Nyt apuja kokeneemmat mammat! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "APUA"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"APUA"

Vieras
Meillä 7kk vanha tyttö joka on nukahtanut tähän asti vain rinnalle. Nukkuu yöt pääsääntösesti vieressä ja herää öisinkin vaatimaan rintaa 3-6 kertaa yössä. Nukahtaa kyllä yleensä hyvinkin nopeasti yölläkin kunhan rinnan annan suuhun.
Ei juo maitoa pullosta eikä kelpaa tuttikaan.
Olen ajatellut että kun vähän vielä kasvaa niin opetan nukkumaan ja nukahtamaan omaan sänkyynsä tassuttelulla tms. lempeällä keinolla ja jättämään rinnan samalla.
MUTTA nyt vauva on ruvennut kahdella naskalihampaallaan puremaan rintoja niin etten enää oikeasti uskalla enkä edes kykene kivun vuoksi imettämään :( Juuri puri toisen nännin niin pahasti että nännistä kirjaimellisesti valui verta.
Ei auta vaikka kuinka kiljahtelen kovaa, vauvaa vain naurattaa.
Nyt nännit on niin kipeät että pelkkä imettämisen ajattelu saa kylmiä väreitä aikaan ja liivin suojatkin veressä.
En ymmärrä miten se voi purra noin kovaa :(
Yritin saada nukahtamaan viereen mutta tutilla mutta kun sitäkin vain pureksii eikä edes yritä rauhoittua nukkumaan.

Minä sanoin vauvalle aina vihaisesti ei ja kiskaisin vauvan heti irti rinnalta. Eipä siinä vauvaa naurattanut, kun tajusi, että äiti on vihainen. Siihen loppui puremiset ja imetys sai jatkua entiseen malliin.

Toinen vaihtoehto sinulla on lopettaa imetys tähän. Eipä siinä muuta voi, jos et halua lastasi komentaa.

Minä sanoin vauvalle aina vihaisesti ei ja kiskaisin vauvan heti irti rinnalta. Eipä siinä vauvaa naurattanut, kun tajusi, että äiti on vihainen. Siihen loppui puremiset ja imetys sai jatkua entiseen malliin.

Toinen vaihtoehto sinulla on lopettaa imetys tähän. Eipä siinä muuta voi, jos et halua lastasi komentaa.

Siis olen koettanut nopeasti kiskoa nännin pois suusta mutta kun tuo puree ja venyttää hampaat/ikenet yhdessä niin etten oikeasti saa tissiä irti vauvasta. Tämä tapaus ei siis näykkäise vaan laittaa leuat yhteen ja vetää ihanan hitaasti ja raastavasti niin kauan kunnes rinta irtoaa suusta :/
Olen komentanut, karjahtanut, katsonut vihaisesti, kiljahtanut... Mutta kun ei auta.
En ajatellut imetystä kokonaan lopettaa vaan ajattelin että ehkä päivisin vielä voisinkin imettää kun silloin imetetään muussa kuin nukahtamis tarkoituksessa eikä vauva viihdy rinnalla niin kauaa. Mutta jos nämä ilta ja yö imetykset jättäisi nyt kun kerta puree.
Miten opettaisin vauvan nukahtamaan muuten kuin tissille?

Mä olen yleensä huutanut "ai" tai "ei", niin vauva huomaa, että se sattuu.
Jos ei ole heti lopettanut, niin oon siltä kertaa lopettanut imetyksen siihen, ja yrittänyt myöhemmin uudelleen.
Meidän lapsilla on noita puremiskausia tullut yleensä silloin, kun on uusia hampaita ollut puhkeamassa.

No mites jos antaisit sille jotain purulelua ja sitten kun on imetyksen aika niin käyttäisit rintakumia. Jos lapsi on nälkäinen niin kyllä se sitten sitä imee purematta, uskoisin että hampaita kutittaa ja siksi sinua pureskelee.

Oletko koittanut pumpata maitoa pulloon, ja juottaa sitä?

Koita puristaa ihan sekunnin ajan vaan nenästä, niin vauva yleensä vaistomaisesti avaa suunsa. Itse joudun käyttämään tätä menetelmää, kun pojalla esim. joku ruokapala suussa, jonka yritän saada pois, jos kovasti kakoo.

Mulla toimi puremiseen se kovaan ääneen EI:n sanominen, mutta eipä se tosiaan valitettavasti kaikilla auta.

Voimia.

Lempeämpi keino pureskelun lopettamiseen on vauvan kasvojen puhaltaminen. Irrottaa otteensa hyvin nopeasti eikä riuhtaise irti niin, että nänniin sattuu vieläkin enemmän.

Lopetat imettämisen siinä vaiheessa kun vauva selvästi ei enää syö ja siirrät horroksessa olevan vauvan omaan sänkyynsä. Tai nukutat syliin ilman tissiä. Näin meillä 11kk poika on nukahtanut, joka siis ei syö tuttia eikä juo maitoa pullosta.

Kävelemään opittuaan ja flunssan sairastettuaan, on hän heräillyt yhtenään öisin vaatimaan tissiä. Mikään muu ei auta, joten minulla ei valitettavasti ole antaa mitään vinkkejä yöheräilyyn. Tämän pienen tissitakiaisen isoveli, joka myös oli tissitakiainen, alkoi nukkumaan kokonaisia öitä imetyksen lopettamisen jälkeen. Kuin taikaiskusta. Toivon kovasti pikkuveli toimii samalla tavalla.

Tsemppiä yöheräilyihin!

Kiitos vinkeistä :) Kokeilin illalla tuota puhaltamista nopeasti naamaan kun alkoi purra. Se tepsi, päästi kyllä heti irti mutta itse jännitin vatsa kipeänä ja odotin sitä hetkeä kun rupeaa puremaan.
Yöimetykset oli tuskaa kun rinnat purtu verille ja vauvan imeminen oikeasti sattui. Muistan että rinnat oli kipeät myös silloin ihan imetyksen alussa mutta silloin se kipu tuntui vain hetken kun vauva aloitti imemisen, nyt se kipu oli KOKO ajan kun vauva söi :/
En enää uskalla nauttia imetyksestä niin kuin tähän mennessä. Jännitän että puree ja nyt kun kipeät koko imetyksen ajan niin tuntuu etten pidä imettämisestä enää ollenkaan :(
Mutta enpä tiedä miten saisin vauvan nukkumaan ilman rintaakaan. Huoh!
on minulla mies toki :) Mutta hän ei varmaankaan vauvaa nukuttamaan rupea. Varsinkaan kun tietää että vauva taatusti huutaa sinnikkäästi ja pitkään jos ei saa rintaa nukahtamiseen.

nyt rinnoille paljon ilmakylpyjä ja nänneihin lansinohia niin paraneevat nmopeammin.
tuskallista, tiedän, meillä poika on alkanut purra, ja päätin että alkaa olla siis aika lopetta tissin syöminen, meillä tosin täytti juuri vuoden. ja hampaita on kolme ja neljäs tulossa.

Yhteistyössä