Haluan kaikessa ystävällisyydessä kommentoida tähän ketjuun
Olen ollut itsekin nuori äiti, esikoisen sain kun olin 19v. Ei ammattia ja ex-mies kävi töissä. Hän oli 22, kun esikoinen syntyi. Seuraava syntyi kun olin 21 ja siitä seuraava kun olin 23.
Seuraavat lapseni syntyivät kun olin 29v, 31v ja 33v.
Olen kerennyt jo erota, olla yh kolmelle lapselle ja olla myös opiskelija yh:na. Ei ollut kovin helppoa elämä mutta kyllä selvittiin lasten kanssa. Tie äitiyteen on ollut aika vaihteleva, raskas ja myös antava. Niinkuin miiamo92 kirjoittikin tuolla aiemmin, vanhemmuuteen kasvetaan, kukaan ei ole äiti tai isä syntyessään. Matka äitinä jatkuu kokoajan, nyt kuuden lapsen äitinä en ole vieläkään valmis. Nyt tutustun ja kasvan elämään äitinä nuoren äitinä kun vanhimmat lapseni ovat 14v ja 12v.
Siihen haluan tarttua että 16v tai 30v äiti ei ole samassa veneessä. Kuusitoista vuotias on todella nuori vasta aikuistuva. Päätös haluta oma lapsi on todella suuri ja moni nuori ei sitä välttämättä ihan ymmärrä mitä kaikkea se tuo tullessaan. Se on kuin elinkautinen. Se pieni ihminen ei tänne itse halua vaan kaksi ihmistä päättää hänet haluta. Nuoret usein elävät siinä päivässä eivätkä osaa katsoa asioita kauaskantoisemmin. Kuinka esim 16-17v voi kantaa vastuun pienestä elävästä ihmisestä, jos ei ole vielä tarvinnut oikeasti kantaa vastuuta edes omasta itsestään? Vastuunkanto omasta elämästä on paljon muutakin kuin asua jossain vuokralla, niin että sosiaalitoimisto ja kela yhdessä maksavat vuokran sekä maksavat toimeentulotukea. Tällöinhän nuori tai nuori pariskunta ei kanna itse vastuuta omasta elämästään vaan yhteiskunta elättää heidät. Onko oikein tehdä tietoisesti vielä lapsi siihen kuvioon mukaan? Se on joidenkin nuorten mielestä helppo tapa ns. aikuistua, elää ns. omillaan ei tarvitse tehdä töitä ei tarvitse opiskella. Mieheni työn puolesta tiedän että moni nuori tekee näin. Toimeentulotuki ei ole tarkoitettu nuortenperheiden perustamiseen. Sitä haluaisin myös nuorten ajattelevan että onko oikein antaa jo äidinmaidossa se malli sille lapselleen että kyllä yhteiskunta elättää?
Nuorten parisuhteet ei välttämättä kestä vuosia. On toki suhteita jotka kantaa vuosikausia. Kuitenkin kun ei ole sitä elettyä elämää takana, niin jossain vaiheessa ero saattaa tulla. Nykyään on todella paljon nuoria yh-äitejä. ihminenhän kasvaa aikuiseksi pitkälle yli parikymppiseksi. Arvot muuttuu ja ne saattaa hyvinkin paljon muuttua vuosien saatossa ja kasvetaan siitä teiniajan suhteesta ulos. Tuloksena on sitten ero lapsi. Erolapsen elämä ei ole helppoa. Omasta kokemuksesta voin sanoa että omat ensimmäiset lapseni ovat kärsineet isättömyydestä ja todella paljon. Ja kyllä nykyään vanhemmatkin pariskunnat eroavat hyvin hepposin perustein sitä en kiellä. Ei enää muiteta sitä niin vasta kuin myötämäessä lupausta.
