Nykyajan nuorista miehistä ei ole enää mihinkää:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lepsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lepsa

Tunnettu jäsen
22.09.2008
5 195
92
48

Jo 21,4 prosenttia varusmiehistä keskeyttää Riihimäen viestirykmentissä. Keskeyttäneiden lukumäärä on vuodessa kaksinkertaistunut.

Varusmiespalveluksensa keskeyttäneiden määrä kasvaa yhä. Heinäkuun saapumiserästä on tulossa yksi korkea piikki lisää armeijasta poistuneiden tilastoihin.

Riihimäellä viestirykmentin keskeytysprosentti on jo 21,4. Vuodessa luku on kaksinkertaistunut. Asiasta kertoi torstaina Aamuposti.

Valtakunnallisesti keskeyttäneiden määrä on kasvanut tasaisesti. Nyt se on 16,7 prosenttia. Missä vika: onko syksyn varusmiestaso hätkäyttävän huono?

Riihimäen viestirykmentin yliluutnantti Pekka Wallenstjerna pohtii, että syitä on karkeasti ottaen kolmea.

"Tuki- ja liikuntaelinsairaudet, mielenterveyshäiriöt sekä yksittäiset tapahtumat."

Huonoa tasoa Wallenstjerna pitää isona ongelmana.

"Mikä on näiden miesten, jotka eivät pysty palvelusta loppuun saakka suorittamaan, henkilökohtainen ennuste, kun he ovat viisikymmentä", Wallenstjerna kysyy.

Kansanterveyslaitoksen (KTL) terveyden edistämisen tutkimusyksikön päällikkö Antti Uutela tietää, että riski rapakuntoisista aikamiehistä on olemassa.

"Varusmiesaika ei välttämättä olekaan kunnon paranemisen hetki. Kun palveluksen muoto muuttuu, mahdollisuuksia herkutteluun tulee enemmän, ja huono tapa jatkuu. Ruuan ja juoman avulla lohduttautuminen on ajan ilmiö."

Riihimäellä ylipaino-ongelmiin on tartuttu. Varusmiehet kisaavat suurimman pudottajan tittelistä, jossa palkintona on kuntoisuusloma ja lahjakortti. "Eräs alokas on onnistunut pudottamaan painoa jo kymmenen kiloa", Wallenstjerna kertoo.

Riihimäen lisäksi Kaartin jääkärirykmentti Santahaminassa kärsii poikkeuksellisen suuresta keskeyttämisprosentista. Jo viidennessyksyn alokkaista on keskeyttänyt palveluksensa.

Usein armeija jää kesken peruskoulutusjaksolla ensimmäisen kahdeksan viikon aikana. Nyt näyttäisi, että poistumiset jatkuvat vielä alkuhankaluuksien jälkeen.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/L%C3%A4hes+joka+viides+syksyn+varusmies+keskeytt%C3%A4nyt+armeijan/1135241103866

Yrittäisitte edes kasvattaa pojistanne miehiä arvoisat äidit.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Äidithän ne pojat kasvattavat, etenkin yyhoot, eipä ole miehillä paljon jalansijaa:o

No onkohan tehty tutkimuksia että miten moni keskeyttäjistä on yh-äidin kasvattama... Ja jos niin oliskin niin eikö se edelleen mene miesten piikkiin kun eivät ole huolehtineet pojistaan?

Ai sä siis laitoit ton vaan siks, et haluat riidellä. Niin no miten olen asioita ymmärtänyt, niin ainakin osalla yh äideistä on sellainen tilanne, ettei isä haluakaan pitää mitään yhteyttä lapseensa, niin että eikös se silloin ole vähän niinkuin niiden isien vika, ettei pojista kasva miehiä. Niin siis mikäli olen oikein ymmärtänyt...

No eiköhän ne vanhan hyvän ajan miehet ole näyttäneet näille tämän päivän nuorille miehille tota miehen mallia...

Koittakaas isit nyt vähän kasvattaa niitä poikianne...

Alkuperäinen kirjoittaja Petomaani:
Ai sä siis laitoit ton vaan siks, et haluat riidellä. Niin no miten olen asioita ymmärtänyt, niin ainakin osalla yh äideistä on sellainen tilanne, ettei isä haluakaan pitää mitään yhteyttä lapseensa, niin että eikös se silloin ole vähän niinkuin niiden isien vika, ettei pojista kasva miehiä. Niin siis mikäli olen oikein ymmärtänyt...

En mä halua riidellä, mut jotkut kuitenkin, syystä tai toisesta, provosoituivat. Miksiköhän :whistle:

minulla armeija oli yksi elämäni parhaimmista ajanjaksoista.on uskomatonta kuinka porukka voi kasvaa yhteen ja vetää yhtä köyttä.itku tuli kun pois lähdettiin. suosittelen kyl kaikille. kasvattaa ihmisenä todella paljon kun joutuu luottamaan kaikenlaisiin ihmisiin. en kadu ikinä tuota 11 kuukautta.eikä sen läpikäyminen vaadi todellakaan mitään teräsmiestä.

Alkuperäinen kirjoittaja armaselain:
Äidithän ne pojat kasvattavat, etenkin yyhoot, eipä ole miehillä paljon jalansijaa:o

No onkohan tehty tutkimuksia että miten moni keskeyttäjistä on yh-äidin kasvattama... Ja jos niin oliskin niin eikö se edelleen mene miesten piikkiin kun eivät ole huolehtineet pojistaan?

