Nuori nainen kaipailee apua...

Kaipaan mielipiteitä...

Olen 20 vuotias nuori nainen. Olemme avopuolisoni (25 vuotta) kanssa seurustelleet nelisen vuotta ja ensi vuoden keväällä sanomma toisillemme tahdon.
Teimme abortin olessani 17 vuotias (2006, jota kadun näinä päivinä useasti, vaikka mennyt on mennyttä ja sitä ei valitettavasti voi enään muutta, silti se kalvaa mieltäni useasti...).
Nyt sitten 2009 keväällä (Maaliskuussa) lopetimme e-pillereiden käytön lapsi mielessä. Ensimmäiset kuukautiset olivat kivuliaat ja pian sen jälkeen kävinkin Naistenklinikalla (Huhtikuussa) koska oikealla puolella tuntuva painekipu oli sietämätön ja jatkuvaa. Kaikki olivat kunnossa, ultrasivat, verikokeet, papa ja virtsakokeet katsottiin mutta mitään ei löytynyt. Määräsivät kuitenkin antibiootti kuurin munasarjatulehduksen varalta. Kivut katosivat muutamaksi kuukaudeksi, kunnes palasivat muutamaa kuukautta myöhemmin (Kesäkuussa). Päätin käydä Helsingin Alppikadun Diacorissa yksityisellä ja siellä lääkäri epäili endometrioosia tai kiinnikkeitä (samat testit tehtiin ja ultrattiin mutta mitään ei löytynyt sitä kautta), pyysin lähettämään lähetteen naistenklinikalle koska en raaskinut maksaa n.3000 euroa yksityisen puolella laproskopiasta.
Nyt sitten lääkäri aika sinne Naistenklinikalle vihdoin ja viimein 27.11., joka siis on vain taas se sama perustutkimus ( :attn: ). Toivottavasti siis päästään nyt etenemään johonkin ja selvyyttä saataisiin mikä mättää.
Olemme siis nyt yrittäneet lasta kohta 8 kk. mutta tuloksetta... Kipuja on välillä, nimenomaan vain oikealla puolella. Tärinä kipua, joskus ulosteen mukana tulee verta ja usein inhottavan tuntuinen paine yhdynnässä. Ovulaatiotestejä tehty ahkerasti, joista tosin olen huomannut että hormoonini eivät oikein nuose, joten kyse voi olla että en saa ovuloitua, vai ovatko paikat vain niin tukossa jos endometrioosia???
Kysymykseni onkin se että onko moraalitonta mennä näin nuorena jo lapsettomuushoitoin (koeputkihedelmöityshoitoihin ymhin) jos jotain niihin liittyvää siis löytyy ja otetaanko minua vakastati koska olen kovin nuori? Tämä "nuori" kysymys siksi, koska lääkärit jaksavat hokea että "kyllä sinä kerkeät", "älä menetä toivoasi", olet vielä niin kovin nuori.
Hieman nämä asiat painavat mieltä koska suvussa on ollut ongelmia lasten saannissa. Tädilläni todettu nuorena endometrioosi ja ei ole voinut saada millään keinoilla lapsia. Toisella tädilläni useamapi kondunulkopuolinen raskaus ja sai kyllä vihdoin koeputkihedelmöityksen avulla lapsen. Äitini tosin hyvin hedelmällinen (3 sisarusta itselläni). :>

Kiitos jo etukäteen kommenteista. =)

 
Suzyanne
Toivottavasti selviää mikä aiheuttaa kivun! Jos asiat menevät siihen asti että lapsettomuushoitoja tarvitset, minusta ei todellakaan ole moraalitonta tehdä niitä siksi että olet nuori.

Jos niihin menet, sinulla on ihan oikea syy niihin, eikä ne lapsettomuusongelmat tosiaankaan katso ikää. Nimim. 25-vuotiaana kasvainten takia munasarjansa menettänyt, ja 36-vuotiaana luovutetulla munasolulla lapsen saanut :heart:
 
Toivotaan, että selviää kipujen syy. Tietäähän lääkärit tuosta "verta ulosteessa" jutusta?
Onko siis suolisto tutkittu?? Kivut voi johtua toki siis muustakin kuin endosta mutta sekin mahdollinen.

Ovulaatiotesteihin ei aina voi luottaa.

Ei ole moraalitonta mennä hoitoihin (iän vuoksi ei todellakaan, mitä aiemmin sen parempi) mutta julkiselle voi olla vaikea päästä, koska pitäisi olla yleensä se 1v. yritystä takana, mikäli ikäisesi.
Lisäksi, se että olet kerran ollut raskaana, voi tuoda julkiselta takkuja matkalle.
(Koska olet ollut raskaana, on mahdollisuudet yleisesti hyvät uuden raskauden suhteen).

