nuori ja kuukautiset

moikka olen kohta 9v tytön äiti ja hänellä on alkaneet rinnat kasvaa. ei nyt huomattavasti, mut niin että koti väki ja itse sen huomaa. pelkään nyt että kuukautiset tulevat kohta perässä. turhan aikaiselta tuntuu.
onko muilla alkaneet näin aikaisin kuukautiset ja onko pituuskasvu sitten tyssähtänyt siihen? kokemuksia kehiin.
 
Hei, olen 27vuotias äiti ja minulla alkoi kuukautiset 11 vuotiaana, mutta rintojen kasvu varmasti vuoden pari sitä ennen. Kuukautiset tuntuvat alkavan nykylapsilla/nuorilla aiemmin kuin vaikka meidän vanhemmilla ja meillä. Johtuukohan ravitsemuksesta vai mistä.. siitä on jotain tutkimuksiakin. Tyttö kyllä sopeutuu asiaan, jos annat hänelle asiassa tukea ja kannustusta. Itselläni auttoi paljon, että äidin kanssa oli avoimet keskustelu välit. Muistan yläasteella kun kaverit oli kylässä ja juttelin menkoista äidin kanssa avoimesti niin muut tytöt huokailivat, että voikun meilläkin olisi äiti kenen kanssa voisi jutella menkoista. Keskustelunavaus on Sinulla. Tee asialle mahdollisimman hyväksytty ilmapiiri. Älä kauhistele asiaa. Se on kuitenkin niin luonnollinen asia. Toisilla alkaa jopa 9 vuotiaana, toisilla 16-vuotiaana. Mene hänen kanssaan rintaliivi ostoksille ajoissa..(nykyäänhän löytyy lapsillekin ihania kaarituettomia liivejä snoopysta hellokittyyn) itse olisin tarvinnut rintaliivit varmaan aiemmin, mutta en saanut siihen tukea vasta kun yläasteella kaverilta. Äiti ei varmaan tajunnut, enkä minäkään ymmärtänyt tarvitsevani sellaisia. En oikein osaa muuta tosiaan sanoa, kun että ihan aikataulussaan varmasti kk alkaa.. luonnollista joka tapauksessa ja asenteellasi on paljon merkitystä siinä miten hän asian sulattaa ja hyväksyy. Avoin keskusteluyhteys on myös hyvä et jos tulee runsaampia vuotoja tai kipuja jne, niin on joku kehen tukeutua ja kysyä apua. Oma äiti siihen paras. Itse olen alusta lähtien ollut avoin (nyt 6v) tytölleni. Puhun menkoista ja lapsi nähnyt siteen vaihdoin taaperosta lähtien(en ole sitä siis salaillut/suojellut) ja pitää sitä ihan luonnollisena asiana, ja tietääkin jo asiasta paljon, koska olen vastaillut häntä askarruttaviin kysymyksiin. Tiedän että hän voi kääntyä puoleeni kun itsellään asia on ajankohtainen. Sitten on varmasti kirjojakin asiasta, mitä voit lainata kirjastosta lapselle.. missä on murrosiän kehityksestä asiaa.. ja se tosiaan alkaa nykyään aikaisemmin kuin ennen. Tärkeintä ettei lapsi tunne oloaan ei- hyväksytyksi tai poikkeukselliseksi vaan että kaikki ollaan erilaisia ja menkat alkaa jokaisella aikanaan ja rinnat kehittyy eritahtiin ja joillakin pieniksi ja joillakin isoiksi. Pituuskasvu.. kyllä minä taisin vielä muutaman sentin kasvaa mutta en paljoa..(168cm nyt) eli mielestäni olen ihan normaalipituinen enkä jäänyt lyhyeksi enkä tiedä lyhyenpituuden johtuneen kenelläkään aikaisista menkoista.. tsemppiä! :)
 

Yhteistyössä