Sitä ei voi verrata onko nuori äiti huonompi äiti kuin sellainen kolmekymppinen äiti. On paljon hyviä nuoria äitejä joilla on hyvät elämän arvot jo käsissään ja noudattavat niitä. Nuori äiti varmasti selviää vauvan ja lapsen kanssa, mutta lapsen kanssa elämä ei ole vaan sitä hoitamista vaan juuri sitä kasvattamistakin, johon tarvitaan sitä elettyä elämääkin avuksi. Jos vertaan omaa äitiyttäni, niin kyllä lasten kasvattaminen tällä vanhemmalla iällä on ollut ihan erilaista kuin silloin kun olin todella nuori. Elettyä elämää kun on jo jonkin verran takana. On myös paljon helpompaa elämää kun ei tarvitse rahojaan laskea ruokakaupassa. Tai miettiä milloin on varaa hankkia varusteita lapselleen. Lapsen tarvitsemia varusteita ei voi olettaa että muut hankkivat esim omat vanhemmat. He eivät ole vastuussa hankinnoista vaan lapsen omat vanhemmat. On paljon mukavampaa parempi tuloisena hankkia juuri sitä mitä lapselleen haluaa kuin sitä mihin rahat juuri ja juuri riittävät. Raha ei kuitenkaan tuo onnea, vaan onnihan koostuu ihan muista asioista. Raha helpottaa elämää. Ja harvapa meistä syntyy kultalusikka takapuolessaan? joten opiskelu kannattaa, sillähän sitä rahaa elämistä varten tehdään. Ja opiskelu on paljon helpompaa ilman niitä lapsia ja sitä päiväkotirumbaa.
Nuoria äitejä pitää tukea, ei hyökätä vastaan. Tukemisella tarkoitan henkistä tukea, ei rahallista tukea. Jos on omasta mielestään kyllin vanha tekemään uuden ihmisen tähän elämään, on myös kyllin vanha kantamaan sen vastuun siitä lapsen elatuksesta. Jokainen sen tekee tavallaan, mutta se todella pitäisi muistaa ettei voi olettaa isovanhempien osallistuvan kaikkiin kustannuksiin. Vastuun kanto kun ei ole sitä pelkkää hoitamista.
Tämä mun kirjoitus ei ole kirjoitettu saarnamielellä. Vaan perustuen omiin kokemuksiin äitinä nuorella iällä ja vanhemmalla iällä. Nuoret äidit usein luulevat että heitä aina katsotaan kieroon ikänsä takia. heidän täytyy oppia luottamaan itseensä äitinä niin paljon ettei tarvitse kuvitella muiden katseista ja puheista. Se taas tietenkin johtuu siitä nuoresta iästä että on vielä kuitenkin epävarma omasta itsestään omasta äitiydestään? Ja kyllä nuori äiti onnistuu, onnistuin minäkin ja minulla on hienot lapset loputuloksena. Ja voin olla heistä ylpeä.
Mitä anoppeihin tulee, he ovat suurimmalta osalta oma lajikkeensa. Pitää opetella laittamaan se anoppisuodatin päälle siihen omaan korvaansa. Minun anoppini jatkaa edelleen vaikka olen jo yli kolmekymppinen. Olenhan aikoinaan rakastunut hänen kasvatustyön tulokseen ja mennyt hänen kanssaan vielä naimisiinkin. halunnut kolme jälkeläistäkin. Miksi siis epäilisin että hänen ohjeensa eivät olisi ne ainoat oikeat??
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos enää ei eletä vuotta -75 tai -83 kun hän oli äiti vauvalle
Mulle tuli mieleen että nuorille äidille olisi hyvä sellainen tukiäiti palvelu? Nuori voisi ottaa yhteyttä tällaiseen tukiäitiin erilaisissa asioissa koskien äidiksi tulemista, vauvan hoitoa ja elämää vauvan/lapsen kanssa. Ehkä tällainen tukiäiti voisi vaikka katsoa sitä lastakin muutamia tunteja tarpeen vaatiessa. Uskoisin että joillain nuorilla äideillä olisi ehkä helpompi tukeutua tällaiseen kuin anopin antamaan tukeen tai oman äidin?
Itse voisin hyvinkin toimia tällaisena jos tällainen palvelu olisi nuorille vanhemmille. Uskoisin että se oma kokemus nuorena äitinä olosta auttaisi paljon siinä tuen antamisessa nuorelle äidille?
Ja sitä korostan edelleen, tämä kirjoitus ei ollut pahalla ketään kohtaan. Kirjoitus oli tarkoituksena että jokainen vielä sitä vauvaa harkitseva nuori miettisi uudestaan mikä on tärkeää ihan sitä vielä syntymätöntä lasta ajatellen. Se oma halu päästä äidiksi voi olla suuri, mutta sitä pitää oikeasti harkita mitä sille vielä syntymättömälle lapselleen on tarjota?