamattoman odotetaan vauvaa kotiin.

Huomenna otan siellä tuon pumppaamisen puheeksi, kiitos sinulle!

Mulla ei rinnat tyhjentyny ollenkaan pumpulla, ei käsin ei millään.. sit ainoo keino oli se, että mies ne tyhjensi. Sit helpotti. Yks vanha kätilö mulle neuvoi kun mulla oli jatkuva rintatulehdus päällä kun vauva ei imeny eikä muuten saanu tyhjäksi.

Miten mies ne tyhjensi?

Mies vaan tissille niinku vauva.. joo nyt joku tulee sanomaan, että hyi kun ällöä... mutta siinä vaiheessa kun rinnat oli NIIIIIN kipeet että säkenet sinkoili päässä ja kun kaikki muut keinot oli jo kokeiltu niin ei paljon ällötykset ja yökötykset tullu mieleen, eikä mitkään erottiisetkaan ajatukset jos joku niistä keksii nyt alkaa jauhaa. Ja voin kyllä sanoa, että olo helpotti aivan välittömästi kun mies sai rinnat tyhjiksi.

Miten mies ne tyhjensi?

Mies vaan tissille niinku vauva.. joo nyt joku tulee sanomaan, että hyi kun ällöä... mutta siinä vaiheessa kun rinnat oli NIIIIIN kipeet että säkenet sinkoili päässä ja kun kaikki muut keinot oli jo kokeiltu niin ei paljon ällötykset ja yökötykset tullu mieleen, eikä mitkään erottiisetkaan ajatukset jos joku niistä keksii nyt alkaa jauhaa. Ja voin kyllä sanoa, että olo helpotti aivan välittömästi kun mies sai rinnat tyhjiksi.

Ainiin, ja mä jouduin tohon tilanteeseen senkin takia kun kaikki vaan hoki että *pumppaa, pumppaa pumppaa* ja sitten kun se vauva ei syönytkään rintaa niin piti vaan koittaa pumpata ja pumpata mutta kun se tissi ei sillä tyhjentyny niin noidankehän vaan kehitin ittelleni. Joten jos vauva ei ime tissiä tyhjäksi ja tissi vaan pakkautuu niin ei kyllä kannata ainakaan tiheästi pumppaamista jatkaa ennen kun tosissaan kerran saat rinnat tyhjäksi ja vauvan imemään kunnolla.

Yhteistyössä