Nyt alkoi tämän neidin uuden elämän suunnittelu! Kyllästynyt tähän paikkakuntaan ja työttömyyteen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "milla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"milla"

Vieras
Valmistun nyt keväällä merkonomiksi ja mitään töitä, edes kesätöitä, ei ole luvassa. Samassa tilanteessa olin kaksi vuotta sitten, ja silloin päätin mennä opiskelemaan. Nyt haluaisin tehdä töitä omalta alalta, mutta koska niitä ei löydy, päätin että vaihdan paikkakuntaa työpaikan toivossa.

Haluaisiko joku antaa parikymppiselle yksinäiselle naiselle vinkkejä vähän käytännön järjestelyistä?

Ajattelin muuttaa Raisioon tai Turkuun töiden perässä. Olen siis vielä kuukauden ajan porilainen ja opiskelija. Kannattaako muutto tehdä ennen kuin minusta tulee valmistumisen jälkeen työtön, vai kannattaako olla ensin työkkärin kirjoissa ennen muutoa?

Tukeeko joku taho jollain tavalla muuttoa? Opiskelun aikana tai työttömyyden aikana. Opiskelijana kun on ollut niin rahat ei oikeen riitä uusiin takuuvuokriin ja muuttokustannuksiin...

työkkäristä saa matkakuluihin korvauksia, jos oot menossa työhaastatteluun vieraalle paikkakunnalle. jos oot siis työkkärissä työtön työnhakija, kesätöistä en tiiä..

Miten muuten jos satun saamaan paikkakunnalta vakkari duunia osa-aikaisena jolla olisi vaikka vaan 4h per viikko? Tai saisiko mahdollisesti jotain avustusta jostain jos saisi 3kk:n määräaikaisen 8h per päivä homman?

Vai edellyttääkö noi kaikki tuet vakkari duunia jota on täydet tunnit?

Kannattaisi muuttaa suoraan pääkaupunkiseudulle jos töitä haluaa, ei kai siellä Turussa ole kovin hyvä tilanne..?

Porilainen olen ollut koko ikäni, joten tuo Helsinki tuntuu isolta palalta nytte. Ja siellä on asumiskustannukset isommat kun muilla paikkakunnilla, joten siksi joku Turku tai Tampere olisi kooltaan parempi.

Toki hesaankin voin mennä jos siellä on vakkariduunia täysillä tunneilla tarjolla.

Oikeasti Turussa on ehkä 10% työpaikkoja siitä mitä Helsingissä on. Turussa on myös opetustarjontaa yli oman tarpeen eli kaikille sieltä valmistuville työntekijöille ei riitä töitä siltä alueelta. En siis usko, että Turku on sinulle parempi sauma kuin Pori. Mutta eihän mikään estä sinua hakemasta töitä vaikka kaikista kolmesta, Turku, Tampere, Helsinki. Jos muutamassa kuukaudessa ei tärppää, niin ehkä kannattaa harkita sitä muuttamista joka tapauksessa. Siinä vaiheessa olet kuitenkin jos fiksumpi sen suhteen, että mistä niitä töitä ehkä parhaiten löytyy ja osaat valita muuttopaikkakunnan sen mukaan.

Turun alue olisi muutenkin mieluisa kun mulla on jo siellä kaveri, Porissa mulla ei ole oikein muita kun tuttuja joille sanoo moi jos näkee. (Toki täällä on sukulaiset, mutta pääsisi niitä aina katsomaan jos haluaa).

Toisaalta haaveilisin siitäkin että pääsisin vaikka nrj:lle tai jollekin valtakunnalliselle kanavalle harjoitteluun (siten että työkkäri maksaisi mulle rahaa, kun ei noi isommat kanavat oikeen lämpee ajatukselle että täytyisi jotain maksaa palkkaa).

Yhteistyössä