Voisi muuten olla aika mielenkiintoinen tulos tutkimuksella. Viitsisiköhän valveutunut vasurilehdistö sen lopputulosta julkaista...

En mä halua riidellä, mut jotkut kuitenkin, syystä tai toisesta, provosoituivat. Miksiköhän :whistle:

Keskustelisit asiallisesti niin asiat vois johtaakin johonkin. Tähän aikaan äitien syyllistäminen on mulle kuule vähän liikaa. Taidat olla aika kökkö tyyppi.

Alkuperäinen kirjoittaja poika:
minulla armeija oli yksi elämäni parhaimmista ajanjaksoista.on uskomatonta kuinka porukka voi kasvaa yhteen ja vetää yhtä köyttä.itku tuli kun pois lähdettiin. suosittelen kyl kaikille. kasvattaa ihmisenä todella paljon kun joutuu luottamaan kaikenlaisiin ihmisiin. en kadu ikinä tuota 11 kuukautta.eikä sen läpikäyminen vaadi todellakaan mitään teräsmiestä.

Siinäs mammat kuulitte. Armeija on hyväksi nuorelle miehelle ja sen läpikäyminen ei vaadi mitään muuta kuin tahtoa.

Noup, mua ei voi syyttää jos pojat keskeyttää armeijan. Isä kasvattaa ainakin mun pojat. :saint:
Mä oon kyllä hyvänä kakkosena paasaamassa siitä kuinka jokaisen miehen kuuluu käydä armeija, eli senkään takia mua ei voi syyttää. B)

Keskustelisit asiallisesti niin asiat vois johtaakin johonkin. Tähän aikaan äitien syyllistäminen on mulle kuule vähän liikaa. Taidat olla aika kökkö tyyppi.

Miten sun kanssa voi keskustella asiallisesti kun menet heti henkilökohtaisuuksiin:o

Siinäs mammat kuulitte. Armeija on hyväksi nuorelle miehelle ja sen läpikäyminen ei vaadi mitään muuta kuin tahtoa.

Mitäs pirua mammojen valistaminen auttaa? Painu kadulle valistamaan nuoria, isättömiä miehiä. Printtaa toi Pojan kirjoitus mukaasi ja saarnaa!

Voisi muuten olla aika mielenkiintoinen tulos tutkimuksella. Viitsisiköhän valveutunut vasurilehdistö sen lopputulosta julkaista...

Niinpä. Kyllä mie oon sitä mieltä että armeija tekee pojista miehiä.
Mut voihan se olla kova paikka jos on saanu aina tehä mitä haluaa, ja sit onkin pakko tehdä mitä joku toinen keksii vaatia.

mikään vaihe elämässä ei ole ollu niin helppoa kun armeijassa olo. kaikki valmiina ruuasta ja vaatteista lähtien, ei tarvinnu edes ite ajatella, sekin hoidettiin valmiiks B)

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Mitäs pirua mammojen valistaminen auttaa? Painu kadulle valistamaan nuoria, isättömiä miehiä. Printtaa toi Pojan kirjoitus mukaasi ja saarnaa!

Nuoria miehiä on ihan turha valistaa, he ovat jo sitä mitä ovat, eivätkä siitä enää muuksi muutu.

Niinpä. Kyllä mie oon sitä mieltä että armeija tekee pojista miehiä.
Mut voihan se olla kova paikka jos on saanu aina tehä mitä haluaa, ja sit onkin pakko tehdä mitä joku toinen keksii vaatia.

Mittää miehiä tee, ohan tuo nähty. Itse vielä nuorena oon huomannu kun ystävien miehet inttiin menevät, ryyppäämistä ja rälläystä viikonloput ja iltalomat. pettämistä ja vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
mikään vaihe elämässä ei ole ollu niin helppoa kun armeijassa olo. kaikki valmiina ruuasta ja vaatteista lähtien, ei tarvinnu edes ite ajatella, sekin hoidettiin valmiiks B)

Aivan. Ja kun on velvi vapaata niin ei tartte muuta tehdä kuin ryypätä ja naida:)

no, miun armeijan käynnistä on aikaa 12 vuotta. voi olla et asiat on siellä muuttunut, muttei ainakaan vaikeampaan suuntaan.no mun mielestä siellä on tärkeintä se yhdessä toimiminen. se ei aikojen saatossa mihinkään muutu. no eihän se lievä fyysinen rasituskaan kenellekäään pahaksi ole.eikä tuo armeija liity mitenkään siihen kasvaako lapsi isin tai äidin kanssa.

Nuoria miehiä on ihan turha valistaa, he ovat jo sitä mitä ovat, eivätkä siitä enää muuksi muutu.

Älä nyt oo noin pessimisti!

Realisti.

Eikä, älä nyt ala masentamaan. Kaikki on ihan hyvin, la-la-laa...

Osittain oon kyllä samaa mieltä tosta ja siitäkin että vanhemmilla on tietenkin oma vastuunsa nuorison kehityksestä, mutta ei kaikki voi niin kelvottomia olla. Monilla on ehkä vähän vääristyny kuva armeijasta, mutta kuulemani ja näkemäni perusteella (en ole käynyt armeijaa) kovin paikka ainakin meikäläisellä olis varmaan se että pitäis yrittää pidätellä naurua eikä se ehkä aina onnistuis :D

En nyt mitenkään vähättele armeijaa todellakaan, mutta jotenki huvittaa välillä ne meiningit mitä kuulee.

Yhteistyössä