Tiedän, että tämä on klisee, ärsyttää mutta olet nuori, eikä voida vielä ainakaan puhua lapsettomuudesta.
8kk yritys ei siihen riitä, on ihan normaali.

MUTTA oireidesi syy on ehdottomasti selvitettävä. Tsemppiä! :hug:
 
Kiitos sinulle Suzyanne. =)

Vihreäomena - Lääkärit tietävät kyllä "verta ulosteessa" asiasta. Suolistoa ei ole tutkittu, mutta eiköhän sekin ole vielä jossain vaiheessa edessä, koska vatsan toimintani ei ole aina ihan "normaalia", ummetusta ja välillä ripulia. Eli jos tuolta ei löydy mitään niin eiköhän sinne sitten seuraavaksi...
Muuten, endosta sen verran että kehittyykö sellainen yleensä kauankin? On varmaan kovin yksilöllistä? Minulta meinaan poistettiin umpisuoli vuoden 2008 alku keväästä ja samalla tutkivat gynekologisia puolia kun eivät ennen leikkausta tietäneet aivan varmasti mikä oli vikana, ja kaikki oli silloin sillä puolella kunnossa. Eli voiko endo kehittyä niin nopeasti(?), kun ultran puolellakaan ei nyt mitään ole näkynyt?

Muuten, voiko yksityiselle puolelle mennä vain SSG tutkimukseen katsomaan onko paikat "avoinna"? Ja paljon maksaa?

Kiitos TAAS jo etukäteen.
 
johanna-lap Nuorihan sinä olet, mutta ei se ikää katso... Hyvä, että ajoissa selvität ongelmien syyn. On sitten paremmat mahdollisuudet hankkia isompaakin perhettä, kun aikaa on reippaasti! =)
Itse kanssa ensimmäisenä mietin suolisto-ongelmia... Aukiolotutkimus ei ole hirmu kallis, vaikka en hintaa tosin muistakkaan, mutta jos sinulla terveysongelmia (yhdyntäkipua ums.) kannattaa painostaa lääkäreitä niiden pohjalta niin pääset nopeammin eteenpäin. On totta, että he eivät lapsettomuusasian kanssa ota sinua välttämättä kovin vakavasti (ikä, yksi raskautuminen ja liian vähän aikaa yritystä), mutta kerro tuosta sukurasitteesta ja painota, että olet kipeä, niin tulee vauhtia ehkä lisää myös kunnallisella puolella!
Tsemppiä ja jaksmista! :wave:
 
Vielä jos hieman saisi kysellä... :ashamed:

Itselläni kierto ollut melko säännöllinen e pillereiden lopetuksen jälkeen, n. 29-32 päivää kierto suunnilleen.
Viimeisemmät kuukautiset alkaneet 05.11.2009, eli eikö ovulaatio voisi olla minä hetkenä hyvänsä tässä viikon sisällä? Tosin ovulaatiokin on aika yksilöllinen asia...
Olen tehnyt noilla liuska testeillä ja niissähän alemman viivan tulisi olla yhtä tumma tai tummempi kuin ylempi, minulla tosin EI IKINÄ ole ollut niin tumma, vähän vaaleampi se on aina. Voiko se silti minun tapauksessani kertoa että "nappipäivät" tulossa... Ovatko kalliimmat testit parempia, e. Clearblue?
Ajattelin kokeilla tänään jotain muuta testiä koska ei ole näyttänyt mitään nyt muutamaan päivään, mutta eilen ja tänään tullut sellaista venyvämpää valkovuotoa, eikö se voi myös kertoa ovulaatiosta? :/
 
Jatkoa edelliseen...

Olen tehnyt aamulla yleensä 10 aikaan ennen töihin menoa ovulaatiotestin (herään jo 5-6 aikaan, olen aamuvirrku, joten ei ole aamuvirtsa ja vältän juomista muutamaa tuntia ennen). Nyt kävin samoihin aikaan tekemässä ja ei ole kyllä ikinä ollut niin selkeä kuin tänää. Alempi viiva oli melkein yhtä tumma kuin ylempi, ja minun tapauksessani en ole ikinä noin selkeää nähnyt, aina yleensä tosi haalea viiva. Olisiko nyt mahdollisesti ovulaation paikka piakkoin(?), (24h sisällä), soitin jo miehellekin että tules aikaisin kotiin (onneksi itselläni vapaapäivä ;) ).
 
