Nuvaringistä Evraan?

• Viestiketjun aloittaja Kostuvatko limakalvot?
  • Ensimmäinen viesti
Kostuvatko limakalvot?
Alkaa mennä hermo Nuvaringin ja kuivuuden kanssa. Limakalvot ovat turvonneet, punaiset, arat ja kuivat&kutisevat.

Lueskelin siitä Evra-ehkäisylaastarista, ja siinä sivuvaikutuksina oli kaikkea muuta kuin kutinaa ja kuivuutta eli pahan olon ym kestän ennemmin kuin tämän jatkuvan kutinan ja raapimisen.

Onko kellään kokemusta ylipäänsä Evrasta (arkistosta löysin jotain, mutten kovin paljoa kokemuksia) tai tästä vaihdosta?

Caitia
Hei,
itse kokeilin ja olen nyt arpomassa siirtymistä takaisin pillereihin. Hyviä puolia oli, että ei tarvinnut muistaa ottaa jokapäivä, vaihtaa vain kerran viikossa. Se tuntui jotenkin yksinkertaisen helpolta ja mukavalta. Sivuoireina mulla oli aluksi ihan lievää kuvotusta, mutta sekin katosi. Rinnat oli aluksi kipeät, mutta sekin rauhoittui.

Se miksi sitten olen vaihtamassa pillereihin, on ihoärsytys. Minulla laastari pysyi kylläkin hyvin kiinni ihossa, mutta kun se irrotti, oli iho punainen ja näppyläinen ja näppylät eivät meinanneet kadota. (mutta minulla on siis kuiva ja atooppinen iho ja siksi ei taida sopia). Pidin laastaria yleensä pakarassa, joten esteettisesti se ei haitannut. Pillereihin verrattuna hintavahko.

Kannattaa kylläkin kokeilla, itse olin muuten hyvin tyytyväinen.

Kostuvatko limakalvot?
Caitia, onko sulla ollut aiemmin hormonaalista ehkäisyä ja jos on, oletko kärsinyt kuivuudesta? Mulla oli aiemmin pillerit monta vuotta, mutta aina tuli hiivatulehduksia, emätintulehduksia ja kuivuutta ja limakalvot olivat ihan karmeassa kunnossa, eli siksi luovuin niistä. Pari vuotta meni ihan hyvin (koska hormonit tulivat ihan vaan omasta takaa), mutta nyt sitten on pitänyt ottaa Nuvaring, josta tosiaan tulee ihan samat sivuoireet kuin pillereistäkin. Eli jäljellä on lähinnä tuo laastari tai sitten kierukka, mikä ei myöskään innosta. :/

Caitia
En kyllä ole mistään limakalvojen kuivumisesta kärsinyt, en silloin, kun söin pillereitä enkä nyt, kun laastari on käytössä. Ihoni on kyllä muuten on kuiva ja kiristää ainakin talvisin. Ajattelin, että laastari on jotenkin siedettävämpi kuin pillerit, koska laastaristahan hormonit tulevat tasaisesti eikä kuten pilleristä, mutta laastari siis minulla ärsytti ihan paikallisesti, eli siinä missä oli. Kannattaa kokeilla, koska laastari laitetaan yleensä sellaiseen paikkaan, missä iho on paksua: pakara, käsivarsi. Rengas varmaan ärsyttää juuri limakalvoja.

Kostuvatko limakalvot?
Joo, pitänee varmaan pyytää resepti. Mulla taas ei iho ole muuten mitenkään poikkeuksellisen kuiva tai arka, eikä ole muitakaan ongelmia tullut noista ehkäisyjutuista. Nuvaringin sanotaan lisäävän vuotoa, mutta ei mulla ainakaan sellasta ole ollut huomattavissa...Väliviikolla alapää on ok ja sitten taas alkaa turvotus, häpyhuulet ovat kirkkaanpunaiset ja miltei haavoilla, niin kuivat, että ihan tarttuvat toisiinsa kiinni jne. Todella kivaa. :( Ehkäisee todella hyvin, kun ei voi ajatellakaan, että mies tulisi lähellekään jalkoväliä. :( :(

SofiK
Kostuvatko limakalvot, Pyydän että kertoisit sitten oliko vaihdolla mitään vaikutusta. Itselläni lähes identtiset ongelmat ja käytän nuvaringiä, joka tosin on parempi kuin pillerit.
"Ehkäisee todella hyvin, kun ei voi ajatellakaan, että mies tulisi lähellekään jalkoväliä"
-Niinpä, ja väliviikolla sitten toi punainen ainakin meillä ehkäisee ihan hyvin :D

Kostuvatko limakalvot?
Sain yhdeltä lääkäritutulta vinkin, että kannattaa kokeilla auttaisiko oliiviöljyllä voitelu limakalvoja. Eli päivittäin oliiviöljyä alapäähän, vaikka kaksi-kolme kertaa. Yritän nyt kuukauden vielä tuolla, että auttaako yhtään ja jos ei meininki muutu, marssin lääkäriin hakemaan uuden reseptin.

