Nurkkasäännöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Millaiset säännöt teillä on lapsen jäähylle?

Poika ja mies leikkivät, leikin jälkeen poika oli vielä fiiliksissä riehumisesta ja kävi mojauttamassa isää selkään kun isä siivosi lattialta pikkuautoja. Isä ei aluksi tehnyt mitään, mutta minä puutuin lyömiseen heti, jolloin isäkin alkoi pitämään kuria. Käskin pojan pyytää anteeksi, naureskellen pyysi. Isä vaati oikeaa anteeksipyyntöä eli että se sanotaan niin että sitä myös tarkoittaa ja ymmärtää miksi sen pyytää. Jotain siinä keskustelivat ja poika sitten pisti pelleilyksi eikä suostunut enää puhumaan, isä laittoi lapsen nurkkaan miettimään, haluaako tämä keskustella asiasta. Sanoin miehelle, että katso nyt se 4 minuuttia sitten, mutta mies on sitä mieltä, että kun hän nurkkaan laittoi, hän määrittelee ajan (joka on just niin kauan kuin miestä huvittaa/lapsi on täysin hiljaa), ja nurkasta ei pois pääse ennenkuin on ollut jonkinaikaa hiljaa. Poika nimittäin nurkasta huuteli äitiä ja isää, tahtoi sovitella.

Pientä ristiriitaa siis, ja näistä tulee joskus kova väittely mun ja miehen välille miten tossa kuuluisi oikeaoppisesti toimia.
Me tässä miehen kanssa koitetaan nyt löytää yhteinen sävel tuossa asiassa, sillä kun minä laitan lapsen nurkkaan, olen aika avoin sopimaan asian kun lapsi ilmoittaa olevansa valmis siihen, ja tuo tapahtuu yleensä jo ennen kuin se nurkka-aika (1minuutti ikävuotta kohden eli tällä hetkellä meillä se 4 minuuttia) on ohi. Miehen mielestä lapselle ei puhuta sanaakaan ennen kuin jäähyaika on ohi, vaikka kuinka lapsi huutelee anteeksi ym.

Auttakaa ja antakaa mulle neuvoja, millanen systeemi olisi hyvä ja helppo molempien noudattaa. Lisäksi meillä mies tuppaa laittamaan heti nurkkaan kun poika on tottelematon eikä aina varoita sitä kahta kertaa ja kolmannella mennään. Missä tapauksissa teillä mennään heti suoraan ilman varoituksia ja mitkä asiat sitten vaatii varoituksen?

olikos siinä yhdessä ohjelmassa, että jos nurkassa puhutaan tms. aika alkaa alusta. Ja jsut tuo 1min/ikävuosi. Sen jälkeen lapsen kanssa tulisi keskustella asiasta ja saada selville se, onko lapsi ymmärtänyt miksi on sinne joutunut.

Meillä annetaan aina varoitus ensin
Muttta sittenkun poika laitetaan nurkkaan, niin saa istua sen ikäinsä mukaiset kaksi minuuttia
Vaikka miten siellä istuis nätisti tai huutelisi, niin poikaa ei sinä aikana huomioida

Miten olisi, jos vaikka sinä toimit tavallasi ja annat miehen toimia tavallaan. Kerran siitä ei nyt lapselle haittaa eikä vaaraa ole, niin kunnioita miestäsi isänä ja hänen päätäntävaltaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähettäjä:
Miten olisi, jos vaikka sinä toimit tavallasi ja annat miehen toimia tavallaan. Kerran siitä ei nyt lapselle haittaa eikä vaaraa ole, niin kunnioita miestäsi isänä ja hänen päätäntävaltaansa.

Taisit siinä mielessä ymmärtää väärin, että en minä ole yksin muuttamassa miehen kasvatustyyliä, vaan myös omaani koska tämä asia häiritsee siis meitä molempia. Minä sanon miehelle hänen tyylistään ja mies minun. Minusta mies on liian tiukka ja mieheni mielestä minä olen liian lepsu :) Sellanen kompromissisuunnitelma pitäisi tehdä jossa molemmat toimii samalla tavalla.

Meillä toimitaan niin, että nurkassa seisomisajan minimi on lapsen ikävuosien määrä. Riippuen rikkeestä se voi olla enemmänkin. Nurkassa tulee seistä hiljaa ja hyvässä ryhdissä muutoin aika alkaa alusta. Nurkasta tulon jälkeen lasta haltaan ja hänen kanssaan keskustellaan asiasta.

Jos kyseessä on erityisen vakava asia, jompikumpi vanhemmista saattaa pitää puhuttelua/nuhdesaarnaa silloin, kun lapsi on nurkassa. Samoin vakavamman asian kohdalla lapsi joutuu myös kirjoittamaan esseen siitä, mitä on tehnyt, miksi on tehnyt niin kuin on tehnyt, mitä hän mietti ja mitä oppi nurkassaollessan ja kuinka toimitaan, jottei näin kävisi vastaisuudessa. Tämä essee kirjoitetaan kuivamustekynällä ja selkeällä käsialalla. Jokaisesta kirjoitusvirheestä seuraa rangaistuksena uusi nurkka-aresti, jonka kesto on ikä kerrottuna kirjoitusvirheiden määrällä.

Tätä vakavinta seurasta on käytetty tasan yhden ainoan kerran, jolloin vanhin tytär jäi kiinni kaljoittelusta ja poliisit toivat hänet kotiin. Tällöin tytär sai mennä nukkamaan ja hänelle kerrottiin, että asia käsitellään aamulla. Aamulla hän sai samantien komennuksen nurkkaan, jossa hän sai seistä 3 ja puoli tuntia jommankumman meistä vanhemmista pitäessä samalla ankaraa puhuttelua. Tämän jälkeen hän sai painua huoneeseensa kirjoittamaan esseen. Essestä löytyi 8 kirjoitusvirhettä, jotka siis teettivät hänelle 15-vuotiaana neljän tunnin nurkkakomennuksen.

Vaikka tuo rangaistus kuulostaankin kovalta ja ehkä jopa kohtuuttomalta, oli siitä se hyvä puoli, että kukaan meidän lapsista tämä tytär mukaanlukien ei ole tehnyt mitään noin vakavaa.

Yhteistyössä