Julkiselle ei kyllä helpolla pääse alle vuodessa. Pitäisi olla yli 35v. tai se tautidiagnoosi. Puoli vuotta on kuitenkin vielä ihan normaali aika yrittää.
Itse jouduin kerjäämään endotutkimusta kaksi vuotta. Lääkärit suhtautui jokseenkin ylimalkaisesti vaikka kerroin epäilyistäni. Endo ei näy ultrassa, paitsi jos munasarjoissakin on pesäkkeitä. En tiedä olisinko vieläkään saanut tähystyslaikkausta jollei tälläistä olisi näkynyt. Aloin epäillä tautia jo yrityksen alkuvaiheessa omituisten oireiden perusteella. En tiedä kuinka nopeasti se muualle kehittyi, mutta munasarjapesäke näkyi vasta 2,5 vuoden päästä pillereiden jättämisestä. Edellisestä ultrasta, jossa kaikki näytti olevan ok, oli vain pari-kolme kuukautta. Viimeksi oli kuukauden sisään tullut taas samaan munasarjaan joku uusi paise. Leikkauksessa keväällä ilmeni myös että johtimet oli tukossa vaikka vielä 1,5 vuotta aiemmin ne molemmat oli hyvin auki.
Elokuussa vasta tehtiin eka ivf-hoito (hoitojen aloitus viipyi monenlaisista syistä ) ja alkioiden laatu osoittautui surkeaksi, vain yksi siirto ja mitään ei jäänyt pakkaseen. Ilmeisesti vika on endon pilaamissa munasoluissa.
Yhteensä nyt siis 3,5 vuotta turhaa yritystä. Kierrot on olleet aina säännölliset ja ovulaatioita näyttänyt tapahtuvan.

Nuorena (18v.) olen kerran tullut raskaaksi erittäin helposti, tai en tiedä liekö sitten sekin oli joku suuri sattuma ja onnen kantamoinen.. tosin luultavasti mitään endoa ei vielä silloin ollut.
 
Ehdin täällä jo hyppiä riemusta tuosta ovulaatio asiasta, mutta palautit minut takaisin maan pinnalle...
On se niin perseestä kun kuuntelee tuollaisia tarinoita, sääliksi käy ja miettii että entä jos noin käy myös minullekin, arggg. Toivon kuitenkin että teillä tärppää. :D
 
Joo, ei siis ollu mitenkään tarkotus pelotella tai masentaa, endoakin on monensorttista, lievää ja pahempaa. Monillahan se ei koskaan ilmenekään kun ei kaikilla edes vaikuta hedelmällisyyteen.
Mulla kai sit nykysin pahempaa kun joudutaan hoitojen välillä lamauttaan kaikki toiminta eli käyttään ns. "pakkoehkäisyä" :/ tammikuussa sitten seuraava yritys.

Uskoisin että sulla on ihan hyvä mahdollisuus onnistua vielä ilman sen suurempaa vaivaa!

 
Mulla on aloittajan kanssa vähän samankaltainen tausta, olen tosin vähän vanhempi. Kun jätin pillerit pois pari vuotta sitten (silloin 25v), ensimmäiset menkat olivat tosi kivuliaat ja mulla epäiltiin kystaa koska vasemmalla puolella tuntui kovaa kipua (meni kuitenkin ohi menkkojen alettua). Suvussa on myös useita lapsettomuudesta kärsineitä naisia.

Samana syksynä menin työterveyslääkärille virtsarakontulehdusoireiden vuoksi. Mitään tulehdusta ei kuitenkaan testeissä näkynyt, joten lääkäri laittoi lähetteen gynelle joka sitten epäili endoa. Olen tosi kiitollinen tälle työterveyslääkärille, että osasi passittaa minut eteenpäin gynelle eikä vain automaattisesti lyönyt antibiootteja käteen. Mullakaan ei mitään näkynyt ultrassa eikä tavallisessa sisätutkimuksessa mutta siinä anaalisesti tehtävässä sitten löytyi endoon viittaavia nystyröitä kohdun takaa. Sain lähetteen naistenklinikalle jossa diagnoosi vahvistettiin uudella samanlaisella sisätutkimuksella ja 05/08 pääsin laparoskopiaan, jossa löytyikin laajasti endoa. Samalla tutkittiin munatorvien aukiolo, olivat onneksi auki kumpikin. Tässä vaiheessa vauvaa oli yritetty vajaa vuosi ilman plussan plussaa.

