Nyt alkaa olla mitta täynnä...rintaraivareista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Meillä on 3kk:n ikäinen vauva, joka saa joka ikinen kerta kauheat raivarit kun pitäisi alkaa syömään. Alussa oli pakko syöttää pari viikkoa pullosta ja oli ihan kauhea taistelu saada syömään uudestaan tissiä (korviketta saanut vain sairaalassa ennen kuin mulla maito nousi, rintamaidolla ollut siis koko ajan).
Huuto alkaa aina kun tarjoaa tissiä, sitten imaisee pari kertaa, sylkee tissin pois suusta ja huutaa. Tämä toistuu muutaman kerran ja alkaa vasta sitten syömään kunnolla. Jos nostaa pystyyn, laittaa mahalleen polvien päälle tms niin syö nyrkkiä,mun kättä, olkapäätä tms ja kun siirtää takasin tissille niin taas huutaa. Tutti ei ole koskaan kelvannut. En oikeasti enää tiedä mitä tuon kanssa tekisi kun nälkä selvästi olisi mutta aina kauhea taistelu syömisen kanssa. Muutaman kerran olen tehnyt niin että antanut vain huutaa, esim eilen istuin kuulosuojat päässä ja vauva huusi vartin jäykkänä sylissä koska en vain enää jaksanut muuta. Pullo ei kelpaa, muuten olisin siirtynyt siihen jo aikoja sitten. Esikoista imetin 6kk josta 5kk sai pelkkää rintaa.
Tällä viikolla illat on olleet vähän helpompia. Syö toista tissiä, nukahtaa puolisen tuntia ja herää syömään lisää.

Ja tästä päästäänkin sitten nukkumiseen. Nukkuu 9-10 tunnin yöunet putkeen, mutta päivällä ei sitten nukukaan käytännössä ollenkaan. 12 tunnin aikana hyvä jos tunnin YHTEENSÄ. Selvästi huomaa että kärtyää jo väsymystäkin. Oikeasti alkaa jo vituttaa puolen tunnin taistelu viiden minuutin torkkujen. Ja esikoinen rääkäisee aina just sopivalla hetkellä ja sama rumba alkaa alusta. Koko tilanne alkaa olla jo niin stressaava varsinkin esikoiselle jola kärsii eniten siitä että mulla ol pinna niin tiukalla koko ajan

Meilla on ollut samaa, mutta vahenemassa maarin. Ihan pienena raivarit tuntuivat johtuvan liian kovalla paineella tulevasta maidosta, nykyaan suututaan, jos maidon letdown kestaa liian kauan (enemman kuin pari imaisua) tai jos tulee lian hitaasti. Olen joskus joutanut ottamaan vauvan ylos leikkimaan kun syomisesta ei tule mitaan ja kumpaisenkin rauhoituttua uusi yritys. Se toimii minulle, kun yleensa sen jalkeen maito alkaakin virtaamaan. Jaksamisia, tiedan se on rankkaa!

Oletko kokeillut imettää eri asennossa, esim. maaten? Jos vauva raivoaa toiselle rinnalle niin ottaako toisesta? Entä vaikka laittaa soittorasia soimaan mikä veisi huomion vauvalta raivoamisesta ja ottaisi rintaa? Tuleeko maitoa liikaa vai kestääkö hetki että alkaa herumaan?

Raskasta aikaa, yleensä ei kestä kauan kauhean montaa viikkoa noi raivoamiset. Meillä poju oli myös kunnon raivoaja, maate monesti se rinta sitte kelpas, tai heti unien jälkeen kun oli vielä unihiekkaa silmissä. Välillä joutu lelua näyttämään rinnalla ollessa tai imettämään melkeinpä pystyasennossa että kelpas ruoka. Kuullut ihan juttua että joku mamma kiinnittänyt itseensä leluja ja vauva lattialla maaten, tarjonnut siitä sitten kontiltaan tissiä. Konstit on monet. :)

Nukkumisesta sanoisin että tuon ikäisellä kun se maailma alkaa kiinnostamaan niin ei malttaisi nukkua. Sitte vaan yrittää esim. kapalointia tai vastaavaa että vauva ottaisi edes parit torkut per päivä. Muuten menee liian väsyneeksi ja saisitte sitä rytmitystä vähän tehtyä.