Kostuvatko limakalvot?
Menee hieman yksinpuheluksi, mutta väliaikaraporttia:
olen nyt syönyt kolmisen viikkoa tyrniöljykapseleita 4 per päivä (2 aamuin illoin), kalaöljykapseleita 2 per päivä ja voidellut alapäätä tarvittaessa oliiviöljyllä. Ja ihme kyllä, tämä kierto on ollut totaalisen erilainen limakalvojen suhteen kuin edelliset. Eli en ole vielä vaihtamassa Nuvaa pois vaan tarkkailen tilannetta. Nyt on välillä mennyt jopa kokonaisia päiviä rasvaamatta tai raapimatta, kun alapäässä ei tunnu mitään ts on ihan normaali.

Mutta koputan puuta tässä kirjoittaessani...

blo
Minulla kyllä Evra aiheutti kutinaa ja kuivuutta, tosin ei emättimessä vaan iholla. Evra aiheutti tosi pahoja iho-ongelmia, vaikka muuten en mikään herkkä hipiäinen olekaan. Puolisen vuotta pystyin käyttämään laastaria ilman ongelmia. Sen jälkeen laastari alkoi rasittamaan ihoa, niin että loppuaikoina piti jo kesken viikon vaihtaa laastaria ja paikkaa, kun alkoi olemaan iho niin ruvella. Kokeilin myös eri erää (eli josko kyseisessä erässä olisi ollut joku "liimavika") vaan ei auttanut. Kun ei laastarinjäljet ehtineet enää parantua edellisestä kerrasta, niin totesin, että nyt saa riittää ja laastari meni vaihtoon.

Muilta osin kokemukset Evrasta oli ihan positiivisia, sivuvaikutuksia ei ollut ja mikä parasta, Evraa käytettäessä ei ollut mielialanvaihteluita, joita pillereiden kanssa aiemmin oli. Tosin pillereidenkään kanssa ei ollut muita oireita kuin nuo mielialanvaihtelut.

Evran vaihdoin Nuvaringiin. Kuivuutta ei ole, kuin silloin, jos ruokavalio on päässyt lipsahtamaan pidemmäksi aikaa hieman yksipuoliseksi. Eli kannattaa tarkkailla sitä ruokavaliota, että siitä saa riittävästi rasvoja ja hivenaineita.

Kostuvatko limakalvot?
Hei,
ajattelin tulla tänne päivittämään tilannetta. Eli olen nyt reilun kuukauden ajan syönyt kalaöljykapseleita (sekä kalanmaksaöljyä että kalaöljyä niin, että yhteismäärä ei mene yli suositusten), tyrniöljykapseleita (sekä pelkkää tyrniöljyä että niiden loppuessa tyrni-mustaherukkakapseleita, kun en niitä pelkkiä tyrnikapseleita kaupasta löytänyt, annostuksen maksimimäärä päivittäin) ja ottanut tyrniä välillä ihan "raakanakin" 100% nektarina ja tulos on se, että tämä kierto on mennyt täysin ilman kutinoita tai kuivumisia ja viime kuun renkaasta alkua lukuun ottamatta loppupuoli meni myös täysin ok. En tiedä onko kyseessä nuo öljykapselit (syön rasvaa muutenkin aika paljon, oliivi- ja kookosöljyä sekä voita), vai elimistön tottuminen renkaisiin, mutta ei oikeastaan kiinnosta mikä on syynä, kunhan se h*tillinen kutina, kirvely ja turvotus loppui!

Aluksi sain oliiviöljyllä sen kutinan kuriin, laitoin pieneen pumppupulloon öljyä ja töissä/matkoillakin aina vessakäynnin jälkeen voitelin alapäätä jne, mutta nyt siis ei ole tarvinnut tehdä enää mitään ulkoisia voiteluita.

Että tämä muillekin vinkkinä, että kannattaa kokeilla edes noita öljykapseleita, ja jos sittenkään ei auta, niin heivata rengas sinne minne aurinko ei paista. 8o)

Yhteistyössä