Nuvaring!! Auttakaa ken osaa.. !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tajusin tänään mokanneeni!!

Laitoin uuden renkaan samaan kellon aikaan kuin normaalistikkin, samoin poistin edellisen viikko sitten samaiseen aikaan. Mutta probleema on nyt se että toimin viikkoa liian aikaisin.
Poisto olisi ollut vasta tänään ja uuden laitto ensi torstaina!

Aloin selata kalenteria ja kauhukseni huomasin että olen viime viikolla poistanut sen viikkoa liian aikaisin. Tämän huomattuani olin jo ehtinyt laittaa uuden renkaan tänään.

Paniikki iski nyt!! Miten nyt täytyy toimia koska uutta raskautta ei meistä kumpikaan halua. onko raskauden mahdollisuutta edes olemassa?

Voi hiton kuustoista!!

Soita tervarin. Mä pidin sitä aina sen 4 viikkoa. Ja sit viikko ilman. Nyt puhun ihan mutu-pohjalta, mutta uskoisin että ei sulla mitää hätää oo. Ehkäsytehohan siinä jo ulos otettussa on säilyny. Ja sit jo laitoit uuden. Mut koit tosiaa saada viel joku ammattilaisen näkemys asiasta.

Suosittelen käyttää kortsua, kunnes selviää, jos uusi lapsi olis ihan kamala.

Voit soittaa ihan terveyskeskukseen ja pyytää vaikka puhelinaikaa lääkärille :) Sinuna en nyt luottaisi siihen ehkäisytehoon, mutten ole ihan varma. Mä en kyllä itselläni muutenkaan luota Nuvaringin ehkäisytehoon :D Mulla kanssa meni noi poistamiset ja asettamiset vähän sekaisin, ja lopputulos oli lapsi.

Nyt rengas oli siis vain kaksi viikkoa kun otin pois luullen että kolme viikkoa on täynnä. Tänään olisi ollut oikea pois-ottamispäivä ja tänään laitoin uuden.. :/

Pesky Pixie: Mä olen aina laittanut kalenteriin ja puhelimeenkin muistutuksen ja silti nyt jotenkin sähläsin.. itelläkin nyt hieman pelko..
Dusky: Itekkin mietin ja kun luin noita ohjeita huomattuani mokan, että varmaan teho edellisessä on hyvin säilynyt mutta tauon aikana ehdittiin kuitenkin puuhastellakkin, joten raskauden mahdollisuus kait on.. ? Uutta raskautta tai lasta ei kumpikaan meistä nyt toivo ja nyt minä ja mun muistini mokasi totaalisesti!!

Taidan soittaa terkkaan huomenna ja pyytää sitä soittoaikaa lääkärille. En ole koskaan joutunut mitään jälkiehkäisypillereitä miettimään ja en edes tiedä saako niitäkään ilman reseptiä ja miten pian edellisen yhdynnän jälkeen se tulee ottaa jotta vois olla vasmasti tehokas...

voi vee.....

Jälkiehkäisy pitää ottaa mieluiten 24 tunnin sisällä, ja viimeistään 72 tunnin sisällä. Uskoisin, että tässä tapauksessa siitä ei ole apua, vahinko on tapahtunut jos on. Tee raskaustesti parin viikon kuluttua ja vielä uudelleen siitä parin viikon päästä. Muista, että raskautumisen todennäköisyys on otollisissakin olosuhteissa melko pieni...

En oo alan asiantuntija, mut maalaisjärki sanoo, että kun poistit renkaan yhtäkkiä kesken kierron, niin sen renkaan sisältämän hormonin pitosuus sun elimistössä on tietenkin laskenu alle sen, mitä sen pitäis olla, että ehkäsy toimii. Eli voi ihan helposti olla mahdollista, että oot ovuloinu. Mun mielestä toi on verrattavissa siihen, että olisit unohtanu viikon ajan joka pv ottaa e-pillerin.

Toivotaan, että et oo raskaana, mutta mahdollista se kyllä varmaan on. Tuliko sulla menkat normaalisti tauon aikana? Tee vaikka raskaustesti.

Menkat tuli tauon aikana. Ihmettelin niiden niukkuutta kuitenkin ja siltikään mun hälytyskellot ei soineet! tänään vasta kun aloin laittamaan kalenteriin ylös seuraavaa renkaan poistamispäivää, huomasin että oon ollu viikon liian aikaisin asialla :/

Eilen illalla saatiin "omaa aikaa" joten jos huomenna aamulla haen apteekista jälkiehkäisy-pillerin niin voisin siihen melko varmasti luottaa?

Voi että musta tuntuu pöllöltä nyt! Näin ei ole koskaan käynyt ennen ja nyt haluan vaan varmistaa että uutta raskautta ei oo vahingossa saatu aikaiseksi..

Kiitos teille vastauksista!! Ravaan tällä hetkellä pienemmän lapsen huoneessa rauhottelemassa vähän väliä, koska nukkuu jostain syystä nyt huonosti. Joudun siis poistumaan koneelta mutta kiitos teille!

Taidan varmuuden vuoksi tehdä niin että haen ne jälkiehkäisypillerit apteekista kun joku jo sanoi että ne saa ilman reseptiäkin. Siitä vielä varmistukseksi teen testin parin viikon päästä ja jos hitto vie jotain on siltikin tapahtunut niin vannon että tulen itkemään sitä tänne!!

Kiitos ymmärtäväisyydestä ja neuvoista!

Itselleni kävi sama moka ja kysyin asiasta YTHS:n verkkoasiantuntija palvelusta, jossa lääkärit vastaavat terveyteen liittyviin kysymyksiin ja vastaus oli tällainen:

Hyvä kysyjä!
Pidä mormaali seitsemän päivän tauko ja laita sitten uusi rengas. Näin ehkäisyteho säilyy.

Toivottavasti tämä rauhoittaa jotakuta saman mokan tehnyttä :))
Ystävällisin terveisin
Vastaaja: YTHS:n yleislääkäri

Itselläni oli siis ollut rengas paikallaan 2 viikkoa keskeytyksettä ennen virheellistä poistoa.

Kiitos tosta YTHS:n viestistä! Täällä kans yks, joka on ollut ihan paniikissa! Otin vahingossa 2 viikon jälkeen renkaan pois ja rupesin ihmettelemään, miks ei vuoto ala. Sitten tajusin tarkastaa kalenterin. Jospa nyt viikon sisään vielä alkas se vuoto ettei ihan mene kierto sekaisin.

Yhteistyössä