Istualleen oikea tissi on vaikeampi, makuullaan ei syö vasenta ollenkaan. Maitoa tulee ihan suihkuamalla, olisko se sitten se mikä suututtaa. Tai peräti se että ensin tulee liian hitaasti ja sitten liian nopeasti. Ja tätä on tosiaan kestänyt koko tämä 3 kuukautta ettei ole kyse mistään parista viikosta :(

Ja vauva on alusta asti nukkunut yöt hyvin. Pariviikkoisesta asti rytmi oli sellainen että nukahti 12-2 välillä ja heräsi kellon tarkasti 5.20 syömään ja nousi ylös 11-12.30 välillä. 2 kk:n ikäisenä alkoi heräämään ekan kerran vasta 9-10 maissa ja tällä viikolla on ollut nukkumassa jo ennen 12 ja herännyt vasta kymmenen aikaan. Päivä/yö rytmi on siis ollut koko ajan hyvä mutta päivällä sitten ei ole rytmiä ollenkaan. En voi käyttää esikoista missään leikkipuistoissa tms koska vauva herää heto kun vaunut pysähtyy ja muutaman minuutin päästä alkaa huuto. Ei auta vaikka vaunuja heiluttaisi edes takaisin, pitää liikkua koko ajan heti. Tuon syömisongelman takia en kehtaa lähteä kaupungillekaan koskaan..

niin, tuohon kun tietäis avun, niin imettäisin itsekin vielä.. kaikkeni yritin, kerran se raivos vaan, niin panin vaunuun (mihin aina rauhottu) ja imetin suoraan sinne sen, kunnes pahin nälkä meni, ja vissiin tajus, että jaa niin, tällähän tää paska olo lähtee :D otti hieman selkään, mutta mitäpä sitä ei tekis että se tukkii sen kuononsa..

no vauva on varmaan käytetty lääkärissä? tutkittu korvat? refluksi? yms?

jos on niin kyllä tuo ohi menee.

jätä se vauva iskälle mene sä hotelliin päiväksi tai mihkä vaan ja älä murehdi koko vauvaa,se selviää hengissä... mutta se tarvitsee jatkossakin äitiään.. uskon että ottaa pullosta kun muuta ei oo tarjolla.

mutta jos on vaikka korvatulehdus niin imeminen sattuu korviin. tosin sit luulis ettei nuku yölläkään.

Vauva myös oksentelee paljon, yhteen väliin iltaisin (tankkasi ilmeisesti liian täyteen), nykyään päivisin. Saattaa olla päiviä ettei oksenna ollenkaan, nyt on oksentanut kolmena päivänä peräkkäin. Paino nousee hyvin niin siksi neuvolassa ei puututtu asiaan mitenkään. Pitää seuraavalla kerralla puhua noista rintaraivareista. Jotenkin tuntuu ettei voi kovin isoa vikaa olla kun nukkuu 10 tuntia putkeen yössä?

Meillä vauva 4kk ja ihan samoja oireita, niiden lisäksi pulauttelua ja syykin löytyi, nimittäin refluksista. Gaviscon-lääkitys nyt ytössä ja rintaraivarit ja huudot takana, alkanut nukkua jälleen myös pitkiä päikkyjä.

[QUOTE="Vieras";28609427]Meillä vauva 4kk ja ihan samoja oireita, niiden lisäksi pulauttelua ja syykin löytyi, nimittäin refluksista. Gaviscon-lääkitys nyt ytössä ja rintaraivarit ja huudot takana, alkanut nukkua jälleen myös pitkiä päikkyjä.[/QUOTE]

Miten teillä nukuttiin yöt ennen lääkityksen aloittamista? Mulle teki lääkäri neuvolassa selväksi että niin kauan kuin paino nousee ja nukkuu tuollaisia yöunia kuin meillä nyt nukutaan niin ei ole mitään syytä tehdä yhtään mitään..

[QUOTE="väsynyt";28609962]Miten teillä nukuttiin yöt ennen lääkityksen aloittamista? Mulle teki lääkäri neuvolassa selväksi että niin kauan kuin paino nousee ja nukkuu tuollaisia yöunia kuin meillä nyt nukutaan niin ei ole mitään syytä tehdä yhtään mitään..[/QUOTE]

Nukkunut jo pitkään yhdellä syötöllä, eli todella hyvin. Päivät vaan oli pelkkää huutoa ja tyytymättömyyttä, näki että joku rassaa.

[QUOTE="Vieras";28610396]Nukkunut jo pitkään yhdellä syötöllä, eli todella hyvin. Päivät vaan oli pelkkää huutoa ja tyytymättömyyttä, näki että joku rassaa.[/QUOTE]

Lisään vielä, että paino nousee hienosti kun on kokoajan rinnalla, ei se mitään kerro. Mene yksityiselle, sieltä mekin saatiin apu!