Leikkauksen jälkeen yritettiin vielä muutama kuukausi lasta ilman tulosta ja sitten loppui kärsivällisyys ja lähdettiin hedelmöityshoitoihin (yksityiselle). Meille tehtiin 9kk aikana neljä inssiä, 1 ivf ja yksi pakastetun alkion siirto, josta nyt olen onnellisesti vihdoin raskaana rv32+4. Jos hoitoihin päädytte, pyydä että sinulta testataan myös mahdolliset tumavasta-aineet. Itselleni tehtiin tämä koe vasta 1. ivf:n jälkeen, ja löytyi vasta-aineita, joihin sain kortisonia pas-hoitoon. Endolaisilla on yleisempää, että nämä vasta-aineet ovat koholla ja ne vaikeuttavat alkion kiinnittymistä.

Mielestäni et ole liian nuori menemään hoitoihin jos olette vakaasti sitä mieltä, että lapsen nyt haluatte. Endon kanssa ei kannata odotella, ei se minnekään itsestään parane.

Paljon tsemppiä jatkoon, toivottavasti plussaat pian =) !
 
Hei,

Minusta kipusi saattavat hyvinkin viitata endometrioosiin. Oletko käynyt endometrioosiyhdistyksen sivuilla? Googlaapa se, löytyy hyvin tietoa ja keskustelupalstakin.

Mulla on ollut aina kivuliaat kuukautiset eikä e-pilleritkään niitä hirveesti helpottaneet. Silti aina gynet ollet sitä mieltä, että olen "helposti raskautuvaa". Kaikki näyttää nimittäin ultrassa aina niin täydelliseltä, ovuloin melkein kellon tarkkuudella ja ilman lääkkeitäkin saatan kasvatella kaksi kaunista follia ja limakalvo on aina niin täydellinen. Lasta ei meilläkään ole ja ensin saatin diagnoosiksi selittämätön lapsettomuus. Jouluna 2008 sairastuin kuitenkin rajuun infektioon, joka viittasi virtsateiden ja munaisten tulehdukseen. Antibiooteilla muut oireet katosivat, vain verivirtsaisuus jäi eli lähes aina kun kävin pissalla oli virtsa ihan veristä. Söin erilaisia antibiootteja ja ultrattiin kaikki elimet ja tehtiin verikokeet. Ei mitään. Sitten työterveyslääkäri lähetti urologille ja rakkotähystyksessä löytyikin endo :eek: Verta virtsan mukana tuli niin kun kuukautiskierron mukaan eli siten, kun limakalvo paksuni tai oheni. Lopulta endoa löytyi myös suoliston ja emättimen välistä tai jotain...Ja sitä on ilmeisesti vaikka missä! Kesällä tuo rakossa oleva endo leikattiin osin pois, mutta sitä on siellä edelleen ja pelkona on sen aktivoituminen...

Hoitojen aikana endokipuni pahenivat, mm. alavatsalta selkään ja jalkaan säteleviä kipuja. Lapsettomuushoitoklinikalla asiasta ei piitatty, vaikka kirurgi sanoi, että vain IVF voi meitä auttaa. Vaihdoimmekin sitten klinikkaa, jossa tehtiin heti pitkällä kaavalla IVF/ICSI ja todettiin endon olevan paha. Tuloksena olikin sitten raskaus, joka ikävä kyllä päättyi rv 10+4...Luomuna meille tulee lapsia, jos ihme tapahtuu, ei muuten. Seuraavana vuorossa PAS.

Älä arkaile asian kanss! Endo pahenee vuosien myötä usein, näin ainakin mulla se on riehaantunut sen jälkeen kun pillerikausi päättyi. Nyt pidän endoa kurissa kunhan menkat vaan tämän juuri olleen km:n jälkeen alkavat ja tammikuussa pakastettujen alkioiden siirto...Mulla olisi edessä isoja leikkauksia, mutta eivät tee mielellään ennen kuin "olet kaikki lapset tehnyt" , totesi mulle sairaalan gyne :eek: Jaa, no helpommin sanottu kun tehty... :headwall:
 
Kiitos tosiaan kaikille ketkä jakoivat omia murheitaan ja auttoivat omalla tavallaan. =)
Nyt sitten oireet viittasivat raskauteen ja ostin uuden Clearbluen testin ja vastaus oli: Raskaana 2-3 viikkoa. En yli-innostu, koska keskemenon riski on vielä suuri. Mutta plussa tuli ja raskaus siis on mahdollista minun tapauksessani. Ihanaa. :heart:
 
Täällä toinen nuori, hoitona nyt clomifen, lugesteron ollut tukemassa kuukautiskiertoa :wave: Vähän alle vuosi yritystä takana, mutta taustalla pco, ovuloimattomuus, kuukautishäiriöt ja kohdun limakalvon liikakasvu. Ei ole sanottu mitään etteikö olisi aihetta hoitoihin, paremminkin päinvastoin.





















 

Yhteistyössä