NuvaRing

• Viestiketjun aloittaja Hui!
  • Ensimmäinen viesti
Hui!
Olen 178cm pitkä ja painan 74kg. Olen käyttänyt ehkäisyrengasta nyt 4kk, ja törmäsin tässä eräässä keskustelussa mielipiteeseen, jonka mukaan renkaan hormonipitoisuus saattaisi olla liian matala tämän kokoisille ihmisille. Onko teillä kokemusta asiasta? Gyne ei kyllä mitään maininnut, mutta vähän hirvittää miten sen ehkäisytehon kanssa on... Pitääkö tässä nyt alkaa laihduttaakin ;)

??
Eihän käyttäjän koko vaikuta ehkäisyrenkaan tehoon. Ehkäisylaastaria sen sijaan ei suositella tai ei voi käyttää muistaakseni yli 90 kg painavat naiset. Miksi, sitä en osaa sanoa.

piu
"Tuhdeimmilla" naisilla on enemmän rasvakudosta, jolloin laastarin hormonien jakaantumistilavuus on suurempi mikä saa aikaan sen, että verenkierrossa oleva määrä on pienempi. NR:n kohdalla valmistaja ei ole antanut tätä varoitusta, johtuen ehkä annostelureitistä tai sitten siitä että NR:n keltarauhashormonijohdos olisi vähemmän rasvaliukoinen (???, en jaksa tarkistaa). Mutta aloittaja, ethän sinä edes ole ylipainoinen (BMI 23.4, 20-25 on normaalipaino), joten rasvakudosta sinulla tuskin mielettömästi on :) Don't worry, kyllä renkula tehoaa :)

ap
Kiitos vastauksista :) Rasvakudosta ei mitenkään hirveitä ylimääriä ole, lihaksia kun on enemmän kuin naisissa keskimäärin. Enköhän minä nyt sitten usko renkaan hormonimäärän riittävän minullekin.

Nuva tyttö
Tunteeko joku jonkun, jolla olisi Nuvaring pettänyt? Miten sen huomasi (muuten kuin vatsan pyöristymisesta)? Meinaan, olen aloittanut renkaan käytön viime talvena ja olen ollut ennen (yli 30v) melkoinen sokerihiiri ja nykyään makea on alkanut äklöttämään ja on muutenkin usein hutera olo ja väsyttää. Liekkö vain renkaan hormoonien aiheuttamaa. Mieskin väittää että tuittuilen nykyää normaalin luonteeni vastaisesti.

C.D.
Nuva tyttö: eikö olisi ihan helpointa tehdä raskaustesti?? Maksavat apteekissakin halvimmillaan alle 5 euroa, ja tuloksen näkee heti. Mitä tuota stressaamaan ja miettimään "oireita" kun tieto on helposti saatavissa.

piu
Kuulostaa nuo Nuvatytön oireet kyllä yhdistelmäehkäisyvalmisteiden aiheuttamilta sivuvaikutuksilta... :) Ja ehkäpä se raskaus jo näkyisi jos oireet ovat jatkuneet jo talvesta ;)

Mulle tuli samat oireet potenssiin kaksi + jumalaton päänsärky Evra-laastarista.

Nuva tyttö
C.D:lle
Tottahan toki sen aion tehdä. Olen kuitenkin utelias tietämään onko jollain tuo rinkula pettänyt? Se kun taitaa olla melko uusi tapa annostella hormoneja.

piu
Kyllähän viime vuonna Lääkelaitokselle tuli ilmoituksia NR:n käytön aikana alkaneista raskauksista. Tuli enemmän kuin e-pillereistä, mutta toisaalta kyseessä on uusi valmiste josta hyvin herkästi ilmoitetaan. Oikein käytettynä (tauko tasan viikko, kolmen käyttöviikon aikana ei yli kolmea tuntia poissa emättimestä, ei käytetä vanhoja renkaita) pitäisivät olla yhtä varmoja kuin pillerit - jos ei jopa varmempia, koska unohduksia sattuu harvemmin.

Nuva tyttö
Se toissaviikkoinen lööpeissä ollut 23-vuotiaan pohjalaistytön yllätysraskaus vain pisti miettimään. Oli kuulemma ollut säännölliset kuukautiset koko raskauden ajan, eikä painoakaan ollut tullut lisää kuin 7kg, jota luuli lihomiseksi. Hoikan näköinen tyttö ainakin kuvan perusteella, eli raskaus ei ollut piiloutunut läskeihin. Yleensä noita "yllätysvauvan" saaneita pidetään enemmän tai vähemmän yksinkertaisina, mutta kuinka moni nainen osaisi arvata olevansa raskaana, jos käyttää säännöllisesti hormooniehkäisyä ja kuukautiset tulevat edelleen ajallaan, ei ole minkäänlaista aamu- tai muuta pahoinvointia, eikä vatsakaan pyöristy paljoa normaalin kesägrilliherkuttelun tai joulusyöpöttelyn vaikutuksia enempää.

Yhteistyössä