[QUOTE="väsynyt";28608602]Meillä on 3kk:n ikäinen vauva, joka saa joka ikinen kerta kauheat raivarit kun pitäisi alkaa syömään. Alussa oli pakko syöttää pari viikkoa pullosta ja oli ihan kauhea taistelu saada syömään uudestaan tissiä (korviketta saanut vain sairaalassa ennen kuin mulla maito nousi, rintamaidolla ollut siis koko ajan).
Huuto alkaa aina kun tarjoaa tissiä, sitten imaisee pari kertaa, sylkee tissin pois suusta ja huutaa. Tämä toistuu muutaman kerran ja alkaa vasta sitten syömään kunnolla. Jos nostaa pystyyn, laittaa mahalleen polvien päälle tms niin syö nyrkkiä,mun kättä, olkapäätä tms ja kun siirtää takasin tissille niin taas huutaa. Tutti ei ole koskaan kelvannut. En oikeasti enää tiedä mitä tuon kanssa tekisi kun nälkä selvästi olisi mutta aina kauhea taistelu syömisen kanssa. Muutaman kerran olen tehnyt niin että antanut vain huutaa, esim eilen istuin kuulosuojat päässä ja vauva huusi vartin jäykkänä sylissä koska en vain enää jaksanut muuta. Pullo ei kelpaa, muuten olisin siirtynyt siihen jo aikoja sitten. Esikoista imetin 6kk josta 5kk sai pelkkää rintaa.
Tällä viikolla illat on olleet vähän helpompia. Syö toista tissiä, nukahtaa puolisen tuntia ja herää syömään lisää.

Ja tästä päästäänkin sitten nukkumiseen. Nukkuu 9-10 tunnin yöunet putkeen, mutta päivällä ei sitten nukukaan käytännössä ollenkaan. 12 tunnin aikana hyvä jos tunnin YHTEENSÄ. Selvästi huomaa että kärtyää jo väsymystäkin. Oikeasti alkaa jo vituttaa puolen tunnin taistelu viiden minuutin torkkujen. Ja esikoinen rääkäisee aina just sopivalla hetkellä ja sama rumba alkaa alusta. Koko tilanne alkaa olla jo niin stressaava varsinkin esikoiselle jola kärsii eniten siitä että mulla ol pinna niin tiukalla koko ajan[/QUOTE]

Vauvat on vauvoja, kyllä sitä jaksaa, kun vaan haluaa jaksaa ja ajattelee vauvan parasta. Vauva ei tahallaan ärsytä sinua. Asiaa niillä pienilläkin olisi, eivät vaan osaa kovin järkevästi ja selvästi niitä ilmaista.

[QUOTE="vieras";28610729]Vauvat on vauvoja, kyllä sitä jaksaa, kun vaan haluaa jaksaa ja ajattelee vauvan parasta. Vauva ei tahallaan ärsytä sinua. Asiaa niillä pienilläkin olisi, eivät vaan osaa kovin järkevästi ja selvästi niitä ilmaista.[/QUOTE]

4kk-ikäisenä pitäis olla suurimmat mahakivut ja muut selätetty. Jos sen jälkeen kipuitkuilu jatkuu, on taustalla yleensä joku hoidettavissa oleva syy. Kyllä vauvakin tuntee kipua, ei itkua sen takia voi jättää huomioimatta kun se nyt vain sattuu olemaan vauva.

[QUOTE="vieras";28610729]Vauvat on vauvoja, kyllä sitä jaksaa, kun vaan haluaa jaksaa ja ajattelee vauvan parasta. Vauva ei tahallaan ärsytä sinua. Asiaa niillä pienilläkin olisi, eivät vaan osaa kovin järkevästi ja selvästi niitä ilmaista.[/QUOTE]

Hyvä kun kerroit, ap ei varmaan kahden lapsen äitinä tätä vielä tiennyt! Mutta tosiaan tsemppiä aloittajalle, kyllä se vielä helpottaa!

Tiedän tunteen. Mä joudun ensin nukuttamaan vauvan ja sitten syöttämään unissaan. On hankalaa, kun esikoinen tahtoo välillä tulla siihen meluamaan niin että vauva herää, ja siinä menee sitten se syöttökerta ja myös vauvan unet... Aamuisin syö onneksi yleensä hyvin, muiden syöttöjen kanssa vaihtelee niin että pari päivää syö hyvin raivareiden välissä. Pari kertaa olen ollut vähällä lähteä viemään vauvaa päivystykseen, kun ei helteillä ottanut pullostakaan. Mitään allergioihin, refluksiin tai kipuihin viittaavaa ym. ei ole, ainoastaan syömistilanteet on vaikeita. Ongelma lienee siinä et aluksi mull asuihkusimaitoa tosi kovalla paineella ja nyt heruminen käynnisty hhitaasti, ja vauva hermostuu täysin jos ei parin imaisun jälkeen ala herua :(

Esikoisella oli refluksioireita jotka myös aiheuttivat rintaraivereita, imetys loppui niiden takia ja vasta silloin neuvolassa ja lääkärissä alettiin olla kiinnostuneita oireista, joita olin valitellut jo pitempään. Tosin siinä vaiheessa oireet alkoivat helpottaa itsestään, joten asialle ei enäää tarvinnut tehdä mitään, mutta jos siihen olisi tajunnut hakea apua aikaisemmin, olisi ehkä imetyskin onnistunut. Vauva oli kyllä siis muutenkin todella itkuinen, ei pelkästään syömistilanteissa.

Yhteistyössä