Nyt alkaa kantaa mummon epätasainen lapsenlasten suosinta kantaa hedelmää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Mummo on aina suosinut sisareni lasta. Muka kaikki lapset hänen mukaansa "samalla linjalla", mutta puheet ovat tekojen kanssa hyvin räikeässä ristiriidassa. Nyt lapset ovat jo niin isoja, että älyävät itsekin, että jokin tässä mättää ja pahasti. Ollaan tultu siihen pisteeseen, että lapsia ei huvita tavata mummoa ollenkaan. Ja kun jos meidän lapset on menossa mummolle, niin sisasen lapsi tulee siihen heti mukaan. Eli JOKA kerta, kun mennään mummolaan=joka kerta tulee tämä suosinta esille. Tosi surullista, muuta toisaalta nyt saa mummo maistaa omaa soppaansa:/ Mutta lapsethan tässä loppupelissä eniten kärsii..
Ja kyllä. Olen asiasta puhunut,että voisko millään käydä, että meidän lapset saisi hieman omaa aikaa mummon kanssa, mutta mummon mielestä minä olen epäreilu lasta kohtaan (tässä tapauksessa siskon), kun jätän lapsen "ulko puolelle". Että lapselle tulee pahamieli,kun ei saa tulla mummon luo, kun serkutkin saa.

Tasapuolisuus on toki hyvä lähtökohta. Mutta ihmissuhteet muotoutuvat omilla tavoillaan. Voin kuvitella, että lapselle tulee aidosti paha mieli, jos serkut pääsevät mummolaan ja hän ei.

Ja kyllä isovanhempikin saa välittää eniten siitä, joka välittää hänestä eniten, kunhan pitää terveen järjen mukana. Aika moni läheinenkin lapsenlapsi unohtaa vanhat isovanhemmat viimeistään siinä vaiheessa, kun teini-ikä pakkaa päälle. Jos edes yksi lapsenlapsi päätyy käymään säännöllisesti vanhainkodissa, mummo saa olla varsin tyytyväinen.

Ja minun mielestäni on tietyllä tavalla tasapuolista, että mummo ei sulje kotiaan yhdeltäkään lapsenlapselta. Oma lapseni on riemuissaan aina kun pääsee serkkujen kanssa leikkimään, usein mummolassa kyseleekin, missä "eekut" ovat.

No ei tuo kyllä minusta oo mitään "räikeää suosintaa", jos tuossa on kaikki mitä kerrot.
Tuosta ymmärsin että sisaresi lapsi on ainoa ja sulla useampi. Ehkä se on vaan yksinäinen ja iloinen, kun saa serkuista leikkiseuraa.

Minäkin ymmärrän tuon, että sisaren lapsi haluaa tulla serkkujen kanssa yhtäaikaa mummolaan. Millä tavalla mummo suosii tätä yhtä lasta?

Entä jos ette aina ilmoittaisi, koska olette menossa mummolaan? Tai menisitte niin että varmasti tiedätte sisaren lapsen olevan varattu?

No mun appiukkoni unohti että minun ja poikansa lapsetkin ovat hänen lapsenlapsiaan :D Oli siis puhetta eräässä yhteydessä montako kertaa hän on antanut koululle yrityksensä tiloja erästä tilaisuutta varten ja hän sanoi jatkavansa sitä niin kauan kun lapsenlapsia on siellä oppilaina "eli yksi vuosi vielä". No tuo yksi vuosi tarkoitti tyttärensä lasta, meidän kyllä ovat siellä vielä monta vuotta, mutta niitä ei laskettu appiukon mielestä...

[QUOTE="vieras";27992725]No mun appiukkoni unohti että minun ja poikansa lapsetkin ovat hänen lapsenlapsiaan :D Oli siis puhetta eräässä yhteydessä montako kertaa hän on antanut koululle yrityksensä tiloja erästä tilaisuutta varten ja hän sanoi jatkavansa sitä niin kauan kun lapsenlapsia on siellä oppilaina "eli yksi vuosi vielä". No tuo yksi vuosi tarkoitti tyttärensä lasta, meidän kyllä ovat siellä vielä monta vuotta, mutta niitä ei laskettu appiukon mielestä...[/QUOTE]

No jos noita tilajuttuja on sovittu tyttären kautta, niin ei mikään ihme. Luulisin, että appi olisi osannut vastata ihan oikein, jos häneltä olisi vaikka kysytty, montako lapsenlasta hänellä on.

Vai pitäisikö mun saada itkupotkuraivari, kun mummo joskus kutsuu lastani vahingossa serkun nimellä? Ja niin tekevät myös serkun vanhemmat. Ja mekin joskus...

Alkuperäinen kirjoittaja Suomalaiset ovat yksinäisiä;27992751:
No jos noita tilajuttuja on sovittu tyttären kautta, niin ei mikään ihme. Luulisin, että appi olisi osannut vastata ihan oikein, jos häneltä olisi vaikka kysytty, montako lapsenlasta hänellä on.

Vai pitäisikö mun saada itkupotkuraivari, kun mummo joskus kutsuu lastani vahingossa serkun nimellä? Ja niin tekevät myös serkun vanhemmat. Ja mekin joskus...

Ei liity mitenkään tyttäreen koko asia :) Mutta ainahan sitä voi selitellä? En mä mitään itkupotkuraivareita ole saanut, kunhan MAINITSIN asiasta :D

[QUOTE="vieras";27992761]Ei liity mitenkään tyttäreen koko asia :) Mutta ainahan sitä voi selitellä? En mä mitään itkupotkuraivareita ole saanut, kunhan MAINITSIN asiasta :D[/QUOTE]

Mitäs appiukko siihen sitten totesi, kun muistutit teidänkin lasten olemassaolosta?

[QUOTE="vieras";27992761]Ei liity mitenkään tyttäreen koko asia :) Mutta ainahan sitä voi selitellä? En mä mitään itkupotkuraivareita ole saanut, kunhan MAINITSIN asiasta :D[/QUOTE]

Et saanut, et. Anteeksi kärjistykseni, tuntuu että tässä ketjussa oikein hakemalla haetaan omille lapsille sattuneita vääryyksiä.

Mutta silti ihmetyttää, miten ihmeessä tuo tila-asia voi olla liittymättä tyttäreen, tämän lapsiin tai lasten opettajiin? Vai ihanko sattumalta appi keksi alkaa vuokrata tiloja, ja täysin sattumalta suunnittelee lopettavansa sen?

[QUOTE="vieras";27992788]En muistuttanut, mua lähinnä vain hymyilytti, mutta paikalla ollut koulun opettaja kieltämättä näytti kuin puulla päähän lyodyltä :D[/QUOTE]

Jos sillä appiukolla oli joku ajatuskatko. Mulle vois nimittäin hyvin käydä noin. Mä unohdan välillä OMIEN lasteni syntymäajat ja nimetkin menee toisinaan iloisesti sekaisin. :D

Pelkästään aloitusviestin perusteella en ymmärrä mikä tässä on räikeää suosintaa siskon lapselle. Jos siskosi lapsi on ainoa lapsi, hänelle varmaan on serkkujen seura mieluista.

Mä en kyllä yhtään ihmettelisi, jos meilläkin ois sama tilanne, että miehen veljen perhe itkisi meidän lasten olosta mummolassa heidän lasten kanssa samaan aikaan ;). Mummo usein pyytää, että kun serkut ovat tulossa, että meidän lapset tulisivat samaan aikaan mummolaan. Usein pyyntö tulee jopa serkuilta itseltään. Tapaavat harvoin ja ovat tavallaan 'puolueettomalla' maaperällä mummolassa tavatessaan, ei ole kenenkään kodin sääntöjä vaan mummolan säännöt.

tuo aloittajan kertomus on kun mun suusta. Me käydään pitkänmatkantakia isovanhemmilla noin 2kk välein. Ja aina sinne pölähtää sisaren lapset. Ja meidän lapsi jää täysin isovanhempien huomiota. Onhan se kiva että lapsi näkee sukulaisia. Mutta usein se menee tappeluksi se leikki. Itelleni ei kovin rentouttava kyläreissu kun saa juosta tappeluja selvittämässä. Ja heillä lähes eri käsitys kasvatuksesta kun meillä. Ollaan mainittukin asiasta että saisko meidän lapsi välillä laatuaikaa. Mutta on aika nihkeässä. Ei pitäisi liikaa olla vaadittu! Kun heillä lapset siellä lähes joka viikonloppu!! Ja kun meillä ei lapsi koskaan kysele serkkujensa perään. Mutta leikkii kyllä jos ovat paikalla mutta huomaa että koska ei niillä kemiat kohtaa aina! Niinkun ei meillä aikuisillakaan

Alkuperäinen kirjoittaja Suomalaiset ovat yksinäisiä;27992835:
Et saanut, et. Anteeksi kärjistykseni, tuntuu että tässä ketjussa oikein hakemalla haetaan omille lapsille sattuneita vääryyksiä.

Mutta silti ihmetyttää, miten ihmeessä tuo tila-asia voi olla liittymättä tyttäreen, tämän lapsiin tai lasten opettajiin? Vai ihanko sattumalta appi keksi alkaa vuokrata tiloja, ja täysin sattumalta suunnittelee lopettavansa sen?

Etkö näe hymiötä :D kun kommentoin? Se tarkoittaa että en ottanut asiaa laisinkaan vakavasti (ja soisin tietysti ettei muutkaan ottaisi). Tilan antaminen ei liity mitenkään sen enempää tyttären lapseen kuin sen toisenkaan tyttären jo aikuiseen lapseen, jonka aikana aloitti tuon avustamisensa, tai meidän lapsiimme jotka ovat siinä ihan tasan samassa koulussa kuin serkkunsakin ovat / ovat olleet. Get it? Miten olen sanonut ettei liittyisi lasten opettajiin??? Nimenomaan keskustelussa oli mukana yksi opettaja :D Meidän lapsista vanhin viidennellä luokkaa, sitten on kolmasluokkalainen ja eskari (samassa koulussa siis). Serkuista nuorin kuudennella ja appiukko siis puheissaan totesi että lopettaa auttamisen siihen kun tämä viimeinen lapsenlapsi, joka siis oli hänen mielestään kuudesluokkalainen, on vielä siellä. Joko nyt tajusit tilanteen koomisuuden? :)

Voi olisitte onnellisia että teidän lapsilla on mummuja ja pappoja ja vielä sellaisia jotka haluaa osallistua lasten elämään. Kaikilla ei ole, mutta siitä ei oikein voi edes valittaa :(.

Suosimisella tarkoitan sitä, että siskon lapsi päättää mummolassa ihan kaikesta ja pompottaa (yrittää) minun lapsia ja mummo suo tulle lapselle ihan kaiken. Hän päättää leikit, lelut sun muut. Meidän lapsien tulisi antaa kaikki lelut ja periksi kaikesta, ettei tule kiukuttelua. Mummo suo siskon lapselle tämän käytöksen,kun meidän lasten pitäis niellä ihan kaikki. Ja kun meidän lapset yrittää puolustaa itsään, niin mummo hyppää puolustamaan siskon lasta, joka saa käyttäytyä miten haluaa, kun taas meidän lasten pitäis olla hajuttomia, mauttomia ja äänettömiä.

[QUOTE="aloittaja";27993495]Suosimisella tarkoitan sitä, että siskon lapsi päättää mummolassa ihan kaikesta ja pompottaa (yrittää) minun lapsia ja mummo suo tulle lapselle ihan kaiken. Hän päättää leikit, lelut sun muut. Meidän lapsien tulisi antaa kaikki lelut ja periksi kaikesta, ettei tule kiukuttelua. Mummo suo siskon lapselle tämän käytöksen,kun meidän lasten pitäis niellä ihan kaikki. Ja kun meidän lapset yrittää puolustaa itsään, niin mummo hyppää puolustamaan siskon lasta, joka saa käyttäytyä miten haluaa, kun taas meidän lasten pitäis olla hajuttomia, mauttomia ja äänettömiä.[/QUOTE]

Teidän lapsia on monta. Mikään ei ole hirveämpää kuin yrittää yksin leikeissä puolustautua sisarussarjaa vastaan, muistan sen omasta lapsuudesta. Kumminkin päin, itsellänikin kun on veli ja sisko. Ainoa lapsi ei ymmärrä sisarusten leikkien dynamiikkaa ja kirjoittamattomia sääntöjä.

Aikuisille tuo ei todellakaan näy, mummo on viisas nainen. Siskosi lapsi saattaa myös lievästi vetää yli tuon puolustautumisen, kun kokee olevansa niin alakynnessä.

Teidän lapsia on monta. Mikään ei ole hirveämpää kuin yrittää yksin leikeissä puolustautua sisarussarjaa vastaan, muistan sen omasta lapsuudesta. Kumminkin päin, itsellänikin kun on veli ja sisko. Ainoa lapsi ei ymmärrä sisarusten leikkien dynamiikkaa ja kirjoittamattomia sääntöjä.

Aikuisille tuo ei todellakaan näy, mummo on viisas nainen. Siskosi lapsi saattaa myös lievästi vetää yli tuon puolustautumisen, kun kokee olevansa niin alakynnessä.

Mä varmaan kirjotan jotenkin väärin, kun nyt ymmärsit aivan väärin. Lapsi repii lelut kädestä, haukkuu ja lyttää toisen, kun leikki ei mene juuri oman pillin mukaan. Toinen ei saa edes sanoa, että ei sitä saa kädestä ottaa. Tai että ei toista saa haukkua. Serkku kun saa siitä raivokohtauksen. Ja jos lapset ei anna lelua millä ovat leikkimässä serkulle, kun serkku sen nyt vaan sillä hetkellä haluaa,niin mummo tulee ja ottaa sen ja antaa serkulle. Ja serkku ei ole pienempi,joten ikäeroakaan ei voi puolustella. Meidän lasten pitäisi hypätä juuri serkun pillin mukaan ja niellä kaikki mielen oikut mukisematta ja mummo vaan myötäilee lasta. Lapsi hyppyyttää kaikkia ympärillään ja mummohan hyppää, kuin opetettu koira. Lapsi saa terrorisoida ja käyttäytyä miten sattuu,kuntaas meidän lapsien tulisi olla, kuin pikku aikuiset ja antaa kaikki serkulle periksi.

[QUOTE="vieras";27992788]En muistuttanut, mua lähinnä vain hymyilytti, mutta paikalla ollut koulun opettaja kieltämättä näytti kuin puulla päähän lyodyltä :D[/QUOTE]

se on kiva kun ulkopuoliset huiomaa nämä jutut tosi hyvin ja helposti pienen juttelun aikana.

meidänkin hääpappi huomasi asioita kahvin aikana ja oli huvittavaa kuulla mitä jutteli esim. meidän vanhemmille.

on sullakin appiukko!!!

[QUOTE="aloittaja";27993626]Mä varmaan kirjotan jotenkin väärin, kun nyt ymmärsit aivan väärin. Lapsi repii lelut kädestä, haukkuu ja lyttää toisen, kun leikki ei mene juuri oman pillin mukaan. Toinen ei saa edes sanoa, että ei sitä saa kädestä ottaa. Tai että ei toista saa haukkua. Serkku kun saa siitä raivokohtauksen. Ja jos lapset ei anna lelua millä ovat leikkimässä serkulle, kun serkku sen nyt vaan sillä hetkellä haluaa,niin mummo tulee ja ottaa sen ja antaa serkulle. Ja serkku ei ole pienempi,joten ikäeroakaan ei voi puolustella. Meidän lasten pitäisi hypätä juuri serkun pillin mukaan ja niellä kaikki mielen oikut mukisematta ja mummo vaan myötäilee lasta. Lapsi hyppyyttää kaikkia ympärillään ja mummohan hyppää, kuin opetettu koira. Lapsi saa terrorisoida ja käyttäytyä miten sattuu,kuntaas meidän lapsien tulisi olla, kuin pikku aikuiset ja antaa kaikki serkulle periksi.[/QUOTE]

Kyllä minä ymmärsin. Juuri tuo on sitä puolustautuvaa käytöstä. Monta vastaan yksi. Siihen vielä
päälle se, että ainoa lapsi ei ole oppinut jakamaan ja neuvottelemaan.

Mummo ei minusta suosi vaan yrittää välttää huutoa, riitaa ja meteliä antamalla periksi. Teidän lapset on selkeästi rauhallisempia luonteita ja paremmin ehkä kasvatettujakin, mutta ei mummo voi käydä lapsenlasta kasvattamaan vaan koittaa vaan estää raivokohtauksia että kaikilla olis suht mukavaa. Mieluummin teidän lapsille epäreilua kuin että yksi itkis ja raivoais ku hyeena. Elämä on, epäreilua.

Anoppi suosii tyttärensä lapsia, osittain siitä syystä että näkee niitä paljon useammin. Sen takia haluan että meidän lapset on välillä mummolassa ilman serkkujaan ja saavat mummon ja papan jakamattomna huomion. Meillä se onneksi onnistuu niin.

Kyllä minä ymmärsin. Juuri tuo on sitä puolustautuvaa käytöstä. Monta vastaan yksi. Siihen vielä
päälle se, että ainoa lapsi ei ole oppinut jakamaan ja neuvottelemaan.

Mummo ei minusta suosi vaan yrittää välttää huutoa, riitaa ja meteliä antamalla periksi. Teidän lapset on selkeästi rauhallisempia luonteita ja paremmin ehkä kasvatettujakin, mutta ei mummo voi käydä lapsenlasta kasvattamaan vaan koittaa vaan estää raivokohtauksia että kaikilla olis suht mukavaa. Mieluummin teidän lapsille epäreilua kuin että yksi itkis ja raivoais ku hyeena. Elämä on, epäreilua.

Aivan hirveetä puolustaa tuollaista käytöstä. :( Ei ihme, jos ap:n lapset ei enää halua käydä mummolassa.

Meillä on kolme lasta ja miehen toisella siskolla yksi. Silti osaavat leikkiä nätisti mummolassa eikä kukaan revi toisen kädestä leluja saati hauku serkkuja. Tämä perheen ainokainen on kasvatettu hyvin ja osaa käyttäytyä ja leikkiä tasapuolisesti eikä tyrannisoi toisia, kuten ei meidänkään kakarat. Tulee niille riitaa joskus, mutta osaavat selvittää jo itse eikä tarvii ketää lytätä.

Olen todella onnellinen siitä, että meidän lasten isovanhemmat on molemmat tasapuolisia ja täyspäisiä aikuisia, jotka ei anna lasten pompotella itseään. Ja ymmärtävät myös sen, että joskus on kiva saada omaa huomiota ilman serkkuja.

Yhteistyössä