Kuulostat ihan samalta kuin oma äiti aikoinaan, eli 5-10v. sitten. Itse samaistun tuohon ns. masentuneeseen lapseen. Olen mies, 30v. Virikkeenä oli ja on edelleen tietokone, tosin ei yhtä suuressa osassa kuin ennen. Katsoin silloin että maailma on ruma paikka, ja että minä olen vain yksi ihminen. Yhdellä ihmisellä ei ole mitään merkitystä, oli hän sitten maan presidentti tai kerjäläinen. Tämän kun hyväksyy, niin sitä ajatusta on vaikea ravistaa. Eikä sitä haluakaan ravistaa. Se on suuri valaistus, tai ainakin oli minulle. Se voi masentaa, tai se voi lohduttaa. Kaikki mitä teen tai jätän tekemättä, millään sillä ei ole mitään väliä suuressa mittakaavassa.
Mikä on se suurin pelko mistä puhut? Lapsen itsemurha?
Voin sanoa että jos ehdotatkin että varaisit ajan lääkärille tms. hänen puolestaan, hän vähintäänkin suuttuu sinulle. Oma äitini ei tehnyt mitään tällaista mutta ihan varmasti olisin ottanut lisää etäisyyttä häneen, sekä fyysisesti, että ihmissuhdetasolla, jos hän olisi aikoja alkanut varailemaan puolestani. Lisäksi, jos hän on täysi-ikäinen, et todennäköisesti pystykään varaamaan aikaa. Hänen on haettava apua itse jos hän sen katsoo tarpeelliseksi. Oleta myös että jos hän hakee apua, hän ei ikinä sitä mainitse sinulle. Eikä sinun pidä kysyäkään sitä. Heti kun lakkaat kohtelemasta häntä kuin omaa lasta, ja alat kohtelemaan häntä kuin toista aikuista, niin siitä hetkestä alkaa kunnioituslukema kasvamaan pikkuhiljaa. Kunnioitus ansaitaan.
Lapsi on muuttanut pois kotoa. Työsi äitinä on tehty, lapsi on nyt omillaan. Olitko hyvä äiti? Annoitko niin huonot eväät elämään että hän saattaisi tehdä itsemurhan? Onko hän kyvytön? Onko hän tyhmä? Osaako hän löytää informaatiota?
Ai niin... sen "tietokone virikkeenä" toiminnan tuloksena minulla on nyt ainakin viisi hyvää ystävää Kanadassa, Jenkeissä ja Australiassa. Puolituttavia sitäkin enemmän. Monet naurut ollaan naurettu, vaikkakin netin välityksellä. Vähällä olin saada naisenkin Jenkeistä, en tosin halunnut muuttaa Jenkkeihin pitkän harkinnan jälkeen, en niin kovasti rakastanut. Lisäksi karttunut tavattomasti kokemusta tietokoneen ja kymmenien sovellusten käytössä, minkä ei pitäisi turha taito olla tulevassa mahdollisessa työelämässä (siis hänen kohdalla, itseäni on auttanut jo kolmesti).
Silloin kun itse muutin pois kotoa, oma äitini soitteli minulle herkeämättä lähes joka päivä n. 6kk:n ajan muuton jälkeen. Ja joka kerta tuli luurista se sama tylsä kysymys "Mitä kuuluu, minkälainen päivä oli". Varoitettuani muutaman kerran asiasta, tympäännyin toimintaan ja laitoin puhelimen äänettömälle aina kun näin että hän soitti. Ei yksinkertaisesti jaksanut antaa täyttä raporttia tylsästä tai normaalista päivästä. Näin hän onnistui vieraannuttamaan itsensä minusta. Sitten alkoivat "Miksi et vastaa puhelimeen :'( " kyynelpuhelut. Hän ei ihan oikeasti kuullut sanaakaan mitä sanoin. Kuurotyhmä nainen, mutta ei mykkä. (terveisiä äidille)
Älä tee samaa virhettä. Soita hänelle 4-8 viikon välein, tai vielä parempi, lähetä tekstari jossa kerrot jotain mikä on oikeasti hauskaa, oli se sitten vitsi tai tarina elävästä elämästä. Muista myös kutsua jouluksi hänet kotiin. Yhden "Ei" vastauksen jälkeen et kysy "Miksi", vaan sanot "Aha. Ok, no ajattelin kysyä vaan. Hyvää Joulua. Moimoi."
Jos ei miestä kiinnosta mikään, niin ei sitä kiinnostusta voi löytää muu kuin mies itse. Sinun täytyy tietää mikä motivoi häntä, mitä hän tietää maailmasta, ja mitä hän haluaa tietää. Miehen täytyy lopulta saada selvittää omat ongelmansa ja kokea että niiden ongelmien selvittämisen kanssa ei äidillä, tai kenelläkään muulla, ollut mitään tekemistä.