Omaisella alkava dementia tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhujuttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huhujuttu

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
1 788
0
36
Olen ollut jo jonkin aikaa huolissani mummostani, hän on kyllä ollut luonteeltaan aika karu aina mutta jotenkin mun äidin kuoleman jälkeen on alkanut asiat menemään liian pitkälle. Välillä menee ihmiset sekaisin ja kun korjaa erehdyksen, niin silmistä näkee että mummo on jotenkin hämillään/nolona.

Nyt viikonloppuna mummo soitti ihan järkyttävän puhelun jonkaa pääasia oli totaalinen haukkuminen (niin minun kuin aika monen muunkin ihmisen), uhkailu ja sellainen ihmeellinen viha. Puhelu loppui kun töksäytin mummolle takaisin, sain luuria korvaan.

Tänä aamuna mummo oli sitten onkinut numerotiedustelusta siskoni miehen numeron (ei ole koskaan tavannut häntä) ja lukenut sille kaiken maailman kiinalaisia horoskooppeja sun muita reilun puoli tuntia kunnes sisko oli tullut paikalle ja pelastanut miehen pinteestä. Mummolla ei ollut ollut mitään järkevää syytä soitolleen, oli vain sanout että saa hän soitella kenelle haluaa.

Mummo asuu yksin eikä ole ketään muita mummoa silmällä pitämään kuin minä ja minun aika taasen on aika kortilla jo oman legioonan kanssa. Lapset pelkäävät mummoa jostain syystä niin heitä en ala sinne pakottamaan. Mummon kanssa asiasta ei voi puhua vaan herne menee nenään jos edes yrittää aloittaa keskustelua, itsensä mielestä ei ole mitään ongelmaa.

Mitenkähän tässä nyt pitäisi toimia, tuskin sitä pystyy mitenkään esim. omalääkärille ohi mummon puhumaan?

Käykö mummollasi esim. kodinhoitajaa, kotisairaanhoitajaa tms? Mikäli on, heidän kanssaan voit keskustella olisiko mummon mielentiloista ja käytöksestä. Ja sitten ihan ottaa yhteyttä omalääkäriin, kerrot millainen mummo on ja miten huolissasi olet, kyllä he kuuntelevat.

Toi on vaikeeta. Hän kun itse ymmärtää, ettei ymmärrä ja se saa hänet hämilleen ja äkäiseksikin.
Mielestäni voisit huolestasi puhua esim. terveyskeskuksessa, varmaan osaisivat neuvoa sieltä kenen puoleen kääntyä?
Käykö hänen luonaan esim. kotiapu? Sitä kautta voisi saada kotiin hoitajan seuraamaan hänen touhujaan ja tekemään muistitestin, jonka perusteella voisi päätellä enemmän esim. lisätutkimusten ja lääkityksen tarpeellisuudesta.
Onko hänellä käytössä lääkkeitä? JOidenkin lääkkeiden yhteisvaikutukset saattaa tehdä tuon kaltaisia oireita, pitäisikö lääkkeitä tarkistaa? Sitä varten hänet varmaan ainakin saisi lääkärille vietyä?

Mummo asustaa täysin omatoimisesti (80 vuotta on ikää ) ja on siitä tosi ylpeä. Ja sehän se tästä jotenkin niin vaikeaa tekeekin.

Tuo mitä tuohon kerroin on vain hyvin pieni osa kaikista omituisuuksista mitä se on järjestänyt. Lisäksi mummo esittää esim. meidän elämästä väitteitä jotka eivät pida paikkaansa ja jos yritän korjata niitä niin se jotenkin vääntää ne niin etä se olen minä joka juttelee höpöjuttuja. Ja mitenkä paljon lie on soitellut pitkin maailmaa kaikille sukulaisille sun muille niitä "totuuksiaan".

2 enoa minulla on mutta heistä ei ole nyt apuja tämän asian suhteen.

Sydänlääkkeet hällä ainakin on, samoin astma-.

HyacinthBucket: Mummosta näkee että se välillä skarppaa ihan meidänkin seurassa, silti se välillä mun miestä jututtaa niin kuin juttelisi minun isäpuolelle. Mennään nyt viikonloppuna käymään siskon kanssa siellä, sisko asuu Helsingissä ja on tulossa täällä käymään. Siskolle mummo on ihan erilainen, ennemminkin "mielistelevä". Jospa keskustelu onnistuisi paremmin kun siskokin paikalla.

otahan vaan rohkeasti yhteyttä siihen mummon lääkäriin, hän voi sitten muistia yms esim jonun muun käynnin yhteydessä kysellä kun kerran varmaan siellä tk:ssa käy noiden muiden sairauksien vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
HyacinthBucket: Mummosta näkee että se välillä skarppaa ihan meidänkin seurassa, silti se välillä mun miestä jututtaa niin kuin juttelisi minun isäpuolelle. Mennään nyt viikonloppuna käymään siskon kanssa siellä, sisko asuu Helsingissä ja on tulossa täällä käymään. Siskolle mummo on ihan erilainen, ennemminkin "mielistelevä". Jospa keskustelu onnistuisi paremmin kun siskokin paikalla.

Toi skarppaaminen ja oireiden vähettäly on hyvin tavallista alkavassa dementiassa... koska ikäihminen vielä tiedostaa osittain, että puhuu höpöjä. Meidän mummi muuttui sitten pikkuhiljaa mm hyvin vainoharhaiseksi ja soitteli kanssa aivan outoja puheluja sukulaisille.
Toivottavasti reissunne on hyödyllinen, etenkin siltä kannalta, että kohta ei käy niin että alkaa unohtua ne hellan levyt ja kynttilät palamaan, mennään ulos eikä muisteta ottaa avaimia tms.

Tuli mieleen et Suomes on nykyisin sellainen laki et jos asianomainen henkilö ei halua itse hoitoa niin siihen ei voi pakottaa, ellei sitten hae henkilöä syyntakeettomaksi. Tuli vain mieleen kun ollaan hoideltu alzheimeriä sairastavan mummun asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli mieleen et Suomes on nykyisin sellainen laki et jos asianomainen henkilö ei halua itse hoitoa niin siihen ei voi pakottaa, ellei sitten hae henkilöä syyntakeettomaksi. Tuli vain mieleen kun ollaan hoideltu alzheimeriä sairastavan mummun asioita.

Ihan totta, mutta toivottavasti ap siskoineen saisi hieman kartoitettua tilannetta ja suostuteltua mummoa vaikka lääkityksen tarkistukseen, ettei mummulle mitään ikävää sattuisi siellä yksikseen ollessaan.

Yhteistyössä