Nykyajan rakentaminen on PASKAA

harmillisen usein, luulen. Kyllä kirvesmiehet palkkansa ja muut saatavansa ottaa mutta mitään vastuuta ei oteta mistään eikä se kuulukaan kellekään. Joku on päin v*ua tehty meidänkin hirsirakennuksessa kun alakerran seinien ylänurkista valuu musta kura sieltä täältä sisälle. Jippiaijei.

PahaSilmä
Siis sitä paskaa. Niinku eiks ihmissyöjät ja muut semmoset rakenna koko talonsa ihan vaan siitä. Sitä en tiedä, mitä musta kura seinissäsi mahtaa olla, mikä valuu. Mitäs jos pyytäisi jonkun tarkistamaan, että mitä ihmettä oikein siinä on mokattu? kai joku vakuutus korvaa, jos siinä on virhe?

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Siis sitä paskaa. Niinku eiks ihmissyöjät ja muut semmoset rakenna koko talonsa ihan vaan siitä. Sitä en tiedä, mitä musta kura seinissäsi mahtaa olla, mikä valuu. Mitäs jos pyytäisi jonkun tarkistamaan, että mitä ihmettä oikein siinä on mokattu? kai joku vakuutus korvaa, jos siinä on virhe?
Korvaako se? Miehen mukaan eivät puutu noihin.

PahaSilmä
Mutta jos joku tarkistaa sen ja havaitsee virheen, niin täytyyhän sen, joka sen rakensi, korjata se, tai maksaa sen korjaus? Eikö? Jos ei maksa niin... emmä tiä, jotain.

Mutta jos joku tarkistaa sen ja havaitsee virheen, niin täytyyhän sen, joka sen rakensi, korjata se, tai maksaa sen korjaus? Eikö? Jos ei maksa niin... emmä tiä, jotain.
En tiä. Ilmeisesti se on rakennuttajan vastuulla tekeekö esim. rakennustarkastaja työnsä, mikä onkin yksi asia mikä on mielestäni hanurista tässä maassa.

Kohta tekeekin mieli muuttaa kakkamajaan jonnekin heimoon missä miehet juoksee ympäriinsä kikkelikukkaroissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Onko ennen sitten rakennettu jotenkin paremmin? Harva meistä vapaaehtoisesti maalattiataloon muuttaisi.
Kyllä semmoiset vanhan kansan ammattilaiset on häviämässä. Meillä teki esim. takan ja osan lattiamuurauksista yksi semmoinen pappa. Loput lattialaatat laittoi paikallisen firman haalariheikki ja ne nyt sitten poksahtelee irti rivi kerrallaan tossa.

PahaSilmä
Onko ennen sitten rakennettu jotenkin paremmin? Harva meistä vapaaehtoisesti maalattiataloon muuttaisi.

Kyllä muuten oli. Puurakentamisella on suomessa pitkät perinteet mutta silti on paljon juttuja, joita on unohdettu. keksitään uusia tapoja rakentaa, ja ajatellaan että ne on parempia kuin vanhat. Niitä uusia kuitenkaan ei ole kokeiltu käytännössä, kuin ehkä vasta 10-20 vuotta. kuka tietää mitä niille rakennuksille kuuluu kymmenen vuoden kuluttua.

Mä oon ollut vuoden korjausrakentajalinjalla. ;) siellä ope selitti juttuja. Vanha puurakentaminen on todella ollut parempaa kuin nykyinen. Puun lakkaus esimerkiksi on vihoviimeinen asia.

PahaSilmä
Oikeesti? Aika järkyttävää. Tuommoista sitten tehdään nykyisin. Vesi pääsee villoihin ja sitärataa. Eikö sitä rakentajaa voi vetää mihinkään vastuuseen? Ajattele, kun satoja vuosia vanhoja puutalojakin on olemassa, eikä ne ole homeisia, jos ne on ollut asuttuna koko ajan ja lämpö päällä.

äippä
Meillä kyllä asiat päinvastoin.On rakennettu kolme taloa ja jokainen vaan parempi.Materiaalit ja työmiehet myös. Ja meillä myös hirsitalo-tämä viimeoisin.Mietinkin että, mahtaako teillä olla laadussa tingitty tai työmiesten palkoissa?Kyllä rakentamisessa (jos ei itse rakenna/osaa) myös laatu maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kai suomessa ole satoihin vuosiin asuttu maalattiataloissa? Täällä on liian kylmä siihen.
No sitten paleltiin. Vielä 1900-luvulla oli maalattiataloja.

Vaikka puurakentamisella on pitkät perinteet, ei se tarkoita, että perinteitä noudattamalla saataisi nykyaikaisia vaatimuksia vastaavia asumuksia yhtään sen enempää kuin uusilla "paskatekniikoillakaan". En tarkoita tällä sitä, että perinteet olisi hylättävä, vaan sitä, että niitä on järkevästi kehitettävä, jotta asumisen taso on toivotunlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Meillä kyllä asiat päinvastoin.On rakennettu kolme taloa ja jokainen vaan parempi.Materiaalit ja työmiehet myös. Ja meillä myös hirsitalo-tämä viimeoisin.Mietinkin että, mahtaako teillä olla laadussa tingitty tai työmiesten palkoissa?Kyllä rakentamisessa (jos ei itse rakenna/osaa) myös laatu maksaa.
Ei ole tingitty mistään. Työmiehetkin oli hirsitalotoimittajan suosittelemat. Kaikki on tehty omasta puolesta terve talo tähtäimessä.

Ulkosuojaus tehtiin kalliisti Uulan perinne terva-pellavaöljyseoksella mm. eikä sisäseiniin laitettu mitään koska haluttiin hengittävä talo. Ja nyt ne kurat sitten valuu ja sotkee ne kauniit pinnat . :/

Homekoirasakkikin sanoi että meidän ikkunapellitkin on laitettu väärin. Aika uskomatonta kun siihenkin oli alan mies otettu hommiin... Varastohuoneen kun siivosin hiljattain ja otin tavarat sieltä ulos niin huomasin samalla että ikkunan alalaidan molemmista nurkista on tullut vesinorot sisälle. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Naakula:
Kyllä se on monessakin asiassa niin nykyään että itse täytyy tehdä jos hyvää haluaa. Vai olenko väärässä? En usko.
Mä olen kyllä aavistuksen verran samaa mieltä monessakin kohtaa.

Mutta tosiaan jos rakenteissa on vikaa, niin yrityksellä joka on homman hoitanut pitää olla vastuuvakuutus noiden juttujen varalle... jos taas palkkasitte ammattilaisen suoraan ja maksoitte itse sotut jne. niin tuskin mikään muu korvaa kuin kotivakuutus.

Oletteko ottaneet yhteyttä firmaan, joka teki nuo työt? Kyllä kai niillä on joku korvausvelvollisuus?
Ei olla. En tiedä onko semmoista velvollisuutta, kun tuo nykysysteemi on juuri tuota että vastuu on viimekädessä rakennuttajan itsensä vaikka ei ole ammattilainen eikä ehkä osaa kaikkia asioita hoksata.

Yhteistyössä