Nurmikon istuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zizilisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zizilisko

Aktiivinen jäsen
27.07.2006
4 087
0
36
Tutkin pari päivää sitten alustavasti siemen paketteja ja niissä puhuttiin, että multa pitäis jotenkin jyrätä tai jotain sinnepäin :xmas: No ei mulla mitään semmosta mahdollisuutta ole, mutta eikö se onnistu ihan vaan viskomalla noita siemeniä mullan päälle? :whistle:
Ja onko toivoa vielä tänä kesänä saada ihan kunnollinen nurtsi, kun pohjana on ihan pelkkä multa?
Hyviä käytännön vinkkejä otetaan vastaan :D

kyllähän se multa jotenki pitäis jyntätä...en nyt kyllä muista miten me tehtii,mut ihan hyvä toi nurtsi on!ei ainakaa ihan pehmeen mullan päälle kantsi niitä siemeniä heitellä
:D

Jyrätä? Tarkoittaakohan se tasoittaa vai että pitää vetää tiiviiksi maa?

En siis tiedä (mutta silti nokkani työnsin tähän ketjuun), mutta muakin kiinnostaa, sillä meillä on suuria nurmikottomia länttejä meidän nurmikossa ja meinasin niihin vaan siemeniä heitellä... :whistle:

Ja uskoisin, että saat vielä tälle kesälle nurmikon, sillä aikoinaan, kun mun isä laittoi pihaansa siemeniä, niin meni pari viikkoa ja jo alkoi vihertää. Jotta siitä pari viikkoa, niin pitäs olla jo ihan ok nurmikko, eikös? :whistle:

kyllähän se jyräys on aika tärkeä, meillä mies käytti keksiläisyyttään ja kehitti hienon jyrän :D muuten jos pehmeän mullan päälle kylvää, niin tulee sitten kuoppainen nurtsi loppuviimeksi, kun se painuu epätasaiseksi kun päällä aletaan kulkea... =)

jos kokonaan uutta nurmikkoa perustat niin kyllä se multa pitäisi jyrätä. sellasen jyrän voi vuokrata vaikka rakentajain konevuokraamosta, oisko ollu 8?/päivä.

mutta jos noita laikkuja vain korjailee niin sitten pitäisi riittää kun mullalla täyttää ne kolot ja vaikka jalalla painelee tiiviiksi. siemenet päälle ja haravalla ne sinne pintamullan joukkoon ja eikun sadetta odottelemaan. :)

Jos mä vaikka vaan lapiolla yrittäisin hakata ton tiiviiksi, niin mitä luulette onnistuiskohan. Kyse on vain n. 2x3 metrin ruohottomasta alueesta. Alla on kivinen maa ja päälle tuleva multa kerros n. 10-15cm.

Meillä mies teki "jyrän" edellisen talon nurmikkoon näin: vanha kola ja siihen sitten pitkä halko, johon hakkasi nauloja ympäriinsä... ja sillä sitten lykkäsi pitkin pihaa. Toimi!

(sen kola osan tietty otti